Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته اعلام شد که بعد از ۱۰ ماه از همه گیری کرونا، طرح جداسازی بیماران برای گذراندن دوران نقاهت انجام می‌شود؛ طرحی که در آن استفاده از اماکن اقامتی بنیاد مستضعفان، قوه قضائیه، وزارت ورزش و … در اولویت است.

از همان ابتدا اعلام کردند از ظرفیت اقامت هتل‌ها برای نقاهتگاه بیماران استفاده شود هر چند که هیچ وقت ضوابطی برای آن مشخص نکردند اما هتل‌ها هم موافق نبودند گفتند که نام و برند هتل‌مان دستخوش تغییرات ناخوشایند می‌شود حتی اگر همه مسائل را رعایت کرده باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از آن هم اعلام کردند که نهادهای نظامی قرار است تخت‌هایی را برای دوران نقاهت بیماران در اختیار قرار دهند. حالا با گذشت نزدیک به یک سال از شیوع ویروس در ایران و تبدیل وضعیت قرمز به سیاه و بالا رفتن آمار قربانیان ویروس، اسم طرحی به میان آمده که نامش را طرح شهید حاج قاسم سلیمانی گذاشته‌اند تا فکری برای بیماران در دوران نقاهت شود.

در این باره پیرحسین کولیوند که مسئولیت و ریاست قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا را به عهده گرفته است اظهار داشت: در فاز اول برای جداسازی مبتلایان از هتل‌ها و مهمانسراها استفاده می‌کنیم. برای پیگیری این طرح در بحث قرارگاه پشتیبانی طرح شهید قاسم سلیمانی با رئیس هلال احمر، وزیر ورزش و جوانان، رئیس قوه قضائیه، وزیر و رؤسای سازمان گردشگری و دیگر افراد صحبت شده است. مقرر شد تا هلال احمر تمام ظرفیت‌های نقاهتگاهی اعم از مهمانسراهای هلال و اردوهایشان را در اختیار این طرح قرار دهند و حتی منابع انسانی این نهاد را هم برای این طرح به قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا بدهند.

بدون رایزنی نام هتل‌های جهانگردی به لیست اضافه شد

کولیوند گفت: با وزیر ورزش و جوانان دیدار داشتیم تا تمام سالن‌های ورزشی را که امکان تبدیل شدن به نقاهتگاه را دارد در اختیار قرارگاه قرار دهد. سلطانی فر اعلام کرده که در سطح استان‌ها خوابگاه‌هایی دارند که از این خوابگاه‌ها هم می‌توان به عنوان نقاهتگاه و ایزولاسیون استفاده کرد که دستور همکاری استان‌ها با قرارگاه هم صادر شده است.

کولیوند حتی درباره هتل‌های یک تا سه ستاره ایرانگردی و جهانگردی نیز خبر داد که قرار است در این طرح بپیوندند اما چند روز بعد مدیرعامل این هتل‌ها اعلام کرد که اصلاً چنین چیزی نیست و هیچ کسی در این باره با ما صحبتی نکرده است ولی اگر در جایی تنها هتل جهانگردی وجود داشت آن را در اختیار طرح قرار خواهیم داد.

این درحالی است که پیش از این ایزدی، مدیرکل حوزه ریاست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشستی که با رئیس قرارگاه پشتیبانی طرح حاج قاسم سلیمانی (آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا) و دبیر جامعه هتلداران ایران داشت، اعلام کرد که هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی برای تبدیل به قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا اعلام آمادگی کرده‌اند. این مجموعه با ۵۰ واحد اقامتی که پیش از انقلاب با عنوان مهمانسراهای جهانگردی شناخته می‌شد و نخستین زنجیره هتلی ایران به حساب می‌آمد، اکنون در تملک شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی است که به صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی وابسته است. قدمت برخی از این هتل‌هایِ بازسازی شده، به بیش از نیم قرن می‌رسد. مهمانسراهای جهانگردی در برخی شهرها تنها اقامتگاه موجود گردشگری، است.

عرصه و حریم گورستان سفیدچاه گمانه زنی شد

پس از انتشار گزارش مربوط به وضعیت نامناسب گورستان تاریخی سفیدچاه، یک مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی مازندران اعلام کرد که عرصه و حریم این گورستان را گمانه زنی کردند.

