Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-28@16:41:18 GMT

انحصارزدایی از «خودرو» به روش «صمت»

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۲۹۸۱

انحصارزدایی از «خودرو» به روش «صمت»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ علیرضا رزم‌حسینی در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر ایجاد فضای بیشتر برای فعالیت بخش خصوصی، این را هم گفته که وزارت صمت برای رقابتی کردن بخش «خودرو» برنامه‌هایی دارد.

این برای چندمین بار است که وزیر صمت از انحصار خودروسازان بزرگ و لزوم رقابتی شدن بازار خودروی کشور می‌گوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیشتر اظهارنظرهای رزم‌حسینی در این مورد، بر شکست انحصار و ایجاد رقابت به‌واسطه شکل‌گیری شرکت‌های جدید و تقویت بخش خصوصی تاکید شده است. در واقع، وزیر صمت دو راهکار کلی را برای انحصارزدایی از بخش «خودرو» در نظر گرفته که یکی مبتنی بر ایجاد برندهای جدید است و دیگری میدان دادن به خودروسازان بخش خصوصی. در باب روش نخست، این پرسش ایجاد شده که قطب جدید خودروسازی چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا قرار است وابسته به دولت باشد؟ آیا خودروسازی نظامی مدنظر وزارت صمت است؟ و اینکه نقش خودروسازان خارجی در شکل‌گیری قطب جدید چیست؟ رزم‌حسینی تا به امروز پاسخ روشنی به این پرسش‌ها نداده، بنابراین مشخص نیست وی دقیقا چه طرحی را درباره قطب جدید خودروسازی کشور در سر می‌پروراند. اگر قطب مدنظر وی، خودروسازی دولتی دیگری باشد، به‌نظر می‌رسد تشکیل آن کمک چندانی به انحصارزدایی و ایجاد رقابت نخواهد کرد، زیرا آن هم تبدیل به شرکتی شبیه ایران‌خودرو و سایپا خواهد شد. در باب ورود نظامیان به خودروسازی نیز نقدهایی وجود دارد و حتی برخی معتقدند تشکیل قطب نظامی خودرو، خود انحصاری جدید را ایجاد می‌کند که شاید حتی از انحصار فعلی نیز قوی‌تر باشد. با توجه به این مسائل، خیلی‌ها معتقدند شکست انحصار و ایجاد رقابتی قابل قبول و کارساز در صنعت و بازار خودروی کشور، با حضور شرکت‌های خصوصی و مستقل رخ خواهد داد. این شرکت‌ها می‌توانند داخلی باشند یا حتی خارجی. در بخش داخلی نیز دو مسیر را می‌توان طی کرد؛ نخست تقویت خودروسازان فعلی فعال در بخش خصوصی و دیگری، مهیا کردن فضا برای ورود شرکت‌های جدید. در حال حاضر چندین خودروساز در بخش خصوصی کشور فعالیت می‌کنند، با این حال رقابت چندانی میان آنها و خودروسازان بزرگ به چشم نمی‌آید، چه آنکه سیاست‌های مختلفی در مورد هر دو گروه اجرا می‌شود. با توجه به اینکه وزیر صمت همواره بر تقویت بخش خصوصی خودروسازی تاکید کرده، احتمال می‌رود فضا دادن به شرکت‌های فعال در این بخش، جزو برنامه‌های رزم‌حسینی برای انحصارزدایی در صنعت خودرو باشد، هرچند سازوکارش مشخص نیست. اما رقیب‌تراشی برای خودروسازان بزرگ را می‌توان به شرط کنار رفتن تحریم‌ها، از مسیر سرمایه‌گذاری خارجی نیز دنبال کرد، اتفاقی که قرار بود در دوران پسابرجام به‌واسطه حضور مستقل رنو فرانسه در ایران رخ بدهد. به‌عبارت بهتر، اگر فضا برای حضور مستقل خودروسازان خارجی در کشور فراهم شود، پروژه وزارت صمت برای انحصارشکنی و ایجاد رقابت، درصد موفقیت بالایی خواهد داشت. البته این راهکار فعلا با مانعی اساسی به نام تحریم مواجه است که تا حذف نشود، نمی‌توان روی حضور مستقل خودروسازان خارجی در ایران حساب باز کرد. با این حال اگر سیاست انحصارزدایی رزم‌حسینی در دولت بعد نیز ادامه پیدا کند، با توجه به احتمال لغو تحریم‌ها، امکان پیاده‌سازی این راهکار وجود خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد با حضور مستقل خودروسازان خارجی در کشور (مشروط بر دادن آزادی عمل معقول به آنها و عدم حاشیه‌سازی‌های قبلی) احتمال انحصارزدایی و ایجاد رقابت در صنعت و بازار خودروی ایران بالا خواهد رفت.

پربیننده ترین ثبت نام ایران خودرو +جزییات کامل ثبت نام خودرو (سایپا و ایران خودرو آبان ۹۹) ایران خودرو / لینک و شرایط ثبت‌ نام جدید قیمت انواع پراید دست دوم +جدول قیمت روز محصولات ایران‌خودرو +جدول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایران خودرو خودرو قیمت خودرو تولید خودرو بازار خودرو خودروساز سهام عدالت خودروسازان خارجی ایجاد رقابت ایران خودرو حضور مستقل رزم حسینی بخش خصوصی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۲۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به دنبال خرید بمب اتم بود؟

 به گزارش تابناک به نقل از ایران، ناطق نوری در خاطرات خود نوشته است: به رئیس جمهور اوکراین گفتم: می‌دانید هشت سال جنگ داشتیم و بسیاری از ادوات نظامی و سلاح‌های ما از بین رفت و یا فرسوده شد و ما به شدت مشغول جبران آن هستیم.
 

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری در زمان ریاست مجلس در سفر به اوکراین مذاکرات جالبی با رئیس جمهور این کشور داشته است.

ناطق نوری در بیان خاطرات خود از این سفر می‌گوید: در جلسه‌ای که با رئیس جمهور اوکراین داشتیم، بعد از صحبت‌های عادی به ایشان گفتم «می خواهم یک مقدار خصوصی با شما صحبت کنم» – این جلسات خصوصی کاربردش خیلی است – ایشان قبول کرد و بعضی‌ها را بیرون کرد. به رئیس جمهور اوکراین گفتم: «می‌دانید هشت سال جنگ داشتیم و بسیاری از ادوات نظامی و سلاح‌های ما از بین رفت و یا فرسوده شد و ما به شدت مشغول جبران آن هستیم. بالاخره این ادوات نظامی را برای تقویت خودمان باید تعمیر کنیم یا بخریم و در حد خودمان بنیه‌ی نظامیمان را بالا ببریم. ترجیح می‌دهیم از کشور‌های اروپای شرقی که الان به پول نیاز دارند و وضعشان خیلی خوب نیست – به خاطر تازه به استقلال رسیدن-سلاح‌ها را بخریم. البته اگر شما‌ها نفروشید ما از جای دیگر می‌خریم و لنگ نمی‌مانیم».

در خاطرات ناطق نوری آمده، بحث ما در جلسه خصوصی این بود که «شما تا کجا با ما هستید، چقدر و تا کجا به ما سلاح می‌فروشید؟» او اول یک کم جا خورد، یک شوخی کرد و گفت «آقای اسپیکر، آقای رئیس من اول از شما سوال کنم، شما رئیس مجلس هستید یا رئیس جمهور؟» من به ایشان گفتم «دو تا جواب دارم یکی این که ما مجلسمان با دولتمان خیلی تفاوت نمی‌کند و ما به هم کمک می‌کنیم. دوم این که من با آقای هاشمی بیش از سی سال است رفیقم، یعنی کار‌های او را آن طور که از دست من بر می‌آید برایش پیگیری می‌کنم. این مسئولان اجرایی هم به همین دلیل با من هستند» و به آقای تولایی اشاره کردم.

ایشان یک خورده جا خورد و ماند که چه جواب بدهد، من دوباره گفتم «تا کجا با ما هستید؟» آقای جواد لاریجانی که آدم زرنگ و باهوشی است یک نامه‌ای از زیر میز به من داد که ایشان خیال می‌کند که شما می‌خواهید بمب اتم از ایشان بگیرید، به او بگوئید چه می‌خواهید.» سپس من گفتم: البته ما بمب اتم و این چیز‌ها نمی‌خواهیم. ما دنبال این چیز‌ها نیستیم و مخالفیم. این را که گفتم او لبخند زد و به قول معروف یک کمی باز شد و گفت: زیر اتم هر چه بخواهید مشروط به این که مصالح ما را هم در نظر بگیرید».

دیگر خبرها

  • ایران به دنبال خرید بمب اتم بود؟
  • خودروسازان از قیمت گذاری دستوری معاف می شوند؟
  • تشکیل کارگروه مشترک دولت و انبوه‌سازان برای رفع مشکل مسکن
  • خصوصی‌ها، کم‌کاری دو خودروساز بزرگ را جبران کردند...
  • بررسی دلایل لاستیک سایی خودرو
  • بازار اجاره مسکن با راه‌اندازی سامانه خودنویس انحصارزدایی می‌شود
  • انحصارزدایی از بازار اجاره نویسی با اعطای حق انتخاب به مردم
  • ایجاد فضای رقابتی و تنظیم‌گری در صنعت خودرو با تسهیل در واردات
  • مدل‌های جدید خودروهای برقی چینی در نمایشگاه بانکوک
  • برای تحقق شعار سال باید از رقابت بنگاه‌‍‌های دولتی با بخش خصوصی جلوگیری شود