Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سراسر جهان حدود یک میلیارد داوطلب وجود دارد که وقت، مهارت و عشق خود را به ساختن دنیایی بهتر و کمک به بهبود زندگی دیگران به واسطه داوطلبی اختصاص می دهند. نیروهای آماده، مددکار و قابلی که اغلب نخستین افرادی هستند که در زمان بحران های طبیعی، غیر طبیعی و انسان ساخت دست به اقدام می زنند.

داوطلبان به ویژه اعضای فعال و داوطلب جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر افرادی ظریف اندیش هستند که در همه شرایط عادی و پیچیده جامعه پیوندهای اجتماعی ایجاد می کنند و به گروه های آسیب پذیر و در حاشیه قرار گرفته فرصت اظهار وجود می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنان با ذهن عمیق و تفکری دقیق برای ایجاد جوامع تاب آور کمک می کنند و مردم را در رویارویی با بلایای طبیعی، شیوع بیماری ها عفونی، بیماری های نوپدید و باز پدید، بی ثباتی سیاسی، تلاطم های اقتصادی و دیگر فشارها آماده می کنند.

این فرشتگان رحمت و مهربانی بر این باورند که هیچ کسی و هیچ جایی در این جهان مصون از پیامدهای ناشی از مخاطرات و بحران ها نیست، آنها به این باور و یقین رسیده اند که جهانی که در آن زندگی می کنیم، متشکل از رنگ ها، نژادها و زبان های مختلف و هزاران عقیده و باور و تنها با دست های مهربان و نوع دوست و ایمان به صلح و مودت به پیکره واحدی از انسانیت تبدیل می شود.

این داوطلبان بی ریا و بی ادعا با دست هایی بی مزد و منت و با اندیشه والای ساختن جهانی به دور از آلام و دردها و رنج ها؛ هرجا که دستی دراز شده یا نگاهی در طلب یاری باشد، برای دست گیری و یاری گری آماده اند.

آنان بر این باورند که فعالیت‌های داوطلبانه برای مردمی که بیشتر به حاشیه رانده شده اند این امکان را فراهم می آورد که در فرآیند تصمیم گیری دخیل شوند. داوطلبان می توانند نظر خود را به منظور شکل دهی به گفتمان‌ها اعلام کنند، هنجارهای اجتماعی را زیرسوال برند و ارزش هایی را رواج دهند که در نظر ما گرانمایه هستند. داوطلبان در دستیابی به آرمان های توسعه پایدار اهمیت بسیار دارند.

هلال احمر نهادی بشردوستانه است که «اتکا بر خدمات داوطلبانه» یکی از اصول اساسی آن به شمار می رود و باید با اتکای به این خدمات، رسالت خود را تداوم بخشد؛ خدمات داوطلبانه هلال احمر تجلی همبستگی جهانی انسان هاست که با حالت سازنده و مثبت خود و همچنین از طریق ماهیت انسان دوستانه اقداماتش به کاهش رنج، آلام و تسکین ناراحتی ها یاری برساند.

خدمات داوطلبانه هلال احمر، الهام گرفته از سنت ها و فرهنگ مناطق مختلف جهان است و با انجام خدمات داوطلبانه، به احیای این فرهنگ و سنت ها کمک می کند و در همه فعالیت های سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر ارزش های چهارگانه خلاقیت و نوآوری، مسوولیت پذیری، کرامت مخاطبان و توانمند سازی وجود دارد که پشتیبان این فعالیت ها در این مسیر مشارکت های مردمی و فعالیت های داوطلبانه مردم مهربان و نوعدوست کشورمان است.

آری نهادهایی همچون جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر شکل گرفتند و امر داوطلبی و مشارکت در امور جامعه و نهادینه کردن فعالیت های خیرخواهانه و عام المنفعه را به عنوان یکی از بنیادی ترین اصول تشکیلاتی خویش معرفی کردند تا به کمک آن بتوانند به انواع مشخصی از نیازهای بشری پاسخ دهند.

در تاریخ پر درُ و گوهر ایران زمین از زمان پیدایش جمعیت شیر خورشید سرخ تا زمان حاضر اعضای داوطلب هلال احمر فارغ از هرگونه مناقشات سیاسی، قومی، مذهبی و نژادی در پیچ و خم های سخت و دشوار حوادث، بحران ها، سوانح و ارائه خدمات متنوع اجتماعی به افراد محروم و کمتر برخوردار تنها به گره گشایی از کار دردمندان و گرفتاران در دام ناملایمات اندیشته اند و بارها و بارها با وقوع سوانح و حوادث هولناک در اقصی نقاط گیتی صمیمانه و متعهدانه به کمک خواهران و برادران آسیب دیده خود شتافته اند.

شاید باور کردن آن دشوار باشد اما در بسیاری از موقعیت های بحرانی مانند وقوع زمین لرزه های ویرانگر یا سیل های مخرب در کشور، داوطلبان هلال احمر نقش شگرفی در جمع آوری کمک های مردمی و حضور در مناطق بحرانی برای ارائه خدمات انساندوستانه ایفا کرده اند.

داوطلبان هلال احمر با آشنایی با ارائه خدمات داوطلبانه، نقش بیماریاب را نیز در جامعه و مناطق محروم و کم برخوردار به عهده دارند و با تشخیص زودرس بیماری ها در مناطق یادشده و ارائه خدمات کاروان های سلامت و نیکوکاری از پیشرفت بیماری و تحمیل شدن هزینه های احتمالی به خانواده های نیازمند دریافت این گونه خدمات پیشگیری می کنند.

در هر حال، توانمند ساختن مردم به عنوان یک فرد موثر در سلامت جامعه، تقویت مسئولیت پذیری مردم در قبال نیازهای دیگران و تاثیرگذاری آنان بر زندگی دیگران از اهداف ترویج فعالیت داوطلبان هلال احمر در جامعه است.

کار یک داوطلب هلال احمر اغلب از محیط خانه آغاز می شود اما با همیاری آنان حتی می توان جهانی را تغییر داد. بی تردید برای دستیابی به توسعه اجتماعی پایدار به همیاری تک تک افراد جامعه نیاز است و با توجه به این که خدمات رسانی به افراد محروم و کمتر برخوردار جوامع یکی از زیر بنایی ترین ابعاد تکامل اجتماعی به شمار می رود، جامعه نیازمند همکاری از سوی اعضای فعال و تاثیر گذار سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر است.

داوطلبان هلال احمر به طور خستگی ناپذیری برای ایجاد آینده‌ای بهتر برای همه، در تلاش هستند. آنان برای رفاه ملی کمک می کنند و همبستگی جهانی در زمان‌های بحرانی را به نمایش می گذارند آنان در فقرزدایی و کاهش تاثیرات بلایا کمک می‌کنند.

طبق استراتژی ٢٠٢٠ فدراسیون بین المللی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر داوطلبان قلب تقویت جامعه هستند. آنها اولین افرادی هستند که در مواقع بروز سوانح و بلایا در صحنه حاضر و به ارائه خدمات مشغول هستند. آنها در تاب‌آوری جامعه، انسجام اجتماعی، تقویت گروه‌های جامعه مشارکت داشته‌اند و ضمن مدافعه‌گری از اقشار آسیب‌پذیر، تلاش می‌کنند در توسعه جامعه در تمامی سطوح مشارکت داشته باشند.

در زمان حاضر بازبینی جهانی گزارش های داوطلبی در جهان نشانگر تغییرات محسوس و زیاد شیوه عمل داوطلبان به دلیل تغییرات زیاد و سریع جهانی از جمله شهرنشینی، جهانی شدن، تغییرات در انتظارات، تغییرات اقتصادی، سیاسی و محیط زیستی است.

در ایران شماری زیادی از اصحاب رسانه، خبرنگاران، عکاسان خبری، هنرمندان، ورزشکاران، چهره های شاخص علمی، فرهنگی، سیاسی و خیرین و نیکوکاران عضو و داوطلب سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر هستند.  

در این رهگذر اگر امروز نام جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در فهرست برترین و موفق ترین جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ دنیا مشاهده می شود، این افتخار مدیون حضور و فعالیت هزاران هزار داوطلبی است که با تاسی از آموزه های دینی و سیره ائمه طاهرین(ع) نوعدوستی، خدمت به نیازمندان و فعالیت های بشردوستانه، نیکوکارانه، امدادی و ایثارگرانه را سرلوحه کار خویش قرار داده اند و در این مسیر هیچ چشمداشت مالی، دنیوی و مادی ندارند.

ارتقاء شأن اجتماعی، کسب رضایت مندی شخصی، حضور در شبکه های اجتماعی، کسب تجربه کاری، استفاده از مهارت و توان خاص خود، آموختن مهارت های جدید، کسب اعتماد به نفس، حفظ مهارت و دانش و ارتقاء آن و افزایش حس مسئولیت برخی از مزایای داوطلبی در جمعیت هلال احمر است.

خدمات داوطلبانه افتخاری است و برای خدمت داوطلبانه وجهی دریافت نمی شود، جنبه بشردوستانه، خیرخواهانه و عام المنفعه دارد و در ارائه خدمت داوطلبانه بین افراد تبعیض قائل نمی شود، این خدمات داوطلبانه فاقد هرگونه تمایلات منفعت طلبانه است و در آن اهداف خاص سیاسی، اقتصادی و نظایر آن دنبال نمی شود، شرایط و زمان انجام خدمات داوطلبانه، طبق موقعیت و شرایط مختلف مانند زمان جنگ، صلح، بلایای طبیعی و نظایر آن تفاوت می کند، این فعالیت ها در اوقات فراغت داوطلب و به صورت غیررسمی انجام می شود.

کار داوطلبانه نوعی فعالیت بشردوستانه و انسان دوستانه با هدف بهبود زندگی انسان ها است. کاری که هیچ نوع منفعت مالی ندارد اما در مقابل احساس احترام و ارزشمند بودن را به همراه می آورد.

داوطلبان هلال احمر در همه برنامه ها و فعالیت های داوطلبی به عنوان پل ارتباطی توان توانمندان و نیاز نیازمندان با خود نجوا می کنند که ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺭﻩ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﯿﺨﺎﻧﻪ ﺑﮕﯿﺮﯼ، ﻋﻤﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺖ ﻧﮕﯿﺮﯼ، ﺑﺸﻨﻮ ﺍﺯ ﭘﯿﺮ ﺧﺮﺍﺑﺎﺕ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺪ، ﻫﺮ ﺩﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ.

مجمع عمومی سازمان متحد در سال ١٩٨٥ و طی قطعنامه (A/RES/۴۰/۲۱۲) پنجم دسامبر را به عنوان روز بین المللی داوطلب اعلام کرد که هدف از اعلام این روز ایجاد فرصتی برای گرامیداشت فعالیت های داوطلبان و سازمان های داوطلبانه و اشتراک گذاری ارزش های آنان و ترویج خدمات داوطلبانه در سطح جامعه بوده است.

 بخش داوطلبان سازمان ملل متحد (UNV) همه ساله شعار خاصی برای روز بین المللی داوطلب اعلام می کند و شعار امسال آن «ما به اتفاق یکدیگر و از طریق فعالیت های داوطلبانه می توانیم»  اعلام شده است.  

بر اساس تخمین های صورت گرفته، ٩٧٠ میلیون نفر در سراسر دنیا در فعالیت های داوطلبانه مشارکت می کنند که بر اساس مطالعه صورت گرفته در دانشگاه جان هاپکینز، با در نظر داشتن ساعات خدمات داوطلبان فعالیت های آنان معادل ١٢٥ میلیون کارگر تمام وقت است.

یک نفر از هر چهار داوطلب وقت و مهارت خود را از طریق سازمان ها و بقیه به صورت مستقیم به همسایگان و جامعه خود ارائه می کنند که از نظر تاثیر گذاری اقتصادی، تخمین زده می شود که ارزش کل خدمات داوطلبانه در سطح جهانی برابر با یک تریلیون و سیصد و چهل و هشت میلیارد دلار  در سال برابر  با ٢/٤ درصد از کل ارزش اقتصاد جهان باشد.

برچسب‌ها سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر سیل زلزله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر سیل زلزله سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر سیل زلزله اخبار کنکور سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر فعالیت های داوطلبانه فعالیت های داوطلبان صلیب سرخ و هلال احمر داوطلبان هلال احمر خدمات داوطلبانه خدمات داوطلبان ارائه خدمات بین المللی فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۹۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری متهمان سایبری کنکور/ دریافت بالغ بر ۱۰۰ هزار تتر رمز ارز از داوطلبان

سردار وحید مجید در همایش ملی تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ که در محل سازمان پژوهش های علمی صنعتی ایران در حال برگزاری است، با بیان اینکه آزمون سراسری یک موضوع ملی است و از سال ۹۹ همکاری گسترده ای در این زمینه بین دستگاه ها صورت گرفته است، گفت: صحنه مقابله با تقلب های کنکور صحنه حضور مجرمان سایبری است. این مجرمان در پلتفرم های خارجی با اولویت تلگرام، اینستاگرام و واتساپ فعالیت دارند.
وی در ادامه تصریح کرد: ما با برنامه ریزی های صورت گرفته چند ماه قبل از کنکور کلیه تحرکات مجرمان سایبری را زیر نظر داریم. تغییر شگردها را رصد می کنیم. رصد عام پلتفرم های خارجی بر اساس کلیدواژه ها نشان می دهد که از سال ۹۹ تاکنون بیش از ۵ هزار نشانک شامل کانال، گروه و لینک فعالیت مجرمانه داشته اند.
مجید اظهار کرد: اقداماتی که از سوی پلیس فتا صورت گرفت، موجب شد که این میزان فعالیت مجرمانه به ۲ هزار مورد تقلیل یابد. یک سری از افراد فعالیت مجرمانه را ادامه دادند و ۸۰۰ مورد شناسایی شدند و پس از بررسی های نهایی مجرمان سایبری که فعالان اصلی بودند طی این سالها حدود ۴۰۰ نفر بودند که دستگیر شدند.

وی خاطرنشان کرد: اقداماتی که این مجرمان سایبری در حوزه کنکور انجام می دادند شامل دریافت پول های کلان از داوطلبان بوده است. از طریق کارت های بانکی این افراد شناسایی می شدند. به مرور روش های مجرمان سایبری پیشرفته تر شد و از کارت های بانکی اجاره ای استفاده کردند تا پلیس در شناسایی آنها با مشکل مواجه شوند.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فراجا افزود: در هفته های اخیر چند متهم را دستگیر کردیم که بابت اقدامات کلاهبردارانه ای که انجام داده بودند بالغ بر ۱۰۰ هزار تتر رمز ارز دریافت کرده بودند.

وی گفت: برخی کلاهبرداران پیشنهاد داده بودند که کار موقعی تحویل داده می شود (سوالات تقلبی کنکور) که سکه طلا در ابعاد مختلف دریافت کنند. بیش از ۵۰ مورد دستگیر شدند که درخواست طلا داشتند. یا گفته بودند که وسط جاده باید پول جابجا شود.
مجید افزود: ما از ابتدای سال با هماهنگی سازمان سنجش در سراسر کشور مراکز مورد رصد قرار داده ایم و حتی افرادی که در سال های گذشته کلاهبرداری کرده اند را مورد رصد داریم. با توجه به روش های پیچیده ای که کلاهبرداران استفاده می کنند از حوزه بین الملل هم استفاده کرده ایم.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فراجا افزود: در توصیه هایی که به مردم در زمینه امنیت کنکور داریم این است که مردم شک نداشته باشند که این شیوه ها و شگردها کلاهبرداری است. آنها به دنبال یغما بردن سرمایه آنها هستتد.
وی تاکید کرد: اقدامات زیادی از سوی فراجا انجام شده است. بحث بازدارندگی در زمینه امنیت کنکور مهم است که استفاده از الگوریتم های رمزگذاری شده و برگزاری کنکور الکترونیک می تواند به این بازدارندگی منجر شود تا کلاهبرداران جرات نکنند به این حوزه وارد شوند.
به گفته مجید، یکی از مولفه های مهم در بازدارندگی امنیت کنکور، مسایل تقنینی است. تنوع جرایم سایبری به گونه ای است که با گستردگی مواجه است. مجرمان سایبری کنکور از نظر پلیس جزو بی انصاف ترین مجرمان محسوب می شوند.
رئیس پلیس فراجا در پایان خاطرنشان کرد: فروش سوالات تقلبی به داوطلبان کنکور تنها یک جرم ساده نیست؛ بلکه به خطر انداختن امنیت روانی جامعه است. باید مجازات سنگینی در پی داشته باشد تا بازدارندگی لازم را داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل
  • کلاهبرداری ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان کنکور/ متهمان دستگیر شدند
  • دستگیری متهمان سایبری کنکور/ دریافت بالغ بر ۱۰۰ هزار تتر رمز ارز از داوطلبان
  • کلاهبرداری از داوطلبان کنکور با دریافت رمزارز و سکه طلا
  • تشریح آخرین خدمات هلال احمر در سیل هرمزگان/ برپایی ۵ کمپ اسکان اضطراری
  • ارسال ۷۰۰ بسته موادغذایی به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • ارسال ۷۰۰ بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
  • خدمت‌رسانی۳۵پایگاه هلال احمر کردستان به مسافران نوروزی
  • سیستم عامل هوشمند چینی معرفی شد
  • بهره مندی بیش از ۱۸۵هزار نفر از خدمات نوروزی جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری