Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخیرا همتی دبیر کل بانک مرکزی اعلام کرده است در ماه های اخیر انتظارات غیر تورمی ایجاد شده است. چنین طرحی عملا شرایط را معکوس خواهد کرد. همچنان که مشاهده کردیم نرخ دلار مقداری افزایش یافته و روند کاهشی بازار در هفته های قبل متوقف شده است

به گزارش برنا؛ طرحی تحت عنوان کاهش تحریم ایران در دستور کار مجلس شورای اسلامی  قرار گرفته که در صورت تصویب آثار گوناگونی با خود در پی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله اینکه اندک رخته های باقی مانده برای صادرات و حتی واردات مواد اولیه به ایران را می بندد. حال مشخص نیست چرا نام این طرح را طرح افزایش فشار بر ایران نگذاشته اند. برای بررسی ابعاد این طرح با آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران به گفت و گو پرداختیم.  او معتقد است  مجلس باید طرحی به تصویب رساند که موانع اقتصادی بر سر راه فعالیت اقتصادی برداشته شود نه اینکه گروه کوری بر طناب اقتصاد ایران .

 آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در ارتباط با  این طرح به برنا گفت: عنوان این طرح بسیار زیباست طرح کاهش تحریم، اما وقتی مواد آن را مورد مطالعه قرار می دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که اجرای این طرح نفع اقتصادی برای  شهروندان ، تولیدکنندگان و صادرکنندگان نخواهد داشت. بلکه بر مشکلات آنان خواهد افزود.

 بر اساس این طرح قرار است درصد غنی سازی ایران افزایش یابد و ضمانت اجرای جزائی نیز  برای فرد خاطی از این قانون در نظر گرفته شده.  چنین طرحی جای تعجب دارد. اگر این طرح بر اساس عنوانش اقتصادی است، که نیست. باید کارشناسان در مورد آن نظر دهند.  مجلس در نهایت باید  در چنین  مواردی توصیه هایی به دولت داشته باشد. دولت در تلاش است که خود را در چار چوب برجام و ملزم و اجرای ان پی تی نشان دهد.

 

 این استاد دانشگاه گفت: اخیرا همتی دبیر کل بانک مرکزی اعلام کرده است در ماه های اخیر انتظارات غیر تورمی ایجاد شده است. چنین طرحی عملا شرایط را  معکوس خواهد کرد. همچنان که مشاهده کردیم  نرخ دلار مقداری افزایش یافته و روند کاهشی بازار در هفته های قبل متوقف شده است.

 آلبرت بغزیان افزود: بر جام با تاکید مقامات عالی نظام به تصویب رسید.  بعید است که در بین عقلای نظام کسی در شرایط فعلی موافق  اقدامی  باشد که موجب افزایش فشار بر ایران گردد. حسن نیت ایران برای جهان به علت  در چارچوب قرار گرفتن  برجام  است. حال اگر قرار است اقدامی بر خلاف این رویه صورت گیرد، خود تحریمی است و نباید بهانه به دست اروپایی ها داد. زیرا آنها در تلاشند آمریکا را مجاب به اجرای برجام کنند.

 

  این کارشناس اقتصادی در پایان افزود: باید استدلال طراحان این طرح مورد سنجش قرار گیرد. در گذشته اقداماتی بر اساس برجام انجام شده حال قرار است مصوب شود که هر اقدامی بر اساس برجام صورت گرفته، مشمول مجازات شود؟. اتفاقا مجلس باید به گونه ای دولت را تشویق کند تا آمریکایی ها بر اساس مشاهدات خود مجبور به لغو تحریم ها گردند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سهام عدالت آلبرت بغزیان خود تحریمی ترور دانشمند هسته ای طرح کاهش تحریم ها خروج از برجا انتظار تورمی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۰۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش مالیات در کنار مشوق های مالیاتی باعث رقابت‌پذیری تولید و افزایش سرمایه گذاری خواهد شد

عبدالله ایزدپناه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگا قدس  در رابطه با لایحه« اصلاح مالیات‌های مستقیم» بیان داشت: به نظر من در چند سال گذشته اشتباهاتی در بحث مالیات ها صورت گرفت که عملا فشارها را بر روی مردم مضاعف کرد؛ لذا می طلبد دولت و مجلس در این زمینه تجدید نظر کنند. البته بحث مالیات در همه دنیا قانون است و در کشور ما هم باید جدی باشد. ولی نباید به این سبک باشد که مالیات را برای اقشار آسیب پذیر افزایش بدهیم.

وی با بیان اینکه لازم است که دولت و مجلس در جهت تصویب کاهش مالیات بر تولید و اخذ مالیات از فراریان مالیاتی به سمت تحقق نظام مالیاتی حمایت‌کننده از تولید حرکت کنیم؛ گفت: باید به سمت حمایت از تولید به کمک اصلاح نظام مالیاتی برویم. باید علاوه بر کاهش مالیات تولید و اعطای مشوق های جدید به تولید در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم باید پایه های مالیاتی جدید نیز جهت اخذ مالیات از فراریان مالیاتی نیز بگیریم. راهکارهای مناسبی برای شناسایی پایه های مالیاتی و یا جلوگیری از فرار مالیاتی مطرح کردیم که همه این موارد در جهت تحقق شعار سال و همچنین باعث رقابت‌پذیری در تولید و افزایش سرمایه گذاری خواهد شد

این نماینده مجلس افزود: اگر دولت و مجلس با هم حرکت کنند و در کنار تصویب لایحه حمایتی فوق، پایه های مالیاتی جدید که هنوز شناسایی نشده‌اند را، شناسایی کنند؛ فشار را از عموم مردم برمی‌دارد

ایزدپناه نماینده مردم ایذ و باغملک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به جای اینکه مالیات کارمندان را افزایش بدهیم یا مالیات مغازه داران سبُک را زیاد کنیم، باید از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم و پایه های مالیاتی مغفول مانده را شناسایی کنیم آن وقت می توانیم ادعا کنیم که در اخذ مالیات راه ما درست بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من انجام مشوق های مالیاتی باعث می‌شود سرمایه گذاران با رقبت بیشتری مالیات را پرداخت کنند و به دنبال حذف و فرار نخواهند بود.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است
  • عملیات وعده صادق مانور اثرمعکوس تحریم‌ها
  • رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول
  • تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است
  • امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود
  • کاهش مالیات در کنار مشوق های مالیاتی باعث رقابت‌پذیری تولید و افزایش سرمایه گذاری خواهد شد
  • هنر سیاستگذار ارزی این است که آثار و پیامدهای منفی بازار را کاهش دهد
  • عوامل غیر اقتصادی، منشاء نوسانات ارزی
  • هوای تبریز در وضعیت قابل قبول قرار گرفت
  • رسانه عبری: احساس ناامنی موجب گرانی در اسرائیل شده است