Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@22:47:33 GMT

ضعف شدید وزارت خارجه در دیپلماسی با کشورهای همسایه

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۵۴۲۲

ضعف شدید وزارت خارجه در دیپلماسی با کشورهای همسایه

فدا حسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به صورت کلی دیپلماسی وزارت امور خارجه نه تنها با افغانستان بلکه با کشورهای همسایه و منطقه ضعیف بوده است.

به گزارش مشرق، اوایل با آبان ماه امسال بود که زمزمه های اتمام ساخت بند کمال خان در افغانستان و آبگیری اولیه آن هراس و نگرانی زیادی را در دل ساکنان این سرزمین اساطیری انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اخبار واصله از آن سوی مرز و در کشور افغانستان ویس بصیر، معاون اداری ریاست تنظیم آب گفت: آبگیری آزمایشی برای بررسی موضوعات تکنیکی در بند کمال خان آغاز شده است و کار برای تکمیل و آغاز بهره برداری از این بند به شدت جریان دارد.

در همین اخبار عنوان شد: این بند بر رودخانه هلمند اعمال می‌شود که از کوه‌های مرکزی سرچشمه گرفته و در دریاچه هامون، دریاچه‌ای مشترک میان افغانستان و ایران سرازیر می‌شود.

همچنین محمد اشرف غنی در مراسم افتتاح فاز سوم بند کمال خان گفته آب، آبروی ماست و حفظ آبرو هدف ملی ماست و باید مهار شود و در اختیار ما قرار گیرد.

این در حالی است که با آغاز شمارش معکوس اتمام دولت دوازدهم، بزرگترین پروژه جنوب شرق کشور که طرح آبیاری با لوله 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان که از سال 94 آغاز شد به ایستگاه های پایانی خود نزدیک شده است.

این پروژه عظیم با عنایت مقام معظم رهبری و با تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی (در دو مرحله) از نیمه دوم سال ۱۳۹۴ شروع و در شهریورماه امسال ۳۲ هزار هکتار از آن توسط دولت افتتاح و بهره برداری شد.

در این طرح 400 میلیون مترمکعب برای آبیاری اراضی دشت سیستان با لوله در نظر گرفته شد که با زمزمه های آبگیری بند کمال خان اما و اگرهای زیادی برای تامین آب مورد نیاز برای بهره برداری از مگا پروژه آبیاری در جنوب شرق کشور ایجاد شده است.

بسیاری از کشاورزان و ساکنان سیستان و زاهدان که آب مصرفی مورد نیاز تعداد زیادی از آن ها از سیلاب ورودی به سیستان تامین می شوند پس از آبگیری بند کمال خان نگران هستند و عنوان می کنند: با آبگیری این بند دیگر سیلاب وارد سیستان نمی شود و کشاورزی و حتی آب شرب مردم هم تحت الشعاع قرار می گیرد.

افغانستان به ما حق آبه نداده است

محمد سرگزی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: تالاب هامون به واسطه سیلابی که از افغانستان می آمد آبگیری می شد و از سالیان گذشته سیلاب بخشی از دریاچه هامون را احیا می کرد.

وی ادامه داد: با کنترل سیلاب قطعا احیای تالاب را در آینده نخواهیم داشت و باید بتوانیم 850 میلیون مترمکعب آبی که در توافق بین ایران و افغانستان است را داشته باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از طریق این حجم می توانیم طرح 46 هزار هکتاری را مدیریت کنیم، زیرا میزان آب مورد نیاز برای این طرح 400 میلیون مترمکعب است، مگر اینکه برای ورود حق آبه که حق جمهوری اسلامی ایران است مشکلاتی ایجاد شود که در آن صورت این طرح عظیم به چالش کشیده شود.

وی بیان کرد: برای طرح 46 هزار هکتار 400 میلیون مترمکعب آب تخصیص یافته، در چند سال اخیر آب ورودی به سیستان را فقط از طریق سیلاب مدیریت کردیم و بخشی از آب وارد چاه نیمه شده و افغانستان به عنوان حق آبه چیزی به ما نداده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر بر منوال سال های قبل باشد قطعا طرح 46 هزار هکتار به مشکل می خورد، زیرا آن ها این 850 میلیون متر مکعب را هم رهاسازی نخواهند کرد.

لزوم دیپلماسی عمومی و فعال از ناحیه وزارت نیرو و امور خارجه

وی تصریح کرد: نیاز به دیپلماسی عمومی و فعال دارد که بتوانیم حق آبه خود را از کشور افغانستان بگیریم، اگر این دیپلماسی در حوزه وزارت امور خارجه و وزارت نیرو نباشد قطعا به مشکل برخواهیم خورد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سرانجام طرح آبیاری 46 هزار هکتار از اراضی سیستان با لوله مرتبط به دریافت حق آبه است، یعنی اگر بند کمال خان آبگیری شد زمانی می توانیم به این طرح امیدوار باشیم که حق آبه رهاسازی شود که آن هم به دیپلماسی عمومی و فعال از ناحیه وزارت نیرو و امور خارجه نیاز دارد.

دیپلماسی ضعیف وزارت امور خارجه با کشورهای همسایه

فدا حسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این زمینه با انتقاد از عدم تحقق حق آبه ایران از رود هیرمند و هامون گفت: متاسفانه در سال های اخیر پیرامون این موضوع رایزنی‌هایی صورت گرفته است اما دیپلماسی وزارت امور خارجه نه تنها با افغانستان بلکه با کشورهای همسایه و منطقه ضعیف بوده است.

وی ادامه داد: این روند باعث از دست رفتن فرصت های بسیاری شد که نمونه آن حق آبه سیستان و بلوچستان از رود هیرمند و هامون است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که اگر رایزنی به موقع صورت می گرفت افغان ها نسبت به این موضوع دریغ نمی کردند اما متاسفانه در سال های اخیر این اتفاق نیفتاد.

مالکی بیان کرد: در طول چند سال گذشته بیشتر وقت کشور در حوزه برجام بود که نتیجه برای مردم نداشت و فرصت ارتباط و همکاری های دوجانبه با کشورهای همسایه فراموش شد.
 

پیگیری حق آبه رود هیرمند و هامون در دستور کار کمیسیون امنیت ملی

وی افزود: در داد و ستد های مرزی که بیشترین مرزها را با کشورهای مختلف داریم و جزو سه کشور برتر دنیا هستیم اما متاسفانه از این ظرفیت استفاده نکردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: پیگیری حق آبه رود هیرمند و هامون در دستور کار کمیسیون امنیت ملی قرار دارد، همچنین به ظریف تاکید شده حتما دیپلماسی در جهت فعال کردن بیشتر همسایگان داشته باشیم.

تدوین نقشه راه برای توسعه حوزه آبریز ایران و افغانستان

چندی پیش هم رضا اردکانیان وزیر نیرو در پاسخ به سوال سرگزی نماینده سیستان در مجلس شورای اسلامی از تدوین نقشه راه برای توسعه حوزه آبریز ایران و افغانستان نام برد و عنوان کرد: در خصوص بند کمال خان و حقابه ما از هیرمند، کشورها به ویژه در منطقه ما و همسایه شرقی متعهد به معاهدات بین المللی هستند.

وی اظهار کرد: با کمک همکاران مان در وزارتخانه های امور خارجه، کشور، جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه های عضو کمیسیون نقشه راه بلند مدتی را برای توسعه حوزه آبریز در بخش افغانستان و ایران تدوین کردیم کارها و برنامه ها تنظیم شده و جزو لاینفک این برنامه ها رعایت مقررات بین المللی است.

شایان ذکر است؛ چندی پیش محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در دیدار با عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با تأکید بر اینکه یکی از موضوعات مربوط به دریاچه هامون و حقابه هیرمند است، عنوان کرد: موارد مطرح شده می‌تواند در برقراری امنیت مرزها موثر باشد.

نگرانی و خستگی ساکنان سیستان از چشم انتظاری مدام به رود هیرمند برای آبیاری زمین های کشاورزی، از بین رفتن مشاغل وابسته به آب در این سرزمین، چالش های پیش رو برای تامین آب شرب سیستان و زاهدان و هزینه میلیون ها دلار سرمایه ملی برای طرح آبیاری 46 هزار هکتار از اراضی سیستان ابهاماتی است که نیازمند دیپلماسی فعال وزارت امور خارجه و نیرو در زمینه آب است.

حالا باید دید با توجه به دلواپسی های مردم و اظهارات مسئولان و نمایندگان مجلس و با عنایت به دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان با رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تا چه میزان برای برون رفت از این شرایط جدید اقدام می شود.

منبع: عصرهامون

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید محسن فخری زاده وزارت خارجه رضا اردکانیان افغانستان سازمان حفاظت محیط زیست دریاچه هامون دستگاه دیپلماسی دیپلماسی مجلس شورای اسلامی کمیسیون امنیت ملی کشورهای همسایه وزارت امور خارجه میلیون مترمکعب هزار هکتار بند کمال خان عضو کمیسیون حق آبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۵۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلفات راهنمایی و رانندگی و مبلغ جریمه ها در کشورهای همسایه چگونه است؟

هر کشور قوانین راهنمایی و رانندگی و جرائم مربوط به خود را دارد. ندانستن قوانین در هر کشور می‌تواند بسیار خسارت‌زا باشد؛ برای مثال جریمه سرعت غیرمجاز در هلند بسیار بیشتر از اروپای شرقی است.

در عربستان، در صورتی که افراد از پل عابر پیاده عبور نکنند و مسیر مستقیم از وسط بزرگراه را برگزینند، بین هزار تا ۲ هزار ریال عربستان جریمه خواهند شد!

امارات متحده عربی

به گزارش روزیاتو، سیستم امتیاز سیاه دبی، رانندگانی را که قوانین راهنمایی و رانندگی را زیر پا می‌گذارند ردیابی می‌کند. این سیستم از امتیازهایی برای نشان دادن میزان جدی بودن تخلف استفاده می‌کند. هر بار که یک راننده کار اشتباهی انجام می‌دهد، مانند رانندگی با سرعت زیاد یا پیروی نکردن از علائم راهنمایی و رانندگی، چند امتیاز سیاه دریافت می‌کند.

رانندگی در حالت مستی می‌تواند جریمه بین ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار درهم، تا سه ماه حبس، ۶۰ روز توقیف خودرو یا همه این موارد را به دنبال داشته باشد. متخلفان ممکن است امتیاز سیاه هم دریافت کنند.

در صورتی که رانندگان از سرعت مجاز، کمتر از ۳۰ کیلومتر در ساعت تخلف کنند، بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ درهم جریمه می‌شوند. اگر این تخلف از سرعت مجاز بیش از ۶۰ کیلومتر در ساعت و حتی بالاتر باشد، جریمه هزار و ۵۰۰ درهمی، ۱۲ امتیاز سیاه) و ۳۰ روز توقیف ماشین را به دنبال خواهد داشت.

عبور از چراغ قرمز، هزار درهم جریمه، ۱۲ امتیاز سیاه و توقیف ۳۰ روزه وسیله نقلیه را به همراه دارد. البته در قوانین راهنمایی رانندگی ذکر شده که عبور از چراغ قرمز تعلیق گواهینامه ندارد. بی‌توجهی به خط عابر پیاده و راندن بیش از سرعت مجاز در نزدیکی این خط نیز ۵۰۰ درهم جریمه را در پی خواهد داشت.

ترکیه

به نقل از سایت ikamet، رانندگی در حالت مستی چندین حالت دارد. بابت اولین تخلف ۶۴۴۰ لیره، بابت دومین بار هشت هزار و ۷۵ لیره و بابت سومین بار ۱۲ هزار و ۹۷۸ لیره جریمه برای فرد به دنبال دارد.

تخلف از سرعت مجاز تا ۳۰ درصد سرعت مجاز، هزار و ۵۰۷ لیره و تخلف از سرعت مجاز، بیش از ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد سه هزار و ۱۳۶ لیره جریمه در پی خواهد داشت. تخلف از سرعت مجاز بیش از ۵۰ درصد، فرد خاطی را متوجه جریمه ۶ هزار و ۴۴۰ لیره‌ای خواهد کرد. عبور از چراغ قرمز هزار و ۵۰۷ لیره و بی‌توجهی به خط عابر پیاده سه هزار و ۱۳۶ لیره جریمه دارد.

عربستان

این کشور جرائم راهنمایی و رانندگی را به چهار دسته عمده تقسیم کرده است. دسته اول جرائم که از همه سنگین‌تر هستند، بین ۵۰۰ ریال تا ۹۰۰ ریال جریمه فرد و حتی توقیف وسیله نقلیه را در پی خواهند داشت. رانندگی در حالت مستی، عبور از چراغ قرمز و تخلف از سرعت مجاز بیش از ۲۵ کیلومتر جزو این دسته هستند.

دسته دوم جرائم بین ۳۰۰ ریال تا ۵۰۰ ریال هستند و مجدداً امکان توقیف وسیله نقلیه را دارند. تخلف از سرعت مجاز کمتر از ۲۵ کیلومتر جزو این دسته به شمار می‌رود. به این ترتیب دسته‌های سوم و چهارم جرائم کوچک‌تر و مجازات‌های کمتر را پوشش می‌دهند.

عمان

رانندگی در حالت مستی در عمان برای اولین بار هزار ریال عمان (۲۶۰۰ دلار) و برای دومین بار ۲ هزار ریال عمان (۵۲۰۰ دلار) جریمه در پی خواهد داشت. مشخص است که این جریمه بسیار سنگین است زیرا در مقایسه با تخلف از سرعت مجاز تا ۲۰ کیلومتر که تنها ۱۰ ریال عمان جریمه دارد، مبلغ بسیار بیشتری از فرد دریافت می‌شود. تخلف از سرعت مجاز از ۲۱ تا ۳۰ کیلومتر در ساعت نیز ۱۵ ریال عمان و ۲ امتیاز منفی در پی خواهد داشت.

رد کردن چراغ قرمز یکی از بدترین تخلفات رانندگی است که یک راننده می‌تواند در عمان مرتکب شود؛ چراکه علاوه بر جریمه ۵۰۰ ریالی، می‌تواند او را تا یک سال در زندان حبس کند! بی‌توجهی به خط عابر پیاده نیز ۱۵ تا ۳۰ ریال عمان جریمه خواهد داشت.

قطر

رانندگی در حالت مستی در قطر نیز به دلیل خطرناک بودن جرم سنگینی محسوب می‌شود. هر فرد متخلف ممکن است با ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار ریال قطر، احتمال حبس و حتی تبعید مواجه شود!

تخلف از سرعت مجاز با هر ۱۰ کیلومتر بیشتر، ۱۰۰ ریال قطر جریمه دارد. این جریمه تا سقف هزار ریال می‌تواند بالا برود. عبور از چراغ قرمز تا ۶ هزار ریال قطر و توقیف وسیله نقلیه را به همراه خواهد داشت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • از مبارزه حق طلبانه فلسطین حمایت می کنیم
  • افغانستان جنایات رژیم صهیونیستی در بیمارستان ناصر را محکوم کرد
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • تخلفات راهنمایی و رانندگی و مبلغ جریمه ها در کشورهای همسایه چگونه است؟
  • غرب فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکند
  • آمار فوتی‌های تصادفات بسیار شدید در ایران نصف کشورهای دنیاست
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم