Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: آمارها نشان می‌دهد با شیوع ویروس کرونا، میزان تولید پسماندهای بهداشتی و عفونی در مراکز درمانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (زمان شیوع ویروس کرونا ) رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

وقتی تاریخ را ورق می زنیم به روزهای تلخ و شیرین زیادی بر می خوریم، دفتر تاریخ مملو از خاطراتی است که هر کدام از آنها می تواند درسی برای امروزی ها باشد، جنگ و خونریزی، صلح و آرامش، پیشرفت و شکست مسائلی است که در طول دوران بارها و بارها خود را به اشکال مختلف نشان داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این میان شیوع انواع بیماری ها هم گریبانگیر مردمی می شد که نان شب خود را به زحمت به دست می آوردند، در واقع بروز بیماری‌های پیش‌بینی نشده واگیردار مانند وبا، طاعون و یا سل در خاطره تاریخ دنیا و ایران تداعی کننده شرایطی است که شاید به علت نبود بهداشت و عدم آگاهی مردم از سلامت به وجود می آمدند و جان هزاران نفر را می گرفتند، مثلا در سال ۱۲۸۴ در ایران به علت شیوع وبا حدود یکصدهزار نفر جان خود را دست دادند، یا در زمان صفویان شیوع طاعون در قزوین و اردبیل حدود ۳۰ هزار نفر را کشت یا در سال ۱۷۳۱ طاعون جان حدود ۲۰ هزار نفر را در همدان و مناطق غرب ایران گرفت.

پس با نگاهی اجمالی به تاریخ می توان همواره پاندمی انواع بیماری ها را دید اما آن زمان علت این فراگیری را نبود بهداشت و عدم آگاهی مردم می دانستند بنابراین با این نگاه دیگر نباید در عصر حاضر شاهد شیوع بیماری های واگیردار مرگ بار باشیم؛ اما هستیم، اواخر سال ۲۰۱۹ بود که ویروس کرونا در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۶۳ میلیون نفر در دنیا به کووید ۱۹ مبتلا شده اند و بیش از یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیا است. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

شاید به ظاهر فقط بخش درمان کشورها از جمله ایران درگیر عواقب این بیماری شده اند اما با کمی تامل می توان دید که تمام زنجیره های انسانی، معیشتی و حتی محیط زیست در دام این ویروس منحوس گرفتار آمده اند، افزایش ۱۰۰ درصدی اقلام بهداشتی در زمان شیوع ویروس کرونا نسبت به مدت مشابه قبل از شیوع نشان می دهد که باید حواسمان به تمام جنبه های عواقب این همه گیری باشد.

حسن پسندیده مدیر کل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست روز جمعه به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: اساسا استفاده از ماسک و دستکش در زمان شیوع ویروس کرونا با هدف پیشگیری از انتقال ویروس از افراد مبتلا به افراد سالم است بنابراین فراموش نکنیم که بخش زیادی از این ماسک ها و دستکش های مورد استفاده الزاما پسماندهای خطرناکی تلقی نمی شوند چون خیلی از افراد جامعه سالم هستند و به جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری از ماسک و دستکش استفاده می کنند.

وی افزود: اما به هر طریق بخش عمده ای از پسماندهای ما که بسیار خطرناک و ویژه هستند در مراکز درمانی و بیمارستان ها تولید می شوند که در زمان شیوع ویروس کرونا میزان تولید آنها افزایش یافته است که این خود معضلی در روند جمع اوری پسماندهای خطرناک بیمارستانی است.

پسندیده ادامه داد: آمارها نشان می دهد با شیوع ویروس کرونا میزان تولید پسماندهای عفونی در مراکز درمانی در مقایسه با سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی داشته است، در برخی شهرها این افزایش بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده که میانگین افزایش پسماندهای اقلام بهداشتی در دوران کرونا ۵۰ درصد است.

وی گفت: البته این پسماندها در محل تولید توسط سیستم های بی خطر ساز، بی خطر سازی می شوند و بعد از آن جمع آوری و به مراکز دفن زباله منتقل و در آنجا هم در لندفیل های اختصاصی با خاک و آهک پوشش داده می شوند.

وی افزود: اما نکته اساسی درباره پسماندهای اقلام بهداشتی ( ماسک و دستکش ) این است که نباید فراموش کنیم که این اقلام به هر حال پسماند هستند و افراد با توجه به مسوولیت اجتماعی که در قبال پسماندها دارند نباید آنها را به حال خود در معابر و یا طبیعت رها کنند.

مدیر کل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: رها کردن پسماندهای اقلام بهداشتی در محیط حتی در طبیعت علاوه بر اینکه نازیبایی هایی را در محیط زیست ایجاد می کند؛ یک پدیده منفی اجتماعی است و حاکی از عدم مسوولیت پذیری افراد است هر چند که تعدادشان ممکن است کم باشد.

وی اظهار داشت: این ماسک ها و دستکش ها هر کجا هم که رها شوند باید یک نفر باشد که آنها را جمع آوری کند حتی ممکن است هیچ آلودگی هم از لحاظ بیماری نداشته باشند اما از منظر محیط زیستی آلودگی محسوب می شوند بنابراین باید در نحوه جمع آوری این اقلام دقت کرد، مثلا ماسک ها و دستکش هایی که در منازل استفاده می شوند در سطل های زباله جداگانه ای انداخته شوند و آنهایی که در سطح معابر تولید می شوند به هیچ عنوان نباید به حال خود رها شوند و مردم باید همه مشارکت کنند.

پسندیده افزود: در مراکز پرتردد مانند فروشگاه های رنجیره ای، ترمینال ها و مکان های پر تردد باید حتما سطل های مخصوصی وجود داشته باشد که بعد از مصرف ماسک و دستکش ها داخل آنها قرار گیرند.

وی گفت: رها کردن ماسک و دستکش در طبیعت را اگر هم به عنوان پسماند عادی تلقی کنیم؛ علاوه بر نازیبایی که در محیط زیست و طبیعت ایجاد می کند؛ آلودگی هایی را هم برای منابع آبی و خاکی به دنبال خواهد داشت، فراموش نکنیم ممکن است حتی خطراتی را هم برای سایر جانوران در منطقه و حتی حیوانات اهلی به همراه داشته باشند چون ممکن است آنرا به عنوان غذا بخورند و به چرخه غذایی انسان برگردند بنابراین تاکید ما این است از تمام شهروندان این است که این اقلام بهداشت را بعد مصرف حتی اگر آلودگی ویروسی هم نداشته باشند، در معابر و طبیعت رها نکنند و به آن به عنوان یک مسوولیت ملی اجتماعی نگاه کنند./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: زمان شیوع ویروس کرونا اقلام بهداشتی اقلام بهداشت ماسک و دستکش دستکش ها بیماری ها محیط زیست ۱۰۰ درصدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۵۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی

به گزارش تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای محمد مهدی برادران در مراسم آغاز به کار سی و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری کمبود برخی از کالا‌های اساسی به ویژه شوینده در روز‌های پایانی سال در بازار بود افزود: در صنایع عمومی مثل شوینده با فراوانی کالا مواجه ایم که البته کیفیت و رقابت کالا مد نظر است.   وی افزود: مجموعه کار‌هایی که در حوزه مواد شوینده و سلولزی انجام شده ارزشمند است و در آینده‌ای نزدیک جشن خوداتکایی برگزار خواهیم کرد.   برادران با بیان اینکه حجم بازار مواد شوینده در کشور حدود ۱۳۰ همت، است گفت: در سال گذشته مواد اولیه‌ای که برای شوینده و بهداشتی آرایشی تامین شد ۴۵ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تر، (۱۴۰۱) دو درصد کاهش داشت که البته به سمت عمق بخشی در تولید هم رفته ایم.   برادران گفت: تولید اسانس از پایه مولکول برای نخستین بار در ایران انجام شده و ایران هفتمین تولید کننده در دانش فنی این محصول در دنیاست، همچنین تا سه سال قبل، ما وارد کننده گلیسیرین بودیم، اما امروز در این بخش به خوداتکایی رسیده ایم و نیاز‌های داخلی را تامین می‌کنیم البته در پی ایی جی- ام پی جی، فسفات و ... تولید بازار را در دست گرفته ایم و در حال عمق بخشی به کالا‌های داخلی هستیم ضمن اینکه همزمان با طرح‌هایی که در حال اجراست رونق بازار‌های قاچاق و تقلبی کم شده بطوریکه هم اکنون حدود ۹۵ درصد کل بازار را در دست داریم.   معاون وزیر صمت گفت: سال ۱۴۰۲، به موازات واردات چهل و پنج میلیون دلاری مواد اولیه، ۱۶۱ میلیون دلار صادارت داشتم که در مقایسه با مدت مشابه قبل‌تر (۱۴۰۱) هجده درصد رشد داشته است.    برادران به حوزه فعال سازی ظرفیت‌های خالی این صنعت اشاره کرد و گفت: طرح تولید بدون کارخانه که شاه بیت فعالیت وزارت صنعت در سال جهش تولید با مشارکت مردم است اقداماتی صورت گرفته به طوریکه ما بیش از ۲ میلیون تن هم اکنون در این ظرفیت به سمت صدور پروانه رفتیم که کار بسیار اصولی است که باید انجام شود.   وی ادامه داد: هدفگذاری‌هایی که مجموع صاحبان صنعت، تولید کنندگان و حامیان دولتی انجام داده اند هدفگذری جهشی در قالب تولید بوده بطوریکه برای امسال ۲۵ درصد رشد تولید را پیش بینی کرده اند.   برادران گفت:‌بر اساس اعلام آمار رسمی کشور، میزان تولید در سال ۱۴۰۲، ۱۸۲۲ هزار تن بود که در مقایسه با سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است.   معاون وزیر صمت افزود: هم اکنون صنعت شوینده کشور هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی به بلوغی رسیده که علاوه بر تامین نیاز داخلی، بازار‌های صادراتی را هدف گیری کرده است و با توجه به ظرفیت‌های موجود و پیوندی که با شرکت‌های پتروشیمی وجود دارد در مجموع شاه بیت اقتصاد جهش تولید، مدیریت قیمت تمام شده است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • امحا مواد غذایی فاسد در آباده
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • واکسیناسیون طیور علیه بیماری «سالمونلا» اولویت سازمان دامپزشکی شد
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی
  • ضرورت دسترسی عادلانه بیماران هموفیلی به دارو و درمان
  • مدیر کانون هموفیلی ایران بیان کرد: وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است