Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-25@14:07:29 GMT

تدوام فساد و رانت با تصویب طرح قیر رایگان +فیلم

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۷۰۱۱

تدوام فساد و رانت با تصویب طرح قیر رایگان +فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گفته عضو هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از اشکالات این طرح مغایرت با سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است. این سیاست تاکید دارد که اقدامات و قانون‌گذاری‌ها نباید منشاء فساد باشد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز-یاسین بستوانچی؛ در چند روز اخیر، بار دیگر مسئله قیر رایگان بر سر زبان‌ها افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه ها، شورای نگهبان نهایتا با این طرح مجلس، موافقت کرد.

علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس در تشریح نشست پیگیری اجرای "قانون تأمین قیر برای پروژه های عمرانی" که در 21 آبان برگزار گردید، گفت: جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، شرکت ملی نفت، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، سازمان جنگل‌ها، سازمان نوسازی مدارس و سازمان بسیج به منظور اجرای دقیق این قانون برگزار شد. "قانون تأمین قیر برای پروژه های عمرانی" به دنبال پیگیری‌های نمایندگان در مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید.

با این وجود، هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، به دلیل مغایرت این قانون با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، مخالف این موضوع است و انتظار می رود با جلوگیری از تصویب این طرح، موجبات ایجاد فساد و رانت ناشی از آن، از بین برود.

چندی پیش غلامرضا مصباحی مقدم، عضو هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با بازارنیوز از مخالفت این هیئت با طرح قیر تهاتری(رایگان) خبر داد و اظهار داشت: یکی از اشکالات این طرح مغایرت با سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است. این سیاست تاکید دارد که اقدامات و قانون‌گذاری‌ها نباید منشاء فساد باشد.

وی افزود: بودجه سالانه است و نباید میانه سال منبع مالی تامین شود خصوصا این که مجلس هم برای این موضوع اقدام کرده است. در این صورت خلاف اصل ۵۲ قانون اساسی است که یکپارچگی و وحدت بودجه را مطرح می کند. البته خلاف اصل ۷۵ هم است، چون مجلس نمی تواند برای دولت هزینه ایجاد کند. اشکال اساسی بر این طرح مربوط به سیاست های کلی ابلاغی است که تاکید بر جلوگیری از فساد و رانت خواری دارد.

مصباحی مقدم در پایان گفت: این مخالفت در هیات عالی نظارت تصویب شده و نامه‌ آن از طریق دبیرخانه مجمع، به دست شورای نگهبان خواهد رسید.

گفتنی است؛  تخصیص قیر رایگان از چندین سال قبل آغاز شد و از سال ۹۴ تاکنون نیز هرسال به شکل‌های مختلف اجرایی شده است. اصل ماجرا هم از این قرار است که دولت از طریق وزارت نفت، قیر رایگان برای راهسازی و آسفالت مدارس در روستاها و شهرهای کوچک زیر ۱۰۰ هزار نفر تخصیص می‌دهد.

فرآیند اجرایی این‌گونه است که دولت در ازای بخشی از بهای نفت تحویلی به پالایشگاه‌ها، مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم و لوبکات) را از آنها دریافت می‌کند و به کارگاه‌های قیرسازی می‌دهد. سپس حواله‌های دریافت قیر را هم به دستگاه‌های مربوط مثل دهیاری، شهرداری‌ها و … می‌دهد.

این نهادها هم حواله قیر دریافتی را به پیمانکاران می‌دهند تا قیر رایگان از قیرسازان دریافت و برای تهیه آسفالت استفاده کنند و هزینه تمام شده پروژه کاهش یابد. منطق اصلی موافقان طرح این است که با توجه به نبود منابع ریالی برای توسعه زیرساخت‌ها در مناطق محروم، حداقل قیر به آن‌ها اختصاص داده شود تا مسیر توسعه این مناطق هموار شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی برچسب ها: قیر تهاتری ، قیر رایگان ، قیر ، مصوبه قیر رایگان ، مجمع تشخیص مصلحت نظام لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Kre

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: قیر تهاتری قیر رایگان قیر مصوبه قیر رایگان مجمع تشخیص مصلحت نظام مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست های کلی قیر رایگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۷۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد

به گزارش فارس به نقل از رویترز، مجلس سنای ایالات متحده اواخر روز سه شنبه به لایحه‌ای رأی داد که بر اساس آن مالک چینی این شرکت، بایت دنس، باید دارایی‌های برنامه ویدیوی کوتاه محبوب را ظرف حدود 9 ماه واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت مواجه خواهد شد.

این اقدام که روز شنبه توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، ناشی از نگرانی‌ها در مورد دسترسی چین به داده‌های آمریکایی‌ها است.اکنون این لایحه به موافقت رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد و بایدن قبلا گفته است که آن را امضا خواهد کرد.

سناتور مارکو روبیو، جمهوری خواه ارشد کمیته اطلاعاتی، گفت: سال‌ها به چین اجازه داده‌ایم یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها در آمریکا را کنترل کند.»

تیک‌تاک که می‌گوید داده‌های کاربران ایالات متحده را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارد و نخواهدگذاشت، استدلال کرده که این قانون ممنوعیتی است که حقوق آزادی بیان کاربران ایالات متحده را نقض می‌کند.

تیک‌تاک روز شنبه به کارکنان خود گفت: ما به مبارزه ادامه خواهیم داد، زیرا این قانون نقض آشکار حقوق 170 میلیون آمریکایی عضو تیک‌تاک تحت قانون متمم اول است. مجلس سنا با 79 رای موافق در مقابل 18 رای مخالف به این طرح رای مثبت داد.

دیگر خبرها

  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • صیانت از شوراهای اسلامی شهر از وظایف اصلی است
  • بودجه دوربین‌های پلیس در انتظار تصویب
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • سنای آمریکا لایحه محدودیت «تیک تاک» را تصویب کرد
  • تصویب ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا
  • آمریکا ممنوعیت تیک تاک را در سنا تصویب کرد
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • تلاش دانه‌درشتها برای جلوگیری از لغو رانت مالیاتی صندوق‌ها