Web Analytics Made Easy - Statcounter

دكتر محمدحسين عمارتی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با صدای ایران گفت: امروز متاسفانه هر روز با كمبود نيازهاي اساسی مردم روبه رو هستيم و اين باعث شده است مردم جامعه بيش از پيش استرس زيادي را متحمل شوند.    وی با اشاره به گرانی هر روزه کالاها گفت: در این خصوص دلايل زيادي وجود دارد اما اگر بخواهیم به مهمترين آن ها بپردازيم می توان اشاره کرد وقتي مفهوم عرضه و تقاضا خدشه دار مي گردد شاهد گران شدن كالا خواهيم بود، هرچند دلال ها نيز در اين موضوع دخالت دارند ولي مهترين دليل، برهم خوردن عرضه و تقاضاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: به عنوان مثال چنانچه فرض كنيد توليد ماهانه رب در كشور مثلا 1000 قوطي مي باشد در يه بازده زماني با شايعات نبود يا گران شدن، مردم براي خريد هجوم آورده و طبيعتا بيش از توليد تقاضا دارند يعني تقاضا در لحظه بيش از 1000 عدد مي باشد.  در اينجا توليد كنندگان و دلالان با سو استفاده به راحتي اقدام به گران تر كردن نموده و به هدف خود مي رسند.   عمارتی بخشایش افزود: مثال فوق براي كالاهاي زيادي در كشور در حال حاضر حكم فرماست. امروز شاهد صف مرغ هستيم شايد باورش كمي سخت باشد ولي چون 185000 ريال شده است بعضی از مردم درصدد هستند هرجور شده 3 عدد مرغ بخرند. در حالي كه در حالت عادي همواره به اندازه نياز يك يا دو عدد خريداري مي شد. اما امروز  در صف هاي طولانی مي ايستيم تا مرغ ارزان بخريم ولي دريغ از اين موضوع كه خودمان داريم به گرانتر شدن آن دامن مي زنيم.
وی ادامه داد: گوشت را با كارت ملي می خريم. اما آيا فكر کرده ایم که نیاز است هيجانات را كنترل كنيم و بهينه خريد كنيم و عرضه و تقاضا را برهم نزنيم تا هم كالا موجود باشد و هم گران نشود!
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: در رابطه با سو مديريت توجه شما را به مثال زير جلب مي نمايم. براي مثال نهاده هاي دامي به شركت هاي مربوطه با ارز دولتي داده مي شود تا مرغ توليد كنند اما در اين بازار نه تنها اقدام به توليد نكرده بلكه متاسفانه با قيمت بالاتري اين نهاده دامي را به اندك توليد كنندگان واقعي مرغ مي فروشند.   وی افزود: بنابراین در اينجا سو مديريت دليل اين اتفاق تلخ بوده، چرا كه اگر نظارت دقيقي بر روي تحويل و توليد و خروجي نهاده دامي در يك مرغداري صورت پذيرد و ناظران حضور داشته باشند كه نهاده هاي تحويلي به مرغ تبديل شده و روانه بازار شده است ديگر شاهد اين اتفاق نخواهيم بود. يا مورد مهم ديگر اين است كه چرا دولت نبايد تامين نهاده هاي دامي را براي دو سال تامين تا شاهد اين گونه مشكلات نشويم.
عمارتی بخشایش ادامه داد: عدم پيش بيني دقيق در توليد نيز ديگر ايراد وارده بر مديريت فعلي كشور است، چرا كه منتظر آن هستيم تا كمبودي پيدا شود تا به دنبال آن برويم. امروز روغن، فردا رب، برنج، گوجه .... و در پايان موضوع تحريم كه ديگر جاي بحث ندارد ، جنگي خاموش ولي ويرانگر چون حمله هيروشيما است.
وی ادامه داد: البته این اتفاقات نقاط قوت هم دارد، چون مي تواند پتانسيل هاي داخلي را فعال كند. ولي نقاظ ضعف آن بسيار چشمگير و ويرانگر است. ضربه مستقيم به معيشت مردم، ايجاد پيدايش قاچاق كالاهاي وارداتي، برهم خوردن تعادل بازار ارز و كالا، بخشي از ويراني هاي اين پديده خاموش است.
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر افزود: امروز دنيايی نيست كه بتوان بگوييم درها را بايد بست بلكه دهكده و جامعه ي جهاني بهم نياز دارند، حتي كشورهاي دور افتاده كه شايد نام آن ها هم به گوش نخورده در اين دهكده نقش دارند.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: تحريم سو مديريت اقتصاد کارشناس مسائل اقتصادی کارشناس مسائل اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۴۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت با تسهیل و تقویت تولید در عرصه تحقق شعار سال گام بردارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، حجت الاسلام حجت قاسم خانی در جلسه شورای فرهنگ عمومی خوی که در دفتر امام جمعه با محوریت رفع موانع مشارکت مردم در تولید برگزار شد، اظهار داشت: با هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی شهرستان و با محوریت شورای فرهنگ عمومی برای تحقق شعار سال تلاش خواهد شد.

