Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - در جریان پیگیری آلودگی نفتی منطقه سرخون استان چهارمحال و بختیاری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان می‌دارد که وزارت نفت باید اقدامات لازم برای برطرف کردن مشکل را داشته باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، آب این ماده حیاتی، در همه نقاط زمین کم یا زیاد، شور یا شیرین و معدنی یا غیرمعدنی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برخی مناطق فراوان و با کیفیت‌ است و در نقطه‌ای دیگر دچار کمبود و کاهش کیفیت، اما شهر و روستاهایی هستند که با وجود آب فراوان و کیفی از انواع و اقسام مشکلات آب شرب رنج می‌برند.

در این مناطق موضوع به کمبود یا مواد آلی آب مربوط نمی‌شود بلکه مشکلات انسان‌ساختی است که در اثر  بی‌توجهی به وجود آمده و در اثر بی‌مسئولیتی یا کم‌توجهی و همچنین مشکلات بین‌بخشی و بروکراسی‌های اداری سالیان سال به‌قوت خود باقی‌ است و دود آن فقط و فقط به‌ چشم مردم آن منطقه می‌رود.

گاهی مشکلات آنچنان پیچیده می‌شود که حتی دهه‌های متعدد مسئولان عوض می‌شوند و راهکار می‌دهند و بازدید، بررسی و مطالعه می‌کنند، برنامه می‌ریزند و طرح و ایده می‌دهند اما باز هم همان آش و همان کاسه، نتیجه همان نتیجه قبلی است و عملا هیچ مشکلی برطرف نشده است.

برخی از معضلات با سلامتی و زندگی شهروندان سروکار دارند و محرومیت و محدودیت به آنها اجازه مهاجرت هم حتی نمی‌دهد و ناچار به مسئولان امر پناه می‌برند و به‌سختی روزگار می‌گذرانند تا شاید روزی مسولی صدای خرد شدن استخوان‌هایشان زیر بار سنگین دشواری و کمبود را بشنود و دردی از آن‌ها دوا کند.

مشکلاتی هست که بارها و بارها از تریبون‌های مختلف بیان شده‌ و دست‌هایی برای یاری‌گرفتن دراز شده‌ اما باز هم کار ثمربخشی از سوی مسولان امر صورت نگرفته و مردمی که همواره وفاداری خود به نظام و انقلاب‌شان را به بهترین شکل ممکن نشان داده‌اند در مظلومیتی غیرقابل وصف سرشان را نجیبانه پایین انداخته و ناامید و مایوس از همراهی مسولان به زندگی خالی از کمترین امکانات و نیازهای اولیه خود ادامه می‌دهند.

کشور ما که در موقعیت خشک کره زمین قرار دارد همواره دچار مشکلات آبی بوده و با راه‌اندازی و گسترش انواع صنایع کوچک و بزرگ این کم‌آبی و کیفیت آب بیشتر خود را نشان داده و در مناطقی هم که زیرساخت‌هایی برای صنایع ایجاد می‌شود یا محل گذر برخی مواد اولیه و مصالح لوازم کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها است مشکلاتی به وجود می‌آید که زندگی مردم منطقه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

مسئولان با پیگیری و طرح و برنامه نیز از پس حل آن بر نیامده و برخی هم راه حل را در پاسکاری و توپ را در میدان دیگری انداختن می‌بینند و به جای تلاش برای رفع مشکل آن را ادامه می‌دهند.

استان چهارمحال و بختیاری که دارای منابع آبی بسیار زیاد و باکیفیتی در کشور است و آن‌طور که عموما و در منابع علمی گفته می‌شود حدود 10 درصد آب کشور را تامین می‌کند دچار مشکلات آبی متنوعی در شهرها و روستاهایش است علاوه‌بر این استان به دلیل موقعیت قرارگیری بین دو استان صنعتی بزرگ کشور محل عبور لوله‌های نفت و گاز است.

این استان که مامن مناسبی برای توسعه دیگر استان‌ها است و با نهایت سخاوت آنچه دارد در طبق اخلاص می‌گذارد تا مملکت پله‌های توسعه و پیشرفت را با افتخار بپیماید اکنون آنچنان دچار کاستی و مشکل است که مردم هر گوشه آن با نوعی از محرومیت دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

یکی از چالش‌های بزرگ این استان پرآب، تامین آب شرب برای مردم به‌خصوص روستاییان و عشایر است. روستاهای زیادی از چهارمحال و بختیاری در کنار رودخانه‌های بسیار خروشان و چشمه‌ها شکل گرفته‌اند که مردم در گذشته به‌راحتی از آب پاک و زلال آن‌ها می‌نوشیدند و امورات خود را طی می‌کردند.

اما امروز با گسترش صنعت، افزایش جمعیت و نیاز به بازارهای جهانی وضعیت فرق کرده و بسیاری از روستاها و شهرها نه‌تنها منبع تولیدات کشاورزی باکیفیت عالی نیستند که آب شرب سالم هم ندارند. یکی از شهرهای مظلوم این استان شهر سرخون در حدود 150 کیلومتری شهرکرد و 80 کیلومتری اردل مرکز شهرستانش است.

لوله‌ انتقال نفت مارون امیدیه خوزستان به شرکت پالایشگاه اصفهان از این روستا عبور می‌کند که گویا در سال‌های دهه 60 دچار ترکیدگی می‌شود و آب و خاک این روستا و روستاهای اطراف را آلوده به نفت می‌کند. بارها و بارها این موضوع از طریق رسانه‌ها و خبرگزاری تسنیم پیگیری شده و هنوز هم این معضل پابرجا است.

زخم عمیق در منطقه "سرخون" چهارمحال و بختیاری؛ وقتی طلای سیاه روزگار مردم منطقه را تیره کردطلای سیاه روزگار مردم میانکوه را تیره کرد; آلودگی آب سرخون به مواد شیمیاییخسارت شکست لوله انتقال نفت در منطقه سرخون 8میلیارد تومان برآورد شد

به‌همین منظور موضوع را یک‌بار دیگر از سازمان حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری پیگیری کردیم تا از آخرین اقدامات این دستگاه اجرایی در مورد سرخون باخبر شویم.

شهرام احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، در این‌باره اظهار داشت: منابع آبی سرخون از دهه 60 تاکنون در اثر شکستگی لوله انتقال نفت مارون 3 بار دچار آلودگی به مواد نفتی شده است  که آخرین بار در سال 95 این اتفاق  افتاد و پیگیری‌های کارشناسی برای کاهش آسیب به محیط زیست و اطلاع‌رسانی به تمام واحدهای استانی و ملی ذیربط از سوی حفاظت محیط زیست استان انجام شد.

وی افزود: سازمان حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری با تمام توان کارشناسی وارد و پایش‌های لازم را جهت جلوگیری از آلودگی منابع آبی و خاکی و گسترش آن انجام داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان عنوان داشت: در آخرین حادثه خط مارون با همکاری شرکت خطوط لوله و نفت حدود 900 کامیون خاک که آلوده به مواد نفتی بود به سایت لندفیل تلمبه‌خانه شهیدجبارزاده منتقل شد که رفع آلودگی شود و از آلودگی بیشتر خاک نیز جلوگیری شود.

احمدی ادامه داد: البته بعد از این حوادث نفتی مقدار زیادی نفت  وارد رودخانه گندمکار و منابع آب و خاک منطقه شد که مقداری از آن پمپ و به تلمبه‌خانه برگردانده شد  اما قسمتی از منابع آبی و خاکی منطقه آلوده به مواد نفتی شدند، با احتساب آلایندگی‌های دهه 60 و 90  بخشی از خاک سرخون آلوده به مواد نفتی است.

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه اصفهان، متعهد شد که میزان آلودگی و انتشار آن را مطالعه و جهت رفع آلایندگی این منطقه اقدام کند که در زمان بارندگی موجب آلودگی منابع آبی نشود.

وی گفت: پیگیری‌های قضایی نیز توسط سازمان حفاظت محیط زیست استان انجام شد و هنوز هم در خصوص خسارت وارده به منابع زیست‌محیطی ناشی از آلودگی نفتی پیگیری می‌کنیم همچنین از طریق استانداری نیز پیگیر موضوع هستیم.

احمدی توضیح داد: با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست و سایر ادارات استان شرکت خطوط لوله و نفت با دانشگاه تبریز برای بررسی میزان دقیق  آلودگی و روش‌های رفع آلایندگی قرارداد منعقد شد و  بررسی‌ها در حال انجام است که پس از تکمیل و ارائه، اقدامات لازم جهت رفع و پیشگیری از آلودگی دوباره منابع آبی انجام می شود.

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان تاکید کرد: لازم است شرکت نفت مطالعه میزان دقیق آلودگی و روشهای رفع آلایندگی را انجام دهد چراکه تا زمانی که آلودگی از منابع برطرف نشود احتمال آلودگی خاک و منابع آبی با  هر بار بارندگی وجود دارد.

وی توضیح داد: در استان چهارمحال و بختیاری دستگاه‌های مختلف به تناسب وظایف خود اقداماتی انجام دادند از جمله آبفا در تامین آب شرب و حفاظت محیط زیست در پیگیری پاکسازی‌ زیست‌محیطی و پاکسازی آب و خاک با هماهنگی استانداری اقدام کرده‌اند که از نشت دوباره نفت جلوگیری شود.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: ضروری است وزارت نفت پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشد و اگر لوله‌های انتقال نفت دچار پوسیدگی هستند یا نیاز به تعمیر یا تعویض دارند اقدام کند که شاهد ترکیدگی و انتشار نفت در منابع زیست‌محیطی نباشیم.

انتهای پیام/7540/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری سازمان حفاظت مواد نفتی انتقال نفت منابع آبی منابع آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۴۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی لاک‌پشتی نیست

سلاجقه  در حاشیه سفر به استان سمنان و همراهی با رییس جمهور در دور دوم استانی رئیس‌جمهور گفت: حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به عنوان دغدغه ملی در دستور کار جدی دولت سیزدهم، شخص رییس جمهور و سازمان حفاظت از محیط زیست است.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی پای کار آمده و اقدامات ارزشمندی از جمله نصب سرعت‌گیر و دوربین کنترل سرعت انجام داده است که در نتیجه آن و اطلاع رسانی‌ گسترده، مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست افزایش چشمگیری پیدا کرد.

وی بیان کرد: برای ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی در محدوده استان سمنان باید اعتبار کافی از منابع وزارت راه و شهرسازی به سازمان حفاظت محیط زیست و اداره‌کل استان سمنان تخصیص یابد.

وی اضافه کرد: طبق تاکید وزارت راه و شهرسازی مشکلی در تحقق تعهد و انتقال اعتبار به حفاظت محیط زیست استان سمنان برای انجام اقدامات راهبری در حفاظت از این گونه ارزشمند وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی لاک‌پشتی نیست
  • توجه به راه‌ها برای توسعه سواحل مکران جدی گرفته شود
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌ها و راه‌ها در سیستان وبلوچستان
  • وزیر کشور: مشکلات سیل‌زدگان براساس اولویت پیگیری و رفع خواهد شد
  • برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست
  • استانداردسازی راه‌ها در سیستان و بلوچستان با جدیت و سرعت پیگیری شود
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌ها به ویژه راه‌ها درسیستان وبلوچستان
  • پیگیری استاندار کرمان برای بازگشایی ۲ پل در جنوب کرمان