جزئیاتی از سریال «میراث مجید» با موضوع ترور یک دانشمند هستهای
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۳۳۷۴
کارگردان سریال «میراث مجید» به تشریح جزئیاتی درباره این مجموعه که اولین سریال درباره یک دانشمند هستهای شهید یعنی «مجید شهریاری» محسوب میشود، پرداخت.
قدس آنلاین: حسین تبریزی کارگردان سریال «میراث مجید» که با محوریت مجید شهریاری دانشمند شهید هستهای در دست ساخت قرار دارد، درباره ترور شهدای هستهای به خبرنگار مهر بیان کرد: فلسفه ترور در تمام دنیا منحوس است فرقی هم نمیکند چه کسی باشد اما اینکه چه کسی ترور میشود قضیه را مهمتر میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به شخصیت شهید شهریاری عنوان کرد: من تا قبل از اینکه بخواهم سریالی درباره شهید شهریاری بسازم، شاید فکر میکردم او یک سیاستمدار بوده است و اهدافی هم داشته است ولی وقتی وارد زندگی این افراد میشویم وجوه علمی و معصومیت و مظلومیت آنها برایتان پررنگ میشود و این سوال ایجاد میشود که چنین شخصیتی چرا باید ترور شوند.
تبریزی اضافه کرد: شهید شهریاری شخصیتی است که در مدارج علمی بالا میرود و به نقطهای میرسد که نشان میدهد تنها فردی است که مسائل سخت اتمی را حل میکند و کسی که به این درجه میرسد قطعاً از ویژگیها و توانمندی خاصی برخوردار است.
قصه سریال با ترور شروع میشود
وی درباره وقایعی که در این سریال به تصویر کشیده میشود اظهار کرد: ما با ترور سریال را شروع میکنیم و بعد به داستان زندگی وی میپردازیم در طول سریال هم اقدامات نیروهای امنیتی و اینکه چه زحماتی میکشند تا برخی از حملات را خنثی کنند به تصویر کشیده میشود.
این کارگردان تصریح کرد: با این رویکرد بیشتر در این سریال ما به وجوهات اخلاقی، معرفتی و علمی شهید خواهیم پرداخت تا او را به مردمی که نمیشناختند، معرفی کنیم.
ذهنیت قالب از اتم تصور بمب و جنگ هستهای است
وی درباره بخش هستهای توانمندیهای شهید شهریاری و اینکه در سریال چطور به نمایش درآمده است نیز توضیح داد: ما در این سریال ویژگیهای دانش هستهای را در زندگی روزمره نشان میدهیم. برای برخی از اتم فقط تصور بمب و جنگ هستهای بهوجود میآید در حالی که خیلی از چیزهایی که در زندگی روزمره ساخته میشود از طریق اتم است یا حتی خیلی از فناوریهای پزشکی مثل پرتو درمانی با صنعت ممکن میشود.
«میراث مجید» اولین سریال درباره یک دانشمند هستهای است و این مسئولیت ما را بالا میبرد. «بادیگارد» هم به این تصویر میپردازد ولی چون درباره یک فرد واقعی نیست نویسنده این امکان را دارد که تخیل کند اما من مجبورم به شخصیتی وفادار باشم که وجود داشته استوی درباره تاثیر ساخت زندگی دانشمندان هستهای از طریق فیلم و سریال عنوان کرد: طبیعتاً زبان نمایش و تصویر همیشه این را داشته و مردم دوست دارند قصه بشنوند، قصه ببینند و باور کنند. چه بسا که برخی قصهها واقعی است مثل زندگی شهید شهریاری که پر فراز و نشیب بوده است و ما این قصه پر فراز و نشیب را از یک سال قبل از تولد شهید شهریاری در سال ۴۵ تا زمان شهادتش به تصویر میکشیم.
تبریزی اضافه کرد: ابزاری مثل فیلم و سریال به ما این امکان را میدهد که ابعاد دیگری از وجوه شخصیتی را نمایش دهیم شاید در قالب مستند بتوانیم برخی اتفاقات را روایت کنیم ولی در سریال به یک شخصیت جان میدهیم و ملموستر میشود.
کارگردان «میراث مجید» درباره ترور دانشمندان و توقف در صنعت و علم اظهار کرد: ترور امثال شهید شهریاری و فخری زاده شاید باعث سکته موقتی شود اما ما دانشمندانی داریم که همین الان در حال تدریس در دانشگاهها هستند و راه را ادامه میدهند.
چرا کاوه خداشناس برای بازیگر نقش شهید شهریاری انتخاب شد؟
وی درباره «بادیگارد» و اولین تصویر از یک دانشمندان هستهای در قالب فیلم عنوان کرد: «میراث مجید» اولین سریال درباره یک دانشمند هستهای است و این مسئولیت ما را بالا میبرد. «بادیگارد» هم به این تصویر میپردازد ولی چون درباره یک فرد واقعی نیست نویسنده این امکان را دارد که تخیل کند اما من مجبورم به شخصیتی وفادار باشم که وجود داشته است.
تبریزی اضافه کرد: شهید شهریاری خانواده و دوستانی دارد که هر یک از اینها روند ساخت سریال را حساستر میکند و شاید اگر سریالی درباره ملاصدرا میخواستیم بسازیم این سختی را نداشت.
این کارگردان درباره انتخاب کاوه خداشناس و اینکه او چقدر میتواند تصویر کاریزماتیک و قهرمان محور از شهید شهریاری ارائه دهد بیان کرد: ما گزینههای مختلفی را بررسی و درباره آنها رایزنی کردیم و دیدیم کاوه خداشناس وجوه فیزیکی، چهره و حتی شخصیتی شهید شهریاری را دارد. نوعی نرمش در رفتار را نیاز داشت و خداشناس از این نظر به شهریاری نزدیکتر بود. خواستیم مخاطب نوعی حس دوست داشتنی نسبت به بازیگر نقش مجید شهریاری داشته باشد.
اگر شهید شهریاری زنده بود اجازه نمیداد سریال ساخته شود
تبریزی همچنین در بخش دیگر درباره اینکه برای انتخاب بازیگر شهید شهریاری بیشتر به فیزیک او فکر کردهاند یا شخصیتی که قرار است از او ارائه شود توضیح داد: وقتی روایت مستند ارائه میدهیم شاید فقط فیزیک مهم نباشد اما سعی کردیم روحیات، درونیات، خانواده و همه آنچه را که این شخصیت برای مجید شهریاری شدن لازم دارد به تصویر بکشیم. زندگی او بسیار تراژیک بوده است و امیدواریم بتوانیم این وجوه مختلف را به تصویر بکشیم.
وی در بخش دیگر درباره ساخت سریال در زمان زنده بودن چنین افرادی عنوان کرد: شاید اگر شهید شهریاری زنده بود اصلاً اجازه نمیداد دربارهاش فیلم ساخته شود چون آنچنان که تحقیق کردم فردی متواضع بود و با اطمینان میتوانم بگویم قطعاً این اجازه را نمیداد.
تبریزی در پایان درباره اهمیت ساخت سریال درباره شهدای هستهای تصریح کرد: هدف اصلی ما شناساندن دانشمندانمان به نسلهای بعد از خودمان است و در عین حال ترغیب شدن دیگران به الگوسازی از این افراد است.
منبع: خبرگزاری مهرمنبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: دانشمند هسته ای یک دانشمند هسته ای شهید شهریاری مجید شهریاری سریال درباره میراث مجید درباره یک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۳۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیاتی تازه درباره سال گربه و بهرام افشاری | کمدی متفاوت در سینمای ایران
به گزارش همشهری آنلاین، مصطفی تقی زاده با وجود علاقه به فعالیت در سینمای جریان اصلی، دارای روحیهای تجربهگرا و ذائقهای غیر قابل پیشبینی است. در سالهای اخیر از او فیلم «زرد» با بازی بهرام رادان و مهرداد صدیقیان به روی پرده رفته است. اثری اجتماعی که لحنی تلخ و گزنده داشت. پس از آن، او با «حرفهای» ساخت سریال برای شبکه نمایش خانگی را تجربه کرد. حضور سیروان و زانیار خسروی باعث شد تا این مجموعه جنایی و معمایی که از قصهای متفاوت سود میبرد، در مرکز توجه قرار بگیرد.
فیلم تازه تقی زاده اما، یک کمدی سرخوشانه با زمینههای پررنگ فانتزی است. وسوسه ساخت چنین آثاری احتمالا با توجه به موج تازه ساخت فیلمهای کمدی در سالهای اخیر و موفقیتهای تجاری این آثار به کارگردانان جوان و تجربهگرا نیز سرایت کرده است.
«سال گربه» یک کمدی متفاوت در سینمای ایران است و برای ساخت آن ظرافت و دقتی ویژه صرف شده است. فیلم درباره جوانی است که در سال گربه متولد شده است و نحسی این سال که هر ۱۲ سال یکبار اتفاق میافتد، باعث نابود شدن اطرافیان او میشود! به علاوه هدف اصلی او در زندگی، کسب شهرت به هر قیمتی است و تلاقی این دو موضوع، موقعیتهای دراماتیک فیلم را شکل میدهد.
فیلمساز برای روایت قصه خود در یک فضای نامأنوس، در چینش ترکیب بازیگران دست به انتخابهایی هوشمندانه زده است. «سال گربه» دارای فضایی انتزاعی و شمایلی فانتزی است و در باورپذیر جلوه کردن چنین آثاری، توانایی و قدرت بازیگران در خلق اتمسفری رئال و منطبق بر تجربه زیسته مخاطبان، نقشی مهم و اساسی دارد. فیلم بیش از آنکه متکی بر درامی سرراست و روایتی خطی باشد، دارای موقعیتهای کمدی منطبق بر خرده پیرنگ است که هر یک از آنها در کنار یکدیگر قصه فیلم را به صورتی پازلگونه شکل میدهند.
به علاوه گروه بازیگران فرعی این اثر نظیر هومن برق نورد و لادن ژافه وند در عین حضور کوتاه خود، ارائهای گرم، باورپذیر و جالب توجه دارند. مصطفی تقیزاده به عنوان نویسنده این اثر تلاش کرده تا در مرحله اول، با نگارش فیلمنامهای پرجزئیات و سرشار از کاشت و برداشتهای لحظهای که در قالب روایتی غیر خطی شکل گرفتهاند، مصالح لازم را برای خلق یک کمدی متفاوت فراهم کند. با وجود آنکه فیلم تازه او یک کمدی موقعیت به حساب میآید، اما دیالوگهای بازیگران و خصوصا کاراکتر جهانگیر غزنوی که بهرام افشاری آن را ایفا کرده، نقش اصلی را در خنده گرفتن از مخاطب برعهده دارد.
فیلمساز با به کارگیری ترفندهایی خاص و خلاقانه باعث شکل گیری یک روایت منسجم در قالب خرده روایتها شده است. همچنین انتخابهای درست در زمینه طراحی صحنه و انتخاب پالت رنگی مناسب خصوصا در فصلهایی از فیلم که دارای بار فانتزی بیشتری است، با خلاقیتی ویژه صورت گرفته و بروز این عوامل در فضاسازی مطلوب قصه و انتقال اتمسفر خیال انگیز اثر به مخاطب بسیار موثر است.
«سال گربه» با وجود آنکه از طرح روایی و شیوه داستان گویی متفاوتی سود میبرد اما از انجام بازیهای پیچیده و زائد ساختاری و فرمی در طراحی فیلمنامه و کارگردانی در امان بوده و در تمام جنبهها به هدف اصلی خود یعنی سرگرم کردن مخاطب، پایبند باقی مانده است. اگرچه کارگردان تلاش خود را به کار برده تا «سال گربه» شباهتی به سایر آثار کمدی در سینمای ایران نداشته باشد، اما به صورتی هوشمندانه و با توجه به اقبال تماشاگران به فیلمهایی با حال و هوای دهه شصت، قصه خود را به صورت موازی در آن مقطع و زمان حال روایت میکند.
به علاوه بهره بردن از بهرام افشاری به عنوان نقش اصلی این فیلم که سال گذشته «فسیل»، پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران را بر پرده داشت از مواردی است که میتواند به راحتی فروش چند ده میلیاردی اثر را تضمین کند. افشاری دارای ظاهر فیزیکی خاصی بوده و بازیگر بسیار باهوشی است. او میتواند با توانمندیهای خود نقشهای متفاوتی را ایفا کند، موضوعی که پیش از این نیز بارها آن را ثابت کرده است. با این وجود، در «سال گربه» نوع ارائه نقش توسط این بازیگر چندان دور از کارهای اخیر او نیست و شمایی از کاراکترهای پیشین او را به یاد میآورد و این مسئله میتواند در حکم زنگ خطری برای او باشد تا در انتخابهای خود مواردی را لحاظ کند و از افتادن در ورطه تکرار در امان بماند.
آثاری که تاکنون از مصطفی تقی زاده شاهد بودیم، به لحاظ کیفی دارای سطحی استاندارد بودهاند و «سال گربه» نیز از این قاعده مستثنی نیست. فیلمی که با وجود برخی ضعفهای روایی در نیمه اول، فضایی پرتحرک و مفرح بر یک سوم پایانی آن حاکم است و درنهایت مخاطب ناراضی سالن نمایش را ترک نمیکند.
منبع: صبا
بهرام افشاری در ۳ روز ۱۰۸ هزار نفر را به سینما کشاند
کد خبر 845174 برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهرههای مشهور