Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-19@04:59:46 GMT

مرز حمایت و مقاومت شاخص بورس کجاست؟

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۵۵۶۲

مرز حمایت و مقاومت شاخص بورس کجاست؟

به گزارش بورس تابناک، تحلیل روند در بازارهای مالی می‌تواند یکی از روشهای موثر در ارزیابی عملکردها باشد. در بازار سرمای نیز به عنوان یکی از بازارهای مالی می توان روندهای شاخص کل و شاخص کل هم وزن را به عنوان ساده‌ترین روش‌های تحلیلی در نظر گرفت.

بورس در ایران پس از رشد سریع شاخص کل از مهرماه سال 98 تا نیمه مرداد سال 99، یک دوره ریزش سه ماهه را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلایل متفاوتی را می‌توان برای رشد و اصلاح بیان کرد، اما نکته حائز اهمیت رشد قابل توجه افرادی است که طی سال گذشته و امسال کد بورسی دریافت کرده‌اند.

ایجاد هیجان برای رشد سریع بورس

در ماه‌های ابتدایی سال جاری سهامداران حقیقی که تازه وارد بورس شده‌اند، به دلیل آموزش ندیدن و قرار گرفتن تحت تاثیر فضای مجازی و سیگنال فروشان، دست به معاملات هیجانی می‌زدند. نشانه این معاملات هیجانی تشکیل صف‌های چند ده میلیونی خرید و گاهی هم همین صف‌ها در بخش فروش شکل می‌گرفت.

رفتار هیجانی در بازار سرمایه طی این مدت به یک رویه تبدیل شده است؛ اما در به نظر می‌رسد، طی معاملاتی که در دو هفته گذشته انجام شده است، این رفتار هیجانی تا حدود زیادی جای خود را به تحلیل داده است. البته سهامداران باید در این زمینه از تحلیل تکنیکال و بنیادی استفاده کنند تا به ارزیابی درست و منطقی در این زمینه دست پیدا کنند.

مقاومت و حمایت در بازار سرمایه

ترازهای حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال از مهمترین مفاهیم در روانشناسی بازار سرمایه و عرضه و تقاضا هستند. این ترازها، سطوحی از قیمت‌ها هستند که معامله‌گران تمایل به خرید سهام (در نزدیکی تراز حمایت) و فروش سهام خود (در نزدیکی تراز مقاومت) دارند.

وقتی که این خطوط روند شکسته شوند، به نظر می‌رسد که میزان عرضه و تقاضا و روان‌شناسی تغییرات قیمت سهام تغییر می‌کند و در این حالت ترازهای جدیدی برای حمایت و مقاومت تعیین می‌شود.

روند شاخص کل بورس

شاخص کل به مقاومت خورده است؟

یکی از مواردی که همه سهامداران بر اساس آن تصمیم گیری می‌کنند، مقاومت‌ها و حمایت‌هایی است که بر اساس تحلیل تکنیکال در اختیار آنها قرار گرفته است. بسیاری از تحلیلگران، شاخص یک میلیون و چهار صد و هشتاد واحد را یک مقاومت معتبر برای شاخص کل می‌دانند.

بر همین اساس معاملات روزهای گذشته با رسیدن شاخص به این عدد، با عرضه بیشتری مواجه بوده است. کاهش رشد طی معاملات روز سه شنبه و منفی شدن شاخص کل در روز چهارشنبه این مساله را تائید می‌کند.

از دیگر سو، بسیاری از نمادهای بزرگ و اصطلاحا شاخص ساز نیز به یک سطح مقاومتی رسیده‌اند. این مساله علاوه بر مقاومت شاخص کل، فشار عرضه در بازار سرمایه را طی دو روز پایانی هفته افزایش داده است.

بازار در روزهای گذشته بیشتر به سمت تعادل تمایل داشته است. یعنی عرضه و تقاضا در حال تعادل بوده و صف‌های خرید و فروش زیادی تشکیل نشده است. البته میزان صف‌های خرید طی روزهای گذشته بیشتر از صف‌های فروش و قدرت فروشنده‌ها بوده است که توانسته شاخص را سبزپوش کند.

روند شاخص کل  هموزن بورس

طبق تحلیل تکنیکال، تا زمانی که شاخص بالای ۱۳۷۰ باشد، هدف شاخص یک میلیون و پانصد و هفتاد هزار واحد (1.570.000 واحد) و بعد از شکست این محدوده مقاومت ،هدف بعدی یک میلیون و هفتصد و بیست هزار واحد (1.720.000 واحد) خواهد بود.

مهمترین حمایت‌های بازار سرمایه از منظر تحلیل تکنیکال

طبق تحلیل تکنیکال اولین حمایت از بازار سرمایه در شاخص یک میلیون و چهارصد و سی هزار واحد (1.430.000 واحد) خواهد بود. این عدد از شاخص یک مقاومت معتبر بوده است که طی روزهای گذشته شکسته شده است. حمایت بعدی نیز عدد یک میلیون و سیصد و هفتاد هزار واحد (1.370.000) خواهد بود.

طبق آنچه گفته شد، بورس وارد نوعی فاز تعادلی شده و سهامداران نباید منتظر روند سریع رشد شاخص کل بازار باشند. این روند که می‌توان بر اساس تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار را تحلیل کرد، به نظر برای بازار سرمایه نوعی پشتوانه ایجاد کرده است. در ماه‌های گذشته بیشتر هیجانات تعیین کننده روند بازار شده بود که رشد سریع و یا اصلاح 45 درصدی را می‌توان نتیجه این نوع معاملات دانست.

 

منبع: فارس

منبع: تابناک

کلیدواژه: محسن فخری زاده طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مصباح یزدی لایحه بودجه 1400 شاخص بورس کد بورسی بازار سرمایه سیگنال فروشان عرضه و تقاضا محسن فخری زاده طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مصباح یزدی لایحه بودجه 1400 تحلیل تکنیکال روزهای گذشته بازار سرمایه یک میلیون هزار واحد شاخص یک شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۵۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس/ نقدینگی به بازار سهام تزریق شد

رباب وفایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بعد از اتمام فرصت برای فروش و خروج پول سهامداران از کارگزاری برای تعطیلات سال جدید، بازار با تقاضای نسبتا خوبی روبرو شد و در نهایت با تعادل به کار خود پایان داد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: سایه تعطیلات نوروزی بر روی تابلو‌های معاملاتی باعث شد تا امروز ارزش معاملات چندان بالا نباشد.

او می‌گوید: ارزش معاملات خرد بورس به ۳۶۵۰ میلیارد تومان رسید. خالص سفارشات با ورود ۲۸۰ میلیارد تومانی پول به بازار سرمایه همراه بود. تعداد نماد‌های مثبت ۴۷۱ و تعداد نماد‌های منفی ۲۸۵ ثبت شد. همچنین بیشترین تاثیر مثبت بر بازار توسط سهم‌های فولاد، فملی، وغدیر صورت گرفت. در نهایت هم شاخص کل با رشد ۱۱۹۹۲ واحدی به ۲۱۶۰۴۸۶ واحد رسید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • رشد بیش از ۳۴ هزار واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۲
  • رشد چشمگیر بورس حُسن ختام سال ۱۴۰۲ بازار سهام
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس/ نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • رشد ۱۱۹۹۲هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • بورس سطح حمایت را پس گرفت
  • بورس به کام سهامداران شیرین شد
  • بازار سرمایه منفی شد
  • شاخص کل بورس به زیر دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحد رفت
  • بورس همچنان تلخ به کام سهامداران
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سهام چگونه خواهد بود؟ + عکس