Web Analytics Made Easy - Statcounter

از ۱۹ مرداد ماه سال جاری بود که بورس وارد یک دوره اصلاحی شد و این اصلاح تا ۲۰ آبان ماه ادامه داشت. به گزارش بورس تابناک، در این مدت تلاش های بسیاری برای بازگرداندن بازار به شرایط متعادل انجام شد اما این تلاش ها تا حدودی نتیجه خاصی به همراه نداشت و برخی انگشت اتهام ریزش را به سمت حقوقی ها و عملکرد آنها نشانه رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  از مقطعی مجلس نیز به قضیه سقوط بورس ورود کرد و این روزها خبر از برخورد با متخلفین و مسببین این اتفاق است.  در ادامه گفتگویی با عظیم ثابت عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در همین باره آمده است.    سئوال: بازار سرمایه از مردادماه تا آذر ماه سال جاری ریزش کم سابقه ای را تجربه کرد به گونه ای که شاخص بورس بیش از ۴۰ درصد افت داشت، البته سبد سهام مردم به تناسب ریزش ۵۰ درصدی و بیشتر نیز داشت. به نظرتان مسببین و مقصرین این امر نباید به مردم معرفی شوند؟ ثابت: ببینید فلسفه بازارهای مالی همین صعود و نزول هاست. به خاطر دارید در یک دهه گذشته دلار و طلا نیز در برهه هایی همین میزان ریزش را تجربه کردند. حتی در بخش کامودیتی ها به ویژه نفت ما ریزش ۸۰ درصدی را نیز داشتیم. همین ۱ سال پیش بورس نیویورک در آمریکا ریزش ۳۵ درصدی را تجربه کرد. اکثر آن ها هم دلایل فاندامنتال یا بنیادی خاص خود را دارند.  بخشی از رشد بازار سرمایه به دلیل ورود قسمتی از  نقدینگی ۳ میلیون میلیارد تومانی بوده که در ‌نهایت بعد از رشد بورس بخشی از آن نقدینگی از بورس خارج شد و در بازارهای موازی دیگری آرام گرفت. این که قیمت یک کالا یا سهامی بالا و پایین می رود لاجرم  کسی مقصر نیست. روند طبیعی بازار است. حال اگر مسببی هم برای افت شاخص تعیین شده این که بحث می شود مسببین افت شاخص به قوه قضاییه معرفی شدند رسانه ای کردن این موضوع منفعتی ندارد.  همچنین قطعا تا قطعیت اتهامی در مراجع قانونی ذیصلاح به اثبات نرسیده باشد که نمی توان با آبروی دیگران بازی کرد.   سئوال: به هر حال در بازار سرمایه مشکلات زیادی وجود دارد که نمی توان منکر آن شد. نهادی که بتواند به این ها ورود کند چیست؟ ثابت: مشکلات احتمالی بازار سرمایه بعنوان بازاری کاراتر، شفاف تر و نظام مند تر در مقایسه با سایر بازارها باید در یک ساختار معقول و متقن و در درون خود بازار حل شود نه در قوای دیگر.  از بابی مجلس محترم پیش تر در بخش مقررات گذاری با اشراف کامل قانون بازار اوراق بهادار را نوشته و در بخش نظارت نیز اختیارات زیادی به نهادهای مرتبط داده که حتی نظر اکثر فعالین بازار این نهادها سخت گیری های زیادی دارند.  ورود مجدد مجلس به این موضوعات تخصصی عملا می تواند موجب ترس عمومی سرمایه و پول شود.    سئوال: پیشنهاد شما برای بهتر کردن فرآیندها در بازار سرمایه چیست؟ ثابت: پیشنهاد این حقیر بارها در جراید و رسانه ها عنوان شد. وجود یک کانون مستقل سهامداران خرد که به دست اهالی بازار سرمایه زیرساخت های آن مهیا شده باشد، نظارت صحیح در کنار اعطای اختیار به نهادهای نظارتی بازار سرمایه و مقررات گذاری در راستای ارتقای نظامی مالی کشور می تواند باعث ارتقای همه جانبه بورس کشور شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محسن فخری زاده پروتکل الحاقی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مصباح یزدی لایحه بودجه 1400 روز جهانی معلولین بورس عظیم ثابت مجلس محسن فخری زاده پروتکل الحاقی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مصباح یزدی لایحه بودجه 1400 روز جهانی معلولین بازار سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۸۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران

قیمت اسکناس آمریکایی در نیمه دوم روز قبل رشد کرد، ولی بررسی روند قیمتی روزانه تتر نشان می‌دهد که سقف روزانه قیمت دلار یک کانال قیمتی کاهش یافته است. این اتفاق نشانه‌ای از کاهش هیجان معاملات روزانه در بازار ارز است، چون فاصله سقف و کف قیمت برای دلار دیجیتال کاهش پیدا کرده است.

معامله‌گران بازار ارز و طلا این روزها به اخبار خاورمیانه چشم دوخته‌اند و برای سنجش ریسک به بازارهای جهانی هم نیم‌نگاهی دارند. اما بررسی‌ها از قیمت اونس طلا و نفت در شب گذشته یک موضوع جالب را نشان می‌دهد. قیمت جهانی نفت وست تگزاس اینترمدیت و قیمت اونس جهانی طلا در شب قبل کاهش یافت.

در لحظه نگارش این گزارش ارزش اونس جهانی طلا از بالای دو هزار و ۳۹۰ دلار کاهش پیدا کرده و پایین‌تر از محدوده دو هزار و ۷۰ دلار قرار گرفته است‌. قیمت جهانی نفت هم در لحظه نگارش این گزارش از سقف روزانه بالای ۸۵ دلار عقب نشسته و در کانال ۸۲ دلاری جا گرفته است.

پیش از تلافی حمله موشکی دمشق توسط ایران، اونس جهانی طلا سقف قیمتی جدیدی را لمس کرد و قیمت نفت افزایش یافت. این رویداد در میان آرامش فضای خبری، یک سیگنال از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه بود که در قیمت طلا منعکس شده بود؛ چراکه طلا به عنوان دارایی امن هنگام افزایش تنش‌ها و ریسک‌ها با افزایش تقاضا مواجه می‌شود و افزایش اونس جهانی طلا پیش از تلافی ایران یک علامت از رشد تنش و ریسک بود.

معامله‌گران نفت هم به اخبار خاورمیانه و ریسک‌ها در این منطقه به عنوان مهم‌ترین محدوده جغرافیایی تامین‌کننده نفت توجه ویژه‌ای دارند. در چنین شرایطی کاهش همزمان قیمت نفت و طلای جهانی به معنای کاهش سطح ریسک خاورمیانه در کوتاه‌مدت در میان معامله‌گران بازارهای جهانی است که برآیند پیش‌بینی آن‌ها منجر به کاهش نرخ‌ها شده است.

خبرگزاری رویترز هم در روزقبل اعلام کرد که تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ایران نفتی نخواهد بود، زیرا بایدن از افزایش قیمت نفت و خشم چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران بیم‌ناک است. ارزهای نفتی مهم‌ترین منبع درآمدی ارز دولت است و بررسی‌ها از بازار ارز نشان می‌دهد که اخبار نفتی تأثیر بسزایی در ذهنیت معامله‌گران دارد که این خبر نگرانی فعالان حوزه ارز را به دلیل کمرنگ شدن شدت تحریم کاهش می‌دهد.

حمایت مهم بازار سرمایه

بازار سرمایه این هفته محدود شد و پس از تلافی حمله موشکی اسرائیل، دامنه نوسان بازار بورس و فرابورس به محدوده مثبت و منفی یک محدود شد. با این حال، به دلیل افزایش سطح ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه، بازدهی بازار سرمایه در هفته گذشته منفی بود و شاخص کل بازار سرمایه در محدوده دو میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی قرار گرفت. برخی تحلیل‌گران معتقدند که اگر سیاست‌گذار از تصمیمات در تضاد با منافع بازار سرمایه عقب نکشد و با سیاست‌های حمایتی، بورس را پشتیبانی نکند، باید شاهد ورود بیشتر سرمایه‌ها به بازار ارز وطلا بود.

از طرفی در هفته جاری پس از مدت‌ها، سکوت مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار شکست و به بانک مرکزی هشدار داد که اگر به واسطه سیاست‌های بانک مرکزی مشکلی برای صندوق‌های درآمد ثابت و بورس ایجاد شود، دامن کل اقتصاد را خواهد گرفت.

در حال حاضر بازار سرمایه حمایت بسیار مهم محدوده دو میلیون و۲۰۰ هزار واحدی را پیش رو دارد که شکست این حمایت می‌تواند باعث افزایش فشار فروش در بازار سرمایه شود.

منبع:‌اکو ایران

سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • برنامه ریزی برای پذیرش شرکت‌های کرمانشاه در بازار سرمایه
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • تغییر در ترکیب هیئت پذیرش شرکت‌های استارت‌آپی/پذیرش دانش‌بنیان‌ها در حوزه های مختلف
  • از هفته آینده دامنه نوسان و روند معاملات به حالت عادی بازمی‌گردد
  • کاهش حاشیه سود شرکت ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد
  • چطور در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟
  • راه‌های نجات سرمایه از باتلاق ریسک