Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@22:17:50 GMT

فیلمی از دریل کاری چانگ ای ۵ روی ماه

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۳۸۴۶

فیلمی از دریل کاری چانگ ای ۵ روی ماه

‍‍‍‍‍‍

ماه نورد چینی‌ها موسوم به "چانگ ای ۵"(Chang'e 5) که چندی پیش زمین را به مقصد ماه ترک کرد و با موفقیت روی آن فرود آمد، اکنون موفق شده است تا با حفر یک حفره با دریل کاری بر سطح ماه، از خاک و سنگ سطح ماه نمونه برداری کند.

به گزارش ایسنا، چین ۲۳ نوامبر ساعت ۱۵:۳۵ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۰:۰۵ بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) فضاپیمای بدون سرنشین خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چین این فضاپیمای بدون سرنشین را با این هدف پرتاب کرد که این فضاپیما نمونه هایی از خاک و سنگ‌های ماه را به زمین بازگرداند.

این اولین تلاش یک کشور برای آوردن نمونه از قمر طبیعی زمین از دهه ۱۹۷۰ تاکنون است. این کاوشگر اکنون عملیات حفاری خود را آغاز کرده است و اگر همه چیز با موفقیت پیش رود، اواخر ماه جاری این نمونه ها را به زمین بازخواهد گرداند.

این کاوشگر ۸ هزار و ۲۰۰ کیلوگرمی پس از ۱۱۲ ساعت سفر، در تاریخ ۲۸ نوامبر به مدار ماه وارد شد. قرار بود این کاوشگر حفره ای ۲.۱ متری در سطح ماه حفاری کند تا نمونه‌هایی را جمع آوری کند. کل این ماموریت برای ۲۳ روز برنامه ریزی شده است.

کاوشگر "چانگ ای ۵"(Chang'e-5) که به نام الهه ماه در چین باستان نام گذاری شده است، در حال جمع آوری نمونه‌هایی از کره ماه است که می‌تواند به دانشمندان در درک بیشتر ریشه و شکل‌گیری ماه کمک کند. اگر این کاوشگر چینی بتواند با موفقیت و همراه با نمونه ها به زمین بازگردد، چین تبدیل به سومین کشور در طول تاریخ خواهد شد که نمونه‌های قمری را -چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق- به زمین می‌آورد.

دو شب پیش این کاوشگر روی ماه فرود آمد. سازمان ملی فضایی چین (CNSA) در بیانیه‌ای گفت: "چانگ ای ۵" اولین ماموریت چین برای آوردن نمونه از ماه، اول دسامبر با موفقیت در منطقه "اقیانوس توفان‌ها"ی (Ocean of Storms) ماه فرود آمد.

"اقیانوس توفان‌ها" نام یک دشت بازالتی بسیار بزرگ بر روی سطح کره ماه است. "اقیانوس توفان‌ها" بزرگترین آبگیروار سطح ماه است. مساحت این اقیانوس‌وار حدود چهار میلیون کیلومتر مربع است.

مقامات سازمان ملی فضایی چین گفتند که این کاوشگر در نزدیکی ناحیه‌ای به نام "Mons Rümker" که کوهی در "اقیانوس توفان‌ها" است، ماه را لمس کرد. این کاوشگر بلافاصله بعد از آن آرایه و آنتن خورشیدی خود را مستقر کرد تا کار خود را روی ماه آغاز کند.

دو قطعه از چهار ماژول کاوشگر مذکور که شامل یک سطح نشین ثابت(stationary lander) و یک وسیله صعودگر(ascent vehicle) بود به خاکستر ماه برخورد کرد. این کاوشگر اکنون مشغول جمع آوری حدود ۴.۴ پوند (۲ کیلوگرم) نمونه است.

در نهایت این نمونه ها به صعودگر منتقل می شود و به مدار ماه خواهد رفت تا در آنجا با دو ابزار دیگر این کاوشگر، یعنی مدارگرد و سفینه بازگشت به زمین به خانه بازگردد.

وسیله نقلیه بازگشتی، سنگ‌های ماه را به زمین منتقل خواهد کرد. بنابر گزارش‌ها، این وسیله در اواسط ماه دسامبر در ناحیه ای در مغولستان داخلی فرود خواهد آمد.

اکنون شاهد فیلمی از دریل کاری و جمع آوری نمونه های سطح ماه توسط "چانگ ای ۵" خواهیم بود.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چانگ ای ۵ ماه چین اقیانوس توفان ها چانگ ای ۵ نمونه ها جمع آوری سطح ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۳۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

6 طلا برای ووشوی ایران در انتخابی جام جهانی

به گزارش "ورزش سه"، روز نخست رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ از صبح امروز (چهارشنبه) با حضور بیش از ۳۰۰ ورزشکار از 38 کشور جهان به میزبانی شهر جیانگ‌یئن در کشور چین آغاز شد و ملی‌پوشان ایران برابر حریفان خود قرار گرفتند.
در مسابقات روز نخست نمایندگان ایران با حریفان رقابت کردند که حاصل تلاش آنها 6 طلا، یک نقره و ۳ برنز بود.
در رقابت‌های امروز مصطفی حسن‌زاده در فرم نن‌گوئن، صدیقه دریایی در وزن ۶۵- کیلوگرم، شهربانو منصوریان در وزن ۷۵- کیلوگرم با برتری مقابل حریفی از چین، معین تقوی در وزن ۹۰ کیلوگرم ساندا، زهرا کیانی در فرم چانگ‌چوان با پشت سرگذاشتن نماینده چین و هلیا اسدیان در فرم نن‌گوئن به مدال طلا رسیدند.
شاهین بنی‌طالبی در فرم نن‌گوئن نقره گرفت و زهرا جلیلی (۲مدال برنز) در فرم‌های چانگ چوان و گون شو برنز و هلیا اسدیان در نان‌چوان دو مدال برنز در تالو بدست آوردند.
امروز همچنین سهیلا منصوریان در وزن 60- کیلوگرم یک برد و یک باخت کسب کرد، محمدرضا ریگی در وزن ۸۵- کیلوگرم نماینده اردن را مغلوب کرد و سهیل موسوی در وزن 75- کیلوگرم در مبارزه با «سعد بوجکا» دارنده مدال نقره جهانی از مراکش پیروز شد.
همچنین در پیکارهای بخش تالو حسین قبله نما در چانگ‌چوان، زهرا کیانی در فرم جین‌شو، شاهین بنی‌طالبی‌ و‌ مصطفی حسن‌زاده در نن‌دائو موفق به کسب مدال نشدند.
فردا (پنجشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه) نیز پیکارها تالو پیگیری می‌شود و هر ۶ نماینده کشورمان با حریفان در فرم‌های مختلف رقابت خواهند کرد. همچنین در بخش ساندا محسن محمد سیفی، علی خورشیدی، سهیل موسوی و محمدرضا ریگی به مصاف حریفان خود خواهند رفت.

دیگر خبرها

  • توصیه ربیعی به مسئولان با یک خاطره عجیب: مدتی تصمیم نگیریم!
  • جام‌جهانی ووشو| کسب ۱۰ مدال در روز نخست برای نمایندگان ایران
  • 6 طلا برای ووشوی ایران در انتخابی جام جهانی
  • مدال طلا و برنز چانگ جوان به کیانی و جلیلی رسید
  • کنایه علی ربیعی به مسئولان: فقط بر سر جای خود بنشینید و کاری نکنید تا اوضاع خراب‌تر نشود /هردم از این باغ بری می‌رسد!
  • علی ربیعی خطاب به مسئولان: فعلاً تصمیمی نگیرید تا اوضاع بدتر نشود
  • ارتباط فضاپیمای وویجر ۱ ناسا پس از ماه‌ها با زمین برقرار شد
  • نماینده مجلس: فرونشستِ اصفهان جدی است؛ وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است؟
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • کاشت ۴ هزار گل در هفشجان به مناسبت هفته زمین پاک