Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز اقدام قوه قضائیه برای تشکیل اداره نظارت بر وکلا را مغایر با لایحه استقلال کانون‌های وکلای دادگستری دانست و از رییس قوه قضائیه درخواست کرد که از تسری اداره مذکور به کانون‌های وکلای دادگستری مستقل ممانعت به عمل آورد.

جلیل مالکی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با تشکیل اداره نظارت بر وکلا از سوی قوه قضائیه گفت: نظارت بر رفتار وکلا و کارگشایان از وظایف ذاتی کانون‌های وکلای دادگستری مذکور در بند ب ماده ۶ لایحۀ استقلال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یک اصل شناخته شده است که ۶۸ سال است همواره مورد تأکید و احترام مقامات مختلف قضایی از سال ۱۳۳۳ تا کنون بوده است. 

وی افزود: در کنار این اصل قانونگذار استثنائاً تکالیفی را در مواد ۱۵ و ۱۶ و ۱۸ و ۲۱ لایحۀ استقلال برای مقامات محترم قضایی قائل شده است که این تکالیف در طول سالیان متمادی از زمان تصویب لایحۀ استقلال تا کنون اعمال گردیده و کانون های وکلای دادگستری هم همکاری کامل با مقامات قضایی داشته‌اند. 

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: متأسفانه احکام استثنایی مذکور در مواد صدر الاانتشار با تفسیر موسع تبدیل به اصل شده است و مبنای تأسیس اداره نظارت گسترده و سازمان یافته در زیر مجموعۀ معاونت محترم حقوق قوه قضائیه گردیده است به نحوی که حتی دایره شمول رئیس دادگاه استان و دادستان استان مذکور در ماده ۱۵ به کلیۀ قضات تالی و عالی دستگاه قضائی تسری پیدا کرده است. 

مالکی در پایان گفت: کانون وکلای دادگستری ضمن تأکید بر همکاری مستمر با مقامات قضائی در جهارچوب مواد ۱۵ و ۱۶ و ۱۸ و ۲۱ لایحۀ استقلال،تشکیل اداره نظارت و  توسعۀ نظارت استثنایی را مغایر با لایحۀاستقلال کانون‌های وکلا دانسته و از ریاست محترم قوه قضائیه در راستای اهداف سند امنیت قضائی طی نامه‌ای مستند و مستدل درخواست نموده که از تسری اداره مذکور به کانون‌های وکلای دادگستری مستقل ممانعت به عمل آورد.

به گزارش ایسنا، طبق بند ب ماده ۶ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ نظارت بر امور وکلا و کارگشایان جزو وظایف کانون وکلا شمرده شده است هم چنین براساس ماده ۱۴ این لایحه رسیدگی به تخلفات وکلاء و کارگشایان دادگستری به عهده دادگاه انتظامی وکلاء است که دادگاه مزبور از ۳ وکیل درجه ۱ که به انتخاب‌هیأت مدیره کانون برای مدت دو سال تعیین می‌گردد تشکیل می‌شود.

معاون حقوقی قوه قضائیه چندی قبل اعلام کرد که «دستگاه قضایی مصمم به نظارت کارآمد بر وکلا است».

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کانون وکلای دادگستری مرکز رییس کانون وکلای دادگستری مرکز کانون های وکلای دادگستری کانون وکلای دادگستری تشکیل اداره نظارت کانون های وکلا استقلال کانون کانون وکلا قوه قضائیه بر وکلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۶۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ کلان‌پروژه قوه قضاییه در سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد صاحبکار معاون راهبردی قوه قضائیه طی سخنانی در نشست فصلی اعضای شورای‌عالی قوه قضائیه با رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها اظهار کرد: اجرای سند جدید تحول و تعالی قوه قضائیه، عملیاتی کردن برنامه سال جاری دادگستری استان‌ها، اجرای مفاد قانون برنامه هفتم توسعه و همچنین اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف و تشکیل دادگاه‌های صلح، چهار کلان‌پروژه قوه قضائیه در سال ۱۴۰۳ هستند.

وی افزود: فرایند روزآمدسازی سند تحول قضائی از مهرماه سال گذشته آغاز شد و برای تحقق این مهم، نقطه‌نظرات بخش‌های مختلف داخل و خارج از قوه قضائیه اخذ شد که در این راستا بالغ بر ۱۱۰۰ پیشنهاد ناظر بر عبارات مندرج در سند تحول پیشین به معاونت راهبردی ارسال شد و بالغ بر ۸۰ پیشنهاد نیز از طریق سامانه‌ای که تعبیه شده بود واصل شد.

معاون راهبردی قوه قضائیه گفت: دلیل انتشار عمومی سند جدید تحول و تعالی قوه قضائیه آن است که همه کارکنان دستگاه قضا این سند را مطالعه کرده و در جریان مفاد و بندهای آن قرار گیرند و آن را به مرحله اجرا دربیاورند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین «عبداللهی» رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه نیز در این نشست، بر ضرورت افزایش نظارت بر عملکرد ضابطین و ارائه آموزش‌های لازم به آنها تاکید کرد و به کلیه مقامات قضائی استان‌ها نیز توصیه کرد که مبارزه با فساد را در اولویت کارها و امور خود قرار دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین «رحیمی» معاون قضائی قوه قضائیه نیز طی سخنانی خواستار توجه جدی دادگستری‌های سراسر کشور به بخشنامه‌های قضائی صادره و همچنین عملکرد فعالانه‌تر کمیسیون‌های عفو در برخی استان‌ها شد.

کد خبر 6081930

دیگر خبرها

  • حمزه خلیلی، معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟
  • زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳ مشخص شد
  • ۴ کلان‌پروژه قوه قضاییه در سال ۱۴۰۳
  • رئیس دادگستری خراسان رضوی، معاون اول قوه قضاییه شد
  • معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟
  • چه کسی معاون اول قوه قضائیه شد؟
  • گلایه سخنگوی دولت از بررسی نشدن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • تشکیل بیش از ۲ هزار پرونده تخلف صنفی در خوزستان
  • گلایه سخنگوی دولت از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه بهادری‌جهرمی از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس