Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:53:12 GMT

بایدن برای بازگشت به برجام به اجازه کسی نیاز ندارد

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۸۱۵۹

بایدن برای بازگشت به برجام به اجازه کسی نیاز ندارد

روزنامه آرمــان ملی شنبه ۱۵ آذر گفت و گویی را با فریدون مجلسی دیپلمات پیشین کشورمان ترتیب داد که در ادامه در گزیده ای از آن می خوانیم: طرحی که نمایندگان مجلس در روزهای پایانی هفته آینده تصویب کرده‌اند، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نام دارد که دولت را موظف می‌کند سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را تولید و در داخل کشور ذخیره کند و اینکه دولت موظف شده، ظرف مدت ۲ماه دسترسی‌های نظارتی پروتکل الحاقی را متوقف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نهایت اینکه اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت‌بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌وگویی با فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین کشورمان و کارشناس‌ارشد مسائل بین‌الملل داشته است که در ادامه می‌خوانید.

برجام پس از مصوبه اخیر مجلس دستخوش چه تحولاتی خواهد شد و آمریکا چه مسیری را طی می‌کند؟

بایدن باز هم اعلام کرد که به برجام بازخواهد گشت و بارها اعلام کرده که خروج دونالد ترامپ از برجام یک اشتباه بزرگ بوده است و این اقدام را قبول ندارد. بنابراین او مشخصا پس از روی کارآمدن به برجام باز خواهد گشت و به‌صورت اتوماتیک این کشور باید به تعهدات خود در برجام عمل کند. از همین رو برخی تحریم‌هایی را نیز که ایالات‌متحده به صورت یک‌طرفه فعال کرده است نیز ملغی خواهد شد. بنابراین ایالات‌متحده سیاستش این خواهد بود که به‌راحتی به برجام بازگردد و در این راستا دولت بایدن نیاز به اجازه گرفتن از هیچ‌کسی را ندارد. آنها پس از بازگشت به برجام از ایران خواهند خواست که به تمامی تعهدات خود عمل کند. هدف نهایی آنها این است و در این راستا گام خواهند برداشت. در این میان نیز ایران باید به تعهداتی که داده است عمل کند، در غیر این صورت خطراتی در کمین ایران است. آنچه ایران را تهدید می‌کند بازگشت آن شش قطعنامه‌ای است که ایران را ذیل تحریم‌های بین‌المللی قرار می‌دهد. قطعنامه‌هایی که در زمان دولت احمدی‌نژاد علیه ایران وضع شدند و کار ایران را بسیار سخت کردند.

آیا ایالات‌متحده آمریکا به‌خواسته ایران تن خواهد داد و مشکلات حل خواهند شد؟

مجلس دیروز از دولت خواسته است که ایالات‌متحده را مجبور کند تا به تعهدات خود عمل کند. این تعهدات شامل برداشتن کلیه تحریم‌هایی است که دونالد ترامپ آنها را در سه سال اخیر وضع کرده است. ایالات‌متحده با برداشتن تمامی آنها موافقت نخواهد کرد و قسمتی از آنها را احتمالا لغو می‌کند. آنها انتظار دارند تعهدات را اول ایران انجام دهد. اصولا برجام به این علت شکل گرفت تا ایران را طبق ادعای خودشان از دسترسی به تسلیحات هسته‌ای بازدارند و روز گذشته نیز بایدن بر آن تاکید کرد. اساسا آنها با ایران مشکل منطقه‌ای دارند و در همین راستا اختلافات آنها حل نمی‌شود. امروز مشکل منافع و خطوط قرمز دو کشور در منطقه است. ایران در زمان پذیرفتن برجام نیز اعلام کرده است که از خطوط قرمز خود عقب‌نشینی نخواهد کرد اما محدودیت‌های هسته‌ای را می‌پذیرد. دعوای اصلی در همین نقطه است و این امر سبب می‌شود هراز گاهی تنش‌ها بالا رود. این تضاد در خطوط قرمزها قابل حل نیست و با آمدن بایدن نیز پابرجاست و باید در این راستا یک تصمیم اصولی‌ گرفته شود.

برچسب‌ها برجام شورای عالی امنیت ملی دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا دولت ترامپ ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام شورای عالی امنیت ملی دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا دولت ترامپ ایران برجام شورای عالی امنیت ملی دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا دولت ترامپ ایران اخبار کنکور ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۸۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا 4 فرد و 2 شرکت مرتبط با ایران را تحریم کرد

به گزارش جماران؛ دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شرکت و چهار فرد را با ادعای ارتباط با فعالیت‌های سایبری فرماندهی الکترونیک سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحریم کرد.

ایلنا به نقل از ال‌بی‌سی نوشت: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شرکت و چهار فرد را با ادعای ارتباط با فعالیت‌های سایبری فرماندهی الکترونیک سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحریم کرد.

بر این اساس، این بازیگران ده‌ها شرکت و نهاد دولتی ایالات متحده را از طریق عملیات سایبری هدف قرار داده‌اند.

در بیانیه مطبوعاتی وزارت خزانه داری آمریکا آمده است، در هماهنگی با اقدام فعلی، وزارت دادگستری ایالات متحده و دفتر تحقیقات فدرال در حال بازسازی کیفرخواست علیه این چهار نفر به دلیل نقش آنها در فعالیت‌های سایبری علیه نهادهای آمریکایی هستند.

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: «این شرکت‌ها و افراد با استفاده از طیف وسیعی از فعالیت‌های مخرب سایبری، از حملات باج‌افزار علیه زیرساخت‌های حیاتی گرفته تا انجام فیشینگ نیزه‌ای علیه افراد، شرکت‌ها و نهادهای دولتی، به هدف قرار دادن ایالات متحده ادامه می‌دهند».

دیگر خبرها

  • دعوای «تیک تاک» و جو بایدن بالا گرفت
  • واکنش عجیب مدیرعامل تیک تاک به اقدام جو بایدن
  • عزم تیک‌تاک برای مقابله با فشار دولت آمریکا
  • اکثر آمریکایی‌ها معتقدند حمایت بیش از حد واشنگتن از تل‌آویو هدر دادن دلارهایشان است
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • آمریکا 4 فرد و 2 شرکت مرتبط با ایران را تحریم کرد
  • آمریکایی‌ها در دوران بایدن گرسنه شدند
  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت
  • بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت/ آمریکا در قبال فلسطین بر خلاف منافع ملی خود عمل کرد