وی با بیان اینکه اقتصاد، تولید و معیشت مردم، دغدغه اصلی مقام معظم رهبری خصوصا در یک دهه اخیر می‌باشد، ادامه داد: شرطی شدن اقتصاد با گره خوردن به مسایل برجام و عدم حضور مردم در متن میدان اقتصادی از جمله عوامل مهمی بود که موجب رکود اقتصاد شده و لذا حضور و مشارکت موثر مردم در تمامی عرصه‌های کشور، موجبات توفیق در زمینه تولید را فراهم می‌آورد.

امام جمعه خوی تصریح کرد: بخشی از روند تسهیل و تقویت تولید با نقش آفرینی مردم، مربوط به دولت است که باید به صورت عملی و قوی دولت در این عرصه با برداشتن قوانین دست و پاگیر، مبارزه با قاچاق، منع واردات بی رویه، فساد مالی و کارشکنی‌های اداری ورود کند.

وی خاطرنشان کرد: مردمی سازی اقتصاد به معنای واقعی کلمه در تغییر ذهنیت‌ها و اصلاح مقررات زائد می‌باشد، به طوری که هر شهروند این فرصت را داشته باشد که بتواند یک کسب و کار راه بیاندازد.

حجت الاسلام قاسم خانی تصریح کرد: کشف و رفع عوامل مُخل تولید با مشارکت مردم و استقبال از ابتکارات باید در کانون توجه قرار گیرد و تجمیع تولیدکنندگان خُرد با هدف رونق و رشد عادلانه تولید و با رویکرد پیگیری جدی در این امر الزامی است.

در ادامه این نشست کریم علی نژاد فرماندار خوی گفت: تحقق جهش تولید با مشارکت مردم، مستلزم فرهنگ‌سازی است و پیش نیازهای فرهنگی این امر باید پیش بینی شود.

وی تشکیل دبیرخانه تخصصی برای مردمی سازی اقتصاد با رویکرد رفع موانع در جهت تحقق هرچه بهتر شعارسال را در اولویت دانست و تأکید کرد: پرهیز از موازی کاری‌ها توسط دستگاه‌های متولی و مسئولین شهری در عملیاتی سازی شعار سال باید مورد توجه باشد.

فرماندار خوی ابراز کرد: در مسائل مختلف حضور موثر مردم نقش کلیدی در تحقق هدف گذاری‌ها داشته که باید در این راستا نیز زمینه و بسترهای لازم برای حضور فعال مردم فراهم شود.

وی تصریح کرد: بازنگری دستورالعمل‌های قانونی با در نظر گرفتن ضروریات شهرستان در جهت جریان سازی مشارکت مردم در امر تولید، الزامی است.

علی نژاد خاطرنشان کرد: تشکیل کارگروه‌های اندیشه ورز جهت ارایه راهکارهای تخصصی و عملی با توجه به اقتضائات شهرستان می‌تواند موثمر ثمرباشد.

وی یادآور شد: برای شکل گیری جهاد همگانی در راستای تحقق شعار سال، لازم است در این زمینه جهاد تبیین صورت بگیرد که این امر می‌تواند در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است
  • منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد ۶ درصدی را تجربه کرد
  • اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • دولت با تسهیل و تقویت تولید در عرصه تحقق شعار سال گام بردارد
  • جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی
  • کاهش هیجانات بازار ارز با توقف شوک‌های سیاسی
  • الگوی حکمرانی تولید تدوین شود/ اگر به مردم میدان داده شود جهش تولید اتفاق می‌افتد
  • پیش‌بینی جالب یک فعال اقتصادی درباره نرخ ارز
  • توجه به تعاونی ها و تولید آزاد راهکار تحقق شعار سال است