Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@16:03:06 GMT

هشدار دامپزشکی خراسان شمالی در خصوص تب مالت

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۴۷۴۴

هشدار دامپزشکی خراسان شمالی در خصوص تب مالت

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: دام مبتلا به بیماری تب مالت، باید کشتار شود و مقاومت دامداران در این زمینه به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

به گزارش جماران، حسن قاسمی فرد روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برخی از دامداران در برابر کشتار دام مبتلا به تب مالت، مقاومت می کنند و البته علت آن پرداخت نشدن غرامت برای کشتار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: از سال گذشته و با اجباری شدن بیمه دام، دامپزشکی غرامتی برای کشتار دام آلوده به تب مالت پرداخت نمی کند از این رو برخی از دامداران رغبتی به کشتار دام ندارند.

وی اظهار داشت: اگر دام زیر پوشش بیمه باشد، دامدار غرامت دریافت کند اما بیشتر دامداران از بیمه استقبال نکرده اند و در صورت کشتار دام آلوده به تب مالت، غرامتی دریافت نمی کنند.

قاسمی فرد درباره بیماری تب مالت و یا بروسلوز گفت: برای مبارزه با این بیماری در گاو و گوساله به چهار طریق عمل می شود که شامل واکسیناسیون، مراقبت سرمی یا  تست کشتار،  آموزش و ترویج و نیز مراقبت بهداشتی و قرنطینه ای است، البته این اقدامات در دام سبک یکسان است اما تست کشتار برای گوسفند و بز خیلی محدود است، تنها در مواردی که گزارش از دانشگاه علوم پزشکی از ابتلای افراد به تب مالت به دست برسد، انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون دام سنگین هم ۲ نوع است، واکسن دوز کامل که در گوساله های ماده چهار تا ۱۲ ماهه انجام می شود و پیش بینی می شود امسال ۲ هزار راس گوساله ماده زیر پوشش قرار گیرد.

قاسمی فرد افزود: واکسیناسیون دوز کاهش یافته هم سالانه برای ۱۵ هزار راس دام سنگین استان بالغ انجام می شود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: واکسیناسیون دوز کامل دام سبک هم امسال برای ۳۲۵ هزار راس انجام می شود.

وی تصریح کرد: امسال تاکنون مراقبت سرمی برای ۳۴۰ راس گوسفند و بز انجام شده که تعداد دام آلوده صفر بوده و همچینین مراقبت سرمی سه هزار و ۲۹۵ راس دام سنگین استان انجام شده است  که موارد آلوده صفر بوده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: امسال قرار است خونگیری و یا مراقبت سرمی هم برای پنج هزار و ۸۰۰ راس دام سنگین انجام شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 تب مالت هشدار دامپزشکی دامپزشکی خراسان شمالی سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 دامپزشکی خراسان شمالی انجام می شود تب مالت دام سنگین کشتار دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۴۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه الحاق شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ سعید میرکریمی روز در کارگروه زیربنایی، توسعه شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست خراسان شمالی گفت: هشت پرونده الحاق زمین در شهرستان‌های بجنورد، شیروان، گرمه، مانه و راز و جرگلان بررسی و پس از تبادل نظر مدیران دستگاه‌های اجرایی، تصمیمات لازم در این خصوص گرفته شد.
وی افزود: موافقت با الحاق ۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه در راستای طرح نهضت ملی مسکن بود که در ادامه الحاق ۴۰ هکتار به محدوده این شهر در دستورکار این اداره کل جهت طی سایر مراحل قانونی قرار گرفت و انتظار می‌رود گام موثری در راستای تامین زمین مورد نیاز این شهر باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: موافقت با جانمایی اراضی ملی با کاربری اداری در حریم شهر راز جهت واگذاری به اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز ازدیگر مصوبات این جلسه بود که پس از توضیحات لازم و تبادل نظر اعضای کارگروه مورد موافقت قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • آغاز ایمن سازی رایگان دام‌های هویزه برعلیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان
  • پلمب یک واحد قصابی در شهرستان آوج
  • واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله
  • ۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه الحاق شد
  • هشدار؛ جان زمین در خراسان‌شمالی مکیده می‌شود