اوایل آبان ماه امسال خبرگزاری مهر گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه در گورستان سفید چاه اولین گورستان مسلمانان ایران، میزان دفن مردگان جدید به حدی است که مردم سنگ‌های تاریخی را کنار زده و به جای قبور قدیمی مردگان خود را دفن می‌کنند این اتفاق به حدی است که در چند سال آینده دیگر نه سنگی باقی خواهد ماند و نه فضایی برای قبور تاریخی. این درحالی است که این گورستان به واسطه داشتن سنگ قبرهای تاریخی جزو آثار ملی و یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان مازندران به حساب می‌آید.

مردم سنگ‌های قدیمی و تاریخی را می‌شکنند. به آن بی توجهی می‌کنند. روی سنگ‌های قبر را گلسنگ پوشانده است. به سختی می‌توان قصه برخی از سنگ‌ها را خواند. دور تا دور امامزادگان ابراهیم، منصور و عبدالرحمن سه فرزند امام موسی‌ابن جعفر (ع) سنگ‌های قدیمی تر و سالم‌تری می‌توان پیدا کرد. اما هر چه دورتر از بنای تازه تأسیس امامزاده شوی سنگ قبرها شکسته شده‌اند و یا جای خودشان را به سنگ‌های جدیدی داده‌اند. تقابل سنگ‌های قدیم و جدید در کنار هم به گونه‌ای است که احساس می‌شود سنگ جدید می‌خواهد فضا را از سنگ‌های قدیمی تر بگیرد و خود را نمایش دهد.

در این باره ابوالفضل نیکوبیان، جانشین معاونت میراث فرهنگی استان مازندران به خبرنگار مهر داد و گفت: این قبرستان هزار سال قدمت تاریخی دارد نه به این معنی که برای هزار سال پیش بوده بلکه در آنجا یک پیوستگی تاریخی را مشاهده می‌کنیم و در واقع در دوره‌های مختلف حتی قاجار مردگانی دفن شده اند بنابراین دفن مردگان در اینجا خلاف قانون نیست. ولی در طرحی که برای خروج از این وضعیت داده شده خواسته ایم تا دفن مردگان خارج از محدوده‌ای که برای آن تعیین شده انجام شود.

آنطور که نیکوبیان گفته گمانه زنی برای تعیین عرصه و حریم گورستان سفیدچاه، یک ماه پیش انجام شد یعنی بعد از انتشار گزارش خبرگزاری مهر. البته در این بار نیکوبیان بیشتر توضیح داد و گفت: گمانه زنی حریم و عرصه گورستان انجام شده اما ثبت و ابلاغ آن، زمان می‌برد. البته فعالیت‌های دیگری انجام شد مانند جلوگیری از مسقف شدن برخی قبور چون منظره گورستان را از بین می‌برد.

تبدیل فضای گورستان‌های دروازه دولاب به میدانگاه صلح

پروژه بهسازی محیطی و احداث میدانگاه صلح از مدت‌ها پیش آغاز شده است در این طرح قرار است محدوده گورستان‌های تاریخی دروازه دولاب مسدود و به پیاده راه تبدیل شود.

بخش‌هایی از خیابان منتهی به گورستان دولاب پیاده راه خواهد شد همچنین از روز ۱۲ آبان ماه نیز خیابان شهید رضایی تاجری حدفاصل کوچه شهید علینقیان تا کوچه شهید پیرهادی به صورت دائمی مسدود شد تا در روزهای آینده این محدوده سنگ فرش شود.

از طرفی داخل گورستان‌های ارامنه، ارتدکس شرقی (روس‌ها، گرجی‌ها و یونانی‌ها) و لهستانی‌ها تمیز و علف‌های هرز آن از ۷ ماه پیش تا کنون برچیده شده است همچنین چند چشمه سرویس بهداشتی نیز در گورستان ارامنه به جای سرویس بهداشتی قدیمی آن درحال ساخت است. اما در این طرح ساماندهی هیچ اتفاق جدیدی برای سنگ قبرها و یا صلیب‌های شکسته نیفتاده است حتی استحکام بخشی برخی از بناهای آن مانند آرامگاه شاهزاده گرجی.

اما گورستان آشوری‌های این مجموعه همچنان بسته و وضعیت آن نامناسب است. از سویی متولیان این گورستان ها نیز همچنان اجازه بازدید به افراد مختلف را نمی‌دهند. به خصوص این مشکل در بازدید از مجموعه گورستان ارامنه وجود دارد.

نمایشگاه صنایع دستی مجازی و دائمی شد

نمایشگاه صنایع دستی این بار در ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود اما اتفاق جدید این است که از این به بعد این نمایشگاه و فروشگاه به صورت مجازی ادامه خواهد داشت و اگر قرار بر آن باشد که پس از دوران بحران کرونا نمایشگاهی از صنایع دستی برگزار شود، این نمایشگاه مجازی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد.

اکنون نیز در این نمایشگاه که در قالب سامانه ادامه خواهد داد؛ تعدادی از محصولات هنرمندان صنایع دستی در معرض نمایش و فروش گذاشته شده است.

علاوه بر اینکه محدودیت سهمیه‌ای برای ثبت نام وجود ندارد، هیچ‌گونه درصدی نیز از فروش محصولات صنایع‌دستی از هنرمندان دریافت نخواهد شد و اجاره بهای پنل‌های اختصاصی برای تمام مشارکت‌کنندگان در مدت زمان برگزاری رویداد مذکور، بدون هزینه و رایگان خواهد بود.

اطلاعات کامل برای ثبت‌نام متقاضیان، به ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها ارسال شده است. فعالان صنایع‌دستی به تفکیک هر استان بر اساس سامانه‌ای که از سوی اداره‌کل اعلام خواهد شد ثبت‌نام و در این نمایشگاه به‌صورت مجازی حضور پیدا می‌کنند.

تبدیل باغ خانه «بزرگ آقا» به تفرجگاه

در این هفته خبرگزاری مهر اعلام کرد؛ باغ وثوق الدوله بنایی تاریخی به جامانده از دوران قاجار در منطقه سلیمانیه تهران است که تا چند ماه گذشته در تملک بنیاد مستضعفان بود و چون دورتادور آن دیوار کشیده شده بود، امکان بهره‌مندی و یا حتی بازدید از آن وجود نداشت. تا اینکه این باغ و بنای آن توسط شهرداری منطقه ۱۴ تملک و در فهرست مکان‌های گردشگری این منطقه قرار گرفت.

پس از تملک، دیوارهای باغ نخست وزیر دوره ناصرالدین شاه برداشته شد و فضای بوستان برای تبدیل به تفرجگاه در حال آماده سازی است. قرار است به زودی این بوستان در دسترس مردم قرار گیرد. اما ساختمان عمارت هنوز به روی مردم بسته است.

شهردار نسبت به تخریب هویت فرهنگی تهران حساس نیست

حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در جلسه دویست و پنجاه و دوم شورای شهر در خصوص تخریب خانه زند نوابی به شهردار تذکر داد و گفت: این خانه یکی از آثار تاریخی شهر تهران در ضلع شمال شرقی میدان فلسطین که مربوط به دوره اول پهلوی است و به واسطه معماری خاصش مورد توجه است.

وی با ابراز تأسف از اینکه با وجود اینکه در زمان انجام تشریفات اداری ثبت، مالک نارضایتی خود را در خصوص ثبت ملی این ملک اعلام نکرده است، گفت: اما ۴ سال پس از ثبت مالک به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنند و دیوان رأی به خروج را صادر می‌کند، با این استدلال که حفظ آثار ملی تنها بناهایی قابلیت ثبت دارد که تا پایان دوره زندیه ساخته شده اند گفت: دیوان عدالت اداری معمولاً در این‌گونه موارد به قانون "حفظ آثار ملی" مصوب آبان ۱۳۰۹ استناد می‌کند که شئون ملی را تنها لایق بناهایی می‌داند که تا اختتام دوره زندیه احداث شده باشند، حال آنکه قانون "ثبت آثار ملی" و تبصره آنکه در آبان ۱۳۵۲ تصویب شده است، شأن ملی را تنها به قدمت بنا تنزل نمی‌دهد. متأسفانه عمدتاً در آرا قضات محترم دیوان، اثر چندانی از توجه به قانون اخیر دیده نمی‌شود و تنها به قانون سال ۱۳۰۹ که به آثار دوره زندیه محدود است بسنده می‌کنند. حتی در صورت استناد به قانون سال ۱۳۵۲، بدون اینکه پرونده را به کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع دهند، خود قاضی با توجه به اظهارات شاکی و مشتکی‌عنه و بدون تخصص میراثی، رأی صادر می‌کند که عمدتاً نفع عمومی و هویت ملی در آن دیده نمی‌شود و بیشتر آرا به نفع مالکین بناهای تاریخی است.

عوارض خروج از کشور سال آینده تغییر نمی‌کند

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در جدول شماره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که جزئیات جدول شماره ۵ که با عنوان جدول دارایی‌ها و درآمدهای سرمایه‌ای شناخته می‌شود، عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۲۶۴ هزار تومان در سال آینده در نظر گرفته شده است.

بر این اساس، عوارض خروج زائران حج تمتع و حج عمره برابر با ۱۳۲ هزار تومان تعیین شده است.

