مثبتاندیشی؛ تضمینی برای موفقیت
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۶۵۷۵
به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید این حرفها کلیشهای باشد، اما باید این نکته را در نظر داشت که در هر جنبهای از زندگی، داشتن افکار مثبت نقش اساسی در موفقیت ایفا میکند و این موفقیت میتواند شخصی، کاری یا در زندگی زناشویی باشد و تحقیقات علمی هم ثابت کرده است که افراد دارای اختلال اضطراب عمومی (GAD)، با جایگزینی افکار منفی و نگرانکننده با افکار مثبت بسیار موفقتر خواهند بود و از اضطراب خود خواهند کاست.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اگر فکر مثبت میتواند چنین تأثیری روی افراد مضطرب داشته باشد، حال تصور کنید که چنین طرز فکری چه اثر بسزایی روی مسیر زندگی و حرفهای افراد خواهد گذاشت.
روانشناسان در گزارش خود فراتر هم رفتهاند و در مقالهای با عنوان «آیا خوشحالی به موفقیت منجر میشود؟» که در بولتن روانشناسی سال ۲۰۰۵ توسط انجمن روانشناسی آمریکا چاپ شده است، به اثرات شادی و احساس خوشبختی و افکار مثبت روی موفقیت صحبت کردهاند و بیان میکنند که برخلاف آنچه بسیاری از افراد فکر میکنند، خوشبختی به جای بردن افراد به دیگر مسیرها، آنان را به موفقیت میرساند.
دلایل این امر متعدد است و هر کدام دیگری را تکمیل میکنند.
بیشتر بخوانید
۶ پیشنهاد نجات بخش برای رهایی از افسردگیافراد با ذهنیت مثبت توانایی گسترش مهارتهای خود را دارند
وقتی که روی جنبههای منفی یک موقعیت یا شرایط تمرکز نکنید، در حالت ایدهآل میبینید که همهچیز خوب پیش میرود. این مسئله به شما امکان میدهد تا در فضای یادگیری خودتان به صورت عمیقتر فرو بروید و یادگیری کامل را درک کنید.
به طور خاص، افرادی که مثبتاندیش هستند، از فرصت استفاده میکنند و مهارتهای خود را برای استفاده در آینده تقویت میکنند و یا میتوانند بعد از تلاش زیاد، استراحت کنند و به آرامش دست یابند تا انرژی خود را دوباره بازیابی کنند.
ذهنیت مثبت دید وسیعتری به شما میدهد
افرادی که یک ذهنیت مثبت را در خود پرورش دادهاند، میتوانند به چالشها متفاوت نگاه کنند. از آنجا که آنها از قبل دارای ذهنی آرام و باز هستند، میتوانند به این چالشها به عنوان فرصت نگاه کنند و از آنها به عنوان امتیاز استفاده کنند.
افکار مثبت مسری هستند
آیا تا به حال با شخصی روبهرو شدهاید که غالباً ناراحت باشد؟ در هنگام انجام دادن پروژه و حضور در جلسه با این فرد، چقدر هیجان داشتید؟
احتمال دارد که به سؤال دوم «خیلی کم» پاسخ داده باشید. به این دلیل که احساسات افراد میتواند واگیردار باشد، اما خبر خوب این است که این مسری بودن احساسات میتواند در دو جهت حرکت کند، لذا ارائه یک نگرش شاد و مثبت نسبت به همکاران و مافوق خود، ذهنیت مثبت کل افراد را تغذیه میکند.
این امر همچنین به معنای توجه شما به عنوان عضوی سالم و باارزش از گروه است.
افراد مثبتاندیش عمر بیشتری دارند
دانشمندان کشف کردهاند افرادی که مثبتاندیش هستند و این مثبت بودن را به دیگران هم القا میکنند، طول عمر بیشتری دارند.
در تحقیقی که در مرکز تحقیقات کنتاکی انجام شده است، دانشمندان کشف کردهاند که گروهی از راهبههایی که طرز تفکر مثبتی داشتند، علاوه بر اینکه حس مثبت خود را به دیگران انتقال میدادند، ۱۰ سال بیشتر از کسانی عمر کردهاند که هیچ نشانه مثبتی در افکار آنها نبود.
بیشتر بخوانید
روی قانونهای تفکر منفی خط قرمز بکشیدبنابراین، به این نکته توجه کنید که افکار مثبت و امید به زندگی میتواند تأثیر بهتری روی طول عمر انسان بگذارد.
تفکر مثبت باعث تغییر تمرکز شما میشود
اغلب اوقات، ما بیشترین انتقاد را از خودمان داریم و تمایل داریم که خود را به خاطر کم و کاستیها به شکست محکوم کنیم و این میتواند ما را در طول زندگی به افول بکشاند، اما افراد مثبتاندیش قادر به تمرکز بیشتر روی دستاوردهای خود هستند که به نوبه خود باعث میشود آنها روی رشد متمرکز شوند.
علاوه بر این، مثبتاندیشی به معنای پذیرفتن شکستها و کاستیهای زندگی به عنوان درس آموختن است نه خودکمبینی و باید گفت این نگرش به شکستها باعث افزایش اعتماد به نفس هم میشود.
مثبتاندیشی باعث میشود افراد قابل اعتمادتر شوند
با اندیشه مثبت و همچنین امید داشتن، شما راحتتر میتوانید اعتماد همکاران و مافوقهای خود را جلب کنید. شما توانایی خود را در گرفتن موقعیتهای چالشبرانگیز نشان دادهاید و با نگرش مثبت، همکاران خود را به سمت و سوی مثبت بازگرداندهاید و این یعنی ممکن است توجه و پشتیبانی مورد نیاز برای پیشرفت را دریافت کرده باشید.
توجه به این نکته بسیار مهم است که مثبتاندیشی به معنای غیرواقعی بودن نیست، زیرا ما همیشه درباره این شنیدهایم که اگر موفقیت خود را تجسم کنیم، در نهایت به آن خواهیم رسید، اما تجسم کردن، مثبتگرایی واقعبینانه نیست و مثبتاندیشی در جهان واقعی رخ میدهد.
بیشتر بخوانید
قدمهای تأثیرگذار برای زودتر رسیدن به موفقیتانتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: فکر مثبت موفقیت در زندگی روانشناسی مثبت اندیشی ذهنیت مثبت افکار مثبت مثبت اندیش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۶۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محسن هاشمی: هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می دهند
محسن هاشمی رفسنجانی در روزنامه اعتماد نوشت: در یک ماه گذشته موضوعاتی که در کنار خطر جنگ با اسراییل موجب بیشترین توجه افکارعمومی و واکنش گسترده در شبکههای مجازی شد، میتوان با سه کلید واژه «قیطریه، ازگل و تلخ گوشت» نام برد که بهطور خلاصه «قات» نام مینهیم. به عبارت دیگر افکارعمومی با سه چالش دوقطبی ایجاد شده از سوی مسوولان و چهرههای سیاسی مواجه شدند و به آن واکنش قابل تامل نشان دادند که ناشی از عدم اقناع بود.
در موضوع نخست، شهرداری تهران تصمیم گرفت در بخشی از پارک قیطریه، مسجدی احداث کند که با موج منفی اهالی منطقه، نخبگان و افکار عمومی مواجه شد و کارزاری با حدود دویست هزار امضا تاکنون برای جلوگیری از آن توسط شهروندان آماده شده است.
ساخت مسجد در تهران امری طبیعی است به خصوص در دو دهه اخیر، صدها مسجد در تهران ساخته شده و تاکنون کسی با آنها مخالفت نکرده است، پس دلایل این واکنش افکار عمومی چیست؟ نخستین دلیل، انتظار از مدیریت شهری برای رسیدگی به اولویتهای شهروندان است، زمانی که ناوگان حملونقل عمومی تهران، به شدت با کمبود و فرسودگی مواجه است، سنگینی بار ترافیک کمر تهرانیها را شکسته، آلودگی هوا از بزرگترین عوامل مرگومیر در تهران به شمار میآید و اینها همه از وظایف بر زمین مانده مدیریت شهری است، چه اصراری بر ورود به ساخت مسجد در زمینی که گویا واقف آن اجازه نداده و در منطقهای برخوردار که گویا با وصیت خیر مسجدساز نیز سازگار نیست؟ و در محوطهای که گویا درختان با بن بالا وجود دارد؟!
دلیل دوم، خدشهدار شدن اعتماد عمومی به مدیریت بهینه است، بعضا دیده شده که با سوءاستفاده از تشکلهای عامالمنفعه یا خیریه، ساخت مساجد و حسینیهها، مراسم مذهبی و القاب معصومین تخلفات و رانتخواری انجام میشود و طبیعتا ذهنیت عمومی به استفاده دستگاههای حاکمیتی از این عناوین حساسیت پیدا کرده است.
دلیل سوم، کاهش حضور و تقاضای متدینین برای عبادات واجب در مساجد است، به نظر نسل جوان با دینزدگی دستوپنجه نرم میکند و طبق نظرسنجیها، آمار حضور جوانان و نوجوانان و حتی میانسالان در مساجد کاهشی است هر چند در مراسمهای جنبی و هیاتها افزایشی است.
در حالی که در شرایط فعلی همین پارک نمازخانه مناسب و البته بی رونقی دارد، باید نسل اهل مسجد بسازیم نه صرفا ساختمان مسجد.
در موضوع دوم، انتقال زمین حوزه علمیه ازگل به یکی از ائمه جمعه موقت تهران که اتفاقا بعد از رحلت آیتالله هاشمیرفسنجانی و به صورتی به جای ایشان منصوب شدند، مورد توجه و اعتراض افکار عمومی قرار گرفت، اینکه زمینی که برای استفاده عمومی وقف شده و بخشی از اراضی شهرداری، برای ساخت حوزه علمیه در منطقهای برخوردار واگذار شود، جای بررسی و تأمل دارد.
انتقال زمین به موسسهای خصوصی و خانوادگی نیز موجب اعتراض شهروندان شد، به خصوص که سوءتفاهمات برطرف نشد، چرا که ابتدا موضوع تکذیب و ادعای جعل امضا شد و سپس حضور و اثر انگشت و امضا پذیرفته شد، اما بعد افکارعمومی، رسانهها وخبرنگاران متهم شدند!
شهید مطهری در دهه چهل در مقالات و سخنرانیهای خود با موضوع سازمان روحانیت، نسبت به خطرات و پیامدهای دولتی شدن حوزههای علمیه و وابستگی آنها به حکومت، در کنار شهید بهشتی هشدار داده بودند و در دوره فعلی نیز اکثر مراجع زنده و در گذشته نظیر آیات صافیگلپایگانی، شبیریزنجانی، وحید خراسانی، علویبروجردی و... با رویکرد دولتی شدن حوزههای علمیه مخالف هستند که در مورد صرف بودجه عمومی کشور در حوزههاست، چه رسد به سوءاستفاده احتمالی از بیتالمال با نام مراکز دینی.
این رویکرد دقیقا ستون فقرات نهاد روحانیت در جامعه که استقلال و سلامت حوزه و مراکز دینی است را هدف قرار میدهد و به چالش کاهش مرجعیت اجتماعی نهاد روحانیت دامن میزند، بنابراین واکنش گسترده افکار عمومی نه فقط به تخلف در این موضوع، بلکه به رانتخواری احتمالی گذشته از بیتالمال به نام دین و حوزه باز میگشت.
در موضوع سوم، اظهارات یک منبری سیاسی دیگر در شبهای قدر در صداوسیما، موجب واکنش گسترده متدینین و افکار عمومی شد، این چهره رسول اکرم و امیرمومنان علیهما السلام را با صفت تلخ گوشت توصیف کرده بود و توضیحات مکرر وی نیز از تغییر نظر وی حکایت نمیکرد.
پیامبری متهم شد که به فرمان وحی، هدایایی برای نرمی دل مشرکان به عنوان مولفه قلوبهم، برای جذب آنان به اسلام میداد و با مومنین و اصحاب خود نیز با نهایت مهر و مدارا رفتار میکرد.
اصولا اظهاراتی از این طرز تفکر را میتوان در قالب گفتمان اسلام قدرت محور توصیف کرد، در برابر اسلام قدرت محور، اسلام اخلاق محور قرار دارد که اخلاق را مهمتر از قدرت و حتی به عنوان هدف بعثت پیامبر میداند.
نقش مردم در اسلام قدرت محور با اسلام اخلاق محور متفاوت است، در اسلام اخلاق محور، نظر برای مردم ملاک است، تحمیل و اجباری در دین نیست، نظر مردم در سرنوشت جامعه تعیینکننده است، اما در اسلام قدرت محور، نظر و برداشت و فتوای حاکم سرنوشت را تعیین میکند و مردم به جای حق انتخاب، تکلیف اطاعت دارند.
به نظر میرسد این دوگرایش، پایگاههای جدی در جامعه دارند، انتخابات گذشته که هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام در تهران ۶ درصد واجدین شرایط و در کشور شاید ۱۰ درصد جامعه را تشکیل دادند، نشان میدهد این برداشت افراطی از اسلام، چگونه پایگاه اجتماعی انقلاب که در دهههای گذشته بالاتر از دوسوم جامعه را تشکیل میداد، کوچک کرده و بزرگترین تهدید برای آینده انقلاب است، حتی تهدیدی بزرگتر از اسراییل.