Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-23@13:56:22 GMT

اروپا به نقض برجام خاتمه دهد

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۵۴۳۹

اروپا به نقض برجام خاتمه دهد

وزیر امور خارجه ایران از کشور‌های اروپایی خواسته به تعهداتشان پایبند باشند و سیاست نقض برجام را متوقف کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در توییتر به اظهارات برجامی «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان واکنش نشان داد.

ظریف در پیامی به زبان انگلیسی در توییتر نوشت:

این‌ها کار‌هایی است که هایکو ماس و تروئیکای اروپا باید قبل از صحبت کردن درباره کار‌هایی که ایران باید انجام دهد، انجام دهند:

▪️سیاست مذموم #کوویدآپارتاید را متوقف کنید
▪️به تعهداتتان در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشید و نقض برجام را متوقف کنید
▪️به رفتار‌های مخربتان در منطقه ما- اعم از ۱۰۰ میلیارد دلار فروش سلاح به خلیج فارس و حمایت کورکورانه از تروریسم اسرائیل- پایان دهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظریف به ضمیمه این پیام عکسی از خبری منتشر کرده که می‌گوید آلمان قصد دارد اسرائیل را «کشور اروپایی» در نظر بگیرد و دسترسی زودهنگامش به واکسن کرونا را مهیا کند، در حالی که فلسطینی‌ها مشمول این توافق نخواهند شد.

«هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان ساعاتی قبل‌تر گفت آلمان به دنبال یک جایگزین و توافق هسته‌ای گسترده‌تر با ایران است، زیرا به ادعای او توافق فعلی دیگر کافی نیست.

او در مصاحبه با مجله «اشپیگل» مدعی شد: شکلی از "فرابرجام" نیاز است که مطابق با منافع ما است. ما از ایران انتظارات روشنی داریم: نبود سلاح هسته‌ای و همچنین نبود هیچ برنامه موشک بالستیک که کل منطقه را تهدید می‌کند. ایران همچنین باید نقش دیگری در منطقه بازی کند.

او در ادامه ادعا کرد توافق گسترده‌تر نیاز است، زیرا نمی‌توان به ایران اعتماد کرد.

درخواست برلین به عنوان یکی از اعضای اروپایی برجام برای محدود کردن مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران همسو با آمریکا در حالی است که بار‌ها مقامات کشورمان تاکید کرده‌اند که برجام بار دیگر قابل مذاکره نیست.

«جو بایدن» که در آستانه ورود به کاخ سفید قرار دارد، در رقابت‌های انتخاباتی گفته بود اگر ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد، او واشنگتن را به این توافق بازخواهد گرداند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشور‌های اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

علاوه بر این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس‌جمهور ایران به کشور‌های اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشور‌های اروپایی با آن روز سه‌شنبه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساندند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محمد جواد ظریف برجام تعهدات برجامی هایکو ماس کشور های اروپایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۵۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه فهرستی از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه صنایع پهپادی و موشکی ایران

وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر سر گسترش تحریم‌ها بر صنایع پهپادی و موشکی ایران به توافق رسیدند. قرار است مسئول سیاست خارجی اتحادیه فهرستی مشخص از این تحریم‌ها آماده کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از دویچه وله؛ جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیروز دوشنبه، سوم اردیبهشت، با تصمیم مشترک ۲۷ وزیر خارجه این اتحادیه مأموریت یافت تا پیشنهادات مشخصی را برای تشدید تحریم ایران تهیه و ارائه کند.

بما به این گزارش؛ این تحریم‌ها باید ناظر بر محدودسازی تجارت با ایران باشند، به گونه‌ای که این کشور در ساخت و توسعه پهپادها و موشک‌های خود با مشکل روبه‌رو شود. علاوه بر این باید تحریم متوجه اشخاص، نهادها و شرکت‌هایی شود که در تولید پهپادها و موشک‌ها و نیز ارسال آنها برای نیروهای شبه‌نظامی متحد جمهوری اسلامی در منطقه مشارکت دارند.

توافق اولیه بر سر تشدید تحریم‌های ایران هفته پیش در پی بالا گرفتن تنش میان ایران و اسرائیل صورت گرفت.

به گفته آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در حاشیه اجلاس وزاری خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ: «مسئله بر سر این است که همه امکانات تحریمی برای ممانعت از حمله ایران و متحدانش به اسرائیل به کار گرفته شود.»

بورل خود نیز به خبرنگاران گفت که تحریم‌های پیشنهادی، ممانعت از انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و تحویل آنها به "گروه‌های نیابتی ایران" را شامل می‌شود.

او با اشاره به توافق قبلی اتحادیه اروپا بر سر تحریم‌ پهپادی و موشکی ایران در ارتباط با همکاری این کشور با روسیه در جنگ با اوکراین، گفت که حالا حوزه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی باید بر اساس تصمیم جدید به کل منطقه خاورمیانه و دریای سرخ گسترش یابد.

بعد از حمله ایران به اسرائیل در روز ۲۵ اردیبهشت که در جریان آن بیش از ۳۰۰ پرتابه از جهت‌های مختلف به سوی اهدافی در اسرائیل شلیک شد، اتحادیه اروپا درباره رشته‌ تحریم‌هایی برای گسترش محدودیت تولید پهیادهای ایران و نیز ایجاد دشواری در ساخت موشک از سوی این کشور به توافق رسید.

بزرگترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی در منطقه خاورمیانه 

برآورد می‌شود که ایران دارای بزرگترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی در منطقه خاورمیانه است، با بیش از سه هزار موشک که تا ۲۰۰۰ کیلومتر برد دارند. 

گرچه بخش عمده تولید موشکی و پهپادی ایران بومی است، ولی این کشور مثل گذشته به قطعات و اجزایی از خارج نیز نیازمند است. در همین رابطه جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته شبکه‌ای پیچیده از خرید و فروش این قطعات ایجاد کرده است که از طریق آن می‌تواند به کالاهایی فنی دست یابد که دارای استفاده دوگانه، هم برای مصارف غیرنظامی و هم کاربرد در عرصه نظامی، هستند. با کمک این شبکه پیچیده ایران تحریم‌های بین‌المللی را دور می‌زند. تصمیمات جدید در اروپا و آمریکا ناظر بر دشوارساختن این دور زدن‌هاست.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رویترز : اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) درباره تحریم ایران تشکیل جلسه می‌دهد توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم های بیشتر علیه ایران

دیگر خبرها

  • سایه تهدیدات امنیتی بر سر مسابقات یورو ۲۰۲۴ آلمان
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • تهیه فهرستی از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه صنایع پهپادی و موشکی ایران
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • بلژیک: اروپا در آستانه توافق بر سر دارایی های خارجی روسیه است
  • سخنرانی ضد اروپایی نخست وزیر مجارستان