Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش روز شنبه ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حمید اکبری معیر دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «ساخت و بررسی خواص نانومکانیکی ذرات ساینده هسته/پوسته مورد استفاده در فرآیند مسطح سازی مکانیکی-شیمیایی (CMP)» گفت: با توجه به خواص منحصر به فرد ذرات هسته/پوسته و اینکه می توان مزایای مختلفی را بطور همزمان در یک ساختار بدست آورد، این ساختارها در کاربردهای متنوعی از جمله کاتالیستی، سلول های خورشیدی، زیست فناوری و دارورسانی مورد توجه قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانش آموخته امیرکبیر افزود: این ساختارها هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ فناوری جذاب هستند؛ چون خواص آنها با خواص هسته و پوسته متفاوت است و با انتخاب مناسب اجزاء می توان مزایای مختلفی را در یک ساختار تجمیع کرد.

وی گفت: با توجه به خواص مکانیکی منحصر به فرد ذرات هسته/پوسته متشکل از هسته پلیمری و پوسته سرامیکی، استفاده از آنها به عنوان ساینده در فرآیند مسطح سازی مکانیکی-شیمیایی (CMP) باعث کاهش نقاط تمرکز تنش روی سطح و در نتیجه کاهش عیوب سطحی ویفر می شود.

اکبری معیر همچنین تاکید کرد: به منظور دستیابی به کارایی بالا در میکروپردازنده ها و ادوات جدید ذخیره سازی اطلاعات، مسطح سازی سطوح یکی از مهمترین مراحل فرآوری نیمه هادی ها است. با توجه به کاهش ابعاد ادوات الکترونیکی، علاوه بر مسطح بودن سطوح، صیقلی بودن و بدون عیب بودن آن ها نیز بسیار حائز اهمیت است. فرآیند CMP فرآیندی است که همزمان بطور شیمیایی و مکانیکی از سطح باربرداری می کند و سطح نهایی مسطح و صیقلی شکلی بدست می آید.  

وی با بیان اینکه یکی از پارامترهای موثر در این فرآیند ذرات ساینده است، گفت: بطور متداول از ذرات سرامیکی برای این منظور استفاده می شود، ولی ذرات هسته/پوسته کارایی بهتری نسبت به این ذرات دارند.  

 اکبری معیر ادامه داد: وجود هسته آلی در این ساختار به قابلیت تراکم پذیری تحت نیروی اعمالی منجر می شود که به اثر بالشی معروف است. هسته پلیمری به دلیل انعطاف پذیری بیشتر، در اثر اعمال نیروی خارجی به راحتی تغییر شکل الاستیک پیدا کرده و شکل خود را با پستی و بلندی های سطحی منطبق می‌کند، در نتیجه نقاط تمرکز تنش کمتر شده و امکان ایجاد عیوب سطحی کاهش می یابد.

وی درباره روند کار گفت: ابتدا ذرات پلی استایرن به روش پلیمریزاسیون امولسیونی بدون صابون و در ادامه ذرات هسته/پوسته متشکل از ذرات پلی استایرن به عنوان هسته و لایه سیلیکا به عنوان پوسته بر پایه روش اشتوبر سنتز شد و در بخش دوم خواص نانومکانیکی ذرات مورد بررسی قرار گرفت.

این محقق افزود: در بخش سوم با انجام شبیه‌سازی به روش دینامیک مولکولی، نانوذرات تحت بارگذاری قرار گرفته و رفتار مکانیکی آنها مطالعه شد.

وی درباره نتایج این پروژه گفت: با توجه به اینکه این پژوهش با استفاده از دستگاه میکروسکپ نیروی اتمی (AFM) ساخت یک شرکت دانش بنیان انجام شد، چالش هایی در مرحله اندازه گیری و محاسبه خواص نانومکانیکی وجود داشت که ایده هایی به منظور کاربری راحت تر و سریعتر دستگاه در این حالت کاری پیشنهاد شد.

اکبری معیر خاطر نشان کرد: کاربرد این ذرات در صنایع نیمه هادی است که در این راستا صحبت هایی با صنایع مرتبط انجام شده است. همچنین ارتقای مدل های آتی AFM ساخت شرکت آراپژوهش در برنامه کاری شرکت قرار گرفته است.

استاد راهنمای این پروژه مالک نادری عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است.

به گزارش ایرنا، فرآیند CMP (باربرداری به صورت شیمیایی و فیزیکی از روی سطوح) سطح نهایی را مسطح و صیقلی شکل می کند که محققان امیر کبیر به این  علم دست پیدا کرده اند. علاوه بر مسطح بودن سطوح، صیقلی بودن و بدون عیب بودن آن ها نیز بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر پتروشیمی زیست فناوری داروسازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی امیرکبیر پتروشیمی زیست فناوری داروسازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر پتروشیمی زیست فناوری داروسازی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۹۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت جدی کمیته مناسب سازی با هدف رفاه افراد آسیب پذیر

احمد ترکمانی عضو شورای اسلامی شهر یزد و رئیس کمیته مناسب سازی گفت: کمیته مناسب سازی شهری، جهت سهل نمودن استفاده از فضا‌های شهری برای افراد آسیب پذیر از جمله معلولین، سالمندان، کودکان و بانوان باردار فعالیت خود را جدی‌تر آغاز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه معلولین نیز حقی همچون سایر افراد جامعه دارند و بایستی رعایت حقوق آنها مورد توجه قرار گیرد، افزود: علاوه بر معابر، باید مناسب سازی و استاندارد سازی ساختمان‌های در حال احداث اداری نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد و حقوق معلولین نیز در احداث آنها مدنظر باشد. 

ترکمانی ادامه داد: کمیته مناسب سازی شهری در این شورا فعال شده است و با دستورالعمل‌های این کمیته برای افراد آسیب پذیر، آسان سازی معابر را خواهیم داشت.

او در پایان بیان کرد: از اقشار مختلف مردم نیز درخواست می‌شود پیشنهادات خود را برای هر چه بهتر شدن فعالیت به این کمیته در شورای اسلامی شهر یزد اعلام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • سیرابی و این همه خاصیت؟
  • چرا نخود فرنگی سالم و مغذی است؟ / خواص نخود سبز
  • چه عسل هایی برای فصل گرم مناسب است؟ + چند شربت عالی
  • فعالیت جدی کمیته مناسب سازی با هدف رفاه افراد آسیب پذیر
  • قهوه کاسنی چیست؛ خواص و روش تهیه چیکوری کافی
  • تولید مخلوط آسفالتی برای روسازی جاده‌ها با پسماند تصفیه روغن موتور توسط محققان دانشگاه امیرکبیر
  • تجلیل معلولان از شهرداری کرمان برای مناسب‌سازی معابر
  • خواص زیره: ۹ خاصیت علمی اثبات شده
  • تخصیص اعتبار جدید به ابر رایانه سیمرغ/ افزایش توان و ظرفیت پردازش
  • این میوه از صدتا کدئین بهتر است