Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-20@06:30:12 GMT

بالا بودن نرخ اعتیاد در دانش‌آموزان ۹ استان

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۶۴۸۸

صراط: دکتر اسکندر مؤمنی در نشست مشترک با وزیر آموزش‌وپرورش که با محوریت «رونمایی از مستندات برنامه کانون یاریگران زندگی» برگزار شد، گفت: هر زمان فعالیت مشترکی را با وزارت آموزش‌وپرورش آغاز کردیم، بسیار صادقانه و روان انجام شد و در پیشبرد اقدامات و برنامه‌ها عطری از جنس تعهد و جدیت را شاهد بودیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه معلمان دارای جایگاه والایی هستند و نگاه مردم به آنان، همراه با احترام و اعتماد است، افزود: مدارس قوی‌ترین سازمان اجتماعی و آموزشی در کشور و مناسب‌ترین مکان برای اجرای برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد در جامعه هستند و نقش مربیان و معلمان در حوزه پیشگیری بی‌بدیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دبیرکل ستاد ادامه داد: موادمخدر یکی از چند تجارت بزرگ دنیا است و قاچاقچیان بین‌المللی با شیوه‌ها و شگرد‌های مختلفی به دنبال جذب مشتری هستند، یکی از گروه‌های هدف آنان، مدارس و دانش‌آموزان است که تلاش دارند تعداد مشتریان بیشتری را به سمت اعتیاد، جذب و با فروش موادمخدر به سود کلانی دست یابند.

مومنی گفت: نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی کشور ۲.۱ درصد است که با اعلام وزارت آموزش‌وپرورش، آهنگ رشد اعتیاد در این قشر متوقف شده است.

وی با این اینکه نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی در میانگین جهانی، ۲۰ درصد است، افزود: نرخ شیوع دانش‌آموزی در ایران بسیار کمتر از میانگین جهانی است، اما از نظر ما، یک ابتلای یک دانش‌آموز هم زیاد است و اگر مراقبت نکنیم، نرخ شیوع بیشتر خواهد شد.

دبیرکل ستاد همچنین بیان کرد: نرخ شیوع مصرف موادمخدر در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه و هنرستان در استان‌های تهران، خراسان جنوبی، فارس، سمنان، البرز، خوزستان، کرمان، خراسان رضوی و کرمانشاه از میانگین کشوری بالاتر است و مابقی برابر و مساوی می‌باشند.

مومنی اظهار داشت: اعتیاد راه بی‌بازگشت و سخت بازگشت است و در ستاد با همکاری دستگاه‌های عضو، برای «دستیابی افراد گرفتار شده در دام اعتیاد به بهبودی» و «پیشگیری از اعتیاد افراد سالم جامعه» در تلاشیم.

وی در ادامه؛ اختلاف والدین، وجود والدین مصرف‌کننده، نظارت سهل‌گیرانه و سخت‌گیرانه والدین، عدم مهارت مقابله‌ای در برابر مشکلات، ضعف اعتماد به نفس، ناهنجار ندانستن اعتیاد و ضعف آگاهی و اطلاعات والدین از تبعات مصرف موادمخدر را از عوامل مهم در گرایش دانش‌آموزان به اعتیاد برشمرد و گفت: طبق بررسی‌ها، ۳۰ درصد افراد مبتلا به اعتیاد، توانایی نه گفتن و مقابله را در برابر تعارف مصرف موادمخدر همسالان خود نداشتند.

دبیرکل ستاد افزود: بسیاری از خانواده‌ها باور ندارند که ممکن است فرزندانشان گرفتار اعتیاد شوند، در حالی که اگر مهارت ارتباط مؤثر و گفتگو با فرزندانشان را داشته باشند، به موقع می‌توانند از اعتیاد فرزندانشان جلوگیری کنند.

وی، قلیان و سیگار را دروازه ورود به مصرف موادمخدر در دانش‌آموزان خواند و گفت: این دو تأثیر بسیار جدی در شروع اعتیاد دارند که در ادامه، دانش‌آموز به مصرف مخدر گل و دیگر خانواده کانابیس روی می‌آورد.

دبیرکل ستاد تاکید کرد: اگر طرح یاریگران زندگی در اولویت برنامه‌های آموزشی قرار گیرد، موضوع آسیب‌های اجتماعی و موادمخدر به ساماندهی مطلوبی خواهد رسید.

مومنی در پایان بر برنامه‌ریزی لازم برای جلب مشارکت حداکثری دانش‌آموزان در طرح یاریگران زندگی، تسریع در راه‌اندازی موتور جستجوگر یاریگران در برنامه شاد، تهیه بسته یاریگران زندگی در مدارس، تهیه و تولید محتوای اثرگذار و جذاب پیشگیرانه در برنامه شاد و ایجاد کانون یاریگران زندگی در بستر سامانه شاد تأکید کرد و گفت: با توجه به شرایط کرونا و تعطیلی مدارس کشور، اجرای طرح یاریگران زندگی به‌صورت مجازی در سامانه شاد ضروری است تا با همت جمعی، شاهد کاهش نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی باشیم.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفتتی است، در پایان این نشست، از مستندات فاز دوم برنامه کانون یاریگران زندگی رونمایی شد، همچنین در این نشست، مدیران کل آموزش‌وپرورش و دبیران شورا‌های هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور به‌صورت ویدیو کنفرانسی حضور داشتند و ۲۵ هزار نفر از مسئولان کانون‌های یاریگران زندگی، مدیران و معلمان مدارس و والدین دانش‌آموزان به‌صورت آنلاین در برنامه شاد، این نشست را نظاره‌گر بودند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: اعتیاد دانش آموزان موادمخدر ستاد مبارزه با مواد مخدر صراط یاریگران زندگی مصرف موادمخدر آموزش وپرورش دانش آموزان دبیرکل ستاد دانش آموزی نرخ شیوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۶۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدگویی‌های پدرم تحریکم کرد، مادرم را کشتم!

۲۱ آذر سال ۱۴۰۱ گزارش یک قتل به پلیس اعلام شد. پس از آن مأموران به محل درگیری در محله تهرانپارس رفتند و با جسد زن ۴۵ ساله‌ای به نام مریم مواجه شدند که با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده بود.

در ادامه جسد با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل شد و مأموران تحقیقات خود را برای شناسایی عامل قتل آغاز کردند. در نخستین گام آنها به پرس و جو از همسایه‌ها پرداختند.

یکی از همسایه‌ها به مأموران گفت: در خانه بودیم که صدای فریاد‌های شهرام پسر همسایه‌‎مان را شنیدیم و از خانه بیرون آمدیم ابتدا فکر کردیم کمک می‌خواهد، اما او با صدای بلند می‌گفت که مادرش کشته شده است. ما هم به سرعت پلیس را در جریان قرار دادیم.

در ادامه مأموران به سراغ دو فرزند دیگر قربانی رفتند و آنها گفتند: پدر و مادرم چند سال قبل از هم جدا شدند و مادرم از شهرستان به تهران آمد، برادرمان شهرام مدتی با پدرمان زندگی می‌کرد، اما بعد به خانه مادرم رفت تا با هم زندگی کنند. درست از زمانی که مادرم به قتل رسیده شهرام هم ناپدید شده و ما فکر می‌کنیم او تنها مظنون به قتل مادرمان است.

به این ترتیب شهرام مورد ردیابی قرار گرفت و مشخص شد که وی پس از قتل به مشهد گریخته است. چند روز بعد مأموران انتظامی خراسان اعلام کردند که متهم متواری به علت خودزنی در یکی از بیمارستان‌های مشهد بستری شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

با بهبودی نسبی متهم مأموران او را بازداشت کردند و وی در همان بازجویی‌های اولیه به قتل مادرش اعتراف کرد و گفت: ما در نیشابور زندگی می‌کردیم و من تازه مدرسه رفته بودم که پدر و مادرم از هم جدا شدند. من و مادرم خانه‌ای گرفتیم و باهم زندگی می‌کردیم، اما همیشه دوست داشتم در تهران زندگی کنیم. ۶ سال بعد پدر و مادرم دوباره باهم ازدواج کردند، اما باز هم بعد از سه سال جدا شدند و من با پدر معتادم زندگی می‌کردم. ما خانه نداشتیم و من و پدرم کارتن خواب شده بودیم و در آن مدت پدرم حرف‌های بدی درباره مادرم می‌زد آنقدر گفت تا باور کردم که مقصر بدبختی‌های ما مادرم است. تا اینکه دو سال پیش فهمیدم مادرم به تهران آمده و خانه‌ای گرفته است. از آنجایی که من هم دوست داشتم در تهران زندگی کنم به خانه‌اش آمدم و با هم زندگی می‌کردیم.

وی در ادامه اعترافاتش گفت: یک سال بعد با دختری آشنا شدم که به ماده مخدر گل اعتیاد داشت و من را هم آلوده کرد. مادرم به محض اینکه متوجه شد اعتیاد پیدا کرده‌ام به اجبار من را به کمپ ترک اعتیاد فرستاد و باعث شد تا همه کینه‌ای که از مادرم داشتم چند برابر شود و همانجا به فکر انتقام از او افتادم. وقتی از کمپ بیرون آمدم به سراغ متادون رفتم و حالا هم به آن اعتیاد دارم. دوماه قبل از اینکه مادرم را بکشم نقشه کشیدم و از عطاری قرص برنج گرفتم تا بعد از قتل، با خوردن قرص برنج به زندگی خودم هم خاتمه دهم. روز حادثه مادرم را کشتم، اما قرص‌های برنج تقلبی بود و زنده ماندم و در نهایت به مشهد گریختم و آنقدر به من فشار عصبی وارد شده بود که در خیابان شاهرگم را زدم، اما عابران اورژانس را خبر کردند و زنده ماندم.

 با تکمیل تحقیقات پرونده با صدور کیفرخواست برای رسیدگی به شعبه ۱۱ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد تا وی بزودی پای میز محاکمه بایستد.

در این میان خواهر و برادر متهم به عنوان اولیای دم از قصاص برادرشان گذشتند و درخواست دریافت دیه دارند.

روزنامه ایران

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر
  • بدگویی‌های پدرم تحریکم کرد، مادرم را کشتم!
  • پزشک قلابی ترک اعتیاد در شهرستان خاتم شناسایی و دستگیر شد + عکس
  • پزشک قلابی ترک اعتیاد در شهرستان خاتم شناسایی و دستگیر شد
  • خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود
  • دستگیری پزشک قلابی ترک اعتیاد در خاتم
  • آموزش یک رشته ورزشی برای دانش‌آموزان در برنامه هفتم توسعه از الزامات است
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی