Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبر نگاران جوان ، فهیمه رجبی روانشناس و مددکار اجتماعی، درباره چند راهکار برای سرگرمی سالمندان در دوران قرنطینه، اظهار کرد: باتوجه به اینکه ما آدم‌ها نگران دوران بازنشستگی و سالمندی هستیم و غافل ازاینکه این دوران میتواند سرشار ازشادی و لذت و فرصتی دوباره برای شروع زندگی جدید و آزاد باشد، باید نگاهمان را به این دوران تغییر داده و از سنین میانسالی به فکر پایش سلامت و ارزیابی خودمان باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه سالمندان امروز ما همان جوانان دیروز هستند که از شرایطی به مراتب سخت‌تر از دنیای امروز به سلامت گذرانده‌اند، ادامه داد: حالا با دنیایی از تجربه در کنارمان هستند و اکنون با توجه به ناتوانایی‌های جسمی و اختلالات خواب که از مهمترین عوامل تاثیر گذار در نحوه عملکرد فعالیت‌های روزمره این عزیزان است و در دنیای امروز و وموقعیت فعلی و با وجود ویروس کرونا نیاز به حمایت بیشتر از سوی خانواده و فرزندان را دارا هستند باید نکاتی را مورد توجه قرار داد.

رجبی بیان کرد: ضمن رعایت وضعیت سلامت روان این عزیزان باید در مورد شرایط بیماری به صورت آشکار و دقیق صحبت شود (که شامل تعریف بیماری، عوارض و پیامد‌های بیماری خواهد بود). با توجه به اینکه هر فرد آزاد و سالم حق انتخاب دارد و بزرگان ما افرادی بودند و هستند که مهمترین تصمیمات را میگرفتند بهتر است طبق نظرات خودشان و با نظارت دورادور برای عزیزان برنامه ریزی‌هایی انجام شود.

این روانشناس افزود: نیاز‌های روزانه را بررسی کنید و لیست نیازی را با نظرخواهی تهیه و اقلام مورد نیاز را برایشان خریداری کنید. برای رفع ذهنیتی که بخواهد سالمند را آزرده خاطر کند بهتر است علت کم کردن ملاقات‌هایمان را واضح توضیح دهیم و گاهی این دلیل را تکرار کنیم، شایان ذکر است باید در نظر داشت که ما با دو گروه؛ سالمندان ساکن در خانه سالمندان و سالمندان ساکن در منزل مواجهه هستیم.

وی تصریح کرد: سالمندانی که در مراکز نگهداری می‌شوند طبق دستورالعمل تعریف شده از سوی سازمان بهزیستی موظف به رعایت نکاتی در این شرایط هستند و در کنار آن مدیران محترم مراکز میتوانند جریان زندگی عزیزان را مانند سابق ادامه دهند به این صورت که؛ فضای بزرگتری را با رعایت نکات بهداشتی و با فاصله گذاری مناسب و تعداد کم در نظر بگیرند و فعالیت‌هایی را انجام دهند.

رجبی اضافه کرد: ورزش‌های مناسب سالمند که بیشتر تمرینات تنفسی است، خنده درمانی، نمایش فیلم، موسیقی درمانی،کتابخوانی، خیاطی، بافتنی، نقاشی و سه مورد آخر به علت فردی بودن بیشتر توصیه می‌شود، از جمله فعالیت‌هایی است که سالمندان در این روزها می‌توانند انجام دهند.

این روانشناس گفت: ضمن اینکه بعضی از فعالیت‌ها اگر هدفمند انتخاب شوند میتوانند بر کنترل میزان تاب آوری، ناامیدی و اضطراب سالمندان تاثیر بسزایی داشته باشند. به طور مثال نقاشی و رنگ آمیزی که مانند مدتیشن می‌ماند و باعث کم کردن دلهره و نگرانی و تقویت وافزایش تمرکز و حواس و جلوگیری از آلزایمر می‌شود.

وی درباره سالمندان ساکن در منزل، افزود: همان طور که صحبت شد باید برای سالمندان لیستی از مایحتاج روزانه تهیه و خریداری نموده و نیاز‌های عزیزان بررسی شود و در کنار آن پیشنهاد می‌شود، سالمندان را تشویق به استفاده از تماس‌های تصویری و ارتباط گیری با گروه همسالان و خانواده کنید، تشویق به صحبت‌های تلفنی در قالب خاطره گویی، که معمولا این کار باعث ایجاد حس خوب در این عزیزان می‌شود.

رجبی ادامه داد: آشپزی،گوش دادن به موسیقی‌های مورد علاقه، بازی‌های فکری، ورزش‌های مناسب با وضعیت جسم در منزل از دیگر فعالیت هایی است که سالمندان می‌توانند انجام دهند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: سن شناسنامه‌ای یک عدد است و ما سن سلامت هم داریم که با حس و احساس همراه و نیاز به مراقبت ویژه خواهد داشت که لازم است برای آن برنامه ریزی‌هایی را از ۵۰ سالگی داشته باشیم که با سالمندی سالم در دوران پیری مواجهه بشیم.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سالمندی قرنطینه خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۶۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزه‌داری برای سالمندان از نگاه طب سنتی + فیلم

سالمندان به دلیل داشتن معده‌های ضعیف‌تر حتما باید مراقب وعده‌های افطار و سحری خود باشند تا در هنگام روزه گرفتن دچار ناراحتی جسمانی نشوند.

 سوپ‌های مقوی، نوشیدنی‌های گرم و غذای سبک ولی پر خاصیت حتما باید در بین افطار تا سحر مصرف شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • تامین معیشت مشکل اصلی مردم سیستان و بلوچستان
  • روزه‌داری برای سالمندان از نگاه طب سنتی + فیلم
  • ۵ سرگرمی و ایده جذاب برای استقبال خانوادگی از نوروز
  • توزیع ۵۰ تن مرغ منجمد در بازار ایلام
  • ۵۰ تن مرغ منجمد در بازار ایلام توزیع می‌شود
  • پیکه: تماشای یک بازی فوتبال به مدت ۹۰ دقیقه دیگر مثل گذشته جذابیت ندارد
  • امکانات اقتصادی بازار سرگرمی ایران، مقاومت در میدان سرگرمی های جهانی
  • تولید یک بازی برای نجات لاکپشت‌های دریایی
  • بازی رومیزی «لیپار» تولید می‌شود
  • گسترش آلودگی آفت قرنطینه‌ای کرم برگ‌خوار پاییزه در مزارع ذرت بوشهر