Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24 - بنگلادش انتقال صدها پناهجوی روهینگیا به جزیره‌ای دورافتاده در خلیج بنگال را آغاز کرده است در حالی که نهادهای حقوق بشر از امنیت این پناهجویان مسلمان و انتقال آنها بر خلاف میلشان اظهار نگرانی کرده‌اند.

نیروی دریایی بنگلادش ۱۶۰۰ پناهجو را با هفت قایق از بندرچیتاگونگ به جزیره باشان‌چار در خلیج بنگال می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این‌ها اولین گروه از صدهزار پناهجوی روهینگیا هستند که دولت بنگلادش قصد جابجاکردنشان را دارد.مقام‌های بنگلادش می‌گویند امکانات در جزیره باشان‌چار بسیار بهتر از اردوگاه‌های پرجمعیت در منطقه بازارکاکس است. آن‌ها همچنین گفته‌اند تنها پناهجویانی را که مایل باشند به آن جزیره می‌برند و در آنجا به آنها سرپناه و وسایل زندگی‌ می‌دهند تا زندگی تازه‌ای را آغاز کنند.سازمان‌های امدادرسان می‌گویند این جزیره در معرض طوفان‌های شدید و سیل است.برخی از خانواده‌های پناهجو هم گفته‌اند که آن‌ها را به زور به آن جزیره می‌برند. دولت این را تکذیب می‌کند.ارتش میانمار در سال ۲۰۱۷ هزاران تن از اقلیت روهینگیا را کشت و باعث فرار بیش از ۷۰۰ هزار نفر به بنگلادش شد. میانمار در کنترل اکثریت بودایی است.

میانمار که در گذشته برمه نام داشت مدعی است که اقداماتش برای مبارزه با خطر افراطی‌ها بوده است.سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای نقض حقوق مسلمانان روهینگیا و سایر اقلیت‌ها در میانمار را محکوم کرده است.در این قطعنامه همچنین از میانمار خواسته شده از نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان روهینگیا و سایر اقلیت‌ها دست بکشد.بیش از ۷۰۰ هزارپناهجوی مسلمان روهینگیایی از ترس خشونت‌ها در میانمار به بنگلادش گریخته اند.

مسلمانان روهینگیا چه کسانی هستند؟

مسلمانان روهینگیا دهه‌هاست که در میانمار زندگی می‌کنند اما دولت مرکزی هیچگاه به آنها حق شهروندی اعطاء نکرده است.براساس قوانینی که در زمان حکومت نظامیان در میانمار تدوین شد، مسلمانان روهینگیا از جمله اقوام میانمار محسوب نمی‌شوند و از بسیاری از خدمات دولتی و حقوق شهروندی محروم هستند. سازمان ملل این اقلیت را "بزرگترین جمعیت بدون کشور" در جهان توصیف کرده است.بودائیان تندرو در میانمار با ادعای اینکه مسلمانان روهینگیا از خارج به این کشور مهاجرت کرده‌ و از ساکنان قدیم این سرزمین نیستند، همواره خواستار اخراج و بازگرداندن آنها به "کشورشان" بوده‌اند.

بی بی سی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: مسلمانان روهینگیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۴۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: پاکستان از مهاجرین به‌عنوان ابزار فشار استفاده نکند

سخنگوی طالبان از دولت پاکستان خواست تا از مهاجرین و پناهجویان افغان به‌ عنوان ابزار فشار علیه کابل استفاده نکند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به تصمیم دولت پاکستان برای آغاز دور دوم اخراج مهاجرین و پناهجویان افغان از اسلام‌آباد خواست تا از آنها به‌عنوان ابزار فشاری علیه هیئت حاکمه افغانستان استفاده نکند.

مجاهد اظهار داشت: این اقدام قانونی نیست، خلاف هنجارهای بین‌المللی و همچنین اصول همسایگی و اسلامی است. ما هم می‌خواهیم مهاجرین به افغانستان بازگردند و در اینجا زندگی آبرومندانه داشته باشند، اما از حضور آنها نباید استفاده ابزاری صورت گرفته و وسیله فشار بر کشور باشند.

وی افزود: وظیفه ما این است که برای بازگشت مهاجرین آمادگی داشته باشیم و برای جابجایی آنها به وطن و خانه‌شان خدمات ارائه کنیم.

این در حالی است که رسانه‌های پاکستانی از آمادگی دولت این کشور برای راه‌اندازی مرحله دوم اخراج اتباع افغانستان با هدف اخراج نزدیک به یک میلیون پناهجوی «با مدرک» خبر می‌دهند.

از اکتبر سال گذشته میلادی(مهر 1402) تاکنون، پاکستان بیش از نیم میلیون پناهجوی افغان را اخراج کرده است.

آمادگی پاکستان برای اخراج پناهجویان «با مدرک» افغان متقی: فشار اسلام‌آباد به مهاجرین افغان برای تحقق درخواست‌هایی است که در اختیار کابل نیست

در مرحله دوم قرار است مهاجرانی اخراج شوند که مدرک مهاجرتی «کارت شهروندان افغان» را دارند و در مرحله سوم مهاجرانی اخراج خواهند شد که کارت مهاجرت سازمان ملل را دارند.

انتهای پیام/.

 

دیگر خبرها

  • افزایش ورود پناهجویان به انگلیس رکورد زد
  • اعتراض یوناما به اخراج پناهجویان افغانستانی
  • اتحادیه اروپا و توافقی دیگر برای سرکوب پناهجویان
  • یوناما: مهاجرین افغان از پاکستان به اجبار اخراج نشوند
  • کشوری که از ویرانه اقتصادی به قطب نساجی جهان تبدیل شد
  • افزایش حجاب در فرانسه با وجود سخت‌گیری‌های دولتی
  • طالبان: پاکستان از مهاجرین به‌عنوان ابزار فشار استفاده نکند
  • بازیکن ایرانی در ترکیب تیم ملی سوریه!
  • دالاهو ایراندوست در تیم ملی سوریه!
  • پاکستان اخراج پناهجویان را متوقف کند