Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@06:14:04 GMT

آزمایش موتور جت چینی با سرعت ۱۶ برابر سرعت صوت!

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۵۱۱۰

آزمایش موتور جت چینی با سرعت ۱۶ برابر سرعت صوت!

چین یک موتور جت ماورای صوت را که قادر خواهد بود با ۱۶ برابر سرعت صوت حرکت کند و برای رسیدن به هر نقطه از کره زمین تنها به دو ساعت زمان نیاز دارد، آزمایش کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، دانشمندان در چین ادعا می کنند که یک موتور جت مافوق صوت به نام "sodramjet" ساخته اند که می تواند با ۱۶ برابر سرعت صوت پرواز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته دانشمندان، ساخت این موتور جت بدان معناست که هواپیمایی که با چنین موتورهایی مجهز شده است، می تواند طی دو ساعت به هر کجای دنیا پرواز کند.

پرواز آزمایشی نمونه اولیه این موتور در یک تونل باد در پکن چین انجام شد و رانش عالی، بازده مناسب سوخت و ثبات عملیاتی را به نمایش گذاشت.

محققان می گویند این نوع موتور می تواند در هواپیماهای قابل استفاده مجدد از نوع جوی که به صورت افقی از باند فرودگاه بلند می شوند، به سمت مدار زمین شتاب می گیرند، سپس دوباره وارد جو زمین می شوند و در نهایت در یک فرودگاه فرود می آیند، استفاده شود.

موتور "sodramjet" در این آزمایش، با سرعت حداکثر ۹ برابر سرعت صوت در یک تونل باد قدرتمند آزمایش شد.

از لحاظ تئوریک این موتور می تواند یک هوابرد را تا ۱۶ برابر سرعت صوت شتاب دهد، اما هنوز به مرحله آزمایش در دنیای واقعی نرسیده است.

محققان می گویند تنها تونل بادی که می تواند این موتور را آزمایش کند، در حال حاضر در چین در حال ساخت است.

این تیم اطمینان دارد که "sodramjet" می تواند به اولین پروازهای تجاری مافوق صوت تحقق بخشد.

این اولین بار نیست که دانشمندان چنین موتوری می سازند. ایالات متحده قبلاً موتور "اسکرم جت"(scramjet) را ساخته بود که پیش بینی می شد عملکرد بهتری نسبت به موتورهای جت معمولی با سرعت مافوق صوت داشته باشد. با این وجود، پروژه طراحی "اسکرم جت" دچار شکست و تعلیق شد.

کارشناسان می گویند بعید نیست که آزمایش "sodramjet" چندی پیش انجام شده و حالا اعلام شده باشد. چرا که چین برنامه مافوق صوت خود را به دلیل استفاده بالقوه نظامی آن تا حدی مخفی نگه می دارد.

به هر حال به نظر می رسد که رؤیای انسان برای پرواز سریع تر، در ارتفاع بالاتر و به نقاط دوردست در زمان کمتر، بیش از هر زمان دیگری به تحقق نزدیک شده است.

نتایج این تیم تحت هدایت پروفسور "زونگلین جیانگ" از انستیتوی مکانیک آکادمی علوم چین در مجله  چینی Aeronautics منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موتور جت مافوق صوت چین مافوق صوت موتور جت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۵۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی مردم سفید دشت از فیبر نوری

مرتضی بلالی اظهار داشت: در ماه‌های آینده خانوار‌های شهر سفیددشت با استفاده از بستر فیبر نوری از سرعت‌هایی تا صد برابر میانگین سرعت اینترنت ثابت بهره مند می‌شوند.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم و اثر بخش دولت سیزدهم توجه به توسعه شبکه فیبر نوری کشور است که با اجرای آن زیرساخت‌های ارتباطی ارتقا یافته و سرعت‌هایی تا صد برابر میانگین سرعت اینترنت ثابت به مشترکین تحویل داده می‌شود.

بیشتر بخوانید

اجرای ۲۱۶ کیلومتر شبکه فیبر نوری در چهارمحال و بختیاری

بلالی اضافه کرد: عملیات شوت فیبر در شهر سفیددشت به اتمام رسیده و بعد از تایید نهایی کارشناسان، اینترنت بر پایه فیبر نوری تحویل مشترکین می‌شود.

وی ادامه داد: مشترکین متقاضی دریافت فیبر نوری می‌توانند با مراجعه به سامانه https://iranfttx.ir نسبت به ثبت تقاضای فیبر نیز اقدام و همچنین از گستره اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها (FTTH) در سطح استان مطلع شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ◄ آزمایش بوژی SF400 واگن های دوطبقه بر اساس استاندارد UIC 518
  • خودروی هیبریدی پرسرعت مرسدس رونمایی شد
  • ۱۰ ماشین آلمانی برتر تاریخ که شاهکارهای مهندسی عرصه خودروسازی به شمار می آیند (+عکس)
  • ببینید | نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ
  • رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر
  • صفر تا صد این خودروی چینی-انگلیسی کمتر از ۲ ثانیه طول می‌کشد/خودرویی شبیه به قطره اشک/عکس
  • گارد ساحلی ژاپن : موشک بالستیک کره شمالی پس از ۷ دقیقه پرواز سقوط کرد
  • بهره مندی مردم سفید دشت از فیبر نوری
  • موشک کره شمالی پس از ۷ دقیقه پرواز سقوط کرد
  • موشک بالستیک کره شمالی پس از ۷ دقیقه پرواز سقوط کرد