Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: گزارشی از شیوع آنفلوآنزای پرندگان در دیگر زیستگاه های آبی استان مرکزی دریافت نشده است

رضا میرزایی، 14 آذرماه در جریان بازدید استاندار مرکزی از تالاب میقان اراک و بررسی روند کنترل و مهار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شایع شده در این زیستگاه، با اشاره به تجربه استان مرکزی در مواجهه با این بیماری در سال 1395 بیان کرد: براساس این تجربه، محیط بانان آموزش لازم برای رصد و بررسی رفتار پرندگان بیمار را دریافت کرده بودند و براساس این رصد رفتار غاز خاکستری، نامناسب ارزیابی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: اولین تلفات پرندگان به دلیل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان 30 آبانماه در تالاب میقان اراک شناسایی شد و از همان روز تاکنون پایش گسترده تالاب با کمک محیط بانان و جوامع محلی و برخی سمن های زیست محیطی آغاز شده و تا امروز سطح تالاب کاملا پاکسازی شده است.

میرزایی با بیان اینکه پایش بخشی از داخل نیزارهای تالاب باقی مانده است، افزود: لاشه ها هر روز جمع آوری می شوند و انتظار می رود که مردم در صورت مشاهده لاشه ای از پرندگان به ویژه غاز خاکستری به هیچ عنوان به آن نزدیک نشوند و به محیط زیست یا دامپزشکی اطلاع دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به جمع آوری 1100 لاشه پرنده و دفن آنها، افزود: تلاش بر این است که بیماری در سطح تالاب کنترل شود. خوشبختانه تاکنون در هیچ کدام از زیستگاه های آبی استان گزارشی از تلفات پرندگان نداشته ایم، تمام بندهای آبی و خاکی در حال رصد است.

به گزارش ایسنا، مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز در جریان این بازدید بیان کرد: 30 آبانماه با اعلام مشاهده برخی لاشه ها، سریعا نمونه برداری انجام شد و بیماری نیز تشخیص داده شد.

دکتر محسن شانقی افزود: پس از اعلام شیوع بیماری، جمع آوری لاشه ها توسط محیط زیست آغاز شد و اطلاع رسانی به تمامی روستاهای اطراف و مرغداری ها انجام شد و تمام این مراکز روزانه در حال رصد و گزارش گیری هستند. خوشبختانه تاکنون هیچ گونه تلفاتی مبنی بر بروز آنفلوآنزا در بین طیور روستایی و صنعتی در استان نداشتیم.

وی اظهار کرد: سایر تالاب ها و دیگر واحدهای مرغداری در سطح استان نیز تحت پایش و رصد است و هیچ گونه گزارشی از شیوع بیماری در این مناطق دریافت نشده و تلفات تنها محدود به میقان است و تلاش می شود که پرونده این بیماری در میقان بسته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محیط زیست تالاب ميقان آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اراك استان مرکزی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۴۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رگبار باران و وزش باد شدید در استان‌های درگیر سیل

به گزارش «تابناک» به نقل از سازمان هواشناسی، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری درباره شرایط جوی، امروز (۳۰ فروردین) در برخی نقاط استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی وقوع رگبار و رعد و برق، گاهی وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

همچنین جمعه (۳۱ فروردین) در ساعات بعد از ظهر در برخی نقاط استان‌های واقع در شمال‌غرب، غرب، بخش‌هایی از مرکز، استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی، شمال فارس و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار، گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد.

وضعیت جوی هفته آینده

برهمین اساس وضعیت جوی اوایل هفته آتی، شنبه (اول اردیبهشت) در غرب سواحل دریای خزر، اردبیل، شمال شرق آذربایجان شرقی، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، شمال و شرق فارس، شمال هرمزگان، ارتفاعات کرمان و مناطقی از اصفهان و یزد وقوع رگبار باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

بعداز ظهر یکشنبه (۲ اردیبهشت) با ورود سامانه بارشی از غرب به‌تدریج بارش باران در مناطقی از غرب، شمال غرب و ارتفاعات زاگرس مرکزی آغاز می‌شود همچنین در ارتفاعات البرز مرکزی، شمال فارس رگبار پراکنده رخ می‌دهد.

دوشنبه (۳ اردیبهشت) با تقویت سامانه بارشی در نیمه غربی و مرکز کشور، رگبار پراکنده رخ می‌دهد همچنین با تقویت سامانه بارشی در نیمه غربی و مرکزی کشور، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

وزش باد در آسمان تهران

آسمان تهران فردا (۳۱ فروردین) صاف، در بعد از ظهر افزایش ابر و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و طی شنبه (۱ اردیبهشت) صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • آغاز سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی
  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • رگبار باران و وزش باد شدید در استان‌های درگیر سیل
  • سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود
  • شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان