Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-19@02:09:09 GMT

قدیمی‌ترین سازه کرج فرو ریخت/ تصویر

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۵۵۸۰

قدیمی‌ترین سازه کرج فرو ریخت/ تصویر

در پی بارندگی‌های چند روز اخیر در شهر کرج قدیمی‌ترین سازه در این شهر که به نام پل دختر (پل سلیمانیه یا پل شاه‌عباسی) شناخته می‌شد و در ورودی کرج در نزدیکی میدان حافظ قرار داشت، بعد از ظهر جمعه فروریخت؛ گفتنی است این پل به تازگی مرمت شده بود.

پل دختر کرج که با نام پل سلیمانیه و پل شاه عباسی هم شناخته می‌شود از سازه‌های دوره صفویه است که بر روی رودخانه کرج ساخته شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پل بر بقایای پلی کهن‌تر منسوب به دوره سلجوقی ایجاد شده‌است و بازسازی آن در دوره صفوی به این سازه نمای پل‌های دوره صفوی را داده است.

با نام پل دختر کرج با شماره ۳۵۰۱ در تاریخ ۲۵/‏۱۲/‏۱۳۷۹‬ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، در سالیان گذشته بازسازی و مرمت شده‌است به گونه‌ای که شکل نخستین آن تا اندازه‌ای دگرگون شده‌است.

پل تاریخی کرج که در بخش خاوری شهر کرج و در کنار ساختمان تاریخی صمصام منسوب به دوره سلجوقی قرار گرفته‌است، به دلیل چشم‌انداز شهری آن توانایی تبدیل به منطقه گردشگری را داراست.

پل دختر در ابتدای ورودی جاده چالوس بعد از سینما هجرت واقع شده است.

۲۳۵۲۳۲

کد خبر 1462730

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رودخانه کرج بارش برف باران پل دختر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۵۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی حرکت ورودی به پی ساختمان برای طراحی لرزه ای سازه‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، «بررسی تحریک ورودی به فونداسیون‌های مدفون سه‌بعدی با احتساب تماس ناکامل دیواره‌های جانبی با خاک پیرامونی» عنوان رساله دکتری مسعود طاهری است که با راهنمایی حسین جهان‌خواه و حمایت بنیاد ملی علم ایران در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله انجام شده است.

طاهری درباره علت انجام این طرح توضیح داد: یکی از ملزومات برآورد نیاز لرزه‌ای سازه‌ها، نزدیک شدن به پاسخ لرزه‌ای دقیق است. علاوه بر این، اندرکنش سختی‌محور، که باعث تفاوت در حرکت میدان آزاد زمین نسبت به حرکت ورودی به پی می‌شود، یکی از پدیده‌های تأثیرگذار در جنبش تحمیل‌شده به سازه است.

وی ادامه داد: هدف در این تحقیق، این بود که با در نظر گرفتن کامل‌تر پارامترهای اثرگذار در اندرکنش سختی‌محور، از جمله در نظر گرفتن عمق دفن پی و سطح تماس ناکامل دیواره‌های پی با اطراف، تصویر روشن‌تری از حرکت ورودی به پی که اساس طراحی لرزه‌ای سازه ها است، ارائه شود.

پژوهشگر در ادامه بیان کرد: گرچه اندرکنش خاک–سازه موضوع تحقیقات بسیاری در سال‌های اخیر بوده است، اما هنوز زوایای مهمی از این پدیده به‌درستی شناخته نشده است. یکی از این ناشناخته‌ها چگونگی اثرگذاری تحریک‌های ورودی چرخشی ناشی از اندرکنش سختی‌محور بر تاریخچه شتاب وارد شده به مرکز جرم سازه‌ها است. آیین‌نامه‌های طرح لرزه‌ای، اثرات این تحریک‌های چرخشی را نادیده گرفته و اندرکنش سختی‌محور را به‌عنوان یک پدیده کاهنده تحریک ورودی در نظر می‌گیرند. این در حالی‌است که تحقیقات اخیر نشان می‌دهد، حرکات چرخشی می‌تواند اهمیتی به‌مراتب بیشتر از بخش افقی تحریک ورودی داشته باشد.

وی تصریح کرد: این حرکات گاه می‌توانند از یک حرکت نه چندان قوی میدان آزاد، جنبشی قوی را در مرکز جرم سازه ایجاد کنند و عملاً از یک تهدید ظاهراً خفیف، به تهدیدی جدی برای سازه تبدیل شوند. هدف از این تحقیق، این بود که با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از پارامترهای اثرگذار در اندرکنش سختی‌محور، که به اثرات توأم آن‌ها توجه کمتر شده است، بستری برای محاسبه دقیق‌تر حرکت ورودی ایجاد کنیم.

طاهری در پایان خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین موانع انجام این طرح، مشکل دسترسی به منابع و استفاده از ابررایانه با دقت و سرعت بالا بود. همچنین دستگاه‌هایی که نیاز به اطلاعات آن‌ها داشتیم، برای همکاری، هماهنگی زیادی می‌خواستند و اطلاعاتی که به‌راحتی باید در اختیار همه افراد قرار بگیرد، به‌سختی در دسترس ما قرار گرفت.

کد خبر 6058089 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • بلومبرگ: ریخت و پاش فوتبالی عربستان ته کشید!
  • (تصاویر) بازگشت «شیء نقره‌ای مرموز»؛ این‌بار در ولز
  • تخریب سازه ناایمن پس از ۱۹ سال در شمال تهران
  • بررسی حرکت ورودی به پی ساختمان برای طراحی لرزه ای سازه‌ها
  • بیش از ۱۲ میلیون متر مکعب آب، پشت سازه‌های آبخیزداری قصرقند
  • سازه بلاتکلیف و پر خطر بوکان تخریب شد 
  • ساندویچ پانل چیست؟ ساخت و ساز مدرن در قرن حاضر
  • ۱۰ دلیل برای استفاده از اسپیس فریم در سازه‌های نمایشگاهی
  • باغ فدک به استقبال مسافران نوروزی می‌رود + فیلم
  • هادی چوپان استیج بریتانیا را بهم ریخت/ هنرنمایی گرگ پارسی روی استیج آرنولد کلاسیک (فیلم)