خروج زائران عتبات عالیات زائران اربعین مطابق تاریخ تعیین شده در این قانون که از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند، از پرداخت عوارض خروج معاف است.

در سایر ایام سال عوارض خروج هوایی زائران عتبات عالیات ۴۵ هزار تومان عوارض خروج زمینی و دریایی آنها برابر با ۱۵ هزار تومان تعیین شده است.

ارقام تعیین شده در اجزای الف و ب این بند (الف: خروج از کشور / ‬ب: خروج برای حج عمره و تمتع) برای سفر دوم به میزان ٥٠ درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان ١٠٠ درصد افزایش خواهد یافت.

مبلغ ۸۰۰ هزار ریال از عوارض خروجی برای توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص می‌یابد.

سازمان تأمین اجتماعی امهال حق بیمه کسب‌وکارهای گردشگری را پذیرفت

این هفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای، امهال حق بیمه سهم کارفرمایی مهر تا اسفند سال ۹۹ کسب و کارهای حوزه گردشگری را اعلام کرد.

بر اساس اعلام مصطفی سالاری، تمامی کارگاه‌هایی که فعالیت آنها منطبق با جدول فعالیت‌های اقتصادی حوزه گردشگری است، می‌توانند از مزایای امهال ۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرمایی تا پایان سال ۹۹ بهره‌مند شوند.

کارفرمایان کارگاه‌های یادشده نیز که با ارسال لیست کارکنان شاغل در کارگاه نسبت به پرداخت حداقل ۱۰ درصد حق بیمه متعلقه اقدام می‌کنند، باید حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به تعیین تکلیف حق بیمه معوق شده سهم کارفرمایی دوره مهر تا اسفند سال ۹۹ (پرداخت یکجای آن در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ و یا ترتیب پرداخت آن حداکثر در ۶ قسط) اقدام کنند.

کد خبر 5086229 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: گردشگری ویروس کرونا صنایع دستی محسن فخری زاده ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش شورای شهر تهران شهرداری تهران شورای شهر تذکر به شهردار تهران محدودیت های کرونایی سازمان تامین اجتماعی امداد رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا تصادفات رانندگی میدان میوه و تره بار محسن حاجی میرزایی قرارگاه پشتیبانی طرح میراث فرهنگی عوارض خروج صنایع دستی هزار تومان گورستان ها گمانه زنی تعیین شده آثار ملی حق بیمه هتل ها سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۱۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات

وزیر اقتصاد گفت: هیأت دولت در جلسه امروز مصوب کرد درباره عوارض صادرات مواد خام و نیمه‌خام مصوبه اسفند ۱۴۰۲ عیناً تکرار شود و صادرکنندگان می‌توانند فرآیند صادرات را آغاز کنند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، سیداحسان خاندوزی در حاشیه اولین نشست هفتگی هیئت دولت در سال 1403 در جمع خبرنگاران گفت: امروز مصوبه خوبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داشتیم و طبق تبصره 6 بودجه 1403، دولت دو ماه فرصت داشت برای عوارض صادرات مواد خام و نیمه‌خام اعلام نظر کند.

وی افزود: هیأت دولت مصوب کرد درباره عوارض صادرات مواد خام و نیمه‌خام مصوبه اسفند 1402 عیناً تکرار شود و صادرکنندگان می‌توانند فرآیند صادرات را آغاز کنند.

خاندوزی گفت: در بودجه 1403 نسبت به بودجه سال 1402، 100 هزار میلیارد تومان افزایش بار مالیاتی وجود داشت و چون سیاست حمایت از تولید ایجاب می‌کند که تخفیفات بیشتری در این زمینه داشته باشیم، باید از طرق دیگری مثل انتشار اوراق عمل کنیم که نیازی به افزایش مالیات وجود نداشته باشد.

خبر در حال تکمیل است...

دیگر خبرها

  • قاچاق می‌تواند جهش تولید را با مشکل مواجه کند
  • غزه گورستان قوانین بین المللی است
  • غزه گورستان نقض قوانین بین المللی است
  • مصوبه جدید دولت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان
  • عوارض صادرات خام و نیمه‌خام همانند سال قبل است
  • خبر خوب وزیر اقتصاد برای صادرکنندگان
  • خاندوزی: عوارض صادرات خام و نیمه‌خام همانند سال قبل است
  • مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات
  • این قسمت از ویندوز ۳۰ سال بدون تغییر مانده
  • خوردن برنج دوباره گرم ‌شده، ضرر دارد؟