Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، اسفندیار خزایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: فرسایش خاک در همدان سالانه ۱۵ تن در هکتار است.

او ادامه داد: بر اساس یافته‌های علوم خاک شناسی سال‌های زیادی طول می‌کشد تا یک سانتیمتر خاک تولید شود بنابراین باید برای حفظ آن تلاش زیادی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: توسعه زمین نیز بر اساس شرایط خاص زمین شناسی متفاوت بوده چرا که وجود سنگ‌های متعدد در لایه‌ها و پوسته خاک موجب شکل گیری خاک به شکل کنونی برای استفاده گیاهان به عنوان هرم نخست اکوسیستم، می‌شود.

خزائی بیان کرد: خاک در ایران تحت تاثیر شرایط اقلیمی بوده و با توجه به قرار گرفتن این کشور در ناحیه خشک و نیمه خشک، حفاظت از آب و خاک از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

او اظهار داشت: مناطقی که شاهد ریزش باران به صورت رگباری هستیم از جمله نواحی خشک و نیمه خشک بیشتر در معرض فرسایش خاک قرار دارند بنابراین توجه به پوشش گیاهی برای حفاظت از خاک به ویژه در این نواحی ضروری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: وضعیت پوشش گیاهی در مناطق جنوبی و شمالی همدان متفاوت بوده و با توجه به اهمیت پوشش حفاظتی خاک در بخش منابع طبیعی و کشاورزی عملیات‌های مختلف می‌تواند در حفظ خاک موثر واقع شود.

خزائی با بیان اینکه خاک زنده با پوشش مناسب در اختیار همه بهره‌برداران قرار دارد افزود: پوشش گیاهی خوبی از نظر مرتعی در منطقه الوند شهر همدان وجود دارد.

او ادامه داد: در پوسته خاک همدان یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی مشاهده شده و این استان از نظر تنوع گیاهی با ارزش نسبت به سایر استان‌ها پیشرو است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: خشکسالی‌های متعدد، نوع خاک و پوسته آن، فشار بیش از حد به سرزمین، چرای مفرط و بهره برداری بی‌رویه از منابع زیر زمینی موجب بروز آسیب جدی به خاک و تدیل شدن بیش از ۱۹ هکتار اراضی منابع طبیعی به بیابان شده است.

خزائی ادامه داد: بخشی از خاک در شکاف و درز سنگ‌های سطح زمین شکل گرفته است و حذف پوشش گیاهی موجب رانش و جابجایی سنگ‌ها و از بین رفتن تدریجی خاک می‌شود.

این مسئول گفت: فرسایش خاک به میزان ۱۰ تن در هکتار طی یکسال امری طبیعی است چرا که در غیر اینصورت امکان کشاورزی در دشت‌ها وجود نداشت.

خزائی تاکید کرد: همدان به واسطه پوشش گیاهی مناسب از نظر فرسایش خاک نسبت به سایر استان‌ها وضعیت مطلوبی دارد چرا که وسعت مراتع این استان یک درصد کشور بوده، اما سه درصد علوفه در همدان تولید می‌شود.
منبع ایرنا
انتهای پیام/ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی همدان فرسایش خاک پوشش گیاهی فرسایش خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۴۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان داروها و فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران گفت: بیش از ۱۲۰۰ گیاه دارویی داریم که از این تعداد صرفا از ۳۰۰ گیاه، دارو ساخته شده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امیرحسین جمشیدی امروز در سیزدهمین همایش طلای سبز و دوازدهمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی اظهار کرد: صنعت داروهای گیاهی از سال 1360 در کشور آغاز به کار کرده است. 

وی افزود: صنعت تولید داروهای گیاهی تنها صنعتی است که تولید دانش مستقیماً به تولید محصول در آن می‌انجامد با این وجود، بیش از 1200 گیاه دارویی داریم که از این تعداد صرفا از 300 گیاه، دارو ساخته شده است و 4400 فرآورده طبیعی و بیش از 2000 فرآورده سنتی داریم. 

گلایه رئیس سازمان غذاودارو از فروش اقلام غیرمجاز در عطاری‌ها

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان داروهای طبیعی و فرآورده‌های طب سنتی ایران گفت: امیدوارم در سال 1403 ثبات بیشتری در بازار ارزش‌آفرین داروهای گیاهی و طب سنتی که اسناد بالادستی هم بر استفاده از ظرفیت‌های آن تاکید دارند، داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستگیری بیش از ۵ هزار نفر از مجرمین و تعرض‌کنندگان به عرصه‌های ملی و جنگلی کشور
  • آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی
  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • هشدار درباره مصرف محصولات عرضه شده در فضای مجازی
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور/ نتیجه دستاوردها یک نگاه استراتژیک است
  • فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری