Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@19:15:17 GMT

«معلولان» دغدغه محدودیت و رنج محرومیت

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۲۹۲۱

«معلولان» دغدغه محدودیت و رنج محرومیت

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- طاهر خیری*؛ آنها می‌خواهند بگویند ما هستیم، نفس می کشیم و در زیر پوست شهر زندگی می‌کنیم. آنها دوست ندارند از جامعه کنار گذاشته شوند بلکه دوست دارند دیده شوند و مطرح شوند.

روز جهانی معلولان فرصت مغتنمی است تا از کاستی‌ها و محرومیت‌ها بگوییم. از اینکه انگار شهر برای آنان ساخته نشده است و افراد معلول از بسیاری از حقوق شهروندی شأن محرومند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبریز و شهرهای دیگر برای زندگی کردن آنها مناسب نیستند، چون مناسب سازی نشده‌اند. از پیاده روها و پل‌های عابرگذر گرفته تا ایستگاههای اتوبوس و دیگر امکانات شهری برای رفاه حال معلولان در نظر گرفته نشده‌اند.

با وجود صحبت‌های فراوان مسئولان و برگزاری جلسات متعدد در حمایت از معلولان، در عمل هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است و این افراد همچنان از حقوق طبیعی شأن محرومند. حتی قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که در سال ۸۳ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده به درستی اجرا نمی‌شود و معلوم نیست چرا این قانون ضمانت اجرایی پیدا نکرده است و مسئولان ذی ربط در قبال آن کوتاهی می‌کنند.

واقعیت این است که رعایت حقوق فردی و اجتماعی معلولان وظیفه همه است. آنها هم مانند افراد عادی باید بدون دغدغه و با خیال راحت زندگی معمولی خود را بکنند. این افراد در استفاده از فضاها و امکانات شهری از قبیل اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، پل‌های عابر گذر، ادارات و بانک‌ها دچار مشکل بوده و به کمک دیگران متکی هستند.

این در حالیست که ماده دو قانون قانون جامع حمایت از حقوق معلولان کلیه سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی را موظف کرده است در طراحی و احداث ساختمان‌ها، اماکن و معابر عمومی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

از سوی دیگر ایستگاه‌های اتوبوس باید برای استفاده این افراد مناسب سازی شوند به طوری که محل انتظار ایشان، هم سطح با کف اتوبوس باشد. پل‌های هوایی یا زیرزمینی باید حتماً به رمپ یا وسایل مکانیکی بالا و پایین برنده مجهز باشند. بدین طریق شاید اندکی در کاهش دغدغه‌های ناشی از استفاده این افراد از صندلی چرخ دار مؤثر باشیم.

به نظر می‌رسد عمده مشکلات افراد معلول در محیط‌های شهری به شبکه معابر و مبلمان شهری مربوط می‌شود.در بسیاری از کشورهای جهان تلاش‌های فراوانی برای اصلاح و مناسب سازی این موارد با هدف دستیابی معلولان به استقلال فردی و حقوق اجتماعی شأن صورت گرفته است.

در کشور ما، اگرچه «ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی- حرکتی» از تاریخ ۷۸ لازم الاجرا بوده است، اما کماکان بسیاری از فضاهای شهری برای آنها قابل استفاده نیست. با اینکه تبریز در سال ۹۰ رتبه اول از نظر مناسب سازی محیط شهری برای معلولان را کسب کرد اما افراد معلول همچنان از مشکلات متعدد به خصوص رفت و آمد خود رنج می‌برند. اگر شهرداری هر سال برای مناسب سازی محیط شهری اعتباری در نظر می‌گیرد پس چرا شاهد بهبود در فضاهای شهری برای تردد بهتر افراد معلول نیستیم.

گرچه حدود هشت هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی استان قرار دارند و از خدمات این نهاد بهره مند هستند اما مشکلات اشتغال، درمان، تحصیل و تردد این افراد به قوت خود باقی است. به عنوان مثال طبق ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولان، ادارات دولتی مکلف هستند ۳ درصد مجوزهای استخدامی خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند اما متأسفانه در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد و معلولان به حق خود نمی رسند.

در همین حال، معلولان بسیاری در استان هستند که تحت حمایت هیچ نهادی نبوده و به حال خود رها شده‌اند. نه پوشش بیمه‌ای دارند و نه از خدمات توانبخشی و کمک هزینه زندگی نهادی بهره مند هستند. در حالی که ماده شش قانون وزارت بهداشت را مکلف کرده است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت را به گونه‌ای تأمین نماید که علاوه بر تأمین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را پوشش دهد.

به نظر می‌رسد اگر قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به طور کامل اجرا شود و همه سازمانها و نهادهای ذی ربط به وظایف محول شده شأن عمل کنند، مشکلات بسیاری از افراد معلول برطرف خواهد شد و آنان به حق و حقوق قانونی خود خواهند رسید.

هزار راه نرفته در مورد حمایت از معلولان وجود دارد. آنها بیش از آنچه از محدودیت‌ها رنج ببرند از محرومیت‌ها رنج می‌برند. محرومیت از حقوق فردی و اجتماعی.

*خبرنگار

کد خبر 5086878

منبع: مهر

کلیدواژه: معلولان جانبازان و معلولان اشتغال معلولان ویروس کرونا محسن فخری زاده محدودیت های کرونایی شیراز بارش باران آمار کرونا شیوع کرونا کرمانشاه بوشهر ترور دانشمندان هسته ای بارش برف گرگان شهرستان کرج شهرکرد افراد دارای معلولیت حمایت از حقوق افراد معلول مناسب سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۲۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست سازمان بهزیستی برای احداث پردیس توانمندسازی در پایتخت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، علی محمد قادری ­رئیس سازمان بهزیستی کشور در دویست و بیست و هفتمین نشست شورای اسلامی شهر تهران گفت: از مدیریت شهری می‌خواهیم پارک یا پردیسی در تهران ایجاد کند تا علاوه بر استفاده شهروندان عادی از آن، خانواده‌های دارای فرزندان معلول در آن از بازی‌های مهارتی بهره‌مند شوند. رئیس سازمان بهزیستی همچنین از مدیریت شهری خواست تمهیداتی بیندیشد تا شمار بیشتری از معلولان از خدمات تاکسی‌های اینترنتی و سکو‌های مجازی بهره بگیرند. علی محمد قادری همچنین بر مناسب سازی هرچه بیشتر پایتخت برای معلولان و دسترس پذیری خدمات تاکیدکرد و افزود: مناسب سازی برای این قشر از جامعه باید با جدیت بیشتری دنبال شود. رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به وجود چهار هزار نخبه علمی، فرهنگی و ورزشی در بین معلولان پایتخت گفت: کانون استعدادیابی و نخبگان نیاز به کنسرسیوم مشترک بین سازمان بهزیستی و نهاد‌های مختلف به ویژه مدیریت شهری دارد و این رویداد‌ها می‌تواند جریان سازی و الگونمایی کند.

دیگر خبرها

  • شرایط استخدام زباله‌گردان به عنوان پاکبان مشخص شد / این افراد چقدر حقوق می گیرند؟
  • شرایط استخدام زباله‌گردان به عنوان پاکبان مشخص شد | این افراد چقدر حقوق می گیرند؟
  • عزم جدی مدیریت شهری برای رفع دغدغه چند ساله شهروندان
  • پلاک‌قرمز‌ها برای معتادان ناامن شدند
  • تقویت خلاقیت معلولان با کلاس‌های صنایع دستی
  • افزایش ۲۸ برابری اعتبارات سرویس های مدارس استثنایی در بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران
  • آخرین وضعیت معلولان در تهران | ۴ هزار نخبه علمی، فرهنگی و ورزشی در بین معلولان داریم | لزوم ایجاد یک پارک ویژه برای این شهروندان
  • واکنش اعضای شورا به گزارش رئیس سازمان بهزیستی
  • انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
  • درخواست سازمان بهزیستی برای احداث پردیس توانمندسازی در پایتخت