Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@09:14:56 GMT

تصویب افزایش تولید نفت در نشست وزیران اوپک پلاس

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۸۶۹۴

تصویب افزایش تولید نفت در نشست وزیران اوپک پلاس

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، این گروه به منظور حل اختلاف نظراتی که میان تولیدکنندگان بزرگ در مذاکرات چند روز گذشته در جریان بود، با تسهیل تدریجی محدودیت عرضه موافقت کرد.

پیش از این منابع آگاه در اوپک پلاس خبر داده بودند که مذاکرات روی پیشنهاد افزایش ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت به بازار در ژانویه متمرکز شده و احتمالا در ماه‌های بعد افزایش تولید به میزان مشابه انجام خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این گروه در آوریل موافقت کرده بود تولیدش را در ژانویه ۲۰۲۱ به میزان دو میلیون بشکه در روز معادل دو درصد از مصرف جهانی افزایش دهد. اما در پی موج دوم شیوع ویروس کرونا و ضعیف شدن روند احیای تقاضا برای نفت، اوپک پلاس به بررسی ادامه محدودیت عرضه ۷.۷ میلیون بشکه در روز در ماه‌های نخست سال آینده پرداخته بود. در ابتدا مذاکرات به تاخیر سه ماهه افزایش تولید متمرکز بود، اما این گزینه روز دوشنبه در پی اختلاف شدید میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی به مانع برخورد کرد. از آن زمان نمایندگان به دنبال یافتن راهکاری برای پیشبرد مذاکرات بودند.

قرار بود مذاکرات رسمی وزیران گروه اوپک پلاس روز سه شنبه برگزار شود، اما به دلیل عدم توافق میان تولیدکنندگان به روز پنج شنبه موکول شد و نشست روز پنج شنبه هم تقریبا با دو ساعت تاخیر برگزار شد. به گفته نمایندگان، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی برخلاف معمول ریاست این نشست را برعهده نگرفت و آن را بر عهده الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گذاشت.

نواک در سخنان آغازین نشست گفت: ما درک می‌کنیم که همه چشم‌ها به ما دوخته شده است. مطمئنم که تصمیم منطقی و محکمی خواهیم گرفت.

این توافق برخلاف انتظار بازار نفت برای تمدید سه ماهه محدودیت عرضه فعلی ۷.۷ میلیون بشکه در روز است. با این حال پیشنهاد مذکور مانع فروپاشی همبستگی اوپک پلاس می‌شود که در روز‌های اخیر در پی تنش میان اعضای بزرگ این گروه شامل عربستان سعودی و امارات متحده عربی به خطر افتاده بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محسن فخری زاده پروتکل الحاقی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مصباح یزدی لایحه بودجه 1400 روز جهانی معلولین افزایش تولید نفت اوپک پلاس وزیران نفت گروه اوپک پلاس محسن فخری زاده پروتکل الحاقی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مصباح یزدی لایحه بودجه 1400 روز جهانی معلولین بشکه در روز اوپک پلاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۸۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت کاهش یافت

پس از کاهش تنش‌ها در خاورمیانه قیمت‌های جهانی نفت خام روز دوشنبه با افت یک درصدی همراه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاهش تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی و تمرکز بازار بر عوامل بنیادین سبب شد قیمت‌ نفت روز دوشنبه (سوم اردیبهشت‌) بیش از یک‌درصد کاهش یابد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز دوشنبه تا ساعت ۶ و ۵۵ دقیقه به وقت گرینویچ با یک دلار و ۲۱ سنت یا ۱.۴درصد کاهش به ۸۶ دلار و ۸ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا برای تحویل در ماه مه نیز روز دوشنبه با ۹۷ سنت یا ۱.۲درصد کاهش با قیمت ۸۲ دلار و ۱۷ سنت برای هر بشکه معامله شد. این در حالی است که برای تحویل در ماه ژوئن با یک دلار و ۲۳ سنت افت به ۸۰ دلار و ۹۹ سنت برای هر بشکه رسید.

ییپ جون رانگ، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی، گفت: با پیش‌بینی‌های گسترده مبنی بر فروکش‌کردن تنش‌های ژئوپلیتیک بین ایران و رژیم صهیونیستی، قیمت‌ نفت خام برنت نتوانست افزایش اولیه خود را حفظ کند.

وی افزود: به همین دلیل بازارها ریسک ژئوپلیتیک مرتبط با اختلال احتمالی در عرضه نفت را همچنان کاهش می‌دهند. اختلال در عرضه، در زمان کنونی بعید به نظر می‌رسد.

به‌گفته ییپ، افزایش ذخیره‌سازی نفت خام آمریکا نیز به فروش نفت فشار بیشتری وارد کرده است.

داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفته گذشته نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش یافت که حدود دو برابر پیش‌بینی تحلیلگران بود. تحلیلگران افزایش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای را برای ذخیره‌سازی آمریکا پیش‌بینی کرده بودند.

تینا تانگ، تحلیلگر مستقل بازار نیز اعلام کرد: نگرانی‌های اقتصادی بار دیگر به عامل کاهشی در بازار نفت تبدیل می‌شود و افزایش ذخیره‌سازی ایالات‌متحده و تندروی بانک مرکزی آمریکا و درنتیجه افزایش ارزش دلار، قیمت‌ نفت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. افزایش ارزش دلار سبب بالارفتن قیمت نفت برای دارندگان ارزهای دیگر می‌شود.

دیگر خبرها

  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • شمارش معکوس برای افزایش ۲۰ هزار بشکه‌ای نفت در آغاجاری
  • مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟ | پاسخ یک مقام آگاه
  • مهر تأیید نهادهای بین‌المللی بر رشد صنعت نفت ایران
  • تغییر ساعات کاری ادارات در فصل گرما مشروط به تصویب هیأت وزیران است
  • ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای ۹۶ دلار نیاز دارد
  • افزایش تولید نفت اوپک پلاس از ماه جولای
  • مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت
  • واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت