Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-18@23:00:25 GMT

کاروانسراهای خراسان جهانی ثبت جهانی می شود

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۶۲۳۳

کاروانسراهای خراسان جهانی ثبت جهانی می شود

رمضانی گفت: در سال جدید میلادی کاروانسراهای خراسان جنوبی به عنوان پنجمین اثر استان ثبت جهانی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسن رمضانی» ظهر امروز (۱۳ آذر) در دیدار با رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی اظهار کرد: تا سال ۹۲ حدود ۶ هزار و ۶۸۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده بود که  اکنون این تعداد به یک هزار و ۱۵ اثر رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: همچنین اکنون آثار ثبت جهانی استان به چهار اثر افزایش یافته است و اکنون باغ جهانی اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و روستای خراشاد هم به عنوان روستای جهانی حوله بافی ثبت شده است.

 

وی از اختصاص ردیف اعتبار ملی پایدار و پایگاه مدیریتی به ثبت هر یک از آثار جهانی خبر داد و افزود: در سال جدید میلادی نیز پنجمین اثر جهانی استان که کاروانسراهای خراسان جنوبی است ثبت خواهد شد تا به لحاظ آثار ثبت شده جهانی  جزو استان‌های پیشرو در شرق کشور  باشیم.

 

رمضانی با اشاره به حوزه مشارکت برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، عنوان کرد: خراسان جنوبی جزو استان‌های پیشرو در این حوزه است و در طرح مشارکتی بناهای تاریخی ۵۰ درصد هزینه را مردم و ۵۰ درصد را سازمان می‌دهد که در این طرح به لحاظ استقبال مردمی بعد از اصفهان در جایگاه دوم کشوری قرار داریم.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: بیشترین حجم مرمت مشارکتی بناهای تاریخی در خوسف و بشرویه بوده است.

 

وی به وجود ۶ مهمانپذیر،  پنج هتل، سه مجتمع بین راهی و ۱۲ سفره‌خانه  در بیرجند اشاره کرد و گفت: سازمان در این سالها نیز اقامتگاه‌های بومگردی را تعریف کرد که به دلیل اشتغالزایی و حفظ بناهای تاریخی و معماری ایرانی از این طرح استقبال زیادی شد و تاکنون ۱۰۰ اقامتگاه بومگردی ایجاد شده است.

 

رمضانی ادامه داد: در بیرجند ۶۰ هکتار بافت تاریخی مصوب  وجود دارد که در محلات قدیمی شهر است و تاکنون این محدوده‌ها به عنوان بافت تاریخی مصوب شده است که علاوه میراث فرهنگی، شهرداری و راه شهرسازی نیز پای کار آمدند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: از محدوده بافت تاریخی خیابان منتظری سه تا انتهای چهار درخت سنگ فرش شده و جداره‌ها به شکل قدیم مرمت کرده ایم که ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر است. 

 

وی با بیان اینکه ۲۰ هکتار از بافت تاریخی ارزشمند خوسف هم ثبت شده و اکنون ردیف ملی دارد که امسال پایدار شده است، گفت: در حوزه صنایع دستی ۶۲۰ هنرمند فعال صنایع دستی در خوسف داریم که در زمینه مله بافی و تراش سنگهای قیمتی فعال هستند.

 

رمضانی با اشاره به اینکه سه هزار و ۷۵۰ هنرمند بیرجندی نیز در زمینه توبافی و نساجی سنتی فعال هستند، تصریح کرد: ۵۵۰ هنرمند در زمینه بافته‌های نساجی و سوزن دوزی در درمیان هستند.

 

به گفته وی هنرمندان صنایع دستی از ابتدای شکل گیری تا سال ۹۲ حدود ۲ هزار نفر بوده که اکنون به ۱۰ هزار نفر رسیده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون سه هزار هنرمند صنایع دستی بیمه روستایی شدند، عنوان کرد: همچنین برنامه‌ریزی شده که به هر کدام از این سه هزار نفر حدود سه تا پنج میلیون تومان کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت اعطا شود.

 

رمضانی خاطر نشان کرد: خانم ذاکریان از اهالی روستای جهانی خراشاد است که سه سال متوالی به عنوان خانم اشتغال آفرین در کشور  انتخاب شده است.

 

وی در پایان گفت: برندهای معروف کشور با شرکت تعاونی‌های روستایی قرارداد دارند و بخشی از پارچه‌های خود را از روستای خراشاد خریداری و به کشورهای ایتالیا، فرانسه، هلند و آلمان صادر می‌کنند.

 

 

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی کاروانسرا ثبت جهانی صنایع دستی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی مدیرکل میراث فرهنگی بناهای تاریخی بافت تاریخی ثبت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۶۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ۵۱۴ مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی؛ پروانه کلاته افزود: ۵۰۰ مورد از مجوز‌های صادرشده در قالب پروانه تولید انفرادی، ۱۱ مورد کارت شناسایی صنایع دستی و سه مورد نیز مجوز تولید کارگاهی بود.
وی افزود: همچنین در این بازه زمانی ۱۴۷ مورد مجوز تولید انفرادی و یک مورد مجوز تولید کارگاهی نیز تمدید شده است.
به گفته کلاته بهره مندی صنعتگران از خدماتی همچون بیمه صنعتگران، تسهیلات بانکی و نمایشگاه صنایع دستی و سایر حمایت‌های سازمانی از مزایای دریافت مجوز‌های سه گانه صنایع دستی است.
معاون صنایع دستی استان در ادامه از برگزاری ۶ دوره آموزش تخصصی برای ۴۸۰ نفر از هنرمندان در رشته‌های چله کشی، به بافی، رنگرزی، چادر شب بافی، دارایی بافی و ابریشم بافی در سال گذشته خبر داد.
همچنین ۱۳ دوره آموزش عمومی نیز در رشته‌های گلیم بافی، صنایع چوب، سفال و سرامیک، چرم، حصیر بافی و ابریشم بافی برای ۷۸۰ نفر از علاقه‌مندان برگزار شده است.
کلاته بابیان اینکه مجوز‌های سه گانه در قالب پروانه تولید کارگاهی، پروانه تولید انفرادی و کارت شناسایی برای هنرمندان صنایع دستی صادر می‌شود، گفت: اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند.
انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال از مهم‌ترین هنر‌های دستی خراسان شمالی محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • بهره مندی هزار و ۳۰۰ نفر از آموزش‌های صنایع دستی
  • صدور ۵۱۴ مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران
  • ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی خراسان جنوبی پرداخت شد
  • همایش بین‌المللی راه ابریشم در استان کرمان برگزار می‌شود
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار
  • پرداخت ۳۵۰ میلیارد وام به هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی
  • موزه‌های قلعه چالشتر پررونق‌ترین موزه در چهارمحال و بختیاری