Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید در دولت تدبیر و امید به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه خواهد شد،‌ گفت: در حالی که در کوران جنگ اقتصادی هستیم ۴۰ درصد افزایش ظرفیت سالانه نیروگاهی نصب شده در این دولت به ثبت رسیده است.

«رضا اردکانیان» امروز (پنجشنبه) در سی امین هفته از پویش «الف-ب-ایران» و همزمان با بهره‌برداری از ۲۵ طرح برقی در ۳ استان کشور توسط رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس، گفت: امروز ۶ هزار میلیارد تومان طرح‌های صنعت برق به عنوان زیرساخت در سال جهش تولید در ۳ استان خراسان رضوی،‌ سیستان و بلوچستان و خوزستان، با دستور رییس‌جمهوری افتتاح  می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:‌ در نیروگاه‌های حرارتی از سال ۵۷ و بعد از پیروزی انقلاب تا سال ۹۲،‌ حدود ۶۲ هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد شده که به معنای آن است که به طور متوسط سالانه ۱۷۷۰ مگاوات ظرفیت جدید در این ۳۵ سال ایجاد شده اشت. 

اردکانیان افزود: از نیمه سال ۹۲ تا نیمه ۱۴۰۰ که پایان دولت تدبیر و امید است پیش‌بینی می‌شود ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید به ۶۲ هزار مگاوات اضافه شود که به معنای متوسط سالانه  ۲۵۰۰ مگاوات است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در مجموعه فعالیت‌ها هر چند سال‌های سختی را پشت سر گذاشتیم و در کوران جنگ اقتصادی هستیم اما ۴۰ درصد افزایش ظرفیت سالانه در دولت تدبیر و امید به ثبت رسیده است.

وزیر نیرو ظرفیت نیروگاهی افتتاح شده در سال ۹۹ تا به امروز را  ۱۶۴۸ مگاوات اعلام کرد و گفت:‌ تا پایان سال ۱۳۷۱ مگاوات دیگر ظرفیت نیروگاهی به بهره‌برداری می‌رسد و مجموع ظرفیت نصب شده در سال جاری ۳۰۲۰ مگاوات خواهد بود.

وی تاکید کرد: در بخش نیروگاه‌های تجدید پذیر شامل نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و آبی، در سال‌های بعد از انقلاب تا سال ۹۲،‌ حدود ۸۳۷۰ مگاوات ظرفیت جدید ایجاد شده که به معنای متوسط سالانه ۲۴۰ مگاوات در ۳۵ سال است. از سال ۹۲ تا نیمه سال ۱۴۰۰ نیز ۳۰۲۵ مگاوات ظرفیت به نیروگاه‌های تجدید پذیر اضافه می‌شود که متوسط سالانه ۳۸۰ مگاوات را ایجاد کرده است.

اردکانیان افزود: با توجه به این اعداد مشخص می‌شود که به طور متوسط سالانه ۶۰ درصد افزایش ظرفیت در نیروگاه‌های تجدذید پذیر در دولت تدبیر و امید داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید سالانه ۲۵۰۰ مگاوات در شرایط جنگ اقتصادی به ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور اضافه شده و این نیروگاه حقیقی است، ادامه داد: با همکاری مشترکان در همه بخش‌ها، سالانه ۴ هزار مگاوات نیروگاه مجازی به مدار آمده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به طور متوسط هر ساله ۵ درصد افزایش اوج بار داشتیم، گفت:‌ با این رشد اگر اوج بار تابستان را ۶۰ هزار مگاوات در نظر بگیریم؛ باید سالانه ۳ هزار مگاوات ظرفیت جدید برای تامین برق اوج بار ایجاد می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد ۳ هزار مگاوات ظرفیت جدید به معنای احداث ۴ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده با سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد دلار است، افزود: این سرمایه‌گذاری تنها برای عبور از اوج بار نیاز بود اما در ۲ سال گذشته توانستیم اوج بار را از ۵.۱ درصد در یک درصد تثبیت کنیم.

به گفته اردکانیان با این اقدام، خاموشی نداشتیم، صادرات بیشتر شده و توانستیم انرژی بیشتری را عرضه کنیم که این مهم با مدیریت و همکاری مصرف‌کنندگان محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه تا امروز ۱۴۰ پروژه از ۲۵۰ پروژه وعده داده شده برای سال ۹۹ به بهره‌برداری رسیده، گفت:‌ امروز ۲۵ پروژه دیگر در ۳ استان به بهره‌برداری می‌رسد. 

اردکانیان حجم سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از این ۱۴۰ پروژه را ۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: علاوه بر منابع دولتی که بیشتر در بخش آب مصرف می‌شود، در این دولت موفق شدیم ۶.۷ میلیارد یورو و ۶۱ هزار میلیارد تومان سرمایه غیردولتی و غیربودجه عمومی از طریق مشارکت بخش خصوصی  و استفاده از فاینانس خارجی جذب کنیم.

وی حجم سرمایه‌گذاری برای ۲۵ طرحی که امروز به بهره‌برداری رسید را  ۵ هزار و ۹۳۶ میلیارد تومان دانست و افزود:‌ در استان سیستان و بلوچستان صنعت برق نقش کلیدی دارد و امروز اولین توربین بادی منطقه «میل نادر» به مدار بهره‌برداری می‌رسد. هر توربین ۵ هزار مشترک خانگی را جواب‌ می‌دهد که معال مصرف ۳ کارخانه سیمان است.

وزیر نیرو با اشاره به بادهای ۱۲۰ روزه در این منطقه و تونل های باد در محور شرق کشور، ادامه داد:‌ ظرفیت مطالعه شده ۳۰ هزار مگاواتی انرژی باد در منطقه این امکان را می‌دهد تا این صنعت به اتکای ظرفیت‌های داخلی کشور توسعه پیدا کند.

وی تاکید کرد: مطالعه‌ای که در تونل بادی منطقه خواف انجام شده مشخص است که جریان باد دائمی است و این مزیت این تونل است و امیدواریم با بحث‌های مشترک با افغانستان کار اجرا را آغاز کنیم. به جز این منطقه و در منطقه سیستان نیز برنامه نصب ۲۵ توربین ۲.۵ مگاواتی را داریم که ظرفیت ۵۰ مگاوات را ایجاد خواهد کرد.

/ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: هزار مگاوات ظرفیت جدید دولت تدبیر و امید بهره برداری میلیارد تومان سرمایه گذاری هزار میلیارد متوسط سالانه درصد افزایش وزیر نیرو اوج بار نصب شده سال ۹۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۲۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۱ در صد از ظرفیت پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گرفته است

 اسماعیل حبیبی، مشاور رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: صنعت حمل‌و‌نقل هوایی کشور به‌عنوان سریع‌ترین روش حمل‌ونقل جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

وی با اشاره نتایج مطالعات مقدماتی سازمان ملی بهره‌وری ایران در زمینه بهره‌وری فرودگاه‌های کشور، گفت: شرکت فرودگاه‌های کشور با مجموع ۵۳ فرودگاه در سطح کشور از جمله ۱۰ فرودگاه بین‌المللی، ۲۹ مرز هوایی، ۱۴ فرودگاه داخلیدر حال فعالیت است.

حبیبی افزود: در تحلیل بهره‌وری ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را هم باید مدنظر قرار داد، زیرا هیچ‌یک از اینها در تضاد با یکدیگر نیستند. در حال حاضر فرصت‌های بهبود مانند تحول دیجیتال، استفاده از زمین‌های بلااستفاده و... وجود دارد.

در ادامه خلیل‌الله معمارزاده، کارشناس بهره‌وری تصریح کرد: بسیاری از مسائلی که در فرودگاه‌ها اتفاق می‌افتد، خارج از حیطه کنترل فرودگاه‌هاست. در واقع فرودگاه، نقش کاتالیزور را دارد.

وی عنوان کرد: برای مدیریت صحیح هر سازمانی باید ابعاد کیفی را به کمی تبدیل کرد که بتوان تصمیم‌گیری درستی بر پایه داده‌ها داشت. به این منظور می‌توان از الگو‌های بین‌المللی استفاده کرد.

به گفته معمارزاده، موضوع بهره‌وری یک الزام است و باید فرهنگ بهره‌وری در سازمان‌ها آموزش داده شود.

وی با اشاره به آمار به‌دست آمده در ۵۰ سال اخیر، گفت: رشد حمل‌ونقل هوایی در جهان ۴ برابر شده است، ولی هزینه بهره‌برداری از آن به بیش از نصف کاهش پیدا کرده است و این مهم از محل بهره‌وری حاصل شده است.

این کارشناس بهره‌وری افزود: کشور ایران می‌تواند جایگاه بسیا بهتری در این حوزه داشته باشد و این امر مستلزم عزم جدی و همکاری جمعی است که به سمت بهره‌وری حرکت کنیم.

وی گفت: بسیاری از مسائلی که در فرودگاه‌ها اتفاق می‌افتد خارج از کنترل اداره و مدیریت فرودگاه است و از آنجایی که تمام کشور‌های جهان در این حوزه سنجش منافع را از حالت کیفی خارج کرده و به حالت کمی رو آورده‌اند، لازم است هر فرودگاهی در ایران طرح توجیهی خود را داشته باشد.

معمارزاده با تأکید بر اینکه هر فرودگاه شرایط خاص خودش را دارد، افزود: مدیر فرودگاهی موفق است که بتواند با جامعه محلی خود بیشترین ارتباط را ایجاد کند.

او با اشاره به شاخص‌های مالی و منابع انسانی به‌عنوان دو شاخص عمومی بهره‌وری فرودگاه‌ها، تصریح کرد: طبقه‌بندی فرودگاه‌ها باید بر اساس استاندارد‌ها و میزان ترافیک آنها صورت بگیرد.

همچنین حسن امجدی، عضو هیئت مدیره فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه به‌دلیل محدودیت‌هایی که در صنعت (نه فقط فرودگاه‌ها) وجود دارد، در حال حاضر فقط از ۴۵ درصد ظرفیت ترمینال‌های خارجی فرودگاه‌های کشور استفاده می‌شود. یعنی ۵۵ درصد پتانسیل بالقوه وجود دارد که اگر از این ظرفیت استفاده شود شرکت فرودگاه‌ها می‌تواند بهره‌ورتر عمل کند.

وی ادامه داد: طبق آمار به‌دست آمده، در پرواز‌های داخلی از ۵۱ درصد ظرفیت استفاده می‌شود و ۴۹ درصد ظرفیت مازاد وجود دارد که تنها پرواز‌های بازرگانی راهگشای این مشکل است.

بهروز محمودی، معاون راهبری زیربنایی-تولیدی سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز با بیان اینکه با وجود اینکه تعریف بهره‌وری خیلی ساده و بدیهی است، ولی تفسیر آن ابهام‌آمیز است، خاطرنشان کرد: به‌دلیل اهمیت مسئله فرودگاه‌ها، سازمان ملی بهره‌وری ایران بر خود لازم دید که گزارش ارزیابی بهره‌وری فرودگاه‌های کشور را انجام و منتشر کند.

وی با تأکید بر اینکه برای ادامه جلسات ارزیابی بهره‌وری فرودگاه‌ها نیاز است که دو موضوع مدنظر قرار گیرد، عنوان کرد: اول، وضعیت کارایی فرودگاه‌های کشور در مقایسه با سایر کشور‌های منطقه و جهان مورد مقایسه قرار گیرد. دوم، پس از انجام محاسبات و تحلیل آن، برای بهبود آن چه توصیه‌های سیاستی را به نهاد‌های ذیربط داشته باشیم.

در همین حال، علی قاسم‌زاده، عضو هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تأکید بر اینکه همکاری هرچه بیشتر در حوزه فرودگاه‌های کشور موجب کارایی و اثربخشی مورد نظر سازمان خواهد شد، افزود: آخرین فرودگاه‌های ساخته‌شده در ایران، فرودگاه‌های سقز و گناباد بوده است. اگرچه ممکن است این فرودگاه‌ها کارایی اقتصادی نداشته باشند، اما ساخت آن در راستای بهبود عدالت اجتماعی برای کشور ضروری است.

قاسم‌زاده با اشاره به وظایف اصلی فرودگاه‌ها از جمله ایجاد پایانه مسافری و ساخت و تجهیز باند‌ها و ... اضافه کرد: مهمترین وظیفه فرودگاه‌های ایران، کنترل فضای هوایی کشور است، زیرا آسمان ایران به‌دلیل قرارگرفتن در موقعیت حساس جغرافیایی، روزانه می‌تواند میزبان پرواز‌های بی‌شماری باشد.

وی با اشاره به نقش مهم فرودگاه بم در کاهش خسارات وارده در زلزله این شهر، اذعان کرد: به‌طور کلی فرودگاه‌ها تأثیر مستقیمی بر کاهش نابرابری‌های اجتماعی و بالابردن تولید ناخالص ملی در همه بخش‌های کشور دارد.

 منبع: روابط عمومی  سازمان ملی بهره‌وری 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • صرفه‌جویی سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان با اجرای پروژه‌های پیشران بهره‌وری استان یزد
  • ظرفیت‌سازی ایجاد شده در کردستان ناشی از تدبیر و نگاه دولت است
  • ایجاد ایمان و امید در دانش آموزان اعتمادسازی می‌خواهد
  • امیدآفرینی کار دولت‌هاست /ترکشِ ترکِ فعل/شاید سال امید
  • ۵۱ در صد از ظرفیت پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گرفته است
  • گشایش پنج مجتمع پتروشیمی با افزایش ظرفیت سالانه ۸ میلیون تن
  • چند نمونه از ترک‌فعل در دولت سابق که موجب نابسامانی اقتصادی شد
  • استاندار مرکزی: بزرگترین پروژه دولت، ترمیم اعتماد و امید مردم است
  • پاسخ مدیران رسانه‌ها به اظهارات رئیسی/کرباسچی: رسانه‌ها نباید با مطالب خلاف واقع، امید کاذب ایجاد کنند/ حضرتی: ابربحران ناامیدی دامن کشور را گرفته است
  • آمایش مقدمه افزایش بهره وری است