Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-29@09:37:44 GMT

دولت بعدی غوطه‌ور در بدهی‎های دولت فعلی

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۶۲۸۶

دولت بعدی غوطه‌ور در بدهی‎های دولت فعلی

ارگان حزب کارگزاران از قول یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مردم قربانی پروژه‌های نیمه‌تمام دولت و رفتار تورم‌زای آن شده‌اند.

به گزارش مشرق، کیهان در ویژه های خود نوشت: روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم آلبرت بغزیان استاد دانشگاه تاکید کرده است: بدهی دولت به پیمانکاران با سوءمدیریت ساخته می‌شود دولت همواره تعداد زیادی برنامه عمرانی دارد که باید آنها را در مدت‌زمان مشخص به سرانجام برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع تامین بودجه این برنامه‌ها از نفت، عوارض یا مالیات‌هاست. اما زمانی که منبعی برای تامین بودجه این برنامه‌ها وجود نداشته باشد؛ مثلا مالیات‌ها کم باشد یا درآمد حاصل از فروش نفت پایین باشد؛ در این صورت این پروژه به صورت بدهی پیمانکارانی محسوب می‌شود که اجرای پروژه را به عهده گرفته‌اند.

حالا بدهی ساخته شده و دولت برای تامین این بدهی چند راه بیشتر ندارد؛ مثلا باید از طریق اوراق قرضه تامین مالی کند.

اما روش دیگر، روش مخربی است. در این شیوه، دولت براساس استقراض از بانک مرکزی که همان افزایش پایه پولی است و در نهایت تبدیل به نقدینگی بیشتر می‌شود، این بودجه را تامین می‌کند. استفاده از این روش ایجاد تورم می‌کند. این امر باعث افزایش هزینه دولت و پیمانکار شده و در نهایت بدهی بیشتری در دوره‌های بعد برای دولت‌های بعدی خواهد ساخت.

بدحسابی دولت باعث می‌شود پیمانکاران در قراردادهای بعدی این موارد را در نظر بگیرند و هزینه بالاتری برای انجام پروژه‌ها از دولت طلب کنند و ریسک تاخیر پروژه را در مبلغ تمام‌شده پروژه منظور کنند و این سرمایه مردم را به باد خواهد داد.

در چنین شرایطی، سازمان برنامه و بودجه باید اولویت انجام پروژه‌های ناتمام را تعیین کند. بر این اساس که اتمام کدام پروژه زودتر می‌تواند جهش تولید ایجاد کند. متاسفانه فکر نمی‌کنم سازمان برنامه و بودجه با این وسعت و کارشناسان زبده‌ای که در اختیار دارد هنوز به لیست بهینه‌ای رسیده باشند.

بعضی از تحریم‌ها به عنوان عامل بدهی‌ساز دولت به پیمانکاران نام می‌برند در حالی که تحریم تاثیری در افزایش بدهی‌ها نگذاشته است. تحریم تنها با کاهش درآمدهای ارزی و نفتی باعث شده که این سوءمدیریت‌ها آشکار شود و انگار یک اتاق شیشه‌ای برای این بحران قدیمی ساخته است.

دولت وقتی بدهی خود را به آینده موکول می‌کند در واقع این بدهی را از سر خود باز کرده و به گردن دولت بعد می‌اندازد. مخصوصا وقتی دولت در سال آخر مسئولیتش باشد بیشتر سعی می‌کند دولت بعدی را گرفتار این بدهی‌ها کند.

شروع اصلاح این روند از زمانی ممکن می‌شود که سازمان برنامه و بودجه اراده اولویت‌بندی پروژه‌ها و بهینه کردن درآمدهای نفتی را داشته باشد که متاسفانه فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی رخ بدهد و شما سال آینده هم این سوال را از من خواهید پرسید و من همین جواب را با تلخی شاید بیشتر خواهم داد.

منبع: کیهان

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید محسن فخری زاده آلبرت بغزیان پیمانکاران بانک مرکزی اوراق بدهی پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۶۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت رئیس سازمان برنامه و بودجه از بودجه ۱۴۰۲؛ درآمد‌های دولت چه تغییری کرد؟

داود منظور با اشاره به رشد ۵۷ درصدی درآمد‌های دولت در سال گذشته گفت: سال ۱۴۰۲ به لحاظ بودجه‌ای و تامین مالی دستگاه‌های اجرایی به خوبی پشت سر گذاشته شد.

وی در صفحه خود در فضای مجازی آماری نوشت: سال ۱۴۰۲ به لحاظ بودجه‌ای و تأمین مالی دستگاه‌های اجرایی به خوبی پشت سر گذاشته شد، به طوری که در مجموع ۲۱۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشدی نزدیک به ۳۸ درصد را تجربه کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: تخصیص اعتبارات هزینه‌ای به میزان ۱۶۲۰ هزار میلیارد تومان انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۴۳ درصدی داشته است. تخصیص اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های ثابت با ۲۰ درصد رشد به ۳۰۳ هزار میلیارد تومان رسید.

وی تصریح کرد: درآمد‌های پایدار دولت شامل درآمد‌های مالیاتی، گمرکی و سود سهام شرکت‌های دولتی ۵۷ درصد رشد داشت و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای شامل صادرات نفت و گاز با رشد ۱۷ درصدی همراه بود.

دیگر خبرها

  • روایت رئیس سازمان برنامه و بودجه از بودجه ۱۴۰۲؛ درآمد‌های دولت چه تغییری کرد؟
  • انفجار در کسری بودجه و بدهی عمومی فرانسه 
  • لزوم پیگیری جدی و نگاه همه‌جانبه در تامین اعتبارات
  • بازدید رئیس کل دیوان محاسبات از سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری 
  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
  • معاون رئیس جمهور: بودجه ۱۴۰۳ کسری پنهان ندارد
  • رییسی وزارت نفت را مکلف به ارائه برنامه خود جهت تحقق شعار کرد
  • ثبت سفارش و تخصیص ارز به واردات خودرو در حال انجام است
  • فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست
  • لزوم آینده‌نگری برای رفع مشکل ترافیک اصفهان/تکمیل رینگ چهارم بودجه و حمایت کافی می‌خواهد