Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@15:57:03 GMT

بهبود روابط آینده روسیه و آمریکا در پرده‌ ابهام

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۵۹۶۹

بهبود روابط آینده روسیه و آمریکا در پرده‌ ابهام

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، صرف نظر از اینکه چه کسی در ماه ژانویه (بهمن) رئیس کاخ سفید خواهد شد موارد اختلافی میان آمریکا و روسیه طی سال‌های اخیر آنقدر زیاد شده است که چندان امیدواری به بهبود روابط دو کشور وجود ندارد بطوریکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مورد روابط دوجانبه می گوید: "روابط مسکو و واشنگتن آنقدر بد شده است که بدتر از این ممکن نیست".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه مقام های روسیه از ماه گذشته تاکنون بارها بر علاقه این کشور برای برقراری روابط سازنده با نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرده اند اما در ماههای گذشته جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا در باره مداخله روسیه در انتخابات ایالات متحده اعلام کرده بود که در صورت پیروزی، به این رویکرد مسکو پاسخ مناسب می‌دهد.

مسکو هنوز به نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری تبریک نگفته و اعلام کرده است تا زمان اعلام نتایج قطعی در این مورد اظهار نظری نخواهد کرد.

دشمنی واشنگتن مسکو به مرحله‌ای رسیده که آمریکا اخیرا اعلام کرد شماری از شرکت های واحد فدرال دولتی روسیه را مورد تحریم قرار خواهد داد. در نسخه پیش نویس این تحریم ها آمده است که ۲۸ سازمان روسی در حوزه صنایع هواپیمایی، موشکی و فضایی، ساخت ابزار و موتور و مراکز تحقیقاتی هدف تحریم های آمریکایی خواهند بود.

در این تحریم ها از دو نهاد مهم روسی یعنی «روس اتم» و «سازمان فدرال فضایی روسیه» نام برده شده است. پیشتر و در ۲۴ نوامبر، آمریکا سه سازمان روسیه به نام های «Nilco Group»، «آویازاپچاست» و «الکون» را تحریم کرده بود.

“سرگئی لاوروف” وزیرخارجه روسیه  وضعیت فعلی روابط با آمریکا را آنچنان بد می داند که می گوید انتظار زیادی از روابط با واشنگتن نداریم.
وی اگر چه می گوید طرف روسی آماده است با فرد برنده در انتخابات ریاست جمهوری در امریکا بدون در نظر گرفتن وابستگی حزبی روابط سازنده برقرار کند اما معتقد است با در نظر گرفتن شرایط فعلی، انتظار روابط خوب را نداریم اما باید منتظر باشیم و آینده را بر اساس شرایط، واقع بینانه ارزیابی کنیم.



لاوروف از این متاسف است که گفت‌وگوها میان مسکو و واشنگتن  همشه به  مبارزات سیاسی داخلی آمریکا گره خورده و این مسئله هم بر اقدامات رهبران آمریکا در عرصه جهانی تأثیر منفی ‌گذاشته است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه هم معتقد است باتوجه به ویژگی های نگاه آمریکا به روسیه، در سال های اخیر پیشرفتی در روابط دو کشور بدست نیامده است.  


به اعتقاد وی در بسیاری از عرصه ها در روابط روسیه و آمریکا  عقب گرد رخ داده است بطوریکه حتی واشنگتن برای تخریب روابط دو کشور تلاش کرده است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه هم در ارتباط با چشم انداز روابط مسکو واشنگتن اظهار ناامیدی می کند و می گوید: اقدامات دولت آمریکا در سالهای اخیر غیرقابل پیش بینی شده است.

 پسکوف گفت: اخیرا شرکای آمریکایی ما نسبت به قبل کمتر قابل پیش بینی شده اند به همین دلیل ما سعی نمی کنیم تا در روابط دوجانبه چیزی را پیش بینی کنیم.

البته وی اعلام کرده است که بازسازی روابط دوجانبه مشروط به خواست متقابل است:  «تا اندازه ای که آمریکا برای ارتقای سطح همکاری ها آمادگی دارد، ما نیز حاضر به از سرگیری روابط هستیم.

همانطور که مقامات عالی روسیه معتقدند در زمان ترامپ، روابط ایالات متحده و روسیه بدتر از هر زمان دیگری شده است  برخی ناظران سیاسی بزرگترین مشکل روسیه را در این می دانند که طی چهار سال گذشته روسیه به هدف سیاست داخلی آمریکا تبدیل شده و در زمان بایدن، این رویارویی تعمیق هم خواهد شد.

 دیمیتری ترنین، استاد علوم سیاسی، مدیر مرکز کارنگی مسکو از جمله تحلیلگرانی است که بزرگترین دردسر روسیه در زمان بایدن را چالش دو طرف در مورد خروج ایالات متحده از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) می داند.

 وی در گفت و گویی تلفنی با ایرنا تصریح کرد، خروح واشنگتن از این پیمان می تواند موشک های غول پیکری را در اروپا مستقر کند که هدف آن تخریب مراکز و تأسیسات استراتژیک روسیه است. این امر می تواند خطرناک باشد و منجر به تلاش روسیه برای حمله پیشگیرانه شود. در صورت بروز بحران، روسیه منتظر رسیدن موشک نخواهد ماند، بلکه ابتدا حمله خواهد کرد، که این امر وضعیت جهانی را به شدت متشنج می کند.

مدیرکل شورای امور بین الملل روسیه هم می گوید در دوره ترامپ، انتظار می رفت که رابطه گرم میان ایالات متحده و روسیه ایجاد شود اما بر عکس در این مدت، از نظر کمی و کیفی روابط روسیه و  آمریکا وخیم تر هم شده است و اکنون این نگرانی به طور جدی  وجود دارد که بایدن که بارها از روسیه انتقاد کرده است دوران سیاه تری برای کرملین رقم بزند.

البته  تحلیلگران  معتقدند در دوره بایدن برای روابط روسیه و آمریکا فرصت های جدیدی  هم پیش خواهد آمد. بایدن علاقه بیشتری به کنترل تسلیحات نشان خواهد داد

بر همین اساس میخاییل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی با تاکید بر لزوم اعتمادسازی میان روسیه و آمریکا برای بهبودی روابط گفت، بایدن نامزدی که خود را پیروز انتخابات اعلام کرده اهمیت احیای روابط مسکو و واشنگتن را درک می کند.

  
 

گورباچف که از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی بود، گفت: باید میان روسیه و آمریکا دوباره اعتمادسازی شود و من مطمئنم که رئیس جمهوری منتخب آمریکا این واقعیت را درک می کند و رهبری روسیه نیز برای گفت‌وگوی جدی آمادگی دارد.
 

برچسب‌ها روسیه دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا ولادیمیر پوتین جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا ولادیمیر پوتین جو بایدن روسیه دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا ولادیمیر پوتین جو بایدن اخبار کنکور روسیه و آمریکا ایالات متحده اعلام کرده روابط دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۵۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار چین به آمریکا: بدنام‌کردن دیگران، راه‌حل بحران اوکراین نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست مطبوعاتی امروز سه‌شنبه اعلام کرد که چین به آمریکا هشدار می‌دهد که تهمت‌زدن و سرزنش دیگران، بحران اوکراین را حل نخواهد کرد.

وی درباره تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌هایی علیه چین به علت روابط دوستانه با روسیه گفت: ما به طرف آمریکایی هشدار می‌دهیم که بنزین‌ریختن به این آتش (جنگ اوکراین)، بدنام‌کردن و سرزنش دیگران راه‌حل بحران اوکراین نیست.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: تنها راه و گزینه درست برای حل‌وفصل بحران اوکراین، درنظرداشتن نگرانی‌های امنیتی معقول همه طرف‌ها، و ایجاد ساختار متعادل، موثر و پایدار برای امنیت اروپا است.

پیش از این، وال استریت ژورنال به نقل از منابع گزارش داد که دولت آمریکا در تلاش است تا تحریم های مالی علیه برخی بانک های چینی ایجاد کند تا پکن را مجبور به قطع روابط تجاری با روسیه کند، زیرا واشنگتن نگران است تجارت روسیه با چین منجر به افزایش تولید نظامی شود و جنگ اوکراین به جنگ فرسایشی تبدیل شود.

کد خبر 6086449

دیگر خبرها

  • وال استریت ژورنال: آمریکا طرح تحریم برخی بانک‌های چینی را در دستور کار قرار داد
  • هشدار چین به آمریکا: بدنام‌کردن دیگران، راه‌حل بحران اوکراین نیست
  • مصدومیت شدید ستاره آمریکا: چقدر بدشانسی پسر!‏
  • هشدار مسکو درباره شکست تحقیرآمیز آمریکا در اوکراین
  • مداخله ۹۵میلیارد دلاری آمریکا در معادلات جهانی | واشنگتن استراتژی سدنفوذ را احیا می‌کند؟
  • خشم روسیه از کمک گزاف آمریکا به اوکراین
  • آمریکا در اوکراین هم مانند افغانستان و ویتنام شکستی تحقیرآمیز می‌خورد
  • روسیه : آمریکا در اوکراین هم مانند افغانستان و ویتنام شکستی تحقیرآمیز می‌خورد
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین با چاشنی هشدار و تهدید/ واشنگتن نگران رابطه تسلیحاتی پکن و مسکو است
  • دست و دل بازی بی سابقه آمریکا؛ کمک ۹۵ میلیارد دلاری واشنگتن به اوکراین، اسرائیل و تایوان