Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ایران قبلاً حسن نیت خود را در برجام ثبات کرده و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این گفته را تأیید می‌کند، خاطرنشان کرد که اکنون نوبت آمریکاست که به تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اظهارات جو بایدن و مقامات منصوب شده از سوی وی که در صورت تأیید نهایی پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا به‌عنوان اعضای دولت آینده این کشور وارد کاخ سفید خواهند شد، تأکید کرد که ایران از قبل حسن نیت خود در قبال  توافق هسته‌ای موسوم به برجام را ثابت کرده و اکنون نوبت آمریکاست که چنین کاری انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

ظریف روز پنج‌شنبه در پیامی توئیتری خاطرنشان کرد: «ایران حسن نیت خود را در 15 گزارش منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثابت کرده است. دولت بایدن نیز باید این کار را با پایبندی کامل به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و متوقف کردن جنگ اقتصادی علیه ایرانیان انجام دهد. در این صورت ایران اقداماتی تقابلی خود ذیل برجام را بازخواهد گرداند.»

جو بایدن که از سوی رسانه‌های آمریکایی به عنوان پیروز انتخابات و رئیس‌جمهور آینده آمریکا معرفی شده و همچنین اعضای تیم سیاست خارجی‌اش از جمله تونی بلینکن وزیر خارجه پیشنهادی قبل و بعد از انتخابات تأکید کرده‌اند که بازگشت آمریکا به برجام در دولت بایدن منوط به این است که ایران به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام بازگردد.

بایدن: به‌دنبال طولانی‌ترکردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران هستیم/ گزینه بازگرداندن خودکار تحریم‌ها همیشه در اختیار آمریکا است

این در حالی است که ایران حتی یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های یکجانبه اقدامی در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام انجام نداده بود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های متوالی پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام را تأیید کرده بود.

اما در نهایت اصرار آمریکا بر اجرای سیاست موسوم به «فشار حداکثری» و کوتاهی‌های مکرر طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهدات برجامی خود باعث شد که ایران نیز درست یک سال پس از خروج آمریکا از برجام تصمیمات تازه‌ای را برای ایجاد توازن در برجام اتخاذ کند.

شورای‌عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398‌ در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای این وعده‌ها و تعهدات، در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

بیانیه مهم شورای عالی امنیت ملی خطاب به غربی‌ها درباره توقف برخی اقدامات ایران در برجام

در ادامه ایران طی پنج مرحله با فواصل 60روزه اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام کرد و بین این مراحل به طرف‌های اروپایی اعلام کرد که اگر آنها به تعهدات خود ذیل برجام عمل کنند، ایران آمادگی دارد که برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام با آنها مذاکره کند.

در پی تداوم بی‌اعتنایی طرف‌های اروپایی برجام به تعهدات خود ذیل این توافق چندجانبه، جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه 15 دی‌ماه 1398 در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد، بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و من‌بعد برنامه هسته‌ای ایران صرفاً بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

در این بیانیه نیز تأکید شد که همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچون گذشته ادامه خواهد یافت و در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

جدیدترین جزئیات گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای؛ دیگر ‌محدودیتی ‌پیش‌روی فعالیت هسته‌ای ‌نیستتأثیر گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران بر سناریوهای ضدبرجامی آمریکا و اروپاعراقچی: با برداشتن گام پنجم به تعادلی در برجام رسیده‌ایم

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای امنیت تحریم های ایران برجام ظریف اخبار آمریکا شورای امنیت تحریم های ایران برجام ظریف اخبار آمریکا تعهدات هسته ای خود ذیل برجام آژانس بین المللی انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهدات هسته ای تعهدات خود گام پنجم حسن نیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۷۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که واشنگتن همکاری نزدیکی با آژانس بین‌المللی برای ایجاد شفافیت بیشتر در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد.

به گزارش ایسنا، مالوری استوارت، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی در این باره گفت: ما همکاری نزدیکی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب افزایش شفافیت داشته و به همکاری بیشتر با این سازمان برای تضمین عدم وجود تخطی در توانایی‌های هسته‌ای داریم.


استوارت تاکید کرد که وزارت خارجه آمریکا از تمامی تلاش‌های آژانس اتمی در راستای شفاف‌سازی در رابطه با سوتفاهم‌ها و بی‌اعتمادی‌های پیش آمده در نتیجه عدم وجود شفافیت لازم در ایران حمایت می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد