Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- صنعت شتر و شترداری تحفه‌ کویر برای اهالی خراسان جنوبی است و ظرفیت‌های بسیا فراوانی دارد که مورد غفلت واقع شده است و نیازمند حمایت و تلاش برای رفع موانع توسعه است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، استان کویری خراسان جنوبی دومین قطب پرورش شتر در کشور است که با داشتن هوای گرم و خشک و بیابان‌های وسیع، مکان بسیار خوبی برای پرورش شتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شترداری یک صنعت سودمند است و مسئولان برای استفاده حداکثری از این صنعت، باید آستین بالا بزنند چرا که شتر حیوانی است که نیاز غذایی بالایی ندارد و می‌تواند در بیابان زندگی کند و پرورش آن نسبت به گاو و گوسفند از صرفه اقتصادی بالاتری برخوردار است.

شترداری در سمنان به روایت تصویربیرجند| صنعت شترداری خراسان جنوبی باکمبود زیرساخت روبه‌رو استاعتبارات ملی و استانی در اختیار مجموعه‌های شترداری خراسان رضوی قرار گرفت

شیر شتر نیز نسبت به شیر گاو، حاوی 10 برابر آهن، 5 برابر پتاسیم و ویتامین C، چهار برابر سدیم و 3 برابر کلسیم و منیزیم و مقدار بیشتری اسیدهای چرب غیر اشباع، پروتئین، کلر و اسید فولیک بوده و آغوز آن سرشار از آنتی بادی‌ها و ترکیبات ضد سرطانی است.

چربی و لاکتوز شیر شتر نسبت به شیر گاو کمتر و انسولین آن بیشتر است و همین ویژگی موجب شده تا گزینه مناسبی برای افراد دیابتی، رژیمی و حساس به لاکتوز باشد ضمن اینکه شیر این حیوان برای درمان آب آوردگی مفاصل، یرقان، بیماری‌های طحال، سل، ترمیم زخم‌ها، تنگی نفس یا آسم، کم خونی، بواسیر و... بسیار مفید است.

شیر شتر نیز دارای خاصیت لاغرکنندگی بوده و یک غذای رژیمی است ضمن اینکه تحقیقات نشان داده که پادتن‌های موجود در شیر شتر برای غلبه بر بیماری هایی نظیر سرطان، ایدز، آلزایمر و هپاتیت C مفید است.

خراسان جنوبی دومین قطب شترداری کشور

یکی از شترداران خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: اجدادم از گذشته به پرورش شتر مشغول بوده‌ و من نیز بعد از پایان تحصیلات و با توجه به وضعیت فعلی جامعه، تصمیم گرفتم به این حرفه روی بیاورم.

قاسمی با بیان اینکه عشایر در بدترین و سخت‌ترین شرایط، زندگی می‌کنند و از بسیاری از امکاناتی که مردم در شهر برخوردارند بی‌بهره هستند، گفت: با این وجود بیش از 25 درصد گوشت کشور توسط عشایر تولید می‌شود.

وی خراسان جنوبی را قطب دوم شترداری در کشور دانست و بیان کرد: مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به صنعت شترداری داشته باشند چرا که پشم شتری که تولید می‌شود، می‌تواند برای چندین نفر کارآفرینی به همراه داشته باشد و باید توسط مسئولان مورد توجه قرار گیرد.

نبود صنایع فرآوری شتر در استان 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با تاکید بر اینکه هیچ صنایع فرآوری شتر در استان وجود ندارد گفت: به دنبال جذب سرمایه گذار برای احداث کارخانه فرآوری شیر شتر هستیم که تعدادی سرمایه گذار نیز مراجعه کردند و پیگیر کار‌ها هستند.

اشرفی با بیان اینکه شیر شتر به دلیل خواصی که دارد باید به عنوان شیر خشک صادر شود افزود: شیر شتر چندین برابر شیر گاو کلسیم، فسفر و آهن دارد و از همه مهمتر انسولینی که در شیر شتر موجود است برای درمان دیابت مفید بوده و تاثیرات زیادی برای درمان هپاتیت و سل داشته و برای مداوای بسیاری از امراض صعب العلاج مفید است.

وی ادامه داد: نهبندان رتبه اول شترداری در استان را دارد و بعد از آن شهرستان‌های طبس، خوسف، بشرویه و سرایان به ترتیب پیشرو در پرورش شتر هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: شتر یکی از ظرفیت‌های استان است که به دلیل نبود کشتارگاه به صورت زنده از استان خارج و به استان‌های تهران، اصفهان، کرمان، یزد، خراسان رضوی، سمنان و قم ارسال می‌شود.

اشرفی با تاکید بر اینکه در حال حاضر پتانسیل دامی خوبی در استان وجود دارد بیان کرد: توسعه شترداری ساده نیست و با توجه به کویری بودن و وضعیت استان بهترین دامی که در استان پرورش داده می‌شود شتر است.

وی یادآور شد: در خراسان جنوبی 5 شهرستان طبس، خوسف، نهبندان، بشرویه و زیرکوه مرکز پرورش شتر هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی دومین استان کشور در جمعیت شتر است اما متاسفانه استفاده از ظرفیت‌های این نعمت الهی مغفول مانده است که همت بالایی را می‌طلبد.

انتهای پیام/253/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خراسان جنوبی پرورش شتر شیر شتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۲۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحرایی: تنها راه جذب معلم، دانشگاه‌های تربیت معلم است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی، با بیان اینکه تربیت معلم ادای یک امانت مهم است؛ گفت: دانش آموزان ارزشمندترین سرمایه خانواده‌ها و بزرگترین گنج آینده کشور اند لذا مهمترین دغدغه ما تربیت معلم است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مصوبه کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان در این جهت است که آزمون اختصاصی تربیت معلم بخشی از آن است.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان گفت: سال گذشته ۲۵ درصد بر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزوده شد و طبق برنامه هفتم توسعه سالانه ۲۵ درصد بر ظرفیت دانشگاه افزوده خواهد شد.

صحرایی با تاکید بر اینکه قانون باید اجرا شود؛ گفت: قانون هم می‌گوید تنها راه جذب معلم از طریق دانشگاه‌های تربیت معلم است‌.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زنده گیری یک قلاده گرگ هار توسط پلیس مشهد
  • اسکان بیش از ۲ هزار خانوار در مدارس خراسان جنوبی
  • تدبیر اهالی رسانه برای برگزاری هر چه باشکوهتر روز قدس
  • بیش از ۲ هزار خانوار در مدارس اسکان یافتند
  • جام آسمان، جان زمین را سیراب نکرد/ تداوم عطش در کویر
  • پتانسیل تولید ۲ میلیون تن ماهی در قفس وجود دارد
  • جوجه ریزی در مرغداری‌های خراسان جنوبی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • آبرسانی به روستای جنجال آباد خراسان شمالی با همکاری گروه جهادی رویش‌های انقلابی و اهالی روستا
  • افزایش ۲۲ درصدی جوجه ریزی در واحد‌های پرورش مرغ خراسان جنوبی
  • صحرایی: تنها راه جذب معلم، دانشگاه‌های تربیت معلم است