Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، آژانس فضایی اروپا که با نام ESA شناخته می‌شود به تازگی قراردادی ۱۰۲ میلیون دلاری را امضاء کرده تا با کمک یک استارت‌آپ سوئیسی اولین شرکت پاک‌سازی مدار زمین در فضا را تشکیل دهد. این شرکت سوئیسی که Clear Space SA نام دارد قرار است قطعاتی که از موشک‌های ارسال شده به جا مانده را از فضا جمع کند و برای استفاده دوباره و بازیافت به زمین بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وسیله‌ای که قرار شده با استفاده از آن مدار را پاک‌سازی و قطعات را جمع‌آوری کنند Vespa نام دارد. این دستگاه در سال ۲۰۱۳ به عنوان نگه دارنده ماهواره‌های فضایی استفاده می‌شد. دستگاه مذکور به تنهایی ۱۱۲ کیلوگرم وزن دارد. فرآیند پاک‌سازی فضایی در حالی اتفاق می‌افتد که متخصصان فضایی چندین سال است که از خطر وجود قطعات معلق در فضا خبر می‌دهند و سازمان‌ها را به اقدامی برای جمع‌آوری آن‌ها دعوت می‌کنند.

بیشتر بخوانید

اولین ماموریت مریخی SpaceX از اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز می شود خطرات اصلی قطعات معلق در مدار زمین

وجود قطعات ماهواره‌ها و موشک‌های فضایی نه تنها آلودگی زیادی در مدار ایجاد می‌کند بلکه باعث کاهش عملکرد ماهواره‌ها نیز می‌شود. بر اساس اطلاعاتی که مدیر آژانس فضایی اروپا در کنفرانس روز سه‌شنبه مطرح کرد، بیش از یک میلیون قطعه در مدار زمین وجود دارد. وی همچنین اظهار داشت در خیلی از موارد این قطعات معلق به ماهواره‌ها و موشک‌های ارسال شده برخورد کرده‌اند.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط سازمان آژانس فضایی اروپا فرآیند جمع‌آوری قطعات از مدار فضا با همکاری Clear Space SA در سال ۲۰۲۵ اجرا می‌شود و آن‌ها برای انجام این فعالیت دستگاه Vespa را با استفاده از موشک Clear Space 1 به مدار زمین می‌فرستند. سازمان آژانس فضایی اروپا همچنین اظهار داشته سالانه حدود ۱۰۰ دستگاه بی‌استفاده در فضا قرار می‌گیرد و به همین دلیل آن‌ها نیاز دارند که سرویسی برای جمع‌آوری قطعات در فضا را تشکیل دهند. گفتنی است؛ مسئولان شرکت سوئیسی Clear Space SA در نظر دارند با گذر زمان فعالیت خود را توسعه دهند و قطعات بیشتری را جمع‌آوری کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آژانس فضایی اروپا شرکت Clear Space SA سازمان ESA آژانس فضایی اروپا ماهواره ها مدار زمین پاک سازی جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۰۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی در ماشین‌سازی اراک

رضا سرایی با اشاره به ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی در ماشین‌سازی اراک بیان کرد: مبلغ این قرارداد ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو معادل ۹ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۴۹۷ میلیون ریال است.

وی ادامه داد: طبق قرارداد، شرکت ماشین‌سازی اراک موظف است در مدت ۱۸ ماه این پروژه را تکمیل و سفارشات را تحویل دهد که مراحل ساخت و تولید از اواخر آذرماه شروع شده است.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک، ساخت مخازن کروی پتروشیمی را از دیگر اقدامات در حال انجام این شرکت عنوان کرد و افزود: مبلغ این قرارداد ۶ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۲۲۴ یورو معادل ۲ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۶۳۹ میلیون ریال در نظر گرفته شده که طبق توافق قرارداد، باید در مدت ۱۲ ماه تکمیل و تحویل داده شود.

سرایی خاطر نشان کرد: این پروژه آبان ماه سال گذشته شروع شد و محل اجرای آن استان بوشهر، بندر عسلویه است.

شرکت دانش بنیان و مادر تخصصی ماشین سازی اراک با بهره‌مندی از ماشین آلات مدرن، خطوط تولید پیشرفته و کادر مهندسی مجرب یکی از شرکت‌های صنایع زیربنایی و استراتژیک کشور محسوب می‌شود که حیطه گسترده‌ای از فعالیت‌های مختلف تولیدی و اجرای طرح‌های صنعتی را به خود اختصاص داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • ۳ فضانورد چینی به ایستگاه فضایی می‌روند
  • سود ۳ میلیون دلاری پرسپولیس از خصوصی‌سازی
  • ساخت یک موشک جدید برای جستجوی حیات در سیاره زهره
  • شمارش معکوس برای آغاز ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی در ماشین‌سازی اراک
  • شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار کنند!
  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • ایلان ماسک: با ۶۰۰۰ ماهواره در مدار زمین، هیچ مدرکی برای بیگانگان ندیده‌ام
  • رسالت دانشجویان در راستای اجرای اهداف برنامه‌های زمین پاک