Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@23:12:33 GMT

آثار و زندگینامه شیخ مفید

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۹۷۱۵

آثار و زندگینامه شیخ مفید

در بین دانشمندان بزرگ ما كه در اعصار مختلف می زیسته اند، مفاخر و نوابغ بسياري بوده اند كه امروز هر كدام مایه اعتبار و سند افتخار جهان شیعه به شمار می آیند. ولی از بین آن ها شیخ مفید جایگاه خاصی دارد كه از هر جهت وی را از سایرین ممتاز می گرداند. ناطقان: محمّد بن محمّد بن نُعمان ملقب به شیخ مُفید و مشهور به ابن المعلّم، فقیه و متکلم و از علمای برجسته تشیعدر سده ۴ هجری قمری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیخ مفید در روز یازدهم ذیقعده سال 336 یا 338 ق در نزدیکی شهر بغداد زاده شد.

 


تحصیلات شیخ مفید

شیخ مفید قرآن و علوم مقدماتی را پیش پدرش فراگرفت. بعد از آن برای ادامه تحصیل همراه وی به شهر بغداد رفت و توانست از محدثان، متکلمان و فقهای برجسته شیعه و سنی بهره ببرد.

 

شیخ صدوق، ابن جنید اسکافی، ابن قولویه، ابوغالب زراری و ابوبکر محمّد بن عمر جعابی از معروف ترین استادان شیعی شیخ مفید بوده اند.

شیخ مفید پیش حسین بن علی بصری مشهور به جُعَل از اساتید بزرگ معتزله و ابویاسر شاگرد متکلم نامی ابوالجیش مظفر بن محمد خراسانی بلخی علم کلام آموخت. وی همچنين به پیشنهاد ابویاسر در مجلس درس علی بن عیسی رمانی دانشمند مشهور معتزلی شرکت کرد.

 

شیخ مفید از حدود ۴۰ سالگی ریاست شیعیان را در فقه، کلام و حدیث عهده دار شد و در دفاع از عقاید و باورهای تشیع، با عالمان ديگر مذاهب گفتگوو مناظره میکرد.

 
لقب شیخ مفید

به گفته شوشتری و خوانساری، لقب مفید از جانب رمانی به شیخ نعمان داده شده است. ولی بعضی از اقوال ديگر، لقب مفید را برخاسته از گفت وگوی علمی بین ابو نعمان و قاضی عبدالجبار می دانند. بعضی مانند ابن شهر آشوب بر این باورند که لقب مفید از جانب امام غایب به او داده شده است. امام غایب شیعیان در نامه ای ابن نعمان را به این لقب خوانده است. مک درموت معنای مفید را سودمند برای امام غائب و آموزنده و فایده رسان برای شاگردانش می داند.

بعضی گفته اند لقب «مفید» را علی بن عیسی معتزلی در دوران جوانی، در نتیجه گفتگو با وی به او داد.

 
تالیفات شیخ مفید

علم، کلام و عقاید: « اوائل المقالات»، « شرح عقاید صدوق»، « اجوبه المسائل السرویه» و« نکت الاعتقادیه»، کتاب های شیخ عظیم الشأن، مرحوم مفید در این بستر فکری فرهنگی است.

علم فقه: « المقنعه» شیخ صاحب عناوین بسياري در فقه است که احکام و وظائف شرعی در ابواب گوناگون آن توضیح داده شده است.« الاعلام»،« المسائل الصاغانیه»،« جوابات اهل الموصل فی العدد الرویه» و« جواب اهل الرقه فی الاهله و العدد» از ديگر آثار این فرزانه فرهمند در زمینه فقه است.

 

اخلاق اسلامی: «امالی» شیخ، پیرامون اخلاق اسلامی و فضایل انسان است.

حدیث: اهمیت ولایت، لزوم پیروی از امام (ع) و فضایل امام علی  (ع) از مباحثی است که در امالی شیخ مفید، پیش روی اندیشمندان قرار می گیرد.

 


 

امامت و فلسفه سیاسی در دین اسلام: « الافصاح فی الامامه»، « ارشاد»، « جمل»، « امالی»، « الفصول المختاره»، « تفصیل امیر المومنین علی سایر الصحابه» از اثار او در این زمینه است. قریب بیست اثر ژرف از اثرهای شیخ مفید پیرامون« امامت و رهبری» است.

 

 

غیبت امام دوازدهم: قسمتی از« ارشاد» کتاب« الفصول العشره فی الغیبه»، و« الجوابات فی الخروج المهدی( عج)» همراه با پنج اثر ديگر از این علامه و شیفته اهل بیت (ع) در مورد حضرت بقیه الله( عج) است.

 
نظر علما در مورد شیخ مفید

ابن معلم یا شیخ مفید از دیدگاه علمای شیعه و سنی هم مورد ستایش قرار گرفته و مقامات علمی و معنوی وی همواره مورد توجه خواص شیعه و اهل سنت بوده طوری كه علامه حلی از علمای بزرگ شیعه در باره شخصیت علمی شیخ مفید نوشته است' شیخ مفید معروف به (ابن المعلم) از بزرگ ترين مشایخ شیعه، رئیس و استاد آن ها بود و دانشمندانی كه پس از او آمده اند از دانش او استفاده نموده اند و فضل و دانش وی در فقه و كلام و حدیث مشهورتر از آن است كه به وصف آید.

 

علامه حلی افزوده است: وی موثق ترین و داناترین علمای عصر خویش بود و ریاست علمی و مذهبی طایفه شیعه امامیه در زمان او به وی منتهی شد.

اهمیت و احترام شیخ مفید در حوزه علوم اسلامی تا آنجا است كه نخستین كنگره جهانی هزاره شیخ مفید به همت حوزه علمیه قم و جامعه مدرسین فروردین ماه 1372 با شركت بیش از250 نفر از پژوهشگران، اندیشمندان و متفكران كشورهای اسلامی و غیراسلامی در ایران برگزار شد.

 
وفات شیخ مفید

شیخ مفید در سال 413 ق، در شهر بغداد و بعد از 77 سال تلاش و خدمت ارزنده درگذشت و مورد بزرگداشت فراوان مردم و سپاسگذاری علما و فضلا قرار گرفت.

شیخ طوسی، که خود در تشییع جنازه شیخ مفید حضور داشته است، می گوید:

« روز وفات وی از کثرت شیعه و سنی برای ادای نماز و گریه کردن بر او، همانند و نظیر نداشته است»( همان، ص 239). هشتاد هزار تن از شیعیان، وی را تشییع کردند و سید مرتضی علم الهدی بر وی نماز گزارد و در حرم مطهر امام محمدتقی علیه السلام، پائین پای آن حضرت، نزدیک قبر استادش ابن قولویه، دفن گردید.

 
برچسب ها: شیخ مفید ، ناطقان ، زندگینامه ، بغداد

منبع: ناطقان

کلیدواژه: شیخ مفید ناطقان زندگینامه بغداد شیخ مفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۹۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت در بین مردم شیعه و سنی گلستان مثال زدنی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری صبح سه شنبه در همایش منطقه‌ای ائمه جمعه منطقه یک کشور در گلستان اظهار کرد: این برنامه با هدف سازماندهی و انسجام بخشی ائمه جمعه سراسر کشور در قالب ۸ منطقه تدارک دیده شده است که در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: دومین دوره گردهمایی عهد حضور با شرکت ائمه جمعه استان‌های مازندران، گلستان و خراسان شمالی به میزبانی استان گلستان در حال برگزاری است.

وی افزود: موضوعات بسیار خوبی در راستای جهاد تبیین در دستور کار خود قرار داده‌ایم که به اقتضا هر منطقه موضوعات تغییر خواهد کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: در این گردهمایی به موضوعاتی چون جمعیت، مسجد، نوجوان، آموزش و پرورش و دیگر محورها خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به اینکه این همایش طی دو روز در استان گلستان در حال برگزاری است، افزود: یکی از کارهایی که در روز نخست در خصوص اردو راهیان پیشرفت انجام خواهد شد بازدید از جزیره آشوراده و کانال انتقال آب است.

حاج علی اکبری در ادامه با اشاره به اینکه وحدت در بین مردم شیعه و سنی استان گلستان مثال زدنی است و امروز باید به عنوان یک الگو برجسته در کشور معرفی شود، اظهار کرد: وحدت مهمترین موضوع همایش امروز است که باید هم افزایی فکری، برنامه‌ای و امکاناتی شکل بگیرد.

کد خبر 6086363

دیگر خبرها

  • «فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد
  • پوتین با هوش مصنوعی بازیگر فیلم زندگینامه خودش شد (+عکس)
  • پروژه جعل تاریخ شیعه
  • شهدا مایه افتخار سیستان و بلوچستان هستند
  • تاریخ ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • وحدت در بین مردم شیعه و سنی گلستان مثال زدنی است
  • انتشار زندگینامه فرمانده گردان تبوک در «خواب‌های زنگ‌دار»
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره شعر رضوی
  • تشریح جزئیات جشنواره‌های رضوی/ نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام برگزار می‌شود