Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-19@09:38:59 GMT

ظریف به تروئیکای اروپا: دست از نقض برجام بردارید

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۵۶۲۸

ظریف به تروئیکای اروپا: دست از نقض برجام بردارید

به گزارش فارس، «جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در توییتر به اظهارات برجامی «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان واکنش نشان داد. 

ظریف در پیامی به زبان انگلیسی در توییتر نوشت:

اینها کارهایی است که هایکو ماس و تروئیکای اروپا باید قبل از صحبت کردن درباره کارهایی که ایران باید انجام دهد، انجام دهند:

سیاست مذموم کوویدآپارتاید را متوقف کنید
به تعهداتتان در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشید و نقض برجام را متوقف کنید
به رفتارهای مخربتان در منطقه ما- اعم از ۱۰۰ میلیارد دلار فروش سلاح به خلیج فارس و حمایت کورکورانه از تروریسم اسرائیل- پایان دهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقای ظریف به ضمیمه این پیام عکسی از خبری منتشر کرده که می‌گوید آلمان قصد دارد اسرائیل را «کشور اروپایی» در نظر بگیرد و دسترسی زودهنگامش به واکسن کرونا را مهیا کند، در حالی که فلسطینی‌ها مشمول این توافق نخواهند شد.

«هایکو ماس»، وزیر خارجه  آلمان ساعاتی قبل‌تر گفت آلمان به دنبال یک جایگزین و توافق هسته‌ای گسترده‌تر با ایران است زیرا به ادعای او توافق فعلی دیگر کافی نیست. 

او در مصاحبه با مجله «اشپیگل» مدعی شد: شکلی از "فرابرجام" نیاز است که مطابق با منافع ما است. ما از ایران انتظارات روشنی داریم: نبود سلاح هسته‌ای و همچنین نبود هیچ برنامه موشک بالستیک که کل منطقه را تهدید می‌کند. ایران همچنین باید نقش دیگری در منطقه بازی کند. 

او در ادامه ادعا کرد توافق گسترده‌تر نیاز است زیرا نمی‌توان به ایران اعتماد کرد.

درخواست برلین به عنوان یکی از اعضای اروپایی برجام برای محدود کردن مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران همسو با آمریکا در حالی است که بارها مقامات کشورمان تاکید کرده‌اند که برجام بار دیگر قابل مذاکره نیست.

«جو بایدن» که در آستانه ورود به کاخ سفید قرار دارد، در رقابت‌های انتخاباتی گفته بود اگر ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد، او واشنگتن را به این توافق بازخواهد گرداند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

علاوه بر این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس‌جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن روز سه‌شنبه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساندند. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۵۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنتاگون: نگرانی خود نسبت به روابط نیجر با ایران را به این کشور اعلام کردیم

وزارت دفاع آمریکا نسبت به روابط نیجر با ایران و روسیه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون امروز -دوشنبه- در اظهاراتی اعلام کرد: نگرانی خود نسبت به روابط احتمالی نیجر با ایران و روسیه را به این کشور اعلام کرده‌ایم.

به نقل از العربیه، وی همچنین از سفر مقامات آمریکایی به نیجر در روزهای اخیر خبر داد.

شورای نظامی حاکم بر نیجر اخیرا اعلام کرد، توافق‌های نظامی با آمریکا که چندی پیش به‌صورت یکجانبه از سمت نیجر لغو شد، بالاجبار و با فشار واشنگتن به این کشور آفریقایی تحمیل شده بود.

«آمادو عبدالرحمان» سخنگوی حکومت‌نظامی نیجر با بیان این‌که توافق نظامی لغو شده‌ی نیجر با آمریکا با زور به این کشور تحمیل شده بود، گفت: حضور نظامیان آمریکایی در نیجر غیرقانونی بوده و تمامی هنجارهای قانونی و دموکراتیک را نقض می‌کند.

روز شنبه(۲۶ اسفند) رسانه‌ها گزارش دادند، دولت نیجر تصمیم گرفته توافق نظامی با آمریکا را لغو کند، توافقی که به نظامیان آمریکایی اجازه می‌داد در قلمرو این کشور آفریقایی حضور داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آمادو عبدالرحمان درباره این توافقنامه، گفت: «قرارداد همکاری با آمریکا با زور واشنگتن تحمیل شد. حضور آمریکا در خاک نیجر غیرقانونی بوده و تمامی هنجارهای قانونی و دموکراتیک را نقض می‌کند.»

مقامات آمریکایی اخیراً در سفری به نیجر، مقامات این کشور را به امضای توافق‌های نظامی مخفیانه و قرارداد فروش اورانیوم به ایران متهم و آن‌ها را تهدید کردند. سخنگوی شورای نظامی نیجر با اشاره به این موارد، گفت که سفر مذکور مقامات آمریکایی هم با اجبار به نیجر تحمیل شده بود.

گارد ریاست‌جمهوری نیجر در سال میلادی گذشته «محمد بازوم» رئیس‌جمهور وقت را برکنار کرد، مرزها را بست و منع آمدوشد وضع کرد. «عبدالرحمان شیانی» فرمانده وقت گارد ریاست‌جمهوری نیجر خود را به‌عنوان رهبر موقت و دولت گذار این کشور آفریقایی اعلام کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چارلز میشل: اروپا باید برای جنگ آماده شود
  • استقلال نظامی اروپا از آمریکا؛ از رویا تا واقعیت
  • گلایه اروپایی‌ها از قانون هوش مصنوعی: تلخ به کام ما، شیرین به کام چین و آمریکا!
  • پنتاگون: نگرانی خود نسبت به روابط نیجر با ایران را به این کشور اعلام کردیم
  • ورود محموله نظامی بزرگ آمریکا به یونان
  • بهترین مقاصد اروپایی برای تعطیلات
  • مصر دریافت کمک ۷.۴میلیارد یورویی از اتحادیه اروپا را تایید کرد
  • خشم کشورهای اروپایی از سیاست‌های اقتصادی آلمان
  • گزارش استیمسون؛ ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد | سعودی‌ها و اماراتی‌ها ممکن است به ترامپ توصیه کنند که...
  • توافق غیررسمی ایران و آمریکا احیا می‌شود؟