Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@23:11:12 GMT

معماری محله چهارصددستگاه زبانزد بود

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۰۰۲۰

معماری محله چهارصددستگاه زبانزد بود

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی:این محله از سمت شمال به خیابان پیروزی و از ضلع جنوب به دولاب راه دارد. در سمت شرق و ضلع غرب آن هم خیابان‌های سلیمانیه و شکوفه قرار گرفته‌است. قدمت این محدوده به ابتدای دهه ۲۰ برمی‌گردد. یعنی دوران نخست وزیری قوام‌السلطنه. اما نحوه شکل‌گیری آن، به گفته اهالی همزمان با جنگ جهانی دوم و روی کارآمدن پهلوی اول بوده که آلمانی‌ها فرصت را مغتنم شمرده و در این محله کارخانه مونتاژ هواپیما ایجاد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه‌های چهارصددستگاه را هم به همین منظور ساختند. خانه‌هایی دوبلکس که برای اسکان ۴۰۰ خانواده آلمانی در نظرگرفته شده بود. با پایان جنگ جهانی دوم و اخراج آلمانی‌ها از ایران توسط رضاخان، عذر همسایه‌های آلمانی از محله چهارصددستگاه خواسته و خانه‌ها در اختیار فرهنگیان قرار گرفت. اما تعدادی از زنان لهستانی که در این برهه به ایران مهاجرت کرده بودند با برخی از ایرانی‌ها ازدواج کرده و ماندگار شدند. محله چهارصددستگاه به دلیل معماری منحصربه‌فردش، جزء نخستین محله‌های تهران در بهره‌مندی از ساختار مدرن شهری و به سیستم لوله‌کشی آب مجهز بود.

از بین ۴۰۰ ساختمان مدرن آن دوران تعداد انگشت‌شماری باقی مانده و باقی خانه‌ها جای خود را به آپارتمان‌های جدیدتر داده‌اند. این محله مشاهیر زیادی را در خود پرورش داده که خانه استاد «محمد معین» و پدر همسرش استاد «امیرجاهد» در دل این محله قرار دارد و چند سالی است به موزه تبدیل شده است. دکتر «عبدالمحمد آیتی» نخبه دیگری است که در علم تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه زبانزد عام و خاص بود که تا چند سال پیش در یکی از کوچه‌های فرعی همین محله زندگی می‌کرد. محله چهارصددستگاه به دلیل بافت تاریخی در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان آثار ملی ثبت شده‌است.  

کد خبر 569085 برچسب‌ها همشهری محله مجسمه مسکن - مصالح ساختمانی شهر پایتخت معماری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله مجسمه مسکن مصالح ساختمانی شهر پایتخت معماری خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۰۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمجید فلورنتینو پرز از تونی کروس: او برای بازی در رئال مادرید متولد شده است

از دید رئیس رئال مادرید هافبک آلمانی برای بازی در این تیم متولد شده است.

طرفداری | فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه رئال مادرید از هافبک آلمانی تیمش تعریف و تمجید کرده است.

تونی کروس از سال 2014 عضو رئال مادرید است و در این مدت به یکی از مهم ترین بازیکنان این تیم تبدیل شده است. او به همراه رئال مادرید 4 بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده است و در مجموع با رئال مادرید 20 جام ارزشمند کسب کرده است. هافبک آلمانی لوس بلانکوس تاکنون در 459 بازی برای رئال مادرید به میدان رفته و آمار 28 گل و 96 پاس گل را به نام خودش به ثبت رسانده است. درخشش کروس در طول یک دهه حضورش در رئال مادرید، تمجید ریاست این باشگاه اسپانیایی را در پی داشته است.

تونی کروس یکی از آن بازیکنانی است که برای بازی در رئال مادرید متولد شده است.

از دست ندهید ????????????????????????

افتضاح تاریخی و رکورد بی‌سابقه چلسی در لیگ برتر دل هوادار کودک چلسی شکست؛ قرار بود بجنگید! سرمربی پاری سن ژرمن قول چهارگانه داد! حمایت امیر جعفری از سیدحسین حسینی + عکس

دیگر خبرها

  • تمجید فلورنتینو پرز از تونی کروس: او برای بازی در رئال مادرید متولد شده است
  • با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه می‌توان خرید؟
  • معماری عالی و چشم نواز یک ویلا که احتمالا در سلیقه همه قرار دارد! (+تصاویر)
  • در این منطقه از تهران می‌توان با ۲۰۰ میلیون تومان خانه رهن کرد
  • گزینه جذاب آلمانی برای نیمکت تراکتور
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران + فیلم
  • چین اتهامات جاسوسی آلمان علیه کشورش را رد کرد
  • سخنگوی شورای شهر: باید به نمای خانه ها دقت بیشتری شود | معماری خیلی از ساختمان ها در شان شهر ایرانی اسلامی نیست
  • چین اتهام جاسوسی در آلمان را رد کرد
  • یک دلیل برای عدم موفقیت اونای امری با بایرن مونیخ