Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور با بیان اینکه هزینه تولید لارو ماهی سی‌باس در کشور، یک دهم هزینه واردات آن است، تولید ۱۰ میلیون قطعه لارو را در مرحله بعدی پیش‌بینی کرد. خبرگزاری میزان - بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حسین هوشمند با اعلام اینکه یک میلیون قطعه لارو ماهی سی‌باس در استان خوزستان تولیدشده است، گفت: با توجه به زیر ساخت‌های موجود در ایستگا‌های تحقیقات ماهیان دریایی پژوهشکده، علاوه بر تولید یک میلیون قطعه بچه ماهی سی‌باس، می‌توانیم مولد‌هایی را که برای تولید لارو این ماهی در این مجموعه تحقیقاتی تولید می‌کنیم، در قالب تفاهم نامه و مشاوره‌های فنی به بخش خصوصی انتقال دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی هزینه تولید هر قطعه لارو ماهی سی‌باس را یک هزار تومان برآورد کرد و گفت: برای تولید یک میلیون قطعه لارو ماهی سی‌باس بدون احتساب زیرساخت‌های موجود، حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

هوشمند افزود: این میزان اعتبار را برای هزینه‌های جاری از جمله جیره غذایی مولدین و لارو، تامین جلبک و آرتمیا در دوره پرستاری و نگهداری نیاز داریم.

وی با بیان این که بخش خصوصی به صورت پراکنده در کشور اقدام به تکثیر لارو ماهی سی‌باس کرده‌اند، اظهار داشت: این میزان تکثیر در حد انبوه و تجاری نبوده و جوابگوی نیاز پرورش دهندگان نیست. از این رو، طرح مولدسازی ماهی سی‌باس و دستیابی به دانش فنی تولید لارو این گونه ماهی در دستور کار پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور قرا گرفت.

هوشمند ادامه داد: طرح مولدسازی ماهی سی‌باس و انتقال مولد‌ها به بخش خصوصی برای تولید لارو با اهدافی همچون تضمین پایدار تولید ماهی سی‌باس، کاهش هزینه‌های تولید و بومی سازی تولید مولد اجرا می‌شود.

وی اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم و صرفه جویی ارزی را از دیگر اهداف طرح مولدسازی این ماهی برشمرد و گفت: قیمت هر قطعه بچه ماهی سی‌باس وارداتی به وزن ۴۰ تا ۵۰ گرم بین ۳ تا ۵ هزار تومان بود، اما امسال با توجه به نوسانات ارزی، این قیمت به ۹ تا ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور در همین حال پیش بینی کرد در صورت تامین اعتبار، در فاز بعدی میزان تولید لارو ماهی سی‌باس با همکاری این پژوهشکده و بخش خصوصی به ۱۰ میلیون قطعه برسد.

وی افزود: ماهی سی‌باس یک از گونه‌های قابل کشت در دامنه وسیع در سیستم‌های آبزی پروری در آب‌های شیرین و شور است و خوزستان تنها استانی است که این گونه ماهی را در استخر‌های خاکی و در مخلوطی از آب شیرین و آب دریا پرورش می‌دهد.

هوشمند به امکان پرورش ماهی سی‌باس در پساب‌های استان خوزستان اشاره کرد و اذعان داشت: در این استان، سالانه ۳ تا ۴ میلیارد متر مکعب پساب کشاورزی داریم و مطالعات و تحقیقات ما نشان می‌دهد که این گونه ماهی، رشد مناسبی در پساب نیشکر داشته است.

وی درباره سریع الرشد بودن ماهی سی‌باس نسبت به گونه‌های بومی گفت: از مزیت‌های این گونه ماهی این است که در فاصله شش ماه از وزن ۴۰ گرم به ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم در استخر‌های خاکی می‌رسد و پرورش آن آسان و در قفس‌های شناور در دریا هم امکان پذیر است. بیشتر بخوانید: حل مشکلات واحد‌های تولیدی صنعت آبزی‌پروری با حمایت دستگاه قضا رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور درباره بازار فروش این ماهی اظهار داشت: سی‌باس جزو ماهی‌های خوش طعم، اما تازه وارد در بازار است و باید در زمینه بازاریابی آن فعالیت شود.

وی گفت: این پژوهشکده به درخواست بخش خصوصی، کار ترویجی برای بازاریابی این گونه ماهی را انجام داده و دوره‌های آموزشی در زمینه اقتصاد شیلاتی و بازاریابی، پرورش و بیماری‌های آن را به صورت وبینار برگزار کرده است.   انتهای پیام/ برچسب ها: اخبار اقتصادی محصولات کشاورزی خودکفایی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی محصولات کشاورزی خودکفایی میلیون قطعه لارو گونه ماهی تولید لارو بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۹۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۷۷ هزار تن میگوی پرورشی در سال جدید

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید معدنی، مدیر کل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات ایران با اشاره به عملکرد تولید میگو در سال ۱۴۰۲ گفت: تولید و ذخیره سازی بیش از ۴.۴ میلیارد قطعه بچه میگو در مزارع پرورش میگوی کشور، با وجود شیوع بیماری AHPND در استان‌های هرمزگان و بوشهر، منجر به برداشت بیش از ۴۹ هزار تن میگو شد و پیش بینی می‌شود، در سال ۱۴۰۳ با افزایش سطح زیرکشت به ۱۸ هزار هکتار هزار و تولید ۷۷ هزار تنی میگو برسیم.

وی افزود: در سالی که گذشت با پیگیری‌ها و همکاری‌های دوجانبه سازمان‌های شیلات ایران و دامپزشکی کشور، امکان دسترسی و ورود مولدین میگوSPF (عاری از بیماری) از منابع معتبر جهانی برای تقویت ژنتیکی و تولید لاروهایی با کیفیت برای مراکز تکثیر میگو به عنوان اولین حلقه کلیدی در تولید فراهم شد.

وی اظهار امیدواری کرد: با همت و همیاری پرورش دهندگان پیشرو در استان‌های میگو پرور شاهد احداث و بهره برداری بیش از ۲۰ واحد نرسری در کشور در سال ۱۴۰۲ بوده‌ایم.

معدنی ادامه داد: برگزاری دو همایش ملی در استان‌های هرمزگان و بوشهر که تأثیرگذاری بسیار مثبتی در جریان سازی و تغییر بینش و نگرش تولیدکنندگان کشور داشته است در سال گذشته برگزار شد.

وی ادامه داد: توسعه پوشش بیمه از سطح مزارع پرورشی که با همکاری و مشارکت مستمر تشکل‌ها، صندوق بیمه، سازمان شیلات ایران و سازمان دامپزشکی کشور، برای اولین بار در سامانه صندوق بیمه کشور، قابل دسترسی است، به انجام رسیده است.

کد خبر 6063535

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه میش مرغ در بوکان
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • پیش‌بینی تولید ۷۷ هزار تن میگوی پرورشی در سال جدید
  • ۴۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کردستان طی سال گذشته
  • آبزیان حرام گوشت در بوشهر معدوم سازی شدند
  • پتانسیل تولید ۲ میلیون تن ماهی در قفس وجود دارد
  • آبزیان حرام گوشت در شهرستان بوشهر معدوم سازی شد
  • آثار تخصصی و جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شد
  • خسارت ۳ هزار میلیارد ریالی به مزارع پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد
  • ۱۰ گونه از عجیب‌ترین و ترسناک‌ترین موجودات اعماق دریا + تصاویر