Web Analytics Made Easy - Statcounter

سریال شبکه دو به ایستگاه پایانی نزدیک شده و از ۱۵ آذرماه قرار است کار جدیدی را روی آنتن ببرد. البته دو فصل قبلی تجربه حضور در آنتن شبکه دو سیما را داشتند اما این بار بیش از گذشته، مورد استقبال قرار گرفتند. به چرایی این اتفاق پرداخته‌ایم. 

در فصل سوم "از سرنوشت"، محمدرضا خردمندان کارگردان بیشتر به پررنگ‌شدن شخصیت‌ها و ملموس شدن موضوع و شخصیت‌پردازی‌شان توجه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این روش، روند قصه برای مخاطب علاوه بر آشنایی با سرنوشت‌شان، جذاب‌تر شکل گرفت. رفتار حرفه‌ای در پرداخت موضوع روز و شخصیت‌پردازی درست باعث شد تا خودش را از قافله ناکام‌های فصل‌سازی تلویزیون جدا کند. به دلیل توجه درستِ نویسنده "از سرنوشت" به موضوع خانواده و گسترش این سوژه‌ها به مسائل و مشکلات اجتماعی از زوایای آسیب‌شناسی، مخاطب را وارد دنیای شخصیت‌های اصلی داستان کرد. 

توجه "خردمندان" به جذابیت‌های بصری و تصویری باعث شد تا میزان مخاطبان سریال "از سرنوشت" بالا برود. کارگردان توانست از بازیگران جوانش بازی خوبی بگیرد و در کنار امتیازاتی مثل نوشته و تصویرپردازی و شخصیت‌پردازی مناسب، برخی از منتقدین اعتقاد داشتند با این رویه قوت نوشتار و شخصیت‌پردازی و فضاسازی، "از سرنوشت" می‌تواند به فصل‌های بعدی بیاندیشد. داستان اگر به دوران کهنسالی و پیری شخصیت‌های اصلی برود شاید از آن جهت هم مخاطبان خودش را داشته باشد و به توفیقات دیگری برسد. 

وقتی پولشویی وارد داستان شد

یکی از عواملی که توانست فصل سوم را بیش از فصل‌های دیگر مورد توجه قرار دهد ورود شخصیت‌های اصلی به موضوع مهم قاچاق و پولشویی و فضای پلیسی و اکشن که در داستان اتفاق افتاد. البته این نکته هم وجود دارد که موضوع‌های مهمی مثل قاچاق، پولشویی و انواع فسادها کم و بیش در بسیاری از سریال های تلویزیون، آثار پلیسی به کار گرفته شده اما نکته مهم این است که این پردازش‌ها نباید محدود به جریان خاص بشود. یعنی این مشکلات و معضلات اجتماعی فقط از ناحیه گروه خاص و جریان خاص اجتماعی و سیاسی یا گروه‌های انحرافی شکل نگرفته است.

جا دارد وقتی که قرار است مثلاً به معضل پولشویی پرداخته شود شرایط و موقعیتی که ایجاب کرده پولشویی در جامعه شکل بگیرد و عواملی که مسبّب آن شده و نقش نیروهای انسانی و نیروهای انتظامی در این ماجرا و همین طور قوه قضائیه که ارکان جلوگیری از این معضلاتند را به خوبی مورد توجه قرار دهد. اگر در حد سهل‌انگاری و ساده‌نگری به این مسائل توجه شود و از پردازش کامل آن‌ها خودداری شود چیزی در حد حادثه‌پردازی در سریال‌ها خواهد بود.

بازیگران چقدر در دیده شدن "از سرنوشت" نقش داشتند؟

در این سریال بازیگران پیشکسوت و کاربلدی مثل حبیب دهقان‌نسب، حسین پاکدل، پوریا پورسرخ و حتی لیلا بلوکات و مجید واشقانی حضور داشتند که در جای خود بسیار مؤثر بودند.گرچه روی نقش‌های منفی در این سریال کار شده اما نقش‌های مثبت و خاکستری پررنگ‌تر نوشته شده و ملموس‌ترند. همین‌طور به پررنگ‌تر شدن شخصیت‌ها، هدایت کارگردان و گرفتن بازی‌های به نسبت مقبول، به نظر می‌رسد کار هدایت کارگردان و بازیگردانی نسبت به دو فصل قبلی موفق‌تر بوده است. 

البته پررنگ‌شدن کاراکترها و جاافتادن آن‌ها هم به این هدایت و شخصیت‌پردازی درست، کمک کرد. بازی‌های بازیگران حرفه‌ای مقابل آن‌ها مثل پوریا پورسرخ و حبیب دهقان‌نسب به علاوه مجید واشقانی و لیلا بلوکات در حدّ پردازش نقش‌ها و توانایی‌های بازیگری خود، خوب ظاهر شدند.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1462272

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سریال ایرانی بازیگران سینما و تلویزیون ایران از سرنوشت شخصیت پردازی شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۱۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ سریال تاریخی کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند

به گزارش خبرآنلاین،سریال «جومونگ» که در سال ۲۰۰۶ ساخته شد، بدون تردید یکی از محبوب‌ترین سریال‌ها در تاریخ تلویزیون ایران بوده است به طوری که هر بار بازپخش این سریال نیز مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. بعد از پخش موفق این سریال بود که سریال‌های محبوب دیگری مثل «دونگ‌یی» و «امپراتور بادها» نیز وارد فهرست تماشای ایرانی‌ها شدند.


به گزارش فرادید؛ در اینجا قصد داریم سریال‌های کره‌ای دیگری را معرفی کنیم که در ژانر تاریخی ساخته شده‌اند و شباهت‌های قابل توجهی نیز با سریال جومونگ دارند. این سریال‌ها با وجود موفقیت‌ها و جذابیت‌هایشان، در میان مخاطبان ایرانی چندان شناخته شده نیستند.

۱. افسانه (۲۰۰۷) (The Legend)

این سریال روایتی فانتزی و آمیخته با افسانه و تخیل از زندگی یکی از قدرتمندترین پادشاهان گوگوریو به اسم پادشاه گوانگ‌گاتو است؛ داستان سریال بر محور یک سفر افسانه‌ای می‌چرخد؛ سفر ماجراجویانۀ گوانگ‌گاتو برای یافتن چهار یادبود مقدس و تبدیل شدن به پادشاه گوگوریو.

ماجرای یافتن چهار شیء مقدس در این سریال شباهت زیادی به تلاش شخصیت اصلی سریال جومونگ برای یافتن یادبودهای مقدس پادشاهان چوسان قدیم دارد. به علاوه این سریال نیز به تاریخ امپراتوری گوگوریو مربوط است و از لحاظ فراز و نشیب‌های روایی و جنبه‌های اکشن و عاطفی نیز بی‌شباهت به سریال جومونگ نیست.

۲. دائه جویونگ (۲۰۰۶) (Dae Jo-yeong)

سریال جومونگ روایت تاسیس امپراتوری گوگوریو بود و این سریال روایت فروپاشی آن امپراتوری. شخصیت اصلی این سریال یک شخصیت واقعی تاریخی به نام دائه جویونگ است که در زمان جنگ میان گوگوریو و تانگ در گوگوریو به دنیا می‌آید. پیشگویی‌ها می‌گویند که او پادشاه خواهد شد؛ اما این پیشگویی باعث می‌شود او بخشی از عمرش را در گریختن از دست دشمنانش به سر ببرد. عاقبت جنگ گوگوریو و تانگ به فروپاشی گوگوریو منجر می‌شود؛ اما دائه جویونگ کسی است که مردم آوارۀ گوگوریو را برای برپایی یک قلمرو تازه به نام «بالهائی» رهبری می‌کند و خودش پادشاه این حکومت تازه می‌شود.

۳. شش اژدهای پرنده (۲۰۱۵) (Six Flying Dragons)

این سریال ۵۰ قسمتی که جوایز زیادی را نیز در جشنواره‌های مختلف کره به دست آورده، روایت تاسیس امپراتوری جوسئون است؛ حکومتی که نزدیک به ۵۰۰ سال در سرزمین کره برقرار بود. شخصیت اصلی این سریال یی بانگ وون است که بعدها با لقب شاه ته‌جونگ به سومین امپراتور جوسئون تبدیل شد. داستان از جایی آغاز می‌شود که بانگ‌وون جوان متوجه می‌شود یکی از متحدان پدرش قصد کشتن او را دارد. این نقطۀ آغازی است برای مسیری که بانگ‌وون برای تصرف تمام کره و تبدیل شدن به یک امپراتور قدرتمند طی می‌کند.

گرچه زمان وقایع این سریال حدود ۱۵۰۰ سال با زمان جومونگ فاصله دارد، اما ساختار روایت این دو سریال بی‌شباهت به یکدیگر نیست؛ در اینجا هم شخصیت اصلی یک شاهزادۀ جوان است که با وجود تهدیدهایی که در اطرافش وجود دارد، مسیر خود را از میان مشکلات باز می‌کند و با کمک یاران و هوادارانش پایه‌های یک پادشاهی تازه‌تاسیس را مستحکم می‌کند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895811

دیگر خبرها

  • عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» پربازدید شد
  • شاهنامه هنر فردوسی است و لاغیر
  • دستمزد نجومی بازیگران تلویزیون؛ شایعه یا واقعیت؟
  • ۳ سریال کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند
  • فصل ایران باستان «سلمان فارسی» کلید خورد
  • همه چیز درباره فصل سوم سریال «سرزمین مادری»؛ زمان پخش و بازیگران جدید
  • شخصیت‌پردازی در فیلم‌های قهرمان‌محور تعیین‌کننده است/ ماندگاری «بوعلی‌سینا» با تصویر امین تارخ
  • از «سلمان فارسی» چه خبر؟
  • ۳ سریالی که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند
  • ۳ سریال تاریخی کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند