Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@21:56:06 GMT

کاروانسراهای خراسان‌جنوبی ثبت جهانی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۶۶۴۷

کاروانسراهای خراسان‌جنوبی ثبت جهانی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حسن رمضانی عصر پنج شنبه در دیدار با نماینده مردم نماینده بیرجند، درمیان و خوسف اظهارکرد: سال ۹۲ تنها یک اثر جهانی ثبت شده در خراسان‌جنوبی داشتیم که اکنون به چهار اثر ثبت شده رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: قنات بلده فردوس، باغ اکبریه، بیابان لوت و روستای خراشاد چهار اثر جهانی ثبت شده خراسان‌جنوبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن رمضانی ادامه‌داد: در ابتدای سال جدید میلادی کاروانسراهای خراسان‌جنوبی نیز ثبت جهانی خواهد شد و ما به لحاظ تعداد آثار ثبت شده جهانی جزو استان‌های پیشرو در شرق کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه ثبت هر اثر جهانی منجر به اختصاص یک ردیف پایدار ملی برای آن می‌شود، گفت: در حوزه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی با مشارکت مردم نیز جزو استان‌های پیشرو هستیم و طرح‌هایی در این زمینه پیاده شده است.

مشارکت مردم در مرمت آثار تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اظهارکرد: در یکی از این طرح‌ها که از سال ۹۴ آغاز شده است ۵۰ درصد هزینه مرمت بنای تاریخی را مالک بنا و ۵۰ درصد دیگر را نیز دولت تقبل می‌کند.

رمضانی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بیرجند ۶ مهمانپذیر، پنج هتل و سه مجتمع بین راهی و ۱۲ سفرخانه داریم، بیان‌کرد: ۱۰۰ اقامتگاه بوم گردی در سال‌های اخیر در خراسان جنوبی‌ای جاده شده است.

وی با بیان اینکه چهار اقامتگاه بوم‌گردی در خوسف، سه اقامتگاه در بیرجند و دو اقامتگاه نیز در درمیان وجود دارد، ادامه‌داد: اشتغال‌زایی به ویژه برای روستائیان، احیاء و حفظ بناهای تاریخی و ایجاد دلبستگی به معماری ایرانی در بین جوانان از نتایج ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

ثبت ۲۰ هکتار بافت تاریخی خوسف

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی به ثبت ۲۰ هکتار بافت تاریخی خوسف گفت: در حوزه صنایع دستی ۶۲۰ هنرمند صنایع دستی در خوسف داریم که بیشتر در زمینه مله بافی و تراش سنگ‌های قیمتی فعال هستند.

رمضانی با بیان اینکه سه هزار و ۷۵۰ هنرمند صنایع دستی در حوزه بیرجند داریم که در حوزه توبافی و نستاجی داریم، افزود: ۵۵۰ هنرمند صنایع دستی در زمینه بافت‌های داری و سوزن دوزی نیز در شهرستان درمیان داریم.

وی با اشاره به وجود ۳۳ تعاونی صنایع دستی در خراسان‌جنوبی گفت: یکی از اقدامات بسیار ارزنده صادرات پارچه توبافی خراشاد به دیگر کشورهای جهان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اظهارکرد: به نظر ما شهرستان خوسف قابلیت ثبت جهانی را دارد که در این زمینه نیازمند همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها و نهادها را داریم.

رمضانی یادآور شد: ما در حوزه میراث فرهنگی دچار یک عقب ماندگی سنواتی هستیم که برای رفع آن نیازمند اعتبارات کافی هستیم.

وی با اشاره به ضرورت هماهنگی بین دستگاهی در حوزه میراث فرهنگی گفت: متأسفانه در موردی ما برای مرمت یک بنای تاریخی موقوفه مجبور به اجاره کردن آن از اوقاف شدیم.

کد خبر 5087160

منبع: مهر

کلیدواژه: حسن رمضانی میراث فرهنگی خراسان جنوبی ثبت جهانی ویروس کرونا محسن فخری زاده محدودیت های کرونایی بارش باران شیوع کرونا شیراز آمار کرونا کرمانشاه بوشهر بارش برف شهرستان کرج ترور دانشمندان هسته ای گرگان آبگرفتگی معابر صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی ثبت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۶۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: این اداره‌کل در نمایشگاه توانمندی‌های صاداراتی ایران (اکسپو) حضور فعال خواهد داشت.
علیرضا جیلان تأکید کرد: افزون‌بر دو هزار و ۵۰۰ میهمان خارجی شامل سفیران و سرمایه‌گذاران از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: این اداره‌کل امسال برای دومین سال متوالی در نمایشگاه توانمندی‌های صاداراتی ایران (اکسپو) شرکت می‌کند.
جیلان گفت: نمایشگاه توانمندی‌های صاداراتی کشور (اکسپو) از روز شنبه هشتم اردی‌بهشت‌ماه جاری کار خود را آغاز می‌کند.
وی یادآور شد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در غرفه ۴۱ نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان سرمایه‌گذاران خارجی برای ارائه توانمندی‌های صادراتی است.

دیگر خبرها

  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز