Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-16@09:55:55 GMT

بازار جهانی نفت آچمز شد

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۶۵۹۷

بازار جهانی نفت آچمز شد

اوپک پلاس (اوپک و متحدان غیر اوپکی نظیر روسیه) در نشست روز پنجشنبه خود به یک توافق سخت و پیچیده اما مؤثر بر بازار نفت دست یافت. به طوری که بازار به نتیجه این نشست واکنش مثبت نشان داد و قیمت نفت خام روز جمعه و زمان تنظیم این گزارش به بالاترین رقم خود از ماه مارس 2020 رسید.


اکنون قیمت نفت خام برای نخستین بار از زمان همه‌گیری کووید19 و قفل شدن اقتصاد جهان، از مرز 49 دلار در بشکه عبور کرده و اجماع اوپک پلاس و مثبت شدن چشم‌انداز تقاضا با توزیع واکسن کرونا، قیمت‌ها را در آستانه 50 دلار در بشکه قرار داده است؛ اما اوپک پلاس راه دشواری را برای اجرای این توافق پیش روی خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چراکه فرمول کاهش تولید اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها پیچیده‌تر از تمام توافق‌های 4 سال گذشته است.
تسهیل 500 هزار بشکه‌ای توافق در ماه نخست 2021
اگر توافق کاهش تولید اوپک پلاس بر اساس طراحی ماه آوریل 2020 پیش می‌رفت، از ابتدای سال 2021 سطح کاهش تولید اوپک پلاس به 5.7 میلیون بشکه در روز می‌رسید. اما هفته گذشته و در اجلاس 180 اوپک و نشست دوازدهم اوپک پلاس، 23 کشور حاضر در توافق کاهش تولید، به‌دنبال توافقی بودند که به حفظ و بهبود شرایط بازار کمک کند.
ابتدا نظر غالب اعضا روی تمدید توافق کاهش تولید در سطح فعلی یعنی حفظ کاهش 7.7 میلیون بشکه در روز طی 3 ماه نخست 2021 بود. اما در نهایت با مخالفت برخی از کشورها و پیشنهاد امارات متحده عربی به‌عنوان یکی از مخالفان، این توافق تغییر شکل داد. در نهایت پس از 4 روز رایزنی میان این 23 کشور، دوازدهمین نشست وزارتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک با اتفاق نظر بر سر تسهیل روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای توافق کاهش تولید برای ژانویه ۲۰۲۱ به پایان رسید.
برای 3 ماه بعدی یعنی فوریه، مارس و آوریل، قرار بر این است که در هفته نخست هر ماه اعضا مجدداً نشست بگذارند و با توجه به شرایط بازار تصمیم بگیرند که چه حجمی از توافق کاهش تولید می‌تواند بدون برهم خوردن ثبات به بازار بازگردد. البته حجم افزایش تولید گروه نباید در هر ماه از 500 هزار بشکه تجاوز کند و در نهایت طی 4 ماه حدود 2 میلیون بشکه در روز به تولید اعضا اضافه خواهد شد؛ 2 میلیون بشکه‌ای که مطابق توافق ابتدایی کاهش تولید باید از ابتدای 2021 وارد بازار می‌شد اما اکنون این اتفاق تدریجی خواهد بود.
در عین حال به کشورهایی هم که تاکنون به تعهد خود پایبندی ضعیف و تخلف‌هایی در رعایت سهمیه داشته‌اند، تا ماه مارس سال ۲۰۲۱ میلادی برای جبران فرصت داده شد.
 تخلف‌های گران قیمت
اما این مسأله تخلف‌های برخی از اعضا برای عربستان که در ظاهر از اعضای متعهد توافق است، بسیار گران تمام شد. به طوری که برای اولین بار در تاریخ 60 ساله اوپک، متحدان اصلی خود را از دست داد و شکافی میان این کشورها ایجاد شد. امارات متحده عربی و کویت دو کشور متحد عربستان در سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در اجلاس 180 نسبت به سیاست‌های عربستان اعتراض کردند و شدت اعتراضات به اندازه ای بود که عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد که نمی‌خواهد رئیس نشست اوپک و غیراوپک باشد. البته این اتفاق نیفتاد اما اوج اختلاف میان کشورهای عربی خلیج فارس حاضر در اوپک را به نمایش گذاشت.
اعتراض امارات و کویت به سطح محاسبه خط پایه و مبنای تولید عربستان و روسیه بود. امارات که با کمتر از 100 هزار بشکه یکی از متخلفان سازمان به شمار می‌رود، معتقد است که عربستان به گونه‌ای خط پایه و تولید مبنای خود را طراحی کرده که هر طور تولید کند، متخلف شمرده نخواهد شد. روسیه و عربستان در توافق ماه آوریل ۱۱ میلیون بشکه نفت خام را به‌عنوان مبنای توافق خود در نظر گرفتند و برای ۱۸ کشور دیگر متعهد به کاهش توافق تولید مبنای اکتبر ۲۰۱۸ لحاظ شده است. این درحالی است که کارشناسان بارها گفته‌اند که ظرفیت تولید پایدار و صیانتی عربستان کمتر از 11 میلیون بشکه است. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا این شکاف میان عربستان و امارات ادامه دار خواهد بود یا آنکه با فشارهای اخیر امارات و کویت به توافقی با یکدیگر دست پیدا می‌کنند.
کمبود تقاضا به 9 میلیون بشکه در روز رسید
وزیر انرژی روسیه می‌گوید که هنوز سطح تقاضا برای نفت 9 میلیون بشکه در روز کمتر از دوران پیش از بحران کرونا است. اوپک پلاس در انتظار احیای تقاضا تا سطح 100 میلیون بشکه در روز است و احتمالاً تا زمانی که تقاضا به این سطح نرسد، توافق‌های کاهش تولید ادامه خواهد داشت. بیژن زنگنه وزیر نفت نیز پیش از شروع نشست روز پنجشنبه با اشاره به تأثیرگذاری کرونا بر رشد اقتصادی جهان، بیان کرد: اگرچه تحلیل‌ها حاکی از آن است که رشد اقتصادی که به‌دنبال شیوع کرونا به منفی چهار درصد رسید، در سال ۲۰۲۱ شاید به مثبت چهار درصد برسد، اما اینها همه برآوردهاست و باید دید در واقعیت رشد اقتصادی جهان چه مسیری را طی خواهد کرد.
به گزارش شانا، او درباره میزان موفقیت توافق کاهش تاریخی تولید اوپک پلاس که ایران از آن معاف است، می‌گوید: توافق کشورهای تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک در آوریل ۲۰۲۰ سبب کاهش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه‌ای عرضه نفت در جهان شد و با هدف حفظ ثبات نسبی به‌وجود آمده در بازار، اعضای ائتلاف اوپک‌ پلاس مذاکره و تصمیم‌گیری کردند.
به گزارش انرژی اینتل، هنوز 900 میلیون بشکه مازاد موجودی نفت در بازار و انبارها وجود دارد.
اوپک‌ پلاس تصمیم عاقلانه‌ای گرفت
بر اساس توافق دوازدهمین نشست وزارتی اوپک‌ پلاس، مقدار کاهش عرضه تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در ژانویه ۲۰۲۱ روزانه ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه خواهد بود که وزیر نفت در خصوص آن می‌گوید: با توجه به جلب نظر همه اعضا، تصمیم عاقلانه‌ای است و اگر طی ماه‌های آینده نیز برای تغییر سطح کاهش تولید تصمیمی گرفته شود، به هر حال این مقدار بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نخواهد بود.
وزیر نفت می‌گوید که این سناریو برای 4 ماه ابتدایی 2021 طراحی شده و با توجه به عدم قطعیت‌ها، نشست‌های ماهانه می‌تواند به حفظ ثبات در بازار و تحقق هدف اوپک و غیراوپک برای رسیدن به قیمتی منصفانه در بازار کمک کند.
اما چرا این تصمیم علاوه بر لحاظ تقاضا در زمینه عرضه نیز عاقلانه است؟ رویترز در این باره می‌نویسد: اوپک پلاس تعادل ظریفی را باید برقرار می‌کرد؛ تعادلی بین افزایش قیمت نفت به اندازه کافی برای کمک به بودجه خود  اما نه آنقدر که به تولید رقبا از جمله نفت شیل ایالات متحده کمک شود.
تولید نفت شیل ایالات متحده تمایل به بالاتر از 50 دلار در هر بشکه دارد و قیمت تعادلی برای این نفت گران، 52 دلار در هر بشکه است و اوپک پلاس به‌دنبال حفظ تعادل روی مرز 50 دلار در بشکه است.
رویترز در بخش دیگری از گزارش خود ذکر می‌کند: البته ما هنوز نمی‌دانیم که پس از ورود بایدن (رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده امریکا)، سرنوشت صنعت نفت ایران و ونزوئلا چه خواهد شد. بنابراین به وضوح برخی از خطرهای عرضه بالاتر وجود دارد. با این حال این سیاست جلسات ماهانه اوپک پلاس و تصمیم‌گیری کوتاه مدت توسط اعضا، پیش‌بینی حرکت قیمت را سخت کرده و این مسأله تصمیم‌سازی برای تولیدکنندگان نفت ایالات متحده را پیچیده می‌کند. به همین خاطر تحلیلگران توافق اخیر اوپک پلاس را عقلایی می‌دانند.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میلیون بشکه در روز توافق کاهش تولید ایالات متحده تولید اوپک هزار بشکه اوپک پلاس بشکه ای نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۶۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت رشد تقاضای جهانی طلای سیاه

جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) حاکی از کاهش رشد تقاضای جهانی نفت است و این سازمان پیش‌بینی خود را در رابطه با افزایش تقاضای سال‌جاری، به یک‌میلیون و ۲۰۰‌ هزار بشکه در روز کاهش داده‌است.

به گزارش دنیای اقتصاد، این تعدیل به عواملی مانند تثبیت تقاضا در چین و زمستان معتدل نسبت داده می‌شود. علاوه‌بر این، آژانس تخمین خود را برای سال‌۲۰۲۵ با اشاره به افزایش راندمان سوخت و پذیرش فزاینده خودرو‌های الکتریکی، به شکل نزولی اصلاح کرده است. در مقابل اوپک، مطابق معمول رشد تقاضای بالاتری را پیش‌بینی می‌کند.

پیش‌بینی‌هــای آژانــــــــــس بــین‌الــــمللی انرژی، به‌ویژه از سوی جمهوری‌خواهان ایالات‌متحده، در بحبوحه افزایش قیمت نفت که ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیک و عدم‌قطعیت عرضه است، مورد انتقاد قرار گرفته‌است. در شرایطی که سطح ذخیره‌سازی نفت کمتر از حد متوسط است، گمانه زنی‌هایی در مورد کمبود بالقوه عرضه به‌وجود آمده که منجر به بحث‌هایی درباره مداخلات احتمالی اوپک و دولت آمریکا شده است. با وجود این نگرانی‌ها، آژانس چالش‌های عرضه طولانی مدت را کم‌اهمیت جلوه داده و بر افزایش تولید کشور‌هایی مانند ایالات‌متحده، برزیل، گویان و کانادا تاکید کرده که به‌طور بالقوه می‌تواند رشد تقاضای جهانی را برآورده کند.

به‌رغم نگرانی‌های معامله‌گران در مورد شوک عرضه که قیمت‌ها را تا حدود یک‌پنجم در سال‌جاری افزایش می‌دهد، تحلیل‌های IEA کاهش رشد مصرف جهانی نفت را برجسته‌تر کرده‌است. آخرین پیش‌بینی آژانس حاکی از افزایش یک‌میلیون و ۲۰۰‌ هزار بشکه‌ای در روز در تقاضای نفت برای سال‌۲۰۲۴ است که نشان‌دهنده کاهش جزئی ۱۳۰‌ هزار بشکه در روز نسبت به برآورد ماهانه قبلی آن است.

عوامل موثر در این تعدیل عبارتند از: عادی‌سازی تقاضای نفت در چین پس از افزایش مصرف در دوره پس از کووید و زمستان نه‌چندان سرد که تقاضا را کاهش داده‌است. علاوه‌بر این، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی رشد خود برای سال‌۲۰۲۵ را به یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار بشکه در روز کاهش داده و این تخمین را به پیشرفت‌های علمی در بهره وری سوخت و استقبال روزافزون مردم از خودرو‌های الکتریکی نسبت می‌دهد.

اختلاف اوپک و آژانس

اگرچه آژانس به‌عنوان یک مرجع در بازار نفت به‌طور گسترده مورد اعتماد است، اما پیش‌بینی‌های آن با پیش‌بینی‌های اوپک که اخیرا انتظارات برای افزایش تقاضای نفت را افزایش داده، اختلافات قابل‌توجهی دارد و این نابرابری بر بحث‌های جاری پیرامون مسیر آینده تقاضای نفت دامن زده است. به‌رغم پیش‌بینی قبلی آژانس که آغاز گام برداشتن در مسیر پایان دوران سوخت‌های فسیلی را نشان می‌داد، دیدگاه‌های آن به‌ویژه از سوی جمهوری‌خواهان ارشد سنای آمریکا که آژانس را به تضعیف امنیت انرژی از طریق ممانعت از سرمایه‌گذاری کافی در تامین انرژی متهم می‌کنند، با انتقاد مواجه شده‌است.

آخرین پیش‌بینی‌های آژانس همزمان با دوره افزایش مداوم قیمت نفت در سه ماه گذشته بوده که ناشی از نگرانی‌ها در مورد اختلالات احتمالی عرضه در بحبوحه درگیری‌ها در خاورمیانه و اوکراین است. این وضعیت، ابهامات بازار را به‌ویژه در مورد احتمال تشدید تنش‌های منطقه‌ای بر زیرساخت‌های انرژی تشدید کرده است. علاوه بر این، جهان در حال ورود به فصل اوج تابستان با سطوح ذخیره‌سازی نفت کمتر از حد معمول است که نگرانی‌هایی را در مورد کمبود عرضه ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه مخازن ذخیره نفت در حال‌حاضر تنها حدود ۵۲‌ درصد پر هستند که بسیار کمتر از حد معمول فصلی است، نگرانی فزاینده‌ای در مورد کفایت ذخایر برای تسکین بازار در طول ماه‌های تابستان وجود دارد، درحالی‌که انتظار می‌رود اوپک‌پلاس در ماه ژوئن برای بحث درباره کاهش سهمیه تولید اعضا تشکیل جلسه دهد. آمریتا سن؛ تحلیلگر انرژی اسپکت پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت افزایش یابد.

تعامل استراتژیک بین نیرو‌های بازار

این پویایی منعکس‌کننده یک تعامل استراتژیک بین نیرو‌های بازار و تصمیمات اوپک است و شباهت زیادی به بازی شطرنج دارد. به‌دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا، کاخ‌سفید ممکن است بر اعضای اوپک فشار بیاورد تا تولید نفت را افزایش دهند یا در صورت ادامه روند صعودی قیمت‌ها، بهره‌برداری از ذخایر استراتژیک نفت را در مدنظر قرار دهند. به‌رغم نگرانی‌ها در مورد مسائل مرتبط با عرضه بلندمدت، گزارش آژانس این نگرانی‌ها را کم‌اهمیت جلوه داده و اشاره می‌کند که افزایش تولید نفت در کشور‌هایی مانند ایالات‌متحده و کانادا به‌طور بالقوه می‌تواند پاسخگوی رشد تقاضای جهانی برای امسال و سال‌آتی باشد. گزارش آژانس، تصویری از بازار جهانی نفت را نشان می‌دهد که با پیچیدگی‌ها و عدم‌قطعیت‌ها مواجه است.

با وجود ترس از شوک عرضه که باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود، تحلیل آژانس همچنان حاکی از کندی رشد مصرف جهانی نفت است. با نگاهی به آینده، اقدامات بازیگران کلیدی مانند اوپک، همراه با تحولات در نقاط حساس ژئوپلیتیک، احتمالا به شکل‌دهی پویایی بازار نفت ادامه خواهند داد. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی حاکی از ایجاد تعادلی ظریف بین نگرانی‌های عرضه و تلاش‌ها برای تثبیت قیمت‌ها است. در نهایت، عبور از این چالش‌ها مستلزم نظارت دقیق و تصمیم‌گیری استراتژیک برای تضمین ثبات و پایداری در بازار جهانی نفت است.

اختلاف پیش‌بینی‌های اوپک و IEA در مورد رشد تقاضای نفت به بیشترین شکاف در ۱۶ سال‌اخیر رسیده است. در ماه فوریه، آژانس افزایش تقاضای یک‌میلیون و ۲۰۰‌ هزار بشکه‌ای در روز برای سال‌۲۰۲۴ را پیش‌بینی کرد، در حالی‌که اوپک ۲‌ میلیون و ۲۰۰‌ هزار بشکه در روز را تخمین زد. این اختلاف که حدود یک‌درصد تقاضای جهانی را تشکیل می‌دهد، سیگنال‌های متناقضی را به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در مورد قدرت بازار نفت و سرعت انتقال جهانی به منابع انرژی پاک‌تر می‌دهد.

رویترز در دوره تحلیلی از ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۳ که شامل رویداد‌های پرنوسانی مانند بحران مالی ۲۰۰۸ و همه گیری سال‌۲۰۲۰ بود، دریافت که اختلاف یک‌میلیون بشکه در روز در ماه فوریه بزرگ‌ترین شکاف مشاهده شده‌است. آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش سرعت رشد تقاضا را به روند‌های رشد پیش از همه گیری نسبت می‌دهد که توسط داده‌های قابل‌مشاهده در مورد تحویل نفت تایید می‌شود. علاوه‌بر این، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقاضای نفت تا سال‌۲۰۳۰ به اوج خود برسد، زیرا جهان به سمت سوخت‌های پاک‌تر روی‌آورده، درحالی‌که پیش‌بینی‌های اوپک تا سال ‌۲۰۴۵ چنین اوجی را نشان نمی‌دهد. مقایسه پیش‌بینی‌های اولیه با ارقام پایان سال، تفاوت‌هایی را در برآورد‌ها و بازنگری‌های انجام‌شده توسط هریک از دو سازمان نشان می‌دهد.

دیگر خبرها

  • نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟
  • قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند
  • قزاقستان تخطی عرضه نفت خود را در ماه مارس جبران می‌کند
  • هشدار افزایش بهای جهانی نفت به فراتر از ۱۰۰ دلار در صورت تشدید تنش ها در خاورمیانه
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • افت رشد تقاضای جهانی طلای سیاه
  • ایران پیشتاز افزایش تولید نفت اوپک در اسفند
  • آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی برای تقاضای نفت را کاهش داد
  • هشدار برای بازارهای جهانی سوخت
  • افزایش قیمت نفت سنگین ایران