Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاهد ۱۷۱ نخستین پهپاد ایرانی است که برد آن به ۴۴۰۰ کیلومتر رسیده است و بدین ترتیب برد عملیاتی پهپاد های ایرانی با جهش دو برابری روبرو شده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، 13 آذر ماه سال 1390 یک فروند پهپاد پیشرفته RQ-170 آمریکایی پس از ورود به فضای کشور توسط نیروی هوافضای سپاه به زمین نشانده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکسال بعد سپاه موفق شد با رمزگشایی از این پهپاد به اطلاعات ذخیره شده در حافظه آن را بازیابی کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

حالا پس از گذشت 9 سال از آن روز، در سالروز شکار RQ-170 کلیپی منتشر شده است که حاوی اطلاعات نسخه های ایرانی آن است.

نیروی هوافضای سپاه در ابتدا یک نمونه 15 درصد این پهپاد را برای دستیابی به شیوه ساخت و جزئیایت و وایرینگ این پهپاد می سازد.

پس از آن در سال 93 کار ساخت نمونه 40 درصد این پهپاد با نام پهپادهای شاهد 161 و 141در دستور کار نیروی هوافضای سپاه قرار می گیرد. تفاوت بین پهپاد شاهد 141 و 161 در این است که شاهد 161 از یک موتور جت و شاهد 141 از موتور پیستونی به عنوان پیشران استفاده می کنند.

شاهد 161 پهپادی با ماموریت مراقبت رزمی و بیشینه برد 500 کیلومتر است و می تواند تا ارتفاع 25000 پا پرواز کند. بیشینه سرعت این پهپاد 275 کیلومتر بر ساعت و وزن برخاست آن 70  کیلوگرم است و می تواند تا 2 بمب را با خود حمل کند.

پس از آن در سال 94 نوبت به ساخت نمونه 60 درصد این پهپاد با نام شاهد 181 و شاهد191 می رسد. پهپاد شاهد 191 از موتور جت و شاهد 181 از موتور پیستونی در قسمت پیشران خود بهره می برند.

شاهد 191 پهپادی با ماموریت سه گانه شناسایی، رزمی و مراقبتی است که بیشینه برد آن 1500 کیلومتر و مداومت پروازی آن 4/5 ساعت است. این پهپاد قادر است تا ارتفاع 25000 پایی پرواز و با سرعت 350 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. بیشینه وزن برخاست این پهپاد 500 کیلوگرم است و می تواند 2 بمب را نیز با خود حمل کند.

پس از ساخت نمونه های 40 و 60 درصد حالا نوبت ساخت پهپاد نمونه 100 درصد و یا یک به یک RQ-170  می رسد. سال 96 پهپاد شاهد 171 که نمونه یک به یک پهپاد آمریکایی است ساخته می شود که برد عملیاتی آن 4400 کیلومتر است. این پهپاد از یک موتور توربوفن به عنوان قوای پیشران استفاده می کند و با ماموریت شناسایی و مراقبت قادر است تا ارتفاع 36000 پا اوج بگیرد و 10 ساعت به صورت مداوم پرواز کند.بیشینه وزن برخاست آن 3070 کیلوگرم و سرعت آن نیز 460 کیلوگرم است.

تا پیش از این بیشترین برد پهپادهای ایرانی متعلق به پهپاد شاهد 129 با برد 2000 کیلومتر بود که حالا با انتشار اطلاعات برد پهپاد شاهد 171 شاهد جهش بیش از دو برابری برد پهپاد های عملیاتی ایرانی هستیم.

همچنین برای نخستین مرتبه است که از یک موتور توربوفن در پهپادهای ایرانی استفاده می شود که نمایانگر ورود ایران به طراحی و ساخت نسل جدیدی از موتورهای جت و پیشرانه های هوایی است.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار نظامی نیروی هوافضای سپاه پاسداران پهپادهای ایران سپاه پاسداران اخبار نظامی نیروی هوافضای سپاه پاسداران پهپادهای ایران سپاه پاسداران پهپاد شاهد برد پهپاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۹۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رووی دی اکس5 ؛ هر 1300 کیلومتر به پمپ بنزین سر بزنید! (+تصاویر)

عصر ایران- گروه خودروسازی سایک چین دریافت سفارش برای محصول جدید برند رووی با نام دی اکس5 را در نمایشگاه بین المللی خودرو پکن آغاز خواهد کرد. این اولین خودرو برند مذکور است که از سیستم دی ام اچ سوپر هیبرید اختصاصی رووی استفاده خواهد کرد.

دی اکس5 در واقع نسخه شاسی بلند سدان رووی دی7 محسوب می شود. این رووی با لوگوی تغییر یافته و برند ام جی نیز امکان حضور در برخی بازارها را دارد.

سیستم هیبرید دی ام اچ در واقع به مفهوم زیرساخت لازم برای نصب و فعالیت انجین احتراقی و موتور الکتریکی است. ترکیبی از تپنده 1.5 لیتری توربو و تک موتور الکتریکی که بخش اول این ترکیب به عنوان ژنراتور باتری عمل می کند و برد حرکتی در سیکل ترکیبی را به 1300 کیلومتر(با باتری 21.4 کیلووات ساعت) می رساند. برد حرکتی در حالت الکتریکی خالص حدود 135 کیلومتر محاسبه شده است.

خروجی انجین 1.5 لیتری 147 اسب بخار است. در تریم پایه از باتری 11.1 کیلووات ساعت و موتور الکتریکی 194 اسب بخاری استفاده شده است. در تریم پرچمدار باتری 21.4 کیلووات ساعت و موتور 205  اسب بخاری استفاده شده است.

شاخص صفر تا 100 کیلومتر برابر با 6.9 ثانیه و متوسط مصرف سوخت 1.27 لیتر برای 100 کیلومتر رانندگی محاسبه شده اما زمانی که میزان شارژ باتری در کمترین حد خود باشد، میزان مصرف سوخت ژنراتور به 5.25 لیتر در هر 100 کیلومتر افزایش خواهد داشت.

رووی دی اکس5 از رینگ های آلومینیومی 19 اینچی استفاده می کند که در حالت آپشن نمونه 20 اینچی نیز در دسترس مشتریان قرار می گیرد. خودرو از منظر ابعاد برابر با 4700 میلیمتر در طول، 1890 میلیمتر در عرض و 1664 میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورها نیز 2765 میلیمتر است.

فضای کابین طراحی ساده ای دارد و مهمترین رویداد آن به 24.6 اینچ نمایشگر در قابی یکپارچه مربوط می شود که روی کنسول اصلی جلو جانمایی شده است.

رووی دی اکس5 کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رووی وال؛ نهنگ لوکس چینی! (+عکس)

دیگر خبرها

  • ویدئویی جذاب از پهپادهای خودکار انتحاری اوکراین که دوست و دشمن را تشخیص می دهند
  • رووی دی اکس5 ؛ هر 1300 کیلومتر به پمپ بنزین سر بزنید! (+تصاویر)
  • آغاز فروش اقساطی تاکسی برقی کرمان موتور (+قیمت، جدول فروش و مشخصات و عکس خودرو)
  • آغاز فروش اقساطی تاکسی برقی کرمان موتور (+قیمت ، جدول فروش و مشخصات و عکس خودرو)
  • آغاز رکورد شکنی بندر امیرآباد در سال ۱۴۰۳
  • رکورد بی‌سابقه رئال مادرید در 88 سال اخیر پس از پیروزی مقابل بارسلونا
  • رکورد بی‌سابقه جوجه‌ریزی در مازندران
  • میزان جوجه ریزی در مازندران از ۱۷ میلیون قطعه گذشت
  • نمایش اقتدار توان پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی در بغداد
  • از نحوه ساخت پهپاد‌های جنگی تا فروش تسلیحات به روسیه در مستند «پرچمدار» + فیلم