Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی بارندگی شدید در روزهای اخیر،  که بیشترین حجم آن با ۱۶۸ میلیمتر در شهرستان ماهشهر گزارش شده بود، این شهرستان با آبگرفتگی شدید منازل و معابر روبه رو شد. با وجود فروکش کردن آب از خیابان‌های ماهشهر اما هنوز بخشی از خیابان‌های بندر امام خمینی (سربندر) با آبگرفتگی مواجه است.

شهر بندرامام خمینی (سربندر) جزو شهرستان ماهشهر در جنوب خوزستان است و دومین بندر بزرگ کشور به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شب گذشته تعدادی از شهروندان سربندر در اعتراض به عملکرد شهرداری و شورای شهر بندرامام تجمع کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان نسبت به طولانی بودن روند آبگرفتگی پس از باران و و خسارت به منازل مردم شدند.

در ویدیوهایی که توسط شهروندان در فضای مجازی منتشر شده، تعدادی از شهروندان شعار «شورای شهر حیا کن، سربندرو رها کن» و «شهردار باید گم بشه» سرمی‌دهند. همچنین در بخشی از این اعتراضات که آغاجری نماینده ماهشهر در مجلس نیز حضور دارد، یک زن در میان تجمع کنندگان که از ناحیه دست دچار معلولیت است، از انتصاب مسئولان محلی انتقاد می‌کند و می‌گوید: خانه و زندگی من زیر آب است، با یک دست، مستمری بگیر هستم، آیا جواب ما را می‌دهید؟ شما مسئولان و شهردار را منصوب کردید.»

آغاجری نماینده مجلس نیز در پاسخ گفت: «آیا من باید جواب بدهم؟ شهردار را شورای شهری منصوب کرده که شما به آنها رای دادید و انتخاب کردید».

محاکمه مقصران

دادستان عمومی و انقلاب بندرامام خمینی امروز با انتشار اطلاعی‌ای از تشکیل پرونده در زمینه آبگرفتگی این شهر و تقصیرات احتمالی خبرداده است.

یکی از فعالان اجتماعی سربندر نیز در گفت وگو با ایرنا مهمترین مطالبه اهالی بندر امام را ارزیابی و مشخص کردن خسارت‌های ناشی از بارندگی عنوان کرد و گفت: شهروندان سربندر خواستار محاکمه و برخورد با خاطیان در این حادثه آبگرفتگی هستند.

سعید مجدم اظهار داشت: با گذشت حدود یک هفته از بارندگی‌ها اما هنوز آبگرفتگی در سه نقطه شهر بندرامام خمینی ادامه دارد و آب از محله‌های ۶۲ دستگاه، منازل شهرداری و کوچه‌های ۲۵۰ دستگاه تخلیه نشده که بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود.

وی با انتقاد از مسئولان سربندر در رسیدگی به مشکلات مردم در جریان آبگرفتگی، افزود: نماینده مجلس بعد از چهار روز به شهر آمد، امام جمعه نیز تنها با همراهی حجت الاسلام موسوی‌فرد در مناطق آبگرفته حضور یافت و اعضای شورای شهر نیز بعد از حضور نماینده ولی فقیه دراستان و رسانه‌ای شدن آبگرفتگی‌ها بعد از چند روز غیبت، پیدایشان شد.

مجدم اضافه کرد: در ۲ روز اول آبگرفتگی، هیچکدام از پمپ‌های سطح شهر مربوط به شهرداری روشن نبود و همه پمپ‌های شرکت آبفا نیز به دلیل خرابی از کار افتاده بود، در حالی که دیشب اعلام کردند ۳۰ پمپ فعال بوده است.

به گفته وی یکی از مشکلات سربندر این است که اغلب مسئولان آن غیربومی هستند یا در این شهر سکونت ندارند، به طور مثال شهردار غیربومی است و خانواده برخی از اعضا نیز در این شهر ساکن نیستند.

انبارهای آب و آذوقه به مردم نرسید

مجدم همچنین با اشاره به نیاز شدید مردم سربندر به آب شرب، بخاری و موکت، گفت: با وجودی که هلال احمر و ستاد اجرایی فرمان امام امکانات و آذوقه و کمک‌های امدادی زیادی به این شهر ارسال کردند اما به دلیل اینکه تقسیم وظایف به خوبی صورت نگرفته، این کمک‌ها بین مردم توزیع نشده و در انبارها مانده است.

وی افزود: کمک‌های ناچیزی از مردم سربندر جمع آوری کردیم که آنها را میان مردم خسارت دیده توزیع کردیم اما با توجه به اینکه شدت آسیب به خانه‌های مردم این کمک‌ها کافی نبوده است.

مجدم اظهار داشت: بر اساس اعلام بهداشت شهرستان، آب شهر قابل شرب نیست و مردم باید از آب بسته بندی استفاده کنند، در حالی که آب مورد نیاز آنها تامین نشده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر وسایل اهالی سربندر با آبگرفتگی از بین رفته و با توجه به سرمای هوا، مردم نیاز به بخاری و موکت دارند.

پرونده‌ای برای تخلف در زمین‌های تلمبه‌خانه شهر

فرماندار ماهشهر همچنین در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: تجمع مردمی با حضور نماینده مجلس رخ داد و مردم علیه شهردار و شورای شهر شعار دادند.

محسن بیرانوند افزود: برای رفع آبگرفتگی سربندر همه مجموعه‌ها زحمت کشیدند اما اگر بخواهیم سهم بندی کنیم، آخرین آنها شهرداری و شورای شهر است.

وی اضافه کرد: باید قبل از بارندگی اقداماتی همچون لایروبی جوی‌های خیابان انجام می‌شد اما این کار نشده بود و بسیاری از جوی‌ها به وسیله زباله و نخاله مسدود شده و کانال خروجی آب‌های سطحی شهر به سمت خارج از شهر نیز بسته و تبدیل به نیزار شده بود، شهرداری و شورای شهر به رغم مصوبات و تاکیدات شورای بحران شهرستان، در این زمینه سهل‌انگاری کرده اند.

بیرانوند با اشاره به افزایش ۲۰ برابر ظرفیت پمپ‌های شهر برای تخلیه آبگرفتگی‌ها، ادامه داد: البته با این حجم از بارندگی در مدت یک روز، حتی در صورت لایروبی، شهر با آبگرفتگی مواجه می‌شد اما اگر این اقدامات انجام می‌شد مشکل کمتری داشتیم.

وی تصریح کرد: در گذشته بارها مصوباتی در شورای بحران درباره اقدامات شهرداری تصویب شده بود که اکنون به درخواست سازمان بازرسی، به این سازمان ارائه شده است.

بیرانوند افزود: در حال حاضر به جز کوچه‌های ۷۰۰ دستگاه و فاز ۳ سربندر، آب از همه شهر تخلیه شده و از منازل نیز خارج شده است، شستشوی معابر در حال انجام و پس از آن ضدعفونی معابر انجام خواهد شد.

وی همچنین درباره واگذاری زمین‌های تلمبه‌خانه مرکزی سربندر نیز گفت: این زمین‌ها به صورت مغازه واگذار شده و راه خروج آب‌های سطحی شهر، به همین دلیل مسدود شده است که قطعا تخلف به شمار می‌آید، هنوز مشخص نیست این واگذاری از سوی آبفا یا شهرداری صورت گرفته و این پرونده در حال بررسی است.

تاخیر ۴۸ ساعته در امدادرسانی به سربندر

رییس شورای شهر بندرامام خمینی همچنین در گفت وگو با ایرنا دلیل تجمع شهروندان را در شب گذشته، «جوسازی» فرماندار و نماینده مجلس و دعوت وی از شهردار و اعضای شورا برای حضور در سطح شهر عنوان کرد.

فرج‌الله کردزنگنه با انتقاد از نماینده ماهشهر در مجلس، افزود: نماینده مجلس دیشب با حضور در میان مردم با شهردار و اعضای شورا تماس گرفت و از آنها خواست که در سطح شهر حضور یابند، مردم خسارت دیده نیز از وضعیت ناراحت بودند، تجمع کردند، در حالی که حضور این افراد در خیابان صحیح نبوده و پروتکل‌های بهداشتی نیز رعایت نشد.

وی بیان کرد: بر اساس برآوردها ۷۰۰ تا ۸۰۰ واحد مسکونی در سربندر دچار آبگرفتگی شده و تجهیزات و وسایل آنها از بین رفته است.

کردزنگنه انتقادات از عملکرد شورای شهر را رد کرد و اضافه کرد: شهرداری تاکنون سه طرح خط انتقال برای دفع آب‌های سطحی در شهرک مقداد، بلوکی‌ها و فاز اول به جاده سایت به طول چهار هزار و ۶۰۰ متر اجرا کرده است.

کردزنگنه ادامه داد: لایروبی جوی‌ها انجام شده بوده، همچنین حدود ۳۰ پمپ برای تخلیه آب فعال بوده که ۱۷ پمپ مربوط به شهرداری است.

وی تصریح کرد: مدیر بحران شهرستان در این بارندگی اولویت را به شهر ماهشهر داده و ۴۸ ساعت بعد از بارش امکانات و ماشین‌آلات امدادی را به سربندر رسانده، این در حالیست که در همان ساعات اولیه بارندگی همه مناطق شهر دچار آبگرفتگی شده و به طور مثال در محله بلوکی‌ها که یک متر از سطح جاده پایین‌تر است، آب وارد خانه‌ها شده بود.

کردزنگنه دلیل آبگرفتگی بخشی از سربندر را پایین بودن سطح این محله‌ها و عدم لایروبی و انسداد شبکه فاضلاب اعلام کرد و گفت: آبفا بیاید اعلام کند که در چهار سال گذشته چه طرح‌های در شهر اجرا کرده، پیش از این بارندگی، رییس اداره آبفا درخواست ۳۰ میلیارد ریال برای لایروبی کرده بود اما این مبلغ به آنها اختصاص نیافت.

وی افزود: ما نیز در ماه‌های مرداد و شهریور گذشته به نماینده مجلس و معاون استاندار اعلام کردیم که با مشکل مالی مواجه هستیم و نیاز به اعتبار داریم و در صورت بارندگی نمی‌توانیم جوابگو باشیم.

کردزنگنه اضافه کرد: منطقه ویژه پتروشیمی در حریم سربندر قرار دارد اما تمام امکانات خود را به ماهشهر اعزام کرد و برای تخلیه آبگرفتگی‌ها سپاه، سازمان بنادر و شرکت آب جنوب شرق به ما کمک کردند.

وی با اشاره به مشکلات مالی شهرداری بندرامام، گفت: سربندر به دلیل اینکه شورای راهبردی ندارد و فاقد فرمانداری است از اعتبارات آلایندگی و ارزش افزوده سهمی ندارد و از ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبارات اخیر ارزش افزوده تنها ۴۰ میلیارد ریال به سربندر داده شد، کارگران ما پنج ماه است که حقوق نگرفته‌اند، بنابراین ما از کجا پول بیاوریم؟

به گفته وی از سازمان بنادر که ۴۰ درصد بارگیری کشور در آن انجام می‌شود و ۲۶ پتروشیمی که در حریم سربندر قرار دارند هیچ سودی عاید این شهر نمی‌شود.

کردزنگنه همچنین درباره واگذاری زمین‌های تلمبه‌خانه مرکزی شهر نیز گفت: شرکت آبفا بخشی از زمین‌های آن را به صورت مغازه بدون مجوز ساخته و واگذار کرده است که این مساله از طریق دادگستری پیگیری و پرونده‌ای تشکیل دادیم و حکم تخریب آنها نیز صادر شده اما هنوز اجرایی نشده است.

برچسب‌ها بارندگی بندرامام خمینی بندر ماهشهر آب گرفتگی استانداری خوزستان خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بارندگی بندرامام خمینی بندر ماهشهر آب گرفتگی استانداری خوزستان خوزستان بارندگی بندرامام خمینی بندر ماهشهر آب گرفتگی استانداری خوزستان خوزستان اخبار کنکور بندرامام خمینی شهر بندرامام نماینده مجلس شورای شهر امام خمینی زمین ها کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۵۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه هنری پاتوق تردد هنرمندان/لزوم معرفی استعدادهای هنری کردستان

به گزارش خبرنگار مهر، اسعد فرهادی ظهر یکشنبه در جمع اصحاب رسانه کردستان اظهار کرد: پایه و اساس فعالیت‌های فرهنگی و هنری رسانه است که اگر رسانه متعهدانه کار کند حرف برای گفتن دارد.

وی خواستار همراهی بیش از پیش اصحاب رسانه با حوزه هنری شد و گفت: حوزه هنری نیاز به ارتباط با رسانه دارد و نیاز است رسانه در معرفی استعدادهای حوزه هنری به این نهاد انقلابی کمک کند.

مسؤول حوزه هنری استان کردستان با بیان اینکه حوزه هنری استان کردستان در حال حاضر از نبود ساختمان رنج می‌برد و در یک مکان استیجاری فعالیت دارد، اعلام کرد: حوزه هنری باید پاتوق تردد هنرمندان باشد و ساختمانی در شأن و جایگاه هنرمندان برای حوزه هنری احداث شود.

فرهادی معرفی استعدادهای هنری استان و معرفی خدمات انقلاب به مردم را از رسانه‌ها خواستار شد و اضافه کرد: تلاش ما خدمت به مردم است و باید این خدمات به مردم اعلام شود.

کد خبر 6057129

دیگر خبرها

  • مردم نگران امدادرسانی در حوادث و آبگرفتگی احتمالی نباشند
  • هشدار؛ بارش‌های سیل آسا در راه خوزستان
  • تاکید بر خودداری از سفر‌های غیر ضروری در روزهای پیش رو
  • خودداری شهروندان از سفرهای غیر ضروری در هنگام بارندگی های پیش رو
  • نیروهای مسلح در خوزستان آماده امدادرسانی هستند
  • حال حوزه هنری کردستان ‌خوب نیست
  • حوزه هنری پاتوق تردد هنرمندان/لزوم معرفی استعدادهای هنری کردستان
  • پرونده مقصران آتش سوزی ساختمان پلاسکو به اجرای احکام رسید
  • رسانه موفق نگاه خاکستری به موضوعات دارد/تأثیر روابط دولتمردان با اهالی رسانه در رفع مشکلات
  • حاشیه‌های نشست رئیس جمهور با اهالی رسانه؛ شریعتمداری شعر سعدی را اشتباه خواند!