Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@03:42:02 GMT

نشان درجه یک هنر به پیر سُرنا نواز همدانی اعطا شد

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۷۱۲۳

نشان درجه یک هنر به پیر سُرنا نواز همدانی اعطا شد

به گزارش ایرنا، ماشاالله رسام سال ۱۳۱۳ در روستای «گوزل ابدال» همدان دیده به جهان گشود و از کودکی در محضر پدر و برادر سرنا، بالابان و چگور را می‌آموزد و خیلی زود به یکی از نوازندگان سرشناس این منطقه تبدیل شد تا جایی که در بیشتر سور و سوگ مردمان این دیار سرنا می‌نوازد.

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی استان همدان روز پنجشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: استاد رسام در جشنواره های موسیقایی بسیاری شرکت کرده و بارها در جشنواره موسیقی مقامی زاگرس نشینان در ساز سرنا حائز رتبه نخست شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«قادر شهسواری» گفت: کارنامه درخشان موسیقی استاد رسام، جامعه هنری همدان را برای نکوداشت این گنجینه گرانقدر به تکاپو انداخت و مراحل دریافت نشان هنری، توسط صادق چراغی شاگرد وفادار استاد پیگیری شد تا مرکز اعتبارسنجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استاد را واجد شرایط دریافت نشان درجه یک هنری دانست.

این پژوهشگر موسیقی خاطرنشان کرد: نشان درجه یک هنری معادل دکترا است که امروز به میزبانی نشریه همدان‌نامه و با حضور جمعی از هنردوستان این نشان ارزشمند به پیر سرنا نواز زاگرس اعطا شد و علاقه‌مندان هم این برنامه را از شبکه های اجتماعی تماشا کردند.
آیین تجلیل از پیر سرنا نواز استان با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت آنلاین از شبکه های اجتماعی پخش شد و استاد رسام نشان درجه یک هنری خود را از دستان دکتر «پرویز اذکائی» تاریخ‌دان و پدر معنوی اهالی فرهنگ همدان دریافت کرد.
استاد ماشالله رسام نیز در این آیین با بیان اینکه نخستین استادم پدرم بود، گفت: ۷۶ سال است که در کار نوازندگی هستم.

در ادامه این آیین «علی اصغر طاهری» خواننده و ترانه‌سرا پیشکسوت همدانی و استاد رسام چند قطعه موسیقایی را اجرا کردند.
 استاد رسام در زمستان ۸۸ سالگی همچنان در اوج مهارت و تسلط در سرنای خود می‌دمد و نوازنگانی جوان برای آینده این دیار را مشق موسیقی می‌دهد.

برچسب‌ها موسیقی سنتی همدان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان چهره ماندگار موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موسیقی سنتی همدان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان چهره ماندگار موسیقی موسیقی سنتی همدان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان چهره ماندگار موسیقی اخبار کنکور نشان درجه یک استاد رسام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۷۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تأکید بر لزوم حفظ و اعتلای موسیقی اصیل لرستان گفت: سرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، اعظم روانشاد عصر امروز در جشنواره دوسالانه سرنانوازی در روستای بیشه لرستان با بیان اینکه لرستان خاستگاه موسیقی است و موسیقی در بطن و آئین‌های این استان قرار دارد اظهار داشت: باید سنت‌های پیشین محفوظ لرستان و ضمن نگهداری و حراست، به نسل‌های بعد انتقال داده شود.

وی، سرنانوازی را جز لاینفک موسیقی استان دانست و افزود: سرنانوازی از قدیمی‌ترین سازهای بادی با قدمت 5 هزار ساله است، همچنین یکی از سازهای مهم در سور و سوگ‌ مردم منطقه زاگرس محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: استاد شاه‌میرزا مرادی، سرنانوازی را در استان پرورش داده و به تبع آن شاگردان بسیاری تحت نظر این استاد گرانقدر آموزش دیده‌اند و امروز سرنانوازی یک موسیقی جهانی شده است. حفظ و اعتلای موسیقی اصیل لرستان از اولویت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان است.

یادآور می‌شود، جشنواره دوسالانه «سرنانوازی» با عنوان «مروارید اقیانوس» یادمان استاد شاه‌میرزا مرادی و استاد رحم‌خدا نوری‌شاد با حضور اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در روستای بیشه برگزار شد. این جشنواره از سری برنامه‌های طرح شهید آوینی و شب‌های فرهنگی لرستان در لرستان  از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و با همکاری انجمن موسیقی استان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و موسسه فرهنگی گلونی برگزار شد.

انتهای پیام/645/

دیگر خبرها

  • رقابت بیش از ۲۳ هزار داوطلب همدانی در آزمون سراسری
  • افزایش ۵.۶ درصدی اهدای خون همدانی‌ها در سال گذشته
  • هشدار سرمازدگی به باغداران همدانی
  • دو سالانه سرنا نوازی - لرستان
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • دستگاه کارتن سازی جان مرد همدانی را گرفت
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • سرنانوازی جزء جداناپذیر موسیقی لرستان است
  • حضور دو بانوی فوتبالیست همدانی در تاجیکستان
  • محله‌های همدان قدیم مرز بندی داشتند / در کاوش از میدان مرکزی همدان هیچ گنجی یافت نشد