Web Analytics Made Easy - Statcounter

توضیح سفارت آمریکا درباره خروج برخی نیروهایش از عراق، تحریم یک شخص و یک شرکت ایرانی از سوی آمریکا، امضای یادداشت تفاهم میان بحرین و اسرائیل و دیدار مخفیانه وزیران خارجه اردن و اسرائیل از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نامه مشترک 80 آمریکایی برای پایان حمایت واشنگتن از جنگ یمن نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، بیش از ۸۰ سازمان آمریکایی در نامه‌ای خطاب به «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا، از وی خواستند تا به حمایت واشنگتن از جنگ یمن پایان بدهد.

امضا کنندگان این نامه به فاجعه انسانی موجود در یمن ناشی از جنگ ائتلاف سعودی و پیچیده شدن مشکلات یمن ناشی از همه‌گیری کرونا اشاره کردند.

در نامه آمده است: «حتی قبل از (شیوع) ویروس کرونا هم یمن با بزرگ‌ترین فاجعه انسانی روی سیاره زمین مواجه بود».

فعالان آمریکایی همچنین به حملات مکرر ائتلاف متجاوز سعودی و اماراتی به زیرساخت، تأسیسات بهداشتی، آب آشامیدنی و مواد غذایی اشاره کردند.

این در حالی است که برخی از سناتورهای آمریکایی نیز در صدد هستند تا صادرات تسلیحات این کشور به عربستان و امارات را به دلیل ادامه جنگ یمن متوقف کنند.

توضیح سفارت آمریکا درباره خروج برخی نیروهایش از عراق

دفتر رسانه‌ای سفارت آمریکا در بغداد در پاسخ به سؤالی در خصوص کاهش نیمی از دیپلمات‌های خود اعلام کرد که درباره جزئیات این امر اظهارنظر نمی‌کند.

سفارت آمریکا به شبکه روسیا الیوم گفت که وزارت خارجه این کشور به طور دائم تغییراتی در خصوص حضور دیپلمات‌ها در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها در تمامی نقاط جهان با توجه به شرایط امنیتی آن کشورها یا تعطیلات یا شرایط بهداشتی اعمال می‌‌کند.

در پاسخ سفارت آمریکا همچنین آمده است: «تضمین امنیت کارمندان دولت و شهروندان آمریکا و امنیت تأسیساتمان در رأس اولویت‌هایمان قرار دارد».

این سفارتخانه در ادامه حاضر به اظهار نظر صریح در خصوص جزئیات کاهش نیمی از دیپلمات‌های آمریکا در عراق نشد و گفت که در این خصوص نظری ندارد؛ اما تأکید کرد که به شراکت دیپلماتیک با عراق ادامه می‌دهد و «متیو تولر» سفر واشنگتن در بغداد و دیپلمات‌های آمریکایی همچنان در بغداد حضور دارند.

تحریم یک شخص و یک شرکت ایرانی از سوی آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای از افزوده شدن نام یک شخص حقیقی و یک مجتمع تحقیقاتی ایرانی به فهرست اشخاص و نهادهای تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری است، خبر داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود ضمن تکرار ادعاهای بی‌اساس گذشته مبنی بر تلاش ایران برای تولید سلاح‌های کشتار جمعی، مدعی شده که «گروه شهید میثمی» و مدیرعامل آن به دلیل «مشارکت در تحقیقات مرتبط با تولید سلاح شیمیایی»  هدف تحریم قرار گرفته‌اند.

دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ماه سال 97 تحریم‌های مختلفی را به بهانه‌های واهی علیه ایران وضع کرده است تا به‌زعم خود ایران را پای میز مذاکره بیاورد.

امضای یادداشت تفاهم میان بحرین و اسرائیل

رژیم صهیونیستی و بحرین در راستای اجرای توافقنامه عادی‌سازی روابط میان دو طرف یک یادداشت تفاهم در حوزه گردشگری امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، این یادداشت تفاهم در حاشیه سفر زاید بن راشد الزیانی، وزیر صنعت، تجارت و گردشگری بحرین به اراضی اشغالی به امضا رسید.

در مراسم امضای این یادداشت که در یکی از هتل‌های قدس اشغالی برگزار شد، از طرف رژیم صهیونیستی اوریت فرکاش کوهن، وزیر گردشگری این رژیم یادداشت را امضا کرد.

خبرگزاری رسمی بحرین به نقل از الزیانی اعلام کرد: آغاز فعالیت‌های گردشگری با "اسرائیل" می‌تواند در آینده در توسعه هر چه بیشتر فعالیت‌های این حوزه میان دو "کشور" نقش بسزایی ایفا کرده و خواسته‌های دو طرف را برآورده و منافع مشترک دو طرف را تامین کند.

وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد: همکاری دو "کشور" در این حوزه می‌تواند افق‌های بیشتری را برای اقدام مشترک ایجاد کند".

وزیر صنعت و گردشگری بحرین عصر چهارشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و گابی اشکنازی، وزیر خارجه این رژیم دیدار کرده بود.

بحرین و رژیم صهیونیستی اکتبر گذشته توافقنامه‌ای برای عادی‌سازی روابط را به امضا رساندند.

دیدار مخفیانه وزیران خارجه اردن و اسرائیل

منابع خبری از دیدار مخفیانه وزیر امور خارجه اردن با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مرز اردن خبر دادند.

بر اساس این گزارش، «باراک راوید»، خبرنگار وب سایت «واللا» نوشت که «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن و «گابی اشکنازی» طرف صهیونیست وی در منطقه گذرگاه «النبی» در مرز اردن دیدار کرده اند.

وی همچنین از این دیدار به عنوان نخستین دیدار بین وزیران خارجه اردن و رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته که به رسانه‌ها درز پیدا می‌کند، یاد کرد.

گفتنی است که اردن و رژیم صهیونیستی سال هاست با یکدیگر رابطه دارند و امان این رژیم را به رسمیت شناخته است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محسن فخری زاده طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مصباح یزدی لایحه بودجه 1400 تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن روسیه چین اروپا ایران و آمریکا برجام محسن فخری زاده طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مصباح یزدی لایحه بودجه 1400 سفارت آمریکا رژیم صهیونیستی یادداشت تفاهم خارجه اردن دیپلمات ها جنگ یمن یک شخص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۹۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مُهر پایان طوفان الاقصی و وعده صادق بر دوره آمریکایی خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رای الیوم، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه و سردبیر این روزنامه در مقاله‌ای با اشاره به عملیات موشکی و پهپادی تنبیهی جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی نوشت که این واکنش نقطه تحول استراتژیک و غیر منتظره‌ای برای رژیم صهیونیستی بود و باعث شد ایران به دولتی در تقابل مستقیم با این رژیم تبدیل شود.

وی ادامه داد که حمله موشکی دیروز رژیم صهیونیستی به پایگاه حشد شعبی در عراق نیز احتمالا نه تنها با واکنش نظامی و انتقامی این نیروها همراه خواهد شد، بلکه ممکن است عرصه نبرد را به مرزهای اردن و سوریه بکشاند و از این مناطق به عنوان پایگاهی برای حمله به عمق سرزمین‌های اشغالی استفاده شود.

عطوان با اشاره به اینکه آمریکا در جنگ و اشغالگری خود در عراق بالغ بر ۶ تریلیون دلار هزینه کرده، ابراز داشت که این اقدام به تحریک اسراییل و برای ممانعت از تبدیل شدن این کشور به یک دولت مبارزه کننده ضد اسراییل بود و تل‌آویو در این جنگ تلاش کرد توانمندی‌های نظامی آن و آرمان‌های هسته‌ای این کشور را از بین ببرد و زمینه‌ساز عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با تل‌آویو و ایجاد محور موسوم به اعتدال عربی در منطقه با حمایت و نظارت مستقیم آمریکا شود، همین انگیزه باعث فتنه انگیزی آمریکا در سوریه و لیبی و یمن شد.

حمله موشکی مستقیم رژیم صهیونیستی به پایگاه نیروهای حشد شعبی در استان بابل عراق احتمالا باعث از بین رفتن تمامی طرح‌های پرهزینه آمریکا در عراق خواهد شد و عراق را بار دیگر در رهبری محور متخاصم با پروژه آمریکایی صهیونیستی در منطقه قرار خواهد داد، چرا که نیروهای حشد شعبی علاوه بر پهپادها و موشک‌های زیادی که در اختیار دارند، از بستر عقیدتی و مردمی بسیار قوی در ابعاد سیاسی و نظامی برخوردار هستند و مورد حمایت یک دولت بزرگ منطقه‌ای به نام ایران قرار دارند.

به نوشته این مقاله مقاومت عراق در حال حاضر سهم برجسته‌ای در نقشه راهبردی منطقه در برابر رژیم صهیونیستی ایفا می‌کند و حملات تاثیرگذاری به اهداف اسراییلی داشته و بندر ایلات را در دریای سرخ و خلیح عقبه هدف قرار داده و سکوهای استخراج گاز اسراییل در میدان گازی «کاریش» در سواحل مدیترانه را نیز بعلاوه بندر حیفا هدف قرار داده است. این محور همچنین مناطق نظامی صهیونیست‌ها در جولان اشغالی را نیز مورد حمله خود قرار داده است.

عطوان در ادامه می‌افزاید که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل دست کم از ۱۰ سال پیش تاکنون به دنبال وارد کردن آمریکا در جنگ ضد ایران است، ولی به نظر می‌رسد این بار شکست بسیار سختی در غزه دریافت کرده و تلفات بسیار بالای انسانی و مادی و معنوی آن باعث شده قمار گسترش دایره جنگ در شرایط کنونی را بپذیرد و از ضعف جو بایدن رییس جمهور آمریکا و حرف شنوی وی و حزب متبوع وی از لابی‌های صهیونیستی در آمریکا در این عرصه سواستفاده کند.

این مقاله تاکید می‌کند که رژیم صهیونیستی در حال حاضر با ۵ جبهه ایدئولوژیک به رهبری ایران مواجه است که شامل حزب الله لبنان و انصارالله یمن و حشد شعبی عراق و حماس و جهاد اسلامی در غزه و خود ایران می شود. عطوان تاکید کرد: ما اعتقاد نداریم که آمریکا نیز با وجود تمامی حمایت‌های گسترده نظامی و سیاسی و مالی بتواند از این جنگ پیروز خارج شود. آمریکا در افغانستان دچار شکست شده و با شکست قریب الوقوع دیگری در اوکراین مواجه است و در حال حاضر شکست دیگری را نیز از طریق منطقه معجزه آسای غزه دریافت خواهد کرد.

این تحلیلگر ارشد عربی می افزاید که آمریکا و رژیم صهیونیستی در استبداد خود روی رژیم‌های فاسد و سازشکار عربی حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند، چرا که به اشتباه تصور می‌کنند این رژیم ها از بستر مردمی برخوردار هستند.

وی در پایان تصریح می کند که طوفان الاقصی در غزه و وعده صادقِ ایران چهره منطقه خاورمیانه را به کلی دگرگون خواهند کرد و به دوره آمریکایی اسراییلی در این منطقه پایان خواهند داد و نقشه جدیدی برای جهان و مراکز قدرت آن ترسیم خواند کرد. نقشه‌ای که عراق و یمن و فلسطین و لبنان به آن باز می گردند و اسراییل از آن خارج خواهد شد.

کد خبر 6084350

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: اروپا نباید از توصیه واشنگتن پیروی کند
  • امضای یادداشت تفاهم راه توسعه میان ترکیه، عراق، قطر و امارات
  • امضای یادداشت تفاهم چهارجانبه بین عراق، ترکیه، قطر و امارات
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • نتانیاهو: تحریم ارتش اسرائیل تصمیمی پوچ است
  • واکنش نتانیاهو به خبر تحریم یک گردان ارتش رژیم اسرائیل توسط آمریکا
  • مُهر پایان طوفان الاقصی و وعده صادق بر دوره آمریکایی خاورمیانه
  • بن گویر: باید همه اموال تشکیلات خودگردان توقیف شود
  • واکنش نتانیاهو به خبر تحریم یک گردان ارتش توسط آمریکا
  • سرگیجه آمریکایی در گرد باد قدرت ایرانی