Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ،سخنگوی پوتین روز جمعه در گفت و گوی مجازی با خبرنگاران با بیان اینکه مساله کریمه جزو اختلافات جدی دو کشور است، اظهار داشت: ما در این مساله موضع کاملا مقابل با یکدیگر داریم و به تبیین موضع اصولی خود در مساله کریمه به شرکای ترکیه ای ادامه می دهیم.

وی افزود: روابط دو کشور سودمند متقابل است و بر مبنای اصول عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و احترام به منافع همدیگر استوار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال بدیهی است که در روابط دو کشور اختلافاتی وجود دارد.

شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ پس از برگزاری همه پرسی عمومی که اکثریت ساکنان این منطقه به جدایی از اوکراین رای دادند با امضای توافقنامه ای با روسیه، به این کشور ملحق شد.

مقامهای ترکیه بارها اعلام کرده اند که جدایی کریمه از اوکراین را به رسمیت نمی شناسند و این منطقه را بخشی از سرزمین اوکراین می دانند که روسیه تصرف کرده است.

روسیه موضع خود در قبال قره باغ را تغییر نداده است

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به خبرنگاران گفت که روسیه موضع خود را در مورد موقعیت حقوقی قره باغ تغییر نداده است. 

وی خاطرنشان کرد که مالکیت قره باغ از مدتها پیش با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل تعیین و مشخص شده است.

 پسکوف با بیان اینکه مالکیت (جمهوری آذربایجان) بر قره باغ از مدتها پیش در قطعنامه های مربوطه شورای امنیت تعیین شده است، اظهار داشت: روسیه هیچ چیزی را تغییر نداده و در واقع هیچ کشوری موضع خود را تغییر نداد. 

وی ادامه داد: رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است که هیچ کشوری استقلال قره باغ را به رسمیت نشناخت و حتی دولت ارمنستان هم استقلال این منطقه را به رسمیت نشناخته بود.

درگیری‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ششم  مهر ماه گذشته در منطقه مورد مناقشه قره باغ  آغاز شد و در ۹ نوامبر( ۱۹ آبان ماه) گذشته با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت.

جمهوری آذربایجان موفق شد در جریان  این جنگ ۴۴ روزه هفت شهرستان و نیز چند منطقه راهبردی اشغال شده در سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ از سوی نیروهای ارمنی در قره باغ را آزاد کند.

روسیه از منافع خود در طرج خط لوله گاز جریان شمالی۲ دفاع می کند
پسکوف در ادامه سخنان خود گفت که باتوجه به اقدامات آمریکا علیه طرح خط لوله گاز جریان شمالی ۲، روسیه همه اقدامات ممکن برای دفاع از منافع خود در این طرح را بکار خواهد بست.

به گزارش رسانه های روسی، کنگره آمریکا بودجه دفاعی این کشور را تایید کرد که در آن گسترش تحریم ها در مورد طرح خط لوله گاز جریان شمالی ۲ پیش بینی شده است.

خط لوله گاز جریان شمالی-۲ برای انتقال سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان برنامه ریزی شده که بخشی از برنامه شرکت روسی گازپروم برای رهایی از اتکا به مسیر کنونی اوکراین برای گاز رسانی به اروپا است.
فاز نخست این خط لوله به آلمان که ۱۲۲۲ کیلومتر است، سال ۲۰۱۱ به بهره برداری رسیده و سالانه بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز روسیه را به این کشور اروپایی منتقل می کند.
هزینه ساخت مرحله دوم این خط لوله حدود هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو برآورد شده است که گازپروم و چند شرکت اروپایی دیگر اعتبار مالی آن را تامین می کنند.
اجرای این طرح، گاز روسیه را ارزان تر به بازارهای مصرف اروپایی می رساند، زیرا هزینه ترانزیت که اکنون به اوکراین و کشورهای دیگر مسیر پرداخت می شود، حذف خواهد شد و این کاهش بها برای مسکو به عنوان موفقیت عاملی است تا خریداران بیشتری جذب کند.
آمریکا و اوکراین از مخالفان طرح انرژی روسیه هستند.

برچسب‌ها اوکراین شبه جزیره کریمه روسیه ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین شبه جزیره کریمه روسیه ایالات متحده آمریکا اوکراین شبه جزیره کریمه روسیه ایالات متحده آمریکا اخبار کنکور جمهوری آذربایجان خط لوله گاز جریان قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۵۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرملین مقام ارشد اطلاعاتی مسکو را راهی پیونگ‌یانگ کرد!

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس اعلام خبرگزاری دولتی کره شمالی، سرگئی ناریشکین، رییس سرویس اطلاعات خارجی روسیه در سفری دو روزه راهی پیونگ‌یانگ شد و با ری چانگ‌دائه، وزیر امنیت کشور کره شمالی دیدار کرد.

به نوشته رسانه کره شمالی، این سفر ۲۵ تا ۲۷ مارس انجام شد و ناریشکین در گفت‌وگو با «ری چانگ‌دائه» گزارشی درباره شرایط بین‌المللی و اوضاع منطقه ارائه داد و گزارش مشابهی دریافت کرد.

در بخش دیگری از گزارش KCNA آمده است که طرفین در این ملاقات به طور گسترده درباره مسائل عملی در راستای تقویت همکاری متقابل با هدف مقابله با تحرکات جاسوسی و دسیسه‌های روزافزون قدرت‌های متخاصم، بحث و تبادل نظر کردند. این دیدار در حاشیه دیدار مقامات ارشد اطلاعاتی دو کشور و در فضایی «دوستانه و صمیمانه» صورت گرفت.

ناریشکین از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه است و پیشتر به عنوان رییس دفتر کرملین فعالیت می‌کرد و در ادامه سخنگوی مجلس سفلی پارلمان روسیه شد و از سال ۲۰۱۶ مدیریت سرویس امنیت خارجی مسکو را برعهده دارد.

به نوشته نیوزویک که این خبر را منتشر کرده است، سفرهای خارجی مقامات ارشد اطلاعاتی کشورها عموما با زمان واقعی سفر منتشر نمی‌شود مگر آنکه اهداف خاصی پشت پرده انتشار چنین اخباری وجود داشته باشد.

روابط راهبردی بین مسکو و پیونگ‌یانگ درست به روزهای نخستین جنگ سرد باز می‌گردد؛ زمانی که شوروی سابق به نخستین کشور، به طور رسمی جمهور دموکراتیک خلق کره را در سال ۱۹۴۸ به رسمیت شناخت و در ادامه نیز در جریان جنگ کره، پیونگ‌یانگ را از لحاظ نظامی پشتیبانی کرد. همچنین از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ نیز روابط روسیه و کره شمالی افزایش پیدا کرده و این مساله، نگرانی غرب به ویژه آمریکا را به‌دنبال داشته است.

کد خبر 6064273

دیگر خبرها

  • ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • کرملین: همه عاملان جنایت‌های اوکراین باید مجازات ‌شوند
  • ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • پوتین: ادعای برنامه ریزی ما برای جنگ با اروپا بی اساس است
  • پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • کرملین مقام ارشد اطلاعاتی مسکو را راهی پیونگ‌یانگ کرد!
  • سفر وزیر خارجه اوکراین به هند
  • موضع گیری جدید پوتین درباره جنگ با ناتو
  • موضع گیری جدید پوتین درباره جنگ با ناتو | تصمیم روسیه برای حمله به اروپا پس از اوکراین ؛ بی معنی و مرخرف است
  • شروط کرملین برای مذاکره با آمریکا