Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-25@05:05:55 GMT

خروج تمامی عناصر مسلح از سنجار عراق

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۷۰۷۱

سرتیپ «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق امروز پنجشنبه از خروج تمامی عناصر مسلح از سنجار واقع در استان نینوی خبر داد.

الخفاجی در مصاحبه با خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت که بر اساس توافق بین دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان، نیروهای فدرال عراق مسئول برقراری امنیت در منطقه سنجار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود که پلیس محلی در منطقه سنجار مستقر است و نیروهای پلیس فدرال و گارد مرزی نیز در خارج از سنجار مسئولیت حراست از مرزهای عراق و سوریه را بر عهده دارند و تمامی عناصر مسلح سنجار را ترک کرده‌اند.

الخفاجی همچنین گفت که دولت و فرماندهی عملیات مشترک با مشورت برخی گروه‌های وابسته به پ.ک.ک تلاش‌های زیادی کردند تا توافقی بین دو طرف حاصل شود و فرماندهی عملیات نینوا مدیریت پرونده امنیتی در سنجار و دیگر مناطق استان را بر عهده دارد.

وی افزود که هماهنگی مشترکی بین فرماندهی عملیات مشترک و نیروهای پیشمرگه برای برقراری امنیت در این مناطق وجود دارد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق روز سه‌شنبه آغاز عملیات در غرب نینوا به منظور اجرای طرح بازاستقرار نیروهای امنیتی در سنجار را اعلام کرد (جزئیات بیشتر).

توافق میان بغداد و اربیل در خصوص منطقه «سنجار» که در مجاورت مرز با سوریه قرار گرفته در نهم اکتبر (۱۸ مهر) با هدف بازگشت آورگان و با نظارت نماینده سازمان ملل به امضا رسید. توافقی که جار و جنجال سیاسی زیادی را رقم زد و برخی محافل آن را علیه الحشد الشعبی تفسیر کردند.

«سنجار» با جمعیت ایزدی‌نشین و مسیحی‌نشین در جریان یورش تروریست‌های داعش در مرداد ماه ۱۳۹۳، بیشترین آسیب را دید. این منطقه که در کنترل نیروهای پیشمرگه بود، بدون هیچ مقاومتی به دست داعش افتاد و تروریست‌ها نیز دست به جنایات وسیعی در منطقه زدند.

طبق گزارش سازمان ملل، حدود ۵۰۰۰ ایزدی در جریان یورش داعش کشته شدند و زنان و دختران زیادی نیز به عنوان غنیمت جنگی، به اسارت گرفته شدند که سرنوشت بسیاری از آن‌ها همچنان نامعلوم است.

در پی این جنایت‌ها، بخش وسیعی از ساکنان منطقه را ترک کرده و به کوههای سنجار پناه بردند. در همان زمان عناصر پ.ک.ک نیز اقدام به آموزش و تجهیز گروه موسوم به «یگان‌های مقاومت سنجار» کردند که این عناصر تا امروز در این منطقه حضور داشتند. حضور این عناصر در سال‌های گذشته به یکی از بهانه‌های ترکیه برای دخالت در امور شمال عراق تبدیل شده بود.

سنجار سرانجام در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۳ به دست ارتش عراق، نیروهای پیشمرگه و الحشد الشعبی افتاد، اما هر یک از این نیروها بخشی از کنترل منطقه و امنیت آن را به دست گرفتند که بعضا باعث اختلافات می‌شد.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: عراق استان نینوی سنجار عراق سنجار استان نینوی فرماندهی عملیات مشترک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۷۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه سناریوهای احتمالی را در سطح عملیاتی بررسی می‌کنیم

سرلشکر باقری با بیان اینکه وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران به مناطق حساس و پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تغییر کرده است، گفت: نیروهای مسلح، احتمالات و سناریوها را در سطح عملیاتی مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سردار سرلشکر محمد باقری در آئین رونمایی از طرح جامع دانشگاه عالی دفاع ملی که با حضور مقامات لشکری و کشوری برگزار شد، با تاکید بر اینکه در شرایط حساس کنونی منطقه، دانشگاه عالی دفاع ملی باید شرایط آینده کشور و منطقه را مورد بررسی قرار دهد، اظهار کرد: وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به مناطق حساس و پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تغییر کرده است.

وی پیروزی‌های رزمندگان اسلام را در عملیات وعده صادق که پاسخ محکمی به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی انجام گرفت تبریک گفت و تصریح کرد: این پاسخ با نشان دادن اراده ملی علیه رژیم رقم خورد و تأثیرات راهبردی را به حمدالله در سطح منطقه و جهان داشت.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: نیروهای مسلح، احتمالات و سناریوها را در سطح عملیاتی مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار می‌دهند و دانشگاه عالی دفاع ملی باید در سطح راهبردی این موضوعات را مورد توجه خود قرار دهد.

باقری با اشاره به اینکه دانشگاه عالی دفاع ملی به عنوان عالی‌ترین دانشگاه نیروهای مسلح که مسئولیت تربیت فرماندهان و مدیران عالی نیروهای مسلح و همچنین مدیران عالی کشوری را در مباحث راهبردی بر عهده دارد، در مسیر رشد و ارتقا قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: دانشگاه عالی دفاع ملی در تربیت فرماندهان، مقامات و سایر نیروها و همچنین در نظریه‌پردازی و کرسی‌ها باید بالاترین سطح مورد نظر و توجه قرار دهد و باید دائماً در جهت کیفی‌سازی و عمق بیشتر مطالب و کارهای پژوهشی کار کنیم و به پیش برویم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه طرح جامع دانشگاه دفاع ملی جز اسناد اساسی و مادر برای دانشگاه محسوب می‌شود و عالی‌ترین طرحی است که در دانشگاه باید مورد اجرا قرار بگیرد، گفت: این طرح طی بیش از یک سال کار تهیه و محضر مقام معظم رهبری تقدیم شد و توسط ایشان مطالعه و مورد نقد قرار گرفت و اصلاحاتی در آن ابلاغ فرمودند و نهایتاً به تصویب معظم‌له رسید که امروز از این طرح رونمایی شد.‌

وی در پایان تصریح کرد: همه ما باید بر اجرای دقیق طرح جامع دانشگاه تلاش کنیم و قطعاً این طرح موجب ارتقا هرچه بیشتر دانشگاه خواهد شد.

منبع: تسنیم

کد خبر 747193

دیگر خبرها

  • افتخارات نیروهای مسلح حاصل اطاعت از فرماندهی معظم کل قواست
  • ارتش یمن: سه عملیات موفق بر ضد کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی انجام دادیم
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • تأثیرات راهبردی عملیات وعده صادق در سطح منطقه و جهان
  • صلح و ثبات در منطقه با تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان
  • همه سناریوهای احتمالی را در سطح عملیاتی بررسی می‌کنیم
  • مخفیگاه داعشی‌ها در «حمرین» عراق بمباران شد
  • سرلشکر باقری: عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی درسطح منطقه و جهان داشت/ همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم
  • عملیات موفقیت‌آمیز «قسام» علیه عناصر صهیونیست در غزه
  • کمین نیروهای حشد شعبی برای به دام انداختن عناصر داعشی در «حمرین»