Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@21:45:58 GMT

آغاز سرشماری جمعیت حیات وحش آذربایجان شرقی

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۱۰۹۹۲

آغاز سرشماری جمعیت حیات وحش آذربایجان شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از آغاز عملیات سرشماری حیات وحش از 15 آذرماه در استان خبر داد.

داود غنی پور اظهار کرد: در این طرح، گونه‌های شاخص پستانداران استان مانند آهو، کل و بز و قوچ و میش و دیگر پستانداران شاخص حیات وحش استان سرشماری می‌شوند.

وی افزود: طرح سرشماری زمستانی جمعیت حیات وحش استان با دو هدف بررسی وضعیت و روند تغییرات جمعیتی حیات وحش استان و ارزیابی کیفیت زیستگاه‌های استان انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سرشماری حیات وحش استان از 15 آذرماه به مدت 20 روزانجام می‌شود، افزود: تعداد 90 اکیپ عملیاتی شامل یک کارشناس و دونفر محیط ‌بان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق مختلف تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان مانند پارک ملی ارسباران، پارک ملی کنتال، مناطق حفاظت شده سهند، کاغذکنان، پناهگاه حیات وحش کیامکی، مناطق شکار ممنوع سهند، چاراویماق و یکانات نسبت به سرشماری گونه‌های کل و بز وقوچ میش به عنوان حیات وحش هدف و سایر پستانداران بزرگ جثه از جمله خرس، گرگ، روباه، گربه وحشی، شغال، خرگوش، مورد مشاهده اقدام می‌کنند.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان، روش سرشماری را پیمایشی و با استفاده از دستگاه GPS در مسیرهای تثبیت شده عنوان کرد وگفت: آمار هر مسیر با آمار مسیر سال‌های قبل مقایسه شده و علل و عوامل تغییرات جمعیتی در هر مسیر مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ضرورت سرشماری حیات وحش برای تحلیل‌های کیفی وکمی از وضعیت زیستگاه‌های استان، گفت: مقایسه میانگین جمعیت حیات وحش هدف در دوره‌های بلند مدت و کوتاه مدت کارشناسان محیط زیست را از چالش‌ها وظرفیت‌های زیستگاه‌های حیات وحش آگاه می‌کند.

به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، وی گفت: با توجه به شرایط بیماری کرونا امسال در سرشماری اسکان‌های شبانه در مناطق به حداقل رسیده و استفاده از تکنولوژی‌های نوین مثل پهباد در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محیط زیست آذربايجان شرقي پستانداران حفاظت محیط زیست حیات وحش استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۰۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار محیط زیست به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمدرضا علیمرادی اظهار کرد: پیرو بارندگی اخیر سیستان و بلوچستان، سیلابی شدن رودخانه‌ها و سر ریز شدن بیشتر سدهای استان از جمله پیشین، زیردان و ادامه شرایط نامساعد جوی، استرس و تنش در حیات وحش به ویژه تمساح پوزه کوتاه (گاندو) دور از انتظار نیست از این رو احتمال خروج تمساح‌ها از برکه محل زیست اصلی وجود دارد.

وی بیان کرد: از ساکنان مناطق سیل زده درخواست می شود نسبت به تردد غیر ضروری در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای زیستگاه های حیات وحش تا زمان فروکش کردن سیلاب و برگشت به شرایط عادی، خودداری کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی محیط زیست سیستان و بلوچستان علیمرادی تصریح کرد: به منظور پیشگیری از وقوع حوادث تلخ و حملات احتمالی حیات وحش به مردم توصیه می‌شود در زمان مشاهده هر گونه جانور وحشی گرفتار در مناطق سیلابی، مراتب را به نزدیکترین اداره حفاظت محیط زیست اعلام و یا با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • سرشماری بهاره قرقاول در گلستان آغاز شد
  • آغاز سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی
  • آغاز سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان غربی
  • خطر حمله گاندو‌ها در کمین سیل‌زدگان
  • سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • هشدار حمله تمساح‌ها به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان ؛ مراقب خروج گاندوها از برکه‌های محل زیستشان باشید
  • هشدار محیط زیست به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • سیلزدگان مراقب تمساح باشند
  • سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد