Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:19:34 GMT

سرشماری جمعیت حیات وحش آذربایجان‌شرقی آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۱۱۱۶۰

سرشماری جمعیت حیات وحش آذربایجان‌شرقی آغاز شد

داود غنی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در این طرح گونه های شاخص پستانداران آذربایجان شرقی مانند آهو، کل و بز و قوچ و میش و دیگر پستانداران شاخص حیات وحش استان سرشماری می شوند.

وی اظهار کرد: طرح سرشماری زمستانی جمعیت حیات وحش استان با ۲ هدف بررسی وضعیت و روند تغییرات جمعیتی حیات وحش و ارزیابی کیفیت زیستگاه ها انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

غنی پور با بیان اینکه سرشماری حیات وحش آذربایجان شرقی به مدت ۲۰ روز انجام می شود، افزود: تعداد ۹۰ اکیپ عملیاتی شامل یک کارشناس و ۲ نفر محیط ‌بان با رعایت پروتکل های بهداشتی در مناطق مختلف تحت مدیریت حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی مانند پارک ملی ارسباران، پارک ملی کنتال، مناطق حفاظت شده سهند، کاغذکنان، پناهگاه حیات وحش کیامکی و مناطق شکار ممنوع سهند، چاراویماق و یکانات نسبت به سرشماری گونه‌های کل و بز و قوچ میش به عنوان حیات وحش هدف و سایر پستانداران بزرگ جثه از جمله خرس، گرگ، روباه، گربه وحشی، شغال، خرگوش، اقدام می کنند.

وی روش سرشماری را پیمایشی و با استفاده از دستگاه «جی پی اس» در مسیرهای تثبیت شده عنوان کرد و گفت: در این سرشماری آمار هر مسیر با آمار مسیر سال های قبل مقایسه شده و علل و عوامل تغییرات جمعیتی در هر مسیر مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت سرشماری حیات وحش برای دستیابی به تحلیل‌های کیفی وکمی از وضعیت زیستگاه های استان گفت: مقایسه میانگین جمعیت حیات وحش هدف در دوره‌های بلند مدت و کوتاه مدت کارشناسان محیط زیست را از چالش ها وظرفیتهای زیستگاه های حیات وحش آگاه می‌کند. 

وی گفت: با توجه به شرایط بیماری کرونا امسال در سرشماری اسکان های شبانه در مناطق به حداقل رسیده و استفاده از تکنولوژی های نوین مثل پهباد در دستور کار قرار دارد.

در استان آذربایجان شرقی ۱۹۰ هزار هکتار جنگل وجود دارد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی حیات وحش اخبار کنکور آذربایجان شرقی محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۱۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن ابراهیمی با اظهار تأسف از این رویداد ناخوشایند گفت: در پی ارسال گزارشات مردمی و دوستداران حیات وحش شهرستان مبنی بر تلف شدن پرندگان از نوع زنبور خوار در جنگل این شهرستان، دو نفر زنبوردار غیربومی متخلف که با ترفندهای خاص به منظور جلوگیری از خسارت به کندوهای خود با آغشته کردن سم به زنبورعسل وبا خوراندن طعمه‌های آغشته به سم مبادرت به از بین بردن این پرنده‌های زیبا کرده بودند، دستگیر شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان ادامه داد: زنبور داران متخلف اقدام به از بین بردن تعداد ۴۰ قطعه پرنده از نوع زنبورخوار در منطقه ممنوعه کوه سیاه در جنگل بناب و دهنه حسین کشته شهرستان ارسنجان کرده بودند.

به گفته این مسؤول، مأموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست جهت رصد و گشت و پایش و بررسی دقیق موضوع ضمن شناسایی و دستگیری متخلفان در منطقه، مراتب تخلف نامبردگان را صورت جلسه کردند و آثار تخلف و تلفات پرندگان وحشی نیز مستندسازی و پرونده این تخلف به منظور اقدامات و برخورد قانونی به دادگاه ارسال شد.

وی افزود: متخلفان به دلیل کسب درآمد و منفعت شخصی اقدام به کشتار بی‌رحمانه این گونه حیات وحش کرده بودند اما نقش با ارزش و بی‌بدیل اینگونه از پرندگان بر کسی پوشیده نیست.

ابراهیمی تاکید کرد: مأموران این اداره با هدف حفظ حیات وحش و انجام رسالت سازمانی خود در صورت وجود چنین تخلفاتی در حوزه شهرستان بدون اغماض برخورد خواهند کرد و چنین تخلفاتی قطعاً از چشم مأمورین این اداره پوشیده نخواهد ماند.

وی در پایان درخواست کرد کسانی که شاهد بروز این تخلفات و اقدامات غیرانسانی در منطقه هستند در اسرع وقت موضوع را به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

ابراهیمی با اشاره به راهکارهای پیشگیرانه برای در امان ماندن کندوهای عسل از هجوم زنبورخواران گفت: پیشنهاد می‌شود زنبورداران با ایجاد سروصدا در اطراف کندوها و برپایی مترسک و یا ایجاد امواج و یا صدای پرندگان شکاری این پرندگان را دور کنند و از وارد آمدن خسارت و زیان به طبیعت بپرهیزند.

کد خبر 6086296

دیگر خبرها

  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • آغاز طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌های بروجرد
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود
  • دیدار با مدیر کل دفتر بازرسی ،مدیریت عملکرد ،امور حقوقی و ارتباطات مردمی استانداری آذربایجان غربی